Zijn bandages slecht voor paardenbenen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Zijn bandages slecht voor paardenbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 16:15

De laatste tijd zie je heel veel paarden in leuke vrolijke setjes lopen. Een fris mintgroen dekje met bijpassende bandages. Niks voor mij eigenlijk, veel te veel werk om die bandages om te doen, maar dit doet niet terzake. Ik hoor en lees geregeld dat bandages slecht zouden zijn voor de paardenbenen, want:

- Door telkens bandageren worden de pezen verzwakt, omdat zij (te)veel ondersteund worden. (De pezen worden niet meer 'afgehard' zoals men kan doen bij draven op de harde weg).
- Door de laag windsels stijgt tijdens het werk de temperatuur van de pezen enorm, en iedereen weet, bij hoge temperaturen heb je veel sneller kans op blessures. En een peesblessure is niet iets waar men op zit te wachten toch?
- Daarnaast biedt een bandages minder bescherming dan een peesbeschermer. Bandages worden sneller stukgetrapt.

Ik vroeg me af of mensen die zo'n leuk setje hebben, ermee rijden omdat het zo leuk staat of ermee rijden omdat hun paard die bandages zo nodig heeft. Ik kan me voorstellen dat ruiters met dure sportpaarden die op hoog niveau lopen geen risico willen nemen, maar een gemiddeld huis-tuin-keuken-paard kan toch wel zonder? Misschien ben je het wel helemaal niet met me eens, ik ben benieuwd naar jullie mening!!

Mireille1970

Re: Zijn bandages slecht voor paardenbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:22

Ik reed altijd met bandages! Veilig en inderdaad OMdat het steun biedt... Bij zwaar werk is het beter als je ze wat steunt opdat de pezen door de bloedtoevoer niet dan dik dan dun worden, juist dat is slecht, en met bandages blijven ze op de plek... en intact. en van buiten ook nog eens beschermd.

Onzin dat de pezen verzwakken. Ze staan 23,15 uur zonder en lopen 45 minuten met, waarvan je ook nog 5 minuten stapt.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:31

Wat versta jij onder een huis-tuin en keuken paard? Clown

Mijn paarden lopen soms en paar keer per week met bandages gewoon omdat ik het mooi vind en het enigzins meer steun geeft. Als ik geen zin heb om het paard te bandageren dan doe ik het niet en dan lopen ze met "blote" benen.
Laatst bijgewerkt door doubledream op 25-05-05 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:36

Yoghurt schreef:
Ik kan me voorstellen dat ruiters met dure sportpaarden die op hoog niveau lopen geen risico willen nemen, maar een gemiddeld huis-tuin-keuken-paard kan toch wel zonder?

Mijn Haflinger en rijpaard zijn voor mij (emotioneel) minstens zoveel waard als een sportpaard (commercieel gezien) Knipoog

Mijn paardjes gaan NOOIT aan het werk zonder beenbescherming. En of dat nou peesjes zijn of bandages maakt me niet zoveel uit Lachen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:47

Deze discussie is al tig keren gevoerd, en ik denk niet dat we er ooit uit komen, maar goed. Ik zet Memuska altijd vierkant in de bescherming, soms bandages, soms peesjes en strijklappen.
Dat ze de pezen verzwakken, daar geloof ik eerlijk gezegd niet in. Een fysio heeft me daar eens een heel mooie uitleg over gegeven waar ik de helft van vergeten ben Bloos maar het kwam er op neer dat dat larie en apekool is. Dat van die warmte dat klopt, tuurlijk stijgen de temperaturen onder een bandage, maar toch net zo onder een peesbeschermer? Bovendien worden de benen na het werk afgespoten dus dat zit wel goed. Ten derde, minder bescherming is relatief. Als mijn paard op haar knieën valt met een peesbeschermer is haar been vooraan onbeschermd, met een bandage wel Knipoog Nu is dat wsn niet wat je bedoelt, maar qua aantikken denk ik ook niet dat het zo veel verschil maakt. Bovendien wordt een goed aangelegde bandage echt niet afgetrapt. En daar zijn we dan bij mijn hekelpunt aanbeland: mensen die bandageren zonder te weten wat ze doen... Maar dat is een andere discussie!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:55

Doe me een lol en gebruik de zoekmachine Knipoog !
Ik rij vaak ook met badages,maar ook zonder !

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:57

Gaaaap Slapen Gaaaap Gaaaap

Hier word ik nou zo moe van..Zo veel bandage topics....
Mijn mening maar:
Ik ben wel een voorstander en gebruiker van bandages. In complete tegendeel tot wat iedereen zegt, en ja dit is waar,stond in de BITals een quote van stalamazone DVB, een bandage biedt geen maar ook echt GEEN steun.
Dit is waarom ik ze juist gebruik. Een paard moet op zijn eigen benen lopen, en zo doet hij dat ook. En met onderlap, waar ik dus altijd mee bandageer, biedt het wel een minimaal bescherming.
Verder, ik weet niet wat je onder een ' dure sportpaard' verstaat, maar paarden van mij stagebegeleidster zijn Z, ZZ-L en ZZ-L. Die worden altijd vierkant in de bandages en springschoenen gereden. Vaak ook nog fleecebandages met onderlap.
Zwakke pezen? Nee hoor, doen het net zo goed in de ring, zonder enige bescherming.
En geen een van die paarden zijn van haarzelf. Allemaal van mensen die naar haar toegebracht hebben, en haar nu laat trainen.
Grote risico zou ze dus lopen, als bandages echt zo slecht waren.

Verder ben ik hem wel mee eens dat als je niet weet hoe het moet, dat het niet moet doen. En veel denken het zelfs te weten maar doen het ook verkeerd. Ik heb het nu wel geleerd op stage, doe het dan ook 4x 3 paarden per dag, heb het best goed onder de knie.
Ik heb ook tegen elastisch bandages. Doe mij maar gewoon fleece. En altijd met onderlap. Zo weet je dat het altijd vlak blijft op de pezen zelf.

Tja, en over de warmte, dat valt reuze mee. Bandages ademen tenminste, neopreen absoluut niet. Ik heb wel vaker gezien dat de schuim onder de kappen uitloopt, tot nou toe, nooit bij een bandage gezien.
Ik zeg alleen dat zowat alle beenbescherming wel zijn nadelen hebben, zo worden de peesbeschermers vaak zo veel strakker dan nodig getrokken. Nee, dat is zeker goed voor de benen/pezen.
Ik zeg alleen een bandage kan best een goed beschermingmiddel zijn, als het goed, en juist gebruikt wordt.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:06

Ik zal wel half Bokt over me heen krijgen, maar volgens mij rijdt 90% met bandages, omdat ze het er erg mooi/stoer/professioneel uit vinden zien en 10% omdat ze het idee hebben het paard bescherming te bieden. Als je de paardenbenen wil beschermen, kun je m.i. beter harde peesbeschermers e.d. gebruiken. En dan heb ik nog het idee dat ze vaak 'onzinnig' worden gebruikt (vaak, niet altijd). Bij bepaalde takken van sport zullen ze best bescherming bieden, maar recreatief zie ik er het nut niet van in. Ik krijg het idee dat een aantal mensen hier vergeet dat een paard gewoon een paard is en best wel wat kan hebben. In de 'mensenwereld' helpt het zwachtelen ook niet ter voorkoming. Als er bij een kneuzing gezwachteld wordt, is dat alleen om een zwelling te verminderen/voorkomen en eventuele bewegingsvrijheid te verminderen. Om een blessure te voorkomen, geeft het te weinig steun.
Denk trouwens niet dat ik me aan al die gekleurde paardenbenen stoor Lachen , vind het er ook mooi uitzien, maar zeg me niet dat het de pezen beschermt (misschien ligt het aan onze regio TS?).

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:25

Ik zeg dat het een minimum bescherming biedt.
En dat doet het ook. Een bandage en lap is toch wel wat dus, het is niet zo dat het niks is.
Een peesbeschermer is ook niet alles.
Ik zou toch wel hopen dat je niet uit mijn post kan halen dat ik het gewoon voor de mooi doe, heb toch duidelijk neer gezet waarom ik bandageer.
Nou ja, ik weet voor mezelf waarom ik bandages gebruik, dus dat is genoeg.
Ik denk wel dat het grotendeel idd alleen bandgeert voor de mooie/setje afmaken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:53

Laat ik er dit van zeggen: het is niet zonder reden dat bandages niet zijn toegestaan in de wedstrijdsport!

moowyiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:57

ik heb zelfs geh00rd dat het g0ed is voor de pezen van je paard Knipoog
maar jaa verder weet ik er ook niej veel van Bloos
grt. mo0w

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:02

Mireille1970 schreef:
Ik reed altijd met bandages! Veilig en inderdaad OMdat het steun biedt... Bij zwaar werk is het beter als je ze wat steunt opdat de pezen door de bloedtoevoer niet dan dik dan dun worden, juist dat is slecht, en met bandages blijven ze op de plek... en intact. en van buiten ook nog eens beschermd.

