Buiten bak aanleggen, wat het beste in deze situatie / koste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annekie

Buiten bak aanleggen, wat het beste in deze situatie / koste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:20

Hoi,
Ik wil binnenkort een buitenbak aanleggen. De bak word alleen gebruikt door 2 paarden.

* Ze moeten er in los gegooid kunnen worden
* Er moet in gelongeerd kunnen worden
* Er moet in gereden kunnen worden

Ik kan geen apparte ruimte's hiervoor maken i.v.m. ruimte.

De grond bestaat uit klei en daarzitten soms stukken dakpan tussen (is vroeger illegaal gedumpt).

De bak moet goed bruikbaar blijven bij regen zowieso.
Ook hoeft het geen luxe te zijn, en moet hij niet te duur worden.

Wie weet wat het beste is, en misschien weet iemand wie er een bak aanleggen voor een normale prijs.
Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Buiten bak aanleggen, wat het beste in deze situatie / koste

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:58

Nou lekkere reakties allemaal...

Ik zou de kosten zo laag mogelijk houden. Stel je doet er doek in dan zal die toch omhoog komen en kapot gaan als je 2 paarden los gooit en ze gaan rakken. Zorg dat je de bak zo aanlegt dat er makkelijk een vrachtwagen in de buurt kan komen zodat je zand kan laten komen, gewoon regelmatig wat zand storten, wel zand waardoor je bak rijdbaar is. Wel drainage aan leggen.

Ik ga binnenkort verhuizen naar een huisje waar ook een gedraineerde bak ligt. Hun paard liep altijd in de bak als hij niet op de wei kon. Zij doen elke paar jaar een nieuwe hoeveelheid zand storten. Het doek is al een flink stuk naar boven gekomen en kapot gescheurd. Ik heb de bak gezien toen we het huis bekeken en het paard stond er in, had flink geregend en allen in 2 hoeken zag ik wat water staan, de bak was droog.

Als je echt een dressuurprikker bent, zul je vast strengere eisen gaan stellen, maar een bak regelmatig trekken, dus lostrekken en glad trekken scheelt al heel veel en natuurlijk de stront opruimen anders slipt de bak dicht, dat is dan bijna niet tegen te houden als er kilo's stront in ligt en verregend. Dus elke dag de stront eruit scheppen.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:01

Ik wil dit ook wel even volgen.. De vorige huurders hebben bij m'n bompa ook een buitenbak aangelegt, niet zo'n grote maar genoeg om in te rijden.. deze vullen we nooit met extra zand

Champ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:05

Wij hebben een al weather tuft bak liggen, heel het jaar door te rijden, zelfs met de regen van de laatste tijd....
enigste nadeel is dat t springen erin niet echt een succes is.
kostenplaatje valt erg mee
www.buitenbak.nl

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:10

Wij zijn ook bezig met het aanleggen van een bak.
We hebben ook een kleigrond met daarover wel wat zand, draineren doen we straks om een halve meter en dan waarschijnlijk stierenzand eroverheen.
Ik wacht nog even meer reacties af!

marlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:17

Ik heb 5 jaar geleden een buitenbak aan laten leggen. Er liggen 4 drainagepijpen in de lengte, deze sleuven zijn opgevuld met drainagezand. Verder ligt er gewoon schelpenzand op 30 cm, er zit geen doek tussen. Ik heb er megatophoutjes op laten storten, dat zorgt ervoor dat het zand niet te mul is. Vorig jaar heb ik weer wat zand erbij laten storten en wat hout. Alleen bij extreme waterval staan er even een paar plassen in. Mijn paarden lopen er dag en nacht op los en verder rij en longeer ik erin. Gaat prima, wel regelmatig slepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:37

Kijk, dit is goed advies, heb je adressen voor dat schelpenzand en die houtsnippers?

Hoe trek je de bak, ben nl ook op zoek naar een fatsoenlijke oplossing, dus zo goedkoop mogelijk, heb die baktrekkers gezien, maar 6000 euro ga ik niet uitgeven..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:54

russel schreef:
Kijk, dit is goed advies, heb je adressen voor dat schelpenzand en die houtsnippers?

Hoe trek je de bak, ben nl ook op zoek naar een fatsoenlijke oplossing, dus zo goedkoop mogelijk, heb die baktrekkers gezien, maar 6000 euro ga ik niet uitgeven..

Leer je paard in tuig lopen en schaf ee stuk betonijzer aan. Moet je wel elke dag slepen, want voor echte kuilen en bobbels is je paard niet sterk genoeg.
Ook een warmbloed sportpaard kan in tuig leren lopen en het is een mooie krachttraining voor je paard; goed voor de ontwikkeling van de achterhand.
Een goedkopere oplossing vind je niet denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 06:58

Zaten wij ook aan te denken.. Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:55

Met een quat Knipoog

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:01

Wij hebben een all weather tuft bodem liggen in onze bak. Wij gooien de paarden er ook in los, we
longeren er in en zelfs springen schijnt geen probleem te zijn (geen ervaring want ik spring zelf niet maar
stalgenoten wel). Voor kosten kun je kijken op www.buitenbak.nl Hier staan de kosten van de snippers op, maar
volgens mij kun je ook een prijs opvragen voor de gehele aanleg inlcusief zand e.d. Wij hebben destijds zelf onze
loonwerker dit laten doen (volgens mij waren wij voor ong. € 7.500 klaar).
Het "slepen" doen wij door middel van een soort wals (rol) achter de trekker zodat de bak weer helemaal
egaal wordt. Geen idee of je dit ook op een andere manier zou kunnen doen, maar dat zou je dan even na kunnen
vragen bij de leverancier van de snippers Lachen

Succes met de aanleg van jullie nieuwe bak Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:06

Ik zou het wel bij een goed bedrijf doen. Want wij hebben door de plaatselijke aannemer een buitenbak laten aanleggen voor 10.000 euro helemaal klaar. nou we hebben er nooit goed in kunnen rijden. binnenkort komen er uiteindelijk nog voor paar duizend extra soort houtchips (van goed paardenbedrijf) op de bak en dan moet hij eindelijk beter bereidbaar zijn.
Dus alleen zand zou ik nooit meer doen, dat blijft veel te zwaar.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:11

Ik las dat bij de TS ook kleigrond ligt, dat hebben wij idd ook, maar alleen zand op een kleigrond
lijkt mij ook niet handig, de bak zal volgens mij altijd te zwaar blijven dan Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:12

Ik heb een combinatie van drainage, wit zand en houtchips. De bak is altijd begaanbaar en staat nooit blank. Drainage ligt op meer dan een halve meter. Daarna wit zand en daarover heen houtchips.
In ze zomer moet de bak wel redelijk nat gehouden worden omdat hij anders te zwaar wordt.
Kostenplaatje was 5000 euro.

Weather taft heb ik ook gehad en vind het een regelrechte ramp. Zater grote stukken soort plastic achtige stukken tussen. De snippers zijn veel te groot waardoor paarden gingen struikelen of raar lopen.

Succes met het maken van een beslissing.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:18

@pensionnetje: grappig (nou ja grappig) te horen dat jullie een mindere ervaring hebben met
de weather tuft, wij hebben dat dus zelf niet, maar was eigenlijk benieuwd naar jouw ervaring met
de houtchips, is het niet zo dat die gaan rotten met de tijd? Wij hadden hiervoor (toen wij dit perceel
kochten) houtchips liggen maar dat was helemaal vergaan en dit was dus voor ons de reden om niet
weer voor hout te kiezen, ben dus heel benieuwd naar jouw ervaring hiermee Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:31

we gaan in onze bak gedroogde naaldhout chips gooien. deze schijnen niet te rotten, omdat deze gedroogd zijn.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:39

Ah oké, dus er zit duidelijk wel verschil in houtchips Lachen

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:46

Wij hebben nu 6 jaar een eigen buitenbak, ook geen paddock etc. Hier is ook kleigrond.
Ik longeer hem erin, rij, spring eigenlijk van alles dus en de bak is nog steeds goed.
In het begin was er waar we de bak zouden plaatsen gras.
Dat hebben we eerst doodgespoten, omgeploegd en weer vlakgemaakt zodat je het gras niet meer zag.
Toen dat gebeurt was hebben we er paardenbakkenzand over heen gestort.
Gewoon een goeie laag.
Zo hebben we de bak 4 jaar gehad, alleen in de winter was het toch wel een puinhoop zeg maar...
de bak was heel vaak nat, het water liep gewoon echt niet meer weg.
Mijn vader heeft toen besloten om drainage aan te leggen.
We hebben een bedrijf laten komen en die heeft de bak opengegraven en er 4 drainage geulen/pijpen ingelegd
en zo naar de sloot geleidt.
Ik moet zeggen, het is nu veel en veel beter. Ik zou als ik jou was vanaf het begin af aan er drainage inleggen
want anders heb je vrij weinig aan je bak.

