Hoe de staart uit de knoop halen EN houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Hoe de staart uit de knoop halen EN houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 17:06

De staart van mijn Haf blijft een grote knoop. Ik kan haar staart wel elke week blijven uitpluizen, maar dit heeft echt geen nut.
De volgende dag zitten de knopen er zo weer in :P
Ze is een merrie, dus ik denk dat het komt door haar hengstigheid. Maar aangezien ze 24/7 buiten staat, en we geen warm water/solarium of iets hebben, kan ik 's winters haar staart niet wassen. Dus het wordt een grote knoop, waardoor je dat er 's zomers niet uit krijgt, ook niet met heel veel wassen.

Heeft iemand dé gouden tip voor mij? :)

Mano88

Re: Hoe de staart uit de knoop halen EN houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:06

vlechten?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:06

Cowboy magic :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:07

Cowboy Magic Detangler erin, staart in een vlecht, klaar.
Wil je dat ze de staart op het land kan blijven gebruiken, kun je meer dan een vlecht maken. Het houdt de staart iig uit de knoop.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:08

Bij mijn merrie doe ik het in en een week later voel ik het nog, geen enkele knoop erin.
Ik denk niet eens dat je hoeft te vlechten als je CM gebruikt...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 17:09

Loesje88 schreef:
vlechten?

Ze schuurt zo nu en dan, dus ik ben een beetje bang dat ze dan haar hele staart afschuurt :')

galley schreef:
Cowboy magic :+

Dat is een soort super-antiklit toch? :P

Edit: Dan ga ik die Cowboy Magic zeker een keer uitproberen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:10

Jep, Cowboy magic is duur, maar het werk enorm, en je hebt niet veel nodig. Je kan het droog gebruiken, dus geen problemen in de winter. Ik merk dat haar staart ook witter lijkt na ik het gebruikt heb. Ideaal spul.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:10

Cowboy Magic heeft heel veel verzorgingsproducten en shampoo's in zijn lijn zitten. De Detangler is idd een product voor manen en staart....

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 17:12

Als het inderdaad superspul is, zou dat de perfecte oplossing zijn.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:33

Vlechtjes is denk ik de enigste goedkope oplossing :=

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:35

Ik zou er anti klit inspuiten en dan vlechten en evt. een staart bandage/zak erom heen doen. Weet niet of dat laatste het geweldigste idee is maar vlechten en equishine spuiten zou ik zowieso doen.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:35

CM is inderdaad super spul. Gebruik het ook sinds kort. :)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:00

Cowboy Magic is echt superspul. Mijn merrie heeft een hele dikke staart die ook regelmatig vol met knopen zit, maar met dat spul zie je de knopen er zo uitvliegen :D
Het is wel duur, maar je hebt maar een klein beetje nodig. Ik doe vaak een jaar met een fles van 480 ml.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:05

ik doe equi shine erin (oranje fles) Even laten intrekken en dan is het super makkelijk uit te kammen.

Maar waarom moet de staart knooploos blijven eigenlijk (nieuwsgierigheidsvraag) Ik persoonlijk kan de staart zo min mogelijk uit. Ik heb de gedachte dat hij dan mooier en voller blijft.

Ook een vlecht en in combinatie met dazen evn vliegen verjagen zal niet zo aangenaam zijn voor je paard denk ik. Zo'n vlecht kan wel eens hard aankomen denk ik

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 18:31

Haar staart raakt zo in de knoop dat haar de haren 'afknellen' zeg maar, waardoor haar staart steeds dunner wordt, en ze dus veel minder makkelijk de vliegen weg kan jagen ;)
Het worden allemaal dikke dreadlocks zeg maar, 's winters zijn het vaak 3 grote dreadlocks :')

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:35

Oh, dit probleem ken ik.. Verschrikkelijk hé? Mijn hafje haar staart is ook altijd helemaal zwart en in de knoop. Soms dan hangen we hem in de winter wel eens in een grote emmer met soda ofzo. (daarna wel even goed uitspoelen) Dat helpt vaak wel :j

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 18:37

Inderdaad heel erg :=
Met een emmer is misschien ook wel een goede oplossing voor in de winter, zo kan ik hem toch een beetje wassen :j

E_MM_aX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:59

Ontwarringsproduct? :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:45

Ik was de staart s'winters ook gewoon met koud water hoor. Als het echt vriest natuurlijk niet. Maar anders wel zo'n 1x per 2 weken. Vaak doe ik dan wel de staartwortel niet, dus alleen het onderste deel.
Daarna goed drogen met een handdoek en cowboy magic erin :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:18

Hmm, goed uitwassen (zag een tip van soda voorbijkomen, dat is ook super spul om te reinigen!!) en daarna nog een keer wassen met wat créme spoeling evt, dat maakt het zacht en glad en bij mijn eigen haar werkt het super om knopen eruit te laten houden! Laatst ook nog bij de hond geprobeerd die heeft lange witte engelen haren, ook altijd in grote dikke knopen.. Gewoon wat andrelon creme spoeling erin en ze is al een dikke week super zacht en beginnende knopen krijgen we er heel gemakkelijk uit!!)

In de winter kan je dan gewoon met een emmer wassen, en dan de staartwortel inderdaad niet. Die knopen bovenop krijg je met wat anti klit er vaak ook wel goed uit en zitten niet altijd direct hele lastige knopen in. En zeker als je het bijhoud komen daar niet snel knopen.

Als het gewassen is spuit je de staart in met anti klit (cowboy magic, eque shine ofzo (meeste gebruikte)), groot schalig uit de knoop halen. Wel zorgen dat de staart goed handoekdroog is op z'n minst als je gaat spuiten! Het is ook heel goed om echt de haren bij de staartwortel goed mee te pakken, en vooral TUSSEN te spuiten!

Volgende dag gewoon met je vingers goed uitpluizen, evt. kammen. Als je dan vlak onder de staartwortel goed vastpakt trek je er zo min mogelijk haren uit. Dit hoef je niet elke dag te doen maar uiteraard wel even bijhouden. Als er dan weer een wasbeurt nodig is herhaal je bovenstaande gewoon weer! :)

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:43

bij ons op stal zijn er 2 paarden die gewoon altijd gevlochten zijn,want die komen echt niet meer uit de klit...
denk dat dat de enigste oplossing is

succes ermee

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:36

Hier nog een Cowboy Magic liefhebber :)) Echt super spul, je hebt er maar een klein beetje van nodig en het werkt goed en lang door.
1x per week verdeel ik een flinke druppel door de staart heen, goed inwrijven, en op die manier blijven de haren lekker zacht en soepel. Staart is heel gemakkelijk uit te kammen. En eventueel kan je inderdaad de staart in een vlecht laten.

Spullen als equi-shine ben ik persoonlijk niet zo'n liefhebber van, de haren worden er nogal droog, pluizig en 'stro'-achtig van.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:37

cownoy magic is het toverwoord :')
die haarbal van mij doe ik altijd detangler in.. je hoeft maar een beetje te gebruiken en werkt super...

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:43

Inderdaad, Cowboy Magic Detangler & Shine (nu nog in de opruiming ook! :D )
Ik heb bij m'n tinker nu ook 3 vlechten gedaan maar dat is meer omdat de ezel z'n staart afvreet (zo zonde! |( )

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:41

Cowboy Magic is zo te zien het toverwoord? :')
Ik ga het zeker een keer proberen, gisteren besteld op het internet, dus dat gaat helemaal goed komen (: