fructaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

fructaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:12

Hallo,

Omdat ik (en misschien wel vele met mij) steeds minder snappen van het fructaan in het gras, open ik dit topic.
Na mijn zoektocht ben ik niet veel verder gekomen dan dat je met fructaan in het gras moet oppassen.

Persoonlijk vind ik het een interessant onderwerp waar ik mij graag in wil verdiepen.

Zo zei een dierenarts een aantal jaren terug tegen mij: "Deze pony's zijn erg gevoelig voor het gras, zorg ervoor dat je ze op zo kort mogelijk gras zet."
Vorige week zei een dierenarts tegen mij: "Ik snap niet dat hij hoefbevangen is van dit weiland als hij er nu ruim 2 maanden in staat". (Dit is een kort weiland).

Wat ik er nu van begrijp is dat juist in kort gras meer fructaan zit en dit dus 'gevaarlijker' is dan langer gras, langer gras is oud gras (van wat ik heb begrepen, maar corrigeer mij als ik dit fout heb!)
Maar stel. Je hebt twee weilanden, beiden even groot. In het ene weiland is het gras kort, bij het andere weiland is het gras redelijk lang.
Is er in verhouding dan niet meer fructaan in het weiland met het lange gras?

Ook heb ik begrepen dat er geen pijl op te trekken is wanneer er nu fructaan in het gras zit. Er is een fructaanwijzer zag ik, maar die geeft het van die dag aan. Dan is het 'kwaad' al geschied lijkt mij, je (of in ieder geval ik) wil voorkomen dat mijn pony's op gras staan met veel fructaan.

Misschien zie je het al.. ik snap er helemaal niets (meer) van :+
Wie weet hier het nodige van en kan hier wat uitleg over geven?

mupjekarel

Re: fructaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:17

Dan moet je even op paardnatuurlijk.nl kijken, daar staat een uitgebreid artikel over Fructaan.. :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:19

Ik heb het artikel gezien, maar werd er nog niet veel wijzer van.. sterker nog.. Ik snapte er helemaal niets meer van :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:24

ik snap er ook geen bal van!
ik dacht dat fructaan in gras zit wat hard aan het groeien is of hard wil groeien...(voorjaarsgras/jong gras)
dus dan zou weiland waar kort gras in staat meer fructaan bevatten
want het lange gras wil niet meer zo hard groeien...

en zeker als je echt lekker lang gras hebt(hooi op een stokje) kan daar naar mijn idee niet veel fructaan in zitten...

maar ik kan het ook helemaal mis hebben hoor!
(ben alleen bang dat mijn DA het ook niet gaat weten)
overigens is mijn paard constant hoefbevangen fase 1( wel te zien in de hoef, maar geen pijn oid) geweest, en daarbij maakte de lengte van het gras en de hoeveelheid geen bal uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:26

Dit is idd niet zo eenvoudig uit te leggen...

Fructanen = suikers

Gras groeit door fotosynthese (ken je dat begrip wel uit je biologie of is het ver weggezakt?)
Door licht wordt er CO2 en water omgezet in glucose (ook een suiker).

Ken je het begrip de T-som (temperatuursom)? Meer info :
- http://www.louisbolk.org/downloads/1545.pdf
- http://www.blgg.nl/sites/nmi/nl/nmi.nsf ... 20tsom.pdf
- http://www.greenkeeper.nl/pdf/Detempera ... r11996.pdf
- http://www.nutrinorm.nl/nl-nl/Kennisban ... sland.aspx

De verschillende soorten grassen hebben daarnaast elk hun eigen 'groeipunt'. Zodra het stengeltje gras korter dan dat groeipunt is, dan gaat hij hard groeien om daarboven te komen.

Fructaan is een variabel gehalte wat ontwikkelt dankzij weersomstandigheden. Als de weersomstandigheden goed zijn (veel zon, voldoende vocht, voldoende temperatuur) dan groeit het gras goed.