Om even terug te komen op de bak gladslepen.
Wij hebben een klein trekkertje ( maar dan ook echt klein, zo'n Wheel Horse ) en daarachter hebben we
een oud koeienrooster aan vast gemaakt. Dat gaat echt perfect! De bak wordt er spiegelglad mee en je hebt
binnen een halfuur een prachtige '' nieuwe '' bak.
Dat zou ik je echt aanraden, ik weet natuurlijk niet of je een trekker hebt maar anders zou je ook het kunnen vragen
aan iemand die er wel 1 heeft en dan geef je hem er een soort '' vergoeding '' voor.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:48

Wij gaan ook deze zomer een bak aanleggen om te rijden.
Maar die houtchips gaan ze daar niet van eten.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:49

ThaGirl schreef:
Ik zou het wel bij een goed bedrijf doen. Want wij hebben door de plaatselijke aannemer een buitenbak laten aanleggen voor 10.000 euro helemaal klaar. nou we hebben er nooit goed in kunnen rijden. binnenkort komen er uiteindelijk nog voor paar duizend extra soort houtchips (van goed paardenbedrijf) op de bak en dan moet hij eindelijk beter bereidbaar zijn.
Dus alleen zand zou ik nooit meer doen, dat blijft veel te zwaar.

Dat is wel vervelend zeg!
Ik heb hele goeie ervaring met alleen zand op kleigrond, alleen je moet er geen dikke laag op doen.
De buren hebben een dikke laag erop en daar zak je altijd in weg ook al is het zomer.
Die van ons is nu perfect, mede door de drainage. Lachen

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:55

Elsskippy schreef:
Wij gaan ook deze zomer een bak aanleggen om te rijden.
Maar die houtchips gaan ze daar niet van eten.

Als ze zich echt gaan vervelen gaan ze dat eten ja.
Ik raad houtsnippers niet aan. Het is ook heel erg vervelend als je valt want dat valt echt hard Knipoog
Tapijtsnippers schijnt ook heel goed te zijn, dat neemt het water goed op.
Dat ligt op de club waar ik les krijg en het veert goed mee, de bak is nooit nat, eten ze niet en je kan er ook goed in springen.
Je hebt ook nog van dat hele fijne, zwarte zand alleen ik weet niet meer hoe dat heet.
Maar als het regent en er een plas instaat schijnt dat zand mee '' omhoog '' te komen.. dus dan drijft het zeg maar.
Daar heb ik zelf geen ervaring mee...

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:00

Bedankt.
Dan wil ik er geen houtchips inhebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:02

Als je zo veel van je bak verlangt, zou ik niet teveel geld er tegenaan gooien.
Losgooien en longeren = echt slecht voor je bak. Dan kun je beter vaker investeren dan ineens.
Draineren is iig een must.

De houtsnippers heb ik ook gehad (ja naaldhout) en ik heb er spijt van. Tuurlijk rot dat ook, maar wel wat langzamer. Door het rotten loopt nu het water niet goed meer weg. De eerste tijd heb ik er heerlijk op gereden en ik denk dat als je regelmatig (wanneer nodig, dat zal verschillen in jaren denk) bij laat storten je wel fijn blijft rijden. Bij ons kon hij niet goed bij de bak komen, waardoor wij heel veel kosten erbij hebben gehad om het in de bak te krijgen. Het is al niet goedkoop. Vandaar dat ik dat niet meer laat doen.

tapijtsnippers zou ik zeker niet aanraden. Het afvoeren zal een vermogen kosten en door je diverse gebruik van je bak zal je de bakbodem eerder moeten vervangen. Vraag me ook af of je nu de bodem weer strak kunt trekken ivm losgooien en longeren, want voegah Knipoog kon dat iig niet en mocht je er dus alleen in rijden. (hier in de buurt)
Daarbij is er 1 in de buurt die niet zo droog is, als hij zou moeten zijn.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:08

In mijn bak wordt er gelongeerd en ook staan de paarden er tijdens slecht weer gewoon los in.
Helemaal niet slecht voor je bodem zolang je maar tijdig sleept. Hier wordt 2 x per week gesleept en de bak ligt er piekfijn bij. Aleen als mijn lieve hengst besluit kuilen te graven van een halve meter diep, dan moet ik echt gaan ingrijpen.

Alles valt of staat met hoe vakkundig de bak is aangelegd en hoe je hem onderhoudt. Gelijk de mest eruit halen. Houtsnippers eten gebeurd bij mij ook niet. Ik zorg voor voldoende afleiding en speeltjes.
Paarden die voldoende ruwvoer krijgen hebben geen trek in houtsnippers.

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:36

hoi hoi,
wij hebben een buitenbak afgehekt met breed stroomband
ondergrond = zand
toplaag = houtsnippers

werkt voor recreatie erg prima!
kost erg weinig!! ( houtsnippers gratis bij gemeente!)