Verschil Randol's boomloos zadel en Barefoot zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo_Wystan

Verschil Randol's boomloos zadel en Barefoot zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 12:07

Hallo,

Ik had ergens gezien dat een Randol's boomloos zadel 318 euro kost (volgens mij inclusief singel en beugels)

en een Barefoot kost kaal 399,00

Nu vind ik dit toch wel schelen... Maar wat is nou het verschil tussen die twee...

Het fijne van barefoot is: ook speciale pads verkrijgbaar, hier in nederland (weet niet of dit bij Randol ook zo is), Zowel dressuurbeugels als die soort van westernbeugels (weet niet hoe deze heten ), je kan ze testen (wat ik dus vandaag of morgen binnen krijg, maar dan weet ik dus nog geen verschil tussen die twee ) , er zit garantie op

Misschien dat iemand me kan helpen?

Groetjes, marjolein

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:29

In de Huiskamer zijn inmiddels twee topics over boomloze zadels van diverse merken;
Deel 1 en Deel 2

Kort gezegd zijn de (nieuwe) Barefoots van een betere kwaliteit dan de Randol's. De Barefoot zadels zijn door de jaren heen steeds weer verbeterd, de Randol's niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:45

Maar dat hoeft niet te betekenen dat een Randolls een slecht zadel is, het is een goedkoop zadel, dus je weet van te voren dat het geen jaren meegaat. Mijn vriendin heeft er eentje en die bevalt haar super, en ik vind m er ook nog altijd netjes uit zien na 2 jaar gebruik. Ben zelf ook voornemens om er zo’n zadel voor erbij te kopen mettertijd, en dan kies ik voor de Randolls vanwege de prijs/kwaliteit-verhouding.

Marjo_Wystan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 19:36

Hmm, heb je daar misschien meer verhalen van? (van die vriendin)

Ik lees namelijk haast alleen maar "Barefoot verhalen"

Ben erg aan het twijfelen!

Verder vroeg ik me af of er iemand is die eerst een gewoon shabrakje onder zijn/haar boomloze zadel heeft gelegd?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:42

Bij ons op stal hebben we ze allebei, en het kwaliteitsverschil is heel duidelijk te merken! De Randolls zijn van slechtere kwaliteit! Ze zien er minder mooi uit als de even oude barefoots.

mirgino

Re: Verschil Randol's boomloos zadel en Barefoot zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:44

ik heb ook een Randol`s.

mijn bijrijdster rijd ermee.
ik heb eerst een barefoot gehad maar deze zit zachter en is een tussenmaat .

mijn vriendin heeft mijn barefoot overgenomen,en er zal best een kwaliteits verschil inzitten maar ik vindt persoonlijk de Randol`s fijner!

en de pads van barefoot passen er gewoon onder!

ik heb ook een gewone dress singel met aan beide zijden elastiek eraan en het zadel blijft perfect liggen!

Marjo_Wystan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 19:47

en merk je wel verschil in kwaliteit?

Ik zag een website waar ze dus die randol's verkopen, en heb gelijk gemaild naar die meneer/mevrouw... hij/zij zei dat ze ook die pads gaan verkopen...

Tja..

En heb je ook wel eens een gewoon shabrakje eronder gelegd?

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:14

Misschien zeg ik nu iets heel doms...
maar is het geen optie om een pad van Barefoot onder een Randol te leggen?
Weet niet hoe die Randol's eruit zien, maar misschien past dit ook wel?

Marjo_Wystan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 20:22

ja dit kan... Tenminste Mirgino doet het dus (barefoot pads onder de randol's)

Maar ja, het scheelt wel in geld de barefoot en randol's, maar als de kwaliteit echt een stuk scheelt, dan betaal ik liever meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:48

Mijn vriendin is dus ook van plan om er zo'n speciale pad onder te leggen van grandeur. Ik zal zo eens een foto opzoeken van haar zadel (2,5 jaar oud inmiddels, vrij intensief gebruikt).

Imo is er gewoon niet zoveel verschil tussen deze boomloze zadels in de goedkopere klasse waar dus Randolls en Barefoot onder vallen

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:51

ik heb ook de randoll's en heb er een pad van torsion onder liggen, soms rij ik ook met dikke pads, dan bleef de ruggegraad ook droog.
Ben erg content van het zadel, zit erg goed en heb er een dresuursingel bijgekocht. De barefoot zelf heb ik nog nooit gezien dus kan niet vergelijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:54

Een Randolls op mijn haflinger (om te proberen dus), er ligt een nepfleece sjabrak onder van Zadelmarkt, dat is nl groot genoeg.

