beo-band en all weather tuft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dupke

beo-band en all weather tuft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 08:10

Hoi allemaal,

Wij zijn thuis bezig met de voorbereidingen voor een rijbak, maar er zijn zoveel verschillende afrasteringen en bodems dat ik mijn weg daarin allang kwijt ben Bloos

Heeft iemand ervaring met een afrastering van beo-band voor rijbak en wei? Of zijn jullie positief over een andere omheining? Het moet niet teveel onderhoud kosten, lang meegaan, en bovenal veilig zijn voor paard en ruiter.
(www.beo-band.nl)

Ook ben ik dus op zoek naar een niet te dure maar toch goede bodem, heeft iemand hier ervaring met bv all weather tuft? Klopt het dat je in deze ook bij nat weer kunt rijden? Of hebben jullie postieve ervaringen met aan andere bodem?

Bedankt alvast, het is erg moeilijk allemaal....

Bianca6

Re: beo-band en all weather tuft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:18

ik heb een bakafrastering gehad van stroomband (geen beo maar gallagher ofzo) en mijn paard is daar ooit met springen achter blijven hangen. Gelukkig had die peesbeschermers om en die waren doormidden.
Ik weet niet wat er gebeurd was bij een andere omheining....
Mijn bak heb ik nu afgezet met planken van pallethout (van een palletfabriek). Heel goedkoop! je moet ze alleen ff schilderen of in een badje impregneerspul leggen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:16

Als je Beoband als afrastering gebruikt dan zul je ook nog schrikdraad moeten gebruiken. Anders gaan de paarden tegen het band hangen en dan rekt het uit. Als je All weather tuft wilt gebruiken kijk dan even goed op dit forum. Er is iemand die er erg graag van af wil. Het afvoeren kost nl. 40.000 euro, dus als je het op wilt halen, zal ze vast erg blij zijn. Ik persoonlijk vind het niet zo' n mooi gezicht, het is net of je in het afval rijdt.

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 10:23

KLopt, ziet er verbrand uit....
Ik las net in een ander topic ook dat ik in een bak met all weather de paarden niet los kan gooien en lekker de hele dag op kan laten staan en dat wil ik eventueel wel kunnen wanneer de wei moet bijkomen moeten de paarden toch lekker naar buiten kunnen!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:02

wij hebben de bodem "om laten draaien" dus de gele laag boven en zwarte laag onder. Moet je wel ergens wonen waar dat kan en goed aan de loonwerker vragen dat hij hem vlakt en aanduwd omdat je anders een te zware bak krijgt.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:11

Waar ik nu sta hebben ze ook all weather tuft, persoonlijk vind ik het 3 x niets. Mijn paard moet er door heen ploegen zo zwaar, en ook dit spul sopt enorm in de winterdag (we hebben drainage) Daarnaast vind ik het ook nog eens geen gezicht, en voor het mileu is het ook niet erg best. Ik zou echt andere opties gaan bekijken, misschien omleggen of gewoon beter zand erin met eventueel houtkrul of dergelijke.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:28

Ik heb zelf ook liggen dubben over de all-weather tuft. Bij mijn nieuwe huis is een grote buitenbak en een stuk weiland. In de winter wil ik mijn buitenbak kunnen gebruiken als paddock.
Ik heb contact opgenomen met die lui van all-weather tuft en zij raadden het mij af om all-weather tuft in een bak te leggen waar ik ook in rijd. De mest is slecht op te ruimen en je kunt zo'n bodem niet slepen (ben ik nu dus gewend, sleep er heel wat af).
Bovendien vind ik het duur spul en je raakt in de problemen als je het spul wilt afvoeren.
De beoband is wat mij betreft een dure aanschaf, er zit geen stroomdraad doorheen geweven, waardoor je toch weer een draadje moet spannen. Ik heb superbreed band van Gallagher (te koop bij Agrifirm of Welkoop) en is te verkrijgen in donkerbruin en wit.
Zonder stroomdraad is de beoband levenslink, het snijdt.
Veel succes met je keuzes.
Groeten van Yetse

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:18

Zo te zien weinig positiefs over de all weather tuft bodem, niet voor allround gebruikt en niet te slepen.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:13

Udo2001 schreef:
Zo te zien weinig positiefs over de all weather tuft bodem, niet voor allround gebruikt en niet te slepen.