Het gaat met name om 'gestresst' gras, wat vaak een hoog gehalte aan fructaan bevat, dus gras wat veel veranderingen heeft meegemaakt. Enkele voorbeelden :
- Extreme weersveranderingen, 's nachts vorst, en overdag +15 graad bijv.
- Een stuk land wat structureel te kort begraasd wordt, en dus steeds voorbij het groeipunt afgegraasd wordt, het gras kan zich zo niet herstellen, en gaat dus harder 'werken' om hard te kunnen groeien waardoor het gehalte fructaan hoger wordt.

Het beste is, imo, om je weiland een zo stabiel mogelijk situatie te geven dat betekent :
- Op gezette tijden bemesting en/of bekalking indien nodig volgens grondonderzoek : immers, gras wat voldoende voedingsstoffen ontvangt, een goede zuurtegraad heeft en fijne leefomstandigheden zal zich zo stabiel mogelijk handhaven.
- Niet overbeweiden. Dus niet de paarden het 'schraal' laten eten. Is niet goed voor je wei, de bodemstructuur, maar ook niet voor je paard (nemen makkelijker zand/grond mee op).

'Lang' gras, daar heb je twee 'soorten' in. Je kan lang en mals / sappig gras hebben, maar je kan ook vezelig en lang en stengelig gras hebben.

Snap je er zo al iets van of nog niet? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:45

Het wordt hoog tijd dat iemand een leuk zakformaat fructaanmetertje op de markt brengt.

Hou je dan even een paar seconden tussen het gras en dan geeft hij de fructaanwaarde aan van dat stuk grond :P

Want voor de rest kun je er niks van maken volgens mij...is het gewoon te ingewikkeld.

Wat zegt zo'n paardnatuurlijk fructaanindex nu ook , ieder weiland heeft weer z'n eigen samenstelling / ligging / gebruik / onderhoud....

En is er genoeg / te weinig / te veel zon / vocht / temperatuur ?
Dat weet toch geen hond die s'ochtends de deur van stal of hek van wei open moet doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:50

Mee eens Pmarena: die index is meer een vage waarschuwing heb ik zelf het idee. Ik geloof zelf in goed weidemanagement, en daar op te focussen. Dus goed onderhoud, niet overbeweiden, voldoende gras voor de paarden, mocht het te schraal worden : haal ze eraf en zet ze op een paddock. Weiden met gezond verstand, opbouwen. En bij mij valt daar ook onder, indien nodig : bemesten of bekalken. Bemesten ook gerust met kunstmest. In de winter met vorst-periodes : niet op de wei laten maar gewoon op de paddock.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:50

Kan je van een foto een beetje een beeld krijgen van wat voor gras het is?

Ik snap er nu meer van, heel helder.

Ik vraag me dan wel af hoe mensen dit doen die 24/7 het hele jaar door hun paard op de wei hebben staan. Die zouden dan toch meer fructaan binnen moet krijgen, of hangt dat ook weer puur af van wat voor gras het is?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:54

@TS: ik heb mn merrie 24/7 buiten lopen.
maar op een of andere manier heeft ze niet zo heel erg veel last van het gras...
ik heb haar nu een jaar, en ze is nog nooit hoefbevangen geweest.
het gras waar ze op staat is ook niet echt bepaald schraal, maar meestal wel wat langer...
(het is mij trouwens een compleet raadsel waarom ze niet hoefbevangen is, maar ik hoor van meer paarden die gewoon lekker op het gras staan dat ze niet hoefbevangen worden)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:59

Op de site van Pavo hebben ze een heel topic met verwante artikels geopend ivm fructaan.

Wat ik eruit leer is dat lang gras inderdaad weiniger fructaan bevat dan kort. "oud" gras ook weer weiniger dan "jonge" sprietjes.
Het hoogste fructaangehalte krijg je op koude zonnige dagen (zon zorgt voor fructaan, maar door de lage temperaturen kan de plant het fructaan niet omzetten).