Dit is dus niet waar bandages bieden absoluut GEEN steun.
Zoals Skitter al zegt bandages bieden geen steun.

En die setjes gedoe *zucht* allemaal smoesjes dat het steun geeft etc. etc.
Ik ben geen voorstander van bandages. Gebruik alleen bandages met een goeie reden 9 van de 10 keer bandageren mensen te strak of te ver naar onderen of te lange bandages etc. etc. te vaak fout.
En dan zeggen ze ja hoor ik heb geleerd te bandageren Lips are sealed

Bandages hoeven niet schadelijk te zijn mits je het goed aan kan leggen, maar aangezien dit 9 van de 10 keer niet het geval is...

Voor mij geen bandages voor training hooguit in de staart tijdens vervoer (witte haflingerstaarten, stang, poep)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:06

Hoi Skitter!
Nee hoor, jouw reden was wel duidelijk Haha! . Geloof dat jij bij de 10%-groep zit. Waar ben jij precies bang voor? Dat hij zichzelf aantikt of iets dergelijks? Gewoon een nieuwsgierigheidsvraagje Knipoog .

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:06

Hobby schreef:
Ik zal wel half Bokt over me heen krijgen, maar volgens mij rijdt 90% met bandages, omdat ze het er erg mooi/stoer/professioneel uit vinden zien en 10% omdat ze het idee hebben het paard bescherming te bieden. Als je de paardenbenen wil beschermen, kun je m.i. beter harde peesbeschermers e.d. gebruiken. En dan heb ik nog het idee dat ze vaak 'onzinnig' worden gebruikt (vaak, niet altijd). Bij bepaalde takken van sport zullen ze best bescherming bieden, maar recreatief zie ik er het nut niet van in. Ik krijg het idee dat een aantal mensen hier vergeet dat een paard gewoon een paard is en best wel wat kan hebben. In de 'mensenwereld' helpt het zwachtelen ook niet ter voorkoming. Als er bij een kneuzing gezwachteld wordt, is dat alleen om een zwelling te verminderen/voorkomen en eventuele bewegingsvrijheid te verminderen. Om een blessure te voorkomen, geeft het te weinig steun.
Denk trouwens niet dat ik me aan al die gekleurde paardenbenen stoor Lachen , vind het er ook mooi uitzien, maar zeg me niet dat het de pezen beschermt (misschien ligt het aan onze regio TS?).

daar was ik nu te lui voor, bedankt Haha! OK dan! .

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:43

Mijn paard krjgt van peesbeschermers korstjes op de benen, verschillende soorten peesbeschermers gehad. Dus nu bandages.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:24

Ik bandageer bijna iedere dag vierkant, en niet alleen om het setje want ik heb soms maar rare combinaties Tong uitsteken
Meer ter bescherming van het aantikken in de zijgangen etc..
Ik bandageer bijna net zo snel als dat ik peesbeschermers omdoe, dus wat maakt mij dat minuutje meer of minder uit.
En t is ook meer een gewoonte, komend jaar zal ik het iedere dag VERPLICHT moeten dus wen er maar vast aan Knipoog Op me stages ging ieder paard 4kant in de bandages!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:44

Wat iedereen om z'n paardebenen knoopt moet ie vooral helemaal zelf weten, maar als diverse dierfysio's en dierenartsen vanuit hun vak zeggen dat het een totaal nutteloze zaak is, dan vraag ik me wel af waar iemand meer wijsheid vandaan denkt te halen.
Concreet: indien goed aangebracht (bijna nooit) kan het weinig kwaad, maar nut heeft het zeker niet.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:48

ikke schreef:
Laat ik er dit van zeggen: het is niet zonder reden dat bandages niet zijn toegestaan in de wedstrijdsport!