Nou dat is niet waar. Wij hebben al zo'n 6 a 7 jaar all weatther tuft en ik zou niks anders willen. Mijn paarden staan de hele dag 's winters in de bak. Alleen moet je wel de poep er uit halen want anders gaat het smuchten. En dat moet je doen met je handen(handschoenen). Verder is mijn bak absoluut niet zwaar en ik hoef hem nooit te laten trekkken door een trekker.
Mijn bak is ook nooit nat. Zelfs als er heel veel regen valt. Nou is het wel zo dat mijn bak op een dijk ligt. Dus dat scheelt wel. Verder weet ik niet og=f het waar is van die 40.000 euro afvoerrechten. Misschien is dat wel ander spul. Tegenwoordig is er denk ik wel meer op de markt. All weather tuft is van autobekleding die niet nodig is vanuit de fabriek. Dat is mij toen der tijd vertelt. Maar goed ik heb dus nooit onderhoud aan mijn bak. Kan altijd rijden, mijn paarden staan er altijd de hele dag in los en ik longeer er ook in. Het enige is dat als het sneeuwt de snippers in de hoeven blijven plakken. Dus dan krijgen ze ijsklopjes. Dan kunnen ze er niet in. Verder de poep dan. Maar ik neem aan dat als je een bak voor jezelf hebt je zo wie zo de poep eruit haalt. Zonde van je bak anders. Ik weet niet waar je woont, maar je mag altijd komen kijken hoor Dupke. Kan je zelf eens kijken.
Maar het is niet goedkoop hoor. Je moet best wel wat hebben in je bak. en daarbij ook natuurlijk nog zand. En dan moet je ook niet de goedkoopste kwaliteit nemen.
Wij hebben trouwens als afrastering buizen. Die ze gebruiken in de kassen. Voordeel je kan er nog eens op klimmen. Nadeel je moet ze af en toe verven.
gr Yvette

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:13

Hallo!
Wij zijn nu ook met de bak bezig.
Eerder stond deze altijd blank. We zijn nu druk bezig met drainage inleggen. Als dat af is wil ik ook graag een soort snipper door het zand mengen. We hebben nu plakzand met spuitzand gemengd. Ik had dus ook gehoord van die all weather tuft snippers. We zijn dus gaan kijken bij een aantal adressen. Die mensen waren wel te spreken over die snippers het enige nadeel was, dat het heel erg spat naar de zijkanten. Nou, dan hoef ik het dus niet te kopen want mijn bak ligt aan de wei van de buren. Denk niet dat de buren er zo blij mee zijn dat er allemaal snippers in hun weiland komt te liggen. Als je het aan gaat schaffen moet je daar dus wel rekening mee houden. (veel harken dus hihihi)
Als omheining hebben wij hout. Bevalt prima.
Succes met je beslissing!

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:16

superbig schreef:
Hallo!
Wij zijn nu ook met de bak bezig.
Eerder stond deze altijd blank. We zijn nu druk bezig met drainage inleggen. Als dat af is wil ik ook graag een soort snipper door het zand mengen. We hebben nu plakzand met spuitzand gemengd. Ik had dus ook gehoord van die all weather tuft snippers. We zijn dus gaan kijken bij een aantal adressen. Die mensen waren wel te spreken over die snippers het enige nadeel was, dat het heel erg spat naar de zijkanten. Nou, dan hoef ik het dus niet te kopen want mijn bak ligt aan de wei van de buren. Denk niet dat de buren er zo blij mee zijn dat er allemaal snippers in hun weiland komt te liggen. Als je het aan gaat schaffen moet je daar dus wel rekening mee houden. (veel harken dus hihihi)
Als omheining hebben wij hout. Bevalt prima.
Succes met je beslissing!