Foto klik

Kijk aub langs de dikke buik heen

Afbeelding

Nog een foto

Dit zadel is dus 2,5 jaar oud, en gewoon intensief gebruikt Het ligt voor normaal niet op deze haf (want die is van mij, en het zadel van mijn vriendin) maar op haar eigen haflinger

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:57

vind dat die er tog nog goed uitziet ze! zo een nepbont wou ik me ook nog kopen, zijn die goed voor onder zo een zadel?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:36

Welk zadel je ook koopt, het is belangrijk dat je er een goede pad onder legt die er voor zorgt dat de ruggegraat vrij ligt.

Ik meende trouwens dat de Randoll's 299 euro waren? In ieder geval, ik heb zelf voor een vrij nieuwe tweedehands barefoot gekozen, omdat die kwalitatief beter zou zijn, maar goed, ik heb ook nog nooit een Randoll's in handen gehad

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:18

Marjo82 schreef:
Ik zag een website waar ze dus die randol's verkopen, en heb gelijk gemaild naar die meneer/mevrouw

Die 'mevrouw' ben ik Ik ga binnenkort zelf ook een aantal testritjes maken dus ook ik ben benieuwd hoe alles in de praktijk bevalt.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:06

Ik heb al een tijdje geen Randolls of Trekker meer gezien , maar heb wel heel regelmatig klanten die een Barefoot bestellen nadat ze zadels van beide merken bestudeerd hebben.

Zelf kan ik er dus op dit moment niet over oordelen , ik hoor alleen van klanten dat ze duidelijk verschil in kwaliteit zien.

Zowel in de winkel als van vrienden / stalgenoten.
Ook nog steeds de dingen zoals het voorboogje dat vrij laag is , de zijkanten die wat flodderig zijn , de soms zwakke ritssluitingen...
allemaal problemen die de Barefoots 2,5 jaar geleden ook nog hadden.

Maar misschien is de Randolls inmiddels ook wat verbeterd

Ik vind wel dat een boomloos zadel altijd aangeboden moet worden met een speciaal daarvoor bedoelde pad , en beugelriemen / fenders met de gesp naar beneden.

Dit om vervelende drukpunten bij zowel paard als ruiter te voorkomen.

Het is jammer dat de Trekker vaak verkocht wordt als een zadel dat overal op past , en gewoon met elk dekje gebruikt kan worden , dit om de koper naar de mond te praten die zijn eigen dekjes wil blijven gebruiken. Dat is verkopen om te verkopen , zonder goede voorlichting erbij.

Ik krijg zelfs af en toe klagende mensen aan de telefoon die hun zadel ondeugdelijk vinden , en mij als importeut daarop aanspreken.
Als ik dan verder vraag blijken ze een Randolls / Trekker te hebben gekocht bij een plaatselijk ruitershoppie , en dat de verkoper ze heeft wijsgemaakt dat die hetzelfde is als een Barefoot. Dat ze in dezelfde "fabriek" gemaakt worden onder verschillende namen ofzo.

Dat is dus pure onzin waar Barefoot erg boos om kan worden ,
zij worden er zodoende de dupe van als er iets niet deugt aan een Randolls.... terwijl ze er niks mee te maken hebben.

Erg vervelend dus dat verkopers hun klanten niet goed voorlichten over het zadel dat ze verkopen.

Ik hoop dat Cornelie dat beter gaat doen , dekjes zijn een goede eerste stap daarin +;)+

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:29

ik snap echt niet dat de Randol`s altijd zo afgekraakt wordt!

ik heb er 1 voor mijn bijrijdster en zij vindt deze fijner zitten dan de barefoot.
en de dekjes van de barefoot passen er perfect onder.
zadel ligt goed ,ziet er mooi uit.

je gaat toch ook niet een J.C. zadel helemaal afkraken omdat een Kieffer beter zou zijn?

ik krijg altijd het gevoel dat de Randols een bij elkaar geraapt zooitje is !
nu begrijp ik wel dat als je een barefoot fan bent dat zadel natuurlijk het beste vindt,maar waarom altijd zo negatief??

ik persoonlijk zit het liefst op een Amerikaan ,maar mijn bijrijdster zou niet anders meer willen.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:37

Marjo82 schreef:
en merk je wel verschil in kwaliteit?

Ik zag een website waar ze dus die randol's verkopen, en heb gelijk gemaild naar die meneer/mevrouw... hij/zij zei dat ze ook die pads gaan verkopen...

Tja..

En heb je ook wel eens een gewoon shabrakje eronder gelegd?

moest even flink graven naar een foto van de barefoot die mijn vriendin overgenomen had met een gewoon dekje eronder.
http://img.photobucket.com/albums/v409/mirgino/2005_0109_154643AA.jpg

en mijn pony, toen zwanger met ziolette van bokt cavaletties lopen.
moeilijk te zien maar het is de Randols met de grandeurpad eronder.
http://img.photobucket.com/albums/v409/mirgino/2005_0109_154724AA.jpg
Laatst bijgewerkt door Heike op 23-12-05 02:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: img in url veranderd ivm de grootte

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:38

Ik snap dat ook niet, Randolls is gewoon een goed middenklasse zadel. Je weet voor die prijs dat je een gemiddeld zadel kan verwachten. Zelfde geldt voor Barefoot. Zoals op de foto's te zien is, na 2,5 jaar zie je wat slijtagesporen op de zitting, maar dat is ook te zien op die van de Barefoot. Verder nooit problemen mee, geen kapotte ritsen. Geen flodderige zijkanten, gewoon heel, dat was toen zo, en is het nu nog. Dat het voorboogje laag is snap ik even niet voor als nadeel?