Nee idd niet zonder reden.. De reden is dat je er allerlei dingen onder kan verstoppen, zoals scherpe voorwerpen enz.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:08

Ik rijd de laatste ook met bandages, wel alleen om de voorbenen. Dit omdat peesbeschermers drukken bij m'n paard. Ik heb verschillende soorten peesjes geprobeerd maar ze krijgt alleen maar meer witte haren...dus ik bandageer voortaan totdat ik een fijne beenbeschermer heb gevonden.
Dat het steun geeft betwijfel ik, zo strak zitten ze bij mij niet. Het is meer voor heet beetje bescherming dat ze nog bieden ipv blote benen. En de warmte eronder valt ook mee, onder de peesjes was het vaak nat, en bij deze fleece bandages niet.
En ik ben wel graag zuinig op mijn "huis tuin en keukenpaard"...alsof een paard dat niet in de sport word gebruikt zichzelf gewoon open maag tikken enzo.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:23

ikke schreef:
Wat iedereen om z'n paardebenen knoopt moet ie vooral helemaal zelf weten, maar als diverse dierfysio's en dierenartsen vanuit hun vak zeggen dat het een totaal nutteloze zaak is, dan vraag ik me wel af waar iemand meer wijsheid vandaan denkt te halen.
Concreet: indien goed aangebracht (bijna nooit) kan het weinig kwaad, maar nut heeft het zeker niet.

1. Ben benieuwd welke dierenarts dat zegt...

2. Waarom moet je dan bij het minste of geringste bandageren?

3. Tegen aantikken en dergelijke helpt het wel degelijk

4. En iemand riep hier "we vergeten dat het een paard is en dus wel wat kan hebben" . Onzin. Er is geen zwakker dier dan een paard. Van buikpijn gaan ze zomaar dood. Overgeven kunnen ze niet want dan stikken ze. Als ze iets breken is het einde oefening en als ze een pees maar lelijk genoeg beschadigen ook. Etc etc etc

Mijn idee: als we ze heel willen houden zullen we er zuinig op moeten zijn en tja als ze zich aantikken in de bak, land of waar dan ook met rijden, hebben ze al een dik been met gevaar voor einschuss. Inpakken dus.

Daarbij kosten die bandages minder dan de voorrijkosten alleen al van menig dierenarts.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:33

Hobby schreef:
Hoi Skitter!
Nee hoor, jouw reden was wel duidelijk Haha! . Geloof dat jij bij de 10%-groep zit. Waar ben jij precies bang voor? Dat hij zichzelf aantikt of iets dergelijks? Gewoon een nieuwsgierigheidsvraagje Knipoog .

Hetzlefde als stalleke zegt, vooral bij de zijgangen kunnen ze handig zijn.
Als een paard zich echt aanTIKT met zijn achtervoeten, zou ik wel peesbeschermers of hardere/dikkere beschermers gebruiken.
Verder vind ik het fijn dat hij nog gewoon op zijn eigen benen blijft lopen, zonder steun e.d. Zo kun je een keer zonder bescherming rijden, zonder dat hij er ook iets van merkt echt.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:29

Sorry dat mensen zich aangesproken voelen over mijn huis-tuin-keuken-paard opmerking. Ik ben het met Hobby eens, volgens mij wordt er door veel mensen alleen gebandageerd omdat het mooi staat. Volgens mij zijn er niet veel mensen die puur bandageren alleen om het nut. Heb ik nog een vraagje:
Waarom worden dressuurpaarden bij het losrijden gebandageerd met witte bandages?? Je ziet het plotseling vanaf de Z-dressuur. Naar mijn idee is het onzin, ze moeten er na een halfuurtje toch weer af! Ik denk dat dit gewoon alleen om het mooi is. Anders werd er misschien ook wel met zwart gebandageerd, maar ik zie altijd alleen maar wit. Wat vinden jullie?

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:32

Omdat wit een heel stuk netter staat als je in dressuuroutfit bent, dan zwart of blauw of bruin etc.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:44

En vaak om de benen schoon te houden en om tijdens het losrijden toch nog even te beschermen. En waarom zou je zwart bandageren als je verder helemaal in het wit bent.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:39

ik gebruik gewoon peesbeschermers omdat ik niet kan bandageren en omdat het mij teveel tijd kost, ik geloof niet dat bandageren kwaad kan ofzo, maar had ook nooit het idee dat het wél veel goeds deed behalve dat het er leuk uitzag..
maar nou ik de reacties van stalleke en skitter heb gelezen ben ik er wel weer anders over gaan denken Tong uitsteken