Dat klopt, maar als je een wat hogere spatrand maakt dan valt het mee. Maar je hebt zeker gelijk. Bij mij liggen in het weiland ook wel de snippers. Vooral als je uit hun dak gaan in galop aan de longe, dan vliegen ze nog wel eens uit de bak. Maar toch vind ik het een super bak. Mijn buren hebben ook een dure bak laten aanleggen door een loonbedrijf en toch hebben hun in de winter last met water in de bak.
Terwijl als er bv 20 mm valt ik nog steeds een droge bak heb.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:25

van die 40.000 euro klopt echt, want dat zijn wij namelijk!! Bloos

Het slepen gaat idd ook lastig want het hoopt zich op achter de sleep, maar goed daar valt nog overheen te komen. Het probleem is echt de kosten van het afvoeren. Onze toplaag ligt er nu ca. 10 jaar en gaat steeds slechter water doorlaten dus willen we hem vervangen. En hierbij liepen we dus tegen deze kosten aan. Ik gebruik hem wel als paddock en met mestscheppen, schep je idd de snipper mee. Wij hebben orgineel Hippotex, dat bestond al voor All W.Tuft kwam. Het schijnt op zich niet chemisch of verontreinigd te zijn, echter onze gemeente vindt van wel...............

Op een oude stal lag vroeger ook Hippotex, maar die lag was te dun en als het flink geregend had en daarna vriezen had je lekker een ijsbaan. Als je er voor kiest, moet de onderlaag toch gedraineerd zijn (op kleigrond bijv.) en een dikke laag van de snippers. En vooraf bij de gemeente informeren over het evt afvoeren. De leverancier zegt namelijk dat het GEEN probleem is............. maar ondanks het certicaat moeten wij toch de hoofdprijs betalen voor afvoeren!!

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:02

Zo das flink balen. Wij hebben dan wel de Alle Weather tuft. Ik persoonlijk heb geen last van ijsbaan effect.
Pilou, met hoeveel mensen werd er bij jullie in de bak gereden? Ik heb mijn bak voor me alleen en ik ben niet zo'n fanatieke rijder in de bak. Misschien dat het daarom niet zo snel slijt.
Wij hebben i.d.d. heel veel snippers. Eerste keer gewone hoeveelheid laten kopen en na ongeveer drie jaar toen het goed door het zand was vermengt weer een partij laten komen. Het ziet er nog als nieuw uit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:34

De bak op onze manege is vorig jaar februari helemaal opnieuw uitgegraven, nieuwe drainage erin, speciaal zand, drainage doek erover en daarna een toplaag van zand en All Weather Tuft en dat bevalt echt super! Een maand nadat de bak was aangelegd, heeft het gigantisch geregend en de hele polder stond blank, behalve onze buitenbak! Ik vind het heerlijk rijden, ik kan in onze bak veel beter doorzitten bijv. dan op veel zandbodems, doordat het beter veert. Vind het niet zwaar oid. Heel de winter is de bak super gebleven, we konden voor het eerst echt de hele winter buitenrijden (normaal zodra het was gaan regenen in oktober/november, dan stond de bak blank en pas weer in februari oid was die weer goed). Met vorst en sneeuw bleef de bak ook berijdbaar. Heerlijk!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:48

Dat je bak goed droog blijft heeft alles te maken met een goede drainage. Een slecht gedraineerde bak met All weather tuft zal gewoon blank staan. Daar hoef je het dus niet voor aan te schaffen. Als je iets toevoegt aan het zand dan gaat het erom dat je bak lichter berijdbaar wordt en je niet in mul zand loopt te sjokken. De hoge afvoerkosten van tapijtsnippers e.d. is wel iets om rekening mee te houden. Het zand van een bak vervuilt toch op den duur en na een jaar of 10 (ligt er aan hoe intensief een bak wordt gebruikt) dan zal je toch de toplaag eens moeten vervangen. Ook al zijn je snippers niet versleten, je zand is dan aan vervanging toe.

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:06

Bij mij op stal hebben we beo-band, en het is super veilig. We hebben het alleen als bakrand, maar voor het land hebben we gewoon van die "stokken" waar je stroomdraad aan vast kan maken, we hebben gewoon een stroomdraadje dus Knipoog
Ik raad je beo-band zeker aan als bakrand, omdat het heel veilig is Lachen

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:46

op de marktplaats staat een Schuurman hek te koop voor een buitenbak, hele fijne hekken Haha! Haha! en over het algemeen eten ze er niet van (behalve de mijne natuurlijk weer Vork )