Als je een echt goed boomloos zadel wilt, dan kijk je naar een Torsion, of een Freeform (nog geen ervaring mee, maar ziet er ook erg goed uit). En dan zit je ook in een hogere prijsklasse, precies zoals bij Engelse of westernzadels.

Maar ik krijg idd ook iets van dat Randolls altijd maar afgekraakt wordt door Barefoot gebruikers.... Imo ten onrechte.

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:39

Ik vind pmarena niet echt negatief, volgens mij wil ze gewoon haar ervaring met ons delen.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met boomloze zadels, maar het valt me wel op dat je over barefoot heel veel informatie kunt vinden, ook over de verbeteringen door de jaren heen. Over Randolls kan ik niet zo veel informatie vinden, maar misschien gaat dat nog veranderen ..

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:40

Maya schreef:
Ik snap dat ook niet, Randolls is gewoon een goed middenklasse zadel. Je weet voor die prijs dat je een gemiddeld zadel kan verwachten. Zelfde geldt voor Barefoot. Zoals op de foto's te zien is, na 2,5 jaar zie je wat slijtagesporen op de zitting, maar dat is ook te zien op die van de Barefoot. Verder nooit problemen mee, geen kapotte ritsen. Geen flodderige zijkanten, gewoon heel, dat was toen zo, en is het nu nog. Dat het voorboogje laag is snap ik even niet voor als nadeel?

Als je een echt goed boomloos zadel wilt, dan kijk je naar een Torsion, of een Freeform (nog geen ervaring mee, maar ziet er ook erg goed uit). En dan zit je ook in een hogere prijsklasse, precies zoals bij Engelse of westernzadels.

Maar ik krijg idd ook iets van dat Randolls altijd maar afgekraakt wordt door Barefoot gebruikers.... Imo ten onrechte.

ben dus niet de enige

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:41

Oeh dat oranje dekje staat enorm stoer zeg !! Echt leuk.

Flodderige zijkanten , daarmee bedoelde ik wat je bij de oudere Barefoots ook soms ziet , dat het leer daar iets wil plooien ipv recht en strak blijven zitten op de zijkanten. Daar kon je vouwtjes in het leer van krijgen , wat dan sneller sleet.

Ik neem aan dat de Trekker dit ondertussen ook niet meer heeft.

De Freeform vind ik zelf qua kwaliteit de mooiste en beste uitstraling hebben , is echt een heel gaaf ding om te zien.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:47

Oeh dat oranje dekje staat enorm stoer zeg !! Echt leuk.

==================================================

ze rijdt er nu niet meer mee,ze is weer overgestapt op een Amerikaan.
waar ze nu woont staat ze op een westernstal.
ze gaat zich nu verdiepen in het westernrijden wat dit paard erg goed bevalt!
gelukkig had ze geen last van het feit dat er een dun dekje onder lag.
ik persoonlijk ben daar geen voortstander van,ik heb ondrer het boomloos een equi-tex shabrak liggen deze is gevuld met gel en heeft ruggegraat vrijheid.
en binnenkort gaat het blauwe dekje eronder wat ik vorige week gekocht heb bij pmarena

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:56

Equitex met gel

Is dat nieuw dan. Normaal is Equitex gewoon dat zachte schuim dat zo heel erg fijn aanvoelt.

Geweldig spul , ik heb er ook een Torsion-dekje van liggen.
Heerlijk spul , alleen niet geschikt voor onder een boomloos zadel vind ik.
Zakt veels te veel in.

Maar oei wat voelt dat spul fijn zacht en ademend aan zeg

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 01:08

weet je ik kan tegen woordig randols leveren en heb al sinds jaar en dag freeform zadels , toch heb ik nu ook voor mij zelf een randol besteld
kwaliteit mag dan ietsjes minder zijn dus gaat minder lang mee maar prijs verschil is dan ook enorm ! de freeform is te leveren VANAF 990 eurie , zit dan ook wel erg lekker en gaat idd lang mee
freeform is dan ook in verschillende uitvoeringen te verkrijgen
en de 990 is de GOEDKOOPSTE (basic) uitvoering

het vergelijk is bv vergelijkbaar met het vergelijk met een pagony dressuur zadel en een KN , beide zitten lekker en zijn gewoon goed maar de een gaat wat langer mee als de ander en de een is kwalitatief net ff beter ,

je kunt nu eenmaal geen appels met peren vergelijken