Beste tijdstip om je paard te laten grazen is tussen 10u 's morgens en 15u in de namiddag. Dan is het fructaangehalte het laagst. En dan vooral oppassen op koude zonnige dagen.

Het is beter én warm én zonnig of en koud én bewolkt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:41

Siskeh : juist omdat de weide blijkbaar niet schraal is, is het gras niet gestresst, waardoor het fructaangehalte ook niet de lucht inschiet. Daarom kun je gerust je paard erin zetten. Zoals ik al zei : het beste is om het gras gewoon zulk stabiele en rustige omstandigheden te geven. En dat betekent dus goed weide-management en vooral niet over-beweiden.

Lang gras wat er al lang staat, 'verstengelt', hierdoor krijg je een grotere hoeveelheid vezels, en verlies je ook voedingsstoffen waaronder dus ook fructaan.

Deze weide waar mijn merrie in staat is dus schraal : http://i157.photobucket.com/albums/t68/ ... 010682.jpg
Staat weinig gras in, maar dat betekent ook dat er roofbouw op het gras gepleegd wordt. Zou je hier een tijdje geen paarden op laten, dan schiet het gras de hoogte in, omdat het dan keihard kan gaan groeien zonder dat het weer afgegraasd wordt.

Dit is ook een slechte wei : http://i157.photobucket.com/albums/t68/ ... 010739.jpg
Een gedeelte is volledig afgegraasd, een ander gedeelte enorm verstengeld. Paarden zullen hier weinig uit halen, veel onkruid ook.

Qua lengte zie ik mijn weides het liefst zo : http://i157.photobucket.com/albums/t68/ ... l09084.jpg of zo : http://i157.photobucket.com/albums/t68/ ... l09059.jpg
Een redelijk 'malse' wei, voldoende lengte, voldoende oppervlakte.

Marchador : het hangt er dus vanaf wat de omstandigheden waren dat het gras gegroeid is. 24/7 zou op zich niet moeten uitmaken. Een paard is immers wel een loop en graasdier. Nou is het wel zo, dat op de laatste twee foto's, dat dus een 'te vette' weide is voor 24/7. Maar daar pas ik dus mijn management op aan, bij mij lopen de dieren een paar uur van de dag op de weide, en staan ze de rest van de dag op een grondpaddock en krijgen krachtvoer en hooi. Vooral ruwvoer, dus hooi / luzerne / voordroog is vanwege de vezels zeer belangrijk, puur alleen gras is te 'zacht'. Of je zou juist al een weide moeten hebben met een combi van mals gras en veel stengelig en ruw gras.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:51

Ik heb juist altijd begrepen dat de laatste weides die je aangeeft met foto's, absoluut slecht zouden zijn voor paarden en zeer geschikt voor koeien.
We hebben wel zulke weides, maar het wordt vooral op stal erg afgeraden.

Ik zal morgen eens foto's maken om het verschil te laten zien hoe ze nu staan en hoe ze kunnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:54

Klopt. Het is ook een koeienweide, staat veel Engels Raai in, en klavers. Beiden zeer energie-rijk. Daarom ook dat die van mij er maar een paar uur per dag op lopen, en verder op de paddock staan. Dat bedoelde ik dus uit te leggen, ik pas mijn weide-management erop aan.

Mijn filosofie is dus wel een 'vette' wei, maar dan een beperkt aantal uren, en verder het dieet aangevuld met goed veel vezels en krachtvoer gelang arbeid / zogen etc. De frisse lucht en beweging halen ze verder op hun grondpaddock waar ze 24/7 staan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:56

Sorry, ik begin het te snappen nu.
Jeetje wat verwarrend allemaal zeg.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:59

Als je paarden 24/7 op het gras heb is het heel belangrijk dat je ze elke dag lekker rijd en beweging geef zodat ze de stoffen fructanen ect goed verbranden
als die stoffen ophopen in je paard en teveel worden dan worden ze hoefbevangen, dat is ook met mijn paard gebeurt...
Mocht ik een ander paard krijgen erbij dan zou ik niet kiezen voor 24/7 gras enz ik vind eht teveel risico allemaal .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:01

Wat vind je er verwarrend aan? :+ :) Probeer dat anders eens te verwoorden, dan kan ik / we kijken of we het anders kunnen uitleggen? :)

Het lastige is, je kan niet zeggen, gras van die kleur en die lengte zus of zo, da's altijd met een hoog fructaan. En dat met een laag fructaan. Het is vooral het kennen van de omstandigheden, de weersomstandigheden en goed kijken naar je paard en de locatie.

Als je dat soort dingen allemaal weet en ziet, dan kan je dus begrijpen / 'zien' wanneer gras gestresst is. En daar dien je met name op te letten. En het feit dat het gestresst is, dat kan door veel zaken voorkomen. Het kan ook door fikse bemesting met goede weersomstandigheden komen. Het kan zoals Joco al aanhaalt, door de weersomstandigheden komen, het kan door overbeweiding komen. Er zijn zoveel zaken en componenten waar je rekening mee dient te houden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:03

mijn paard die hoefbevangen wordt staat "gewoon" stil hoor!
maar het is volgens mij ook lang niet altijd zo dat paarden op fructaan reageren/gras reageren.
het kan dacht ik ook andere oorzaken hebben...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:12

Interessant allemaal, vind het ook maar moeilijk om te snappen allemaal.
Maar waar ik nog wel benieuwd naar ben, als je ze nou 's nachts er op zet ipv overdag zouden ze er 's nachts langer op staan ivm buiten en binnen zetten (de rest zouden ze dan in de paddock staan met onbeperkt hooi, ook al eten ze dat maar mondjesmaat als ze ook gras krijgen) wanneer krijgen ze dan meer suiker/fructaan binnen? Overdag waar ze minder lang opstaan maar wanneer er wel meer in het gras zit of 's nachts omdat ze er langer opstaan maar er wel minder in zit?

Onze wei heeft wel duidelijk van die plekken waar ze bijna niet grazen omdat daar gemest is eerdere jaren. Daardoor is de wei nu een beetje half-half.

Dit is onze wei; http://img216.imageshack.us/img216/1545/dsc0275x.jpg

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:27

@brittkitt: ik denk dat als je ze 'snacht buiten hebt staan ze opzich minder fructaan binnen krijgen, maar dan moet je ze er denk ik wel weer uithalen voor de zon opkomt om het zo maar te zeggen.
dat lijkt me dan weer niet zo handig...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:28

Zou zo rond 8-10 uur 's ochtends en 6-8 uur 's avonds zijn ongeveer. Dan staat de zon er nog niet fel op toch?
We zouden ze sowieso het liefst 's nachts er op zetten ivm geen schuilstal op de wei en wel op de paddock, dan hebben ze iig de kans om in de schaduw te staan als ze willen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:49

als je denk aan gestresst gras zou ik juist aan die tijden denken dat het gras het meest gestresst is eigenlijk...
want dan wil het gras wel groeien maar kan het niet zo heel erg meer groeien...
maar of dat klopt weet ik ook niet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:31

Maya heeft het heel duidleijk uitgelegd en die site van Paardnatuurlijk, meer kan ik er ook niet aan toevoegen.

Heel veel dierenartsen denken nog dat het aan eiwitten ligt, de nieuwste inzichten dringen maar heel heel langzaam door.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:33

ik snap het al jaren, maar uitleggen kan ik het niet

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:43

Misschien is het ook de moeite waard om bij "insuline resistentie" te zoeken. Dit gaat over paarden die niet tegen suikers ed.kunnen, tegen fructaan dus ook niet.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:57

Bij ons gaan de paarden in de winter dus niet de wei op..
het gras heeft al die tijd dus rust gehad en zou nu dus ook wel stabiel moeten zijn.
Nu is het nog redelijk lang en gaan ze sinds kort weer de wei op.
Of is het juist doordat het nu opeens zo warm is dat het weer sneller groeit en alles?
Vind het nog steeds lastig :\