Wat is een normale prijs voor een opfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

straycat

Wat is een normale prijs voor een opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 18:55

Hallo
Ik ben mij aan het orienteren op een opfokplaats.
Aangezien ik nog niet zo lang in deze omgeving woon en nog nooit een paard in de opfok heb gehad ben ik benieuwd wat een beetje de reguliere prijzen zijn voor een opfokplaats per maand of per jaar.
Ik ga er vanuit dat dit regio afhankelijk is, net zoals stallingsprijzen.
Ik woon zelf in Den Haag, dus ik zal het in de regio zuid holland moeten zoeken.
Iemand een idee?

Chrisssy

Re: Wat is een normale prijs voor een opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:03

Jaap en Herma Muilwijk in Groot Ammers is een aanrader. Ik weet niet heo oud je baby is maar voor mijn 2 jarige komt het neer op 240 euro pm, voor een veulen in de richting van de 160 euro pm geloof ik.

Ze hebben weidegang, maar ook een binnenstal.

als je even googled kom je op hun site!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:09

Bloos! 240 Euro?! Dat is veel geld zeg. Nagelbijten / Gniffelen Ik betaal 100 euro per maand voor mijn stalling (geen opfok). Vlakbij zit ook nog een superdeluxe stalling met grote binnenbak, springtuin, solarium en wat voor gekkigheid je ook maar kunt bedenken voor 200 euro. Voor 100 euro per maand zou je toch een fatsoenlijke opfok moeten kunnen vinden? Of is dat bij 'jullie in het westen' echt een mission impossible?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:13

Het is een beetje uit de richting, maar onze paarden gaan net onder Dordrecht in de opfok. Wij betalen 350 euro voor het graasseizoen, dus van maart tot november en dan moet je zelf zorgen voor de ontworming e.d. "Nadeel" van deze opfok is dus dat je in de wintermaanden je jonkie naar huis moet halen (Wat ik persoonlijk geen nadeel vind, want dan kun je wat aan de opvoeding doen.) Voordeel is dat je altijd kunt gaan kijken Lachen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:08

rond 100 voor veulen,150 jaarling,twenter weer meer.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:44

ik betaal voor mijn jaarling 85 in de zomer dan staat ie op een paar ha land, en in de winter 115,- en volgens het contract zit daar dan in voer, ontwormen en bekappen

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:57

Die van mij staat in Friesland, dus niet in de buurt maar ik betaal daar 120 euro, het hele jaar door en daar zit ontwormen en bekappen bij inbegrepen. Ook hebben ze zoveel land tot hun beschikking dat heb je hier in heel zuid-holland niet. Namelijk 165 hectare. En in de winter worden ze naar binnen gehaald en gaan ze overdag lekker naar buiten.

Ze laten elke winter het land onderlopen, zo krijg je geen wormbesmetting. En ook paarden met staart en manen exceem worden daar gebracht omdat ze daar geen last hebben van de vliegjes die het veroorzaken.

Het is een echte aanrader! Het is dan wel niet in de buurt, maar je geeft je veulen de tijd van zijn leven en als hij 3 a 4 is kan je er nog genoeg mee knuffelen Haha!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:02

ik betaal

Winterstalling.120 euro

En voor de wei 65 euro.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:08

Wij betaalden, zuiden van Groningen, 50 in de zomer en 75 in de winter per maand. 24/7 buiten + 's winters bijvoeren.
Ontwormen, DA en smid apart te betalen.

marjo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:11

wij betalen swinters 100 euro met ontwormen , smid etc.. en zomers 50 en dan staan ze met een koppel op veel land en er word goed op gelet.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:12

De stallings periode in de winter kost 140 euro per maand, dit is ex hoefsmid, ontworming ed.
Het halfjaar dat ze s'zomers op de wei staan kost totaal 370 euro.
Dit is zo'n beetje "normaal" in mijn regio dacht ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:27

In het Noorden kun je een goede 'jaarrond' opfok krijgen voor 100 euro per maand (80 voor de zomer en 120 voor de winter), inclusief ontwormen en een paar keer bekappen. Als je vaker de smid nodig hebt moet je dat zelf betalen. Als er goed toezicht is, zou ik het vanuit Den Haag liever wat verder weg zoeken, scheelt je geld, je paard heeft meer ruimte en het is onze ervaring dat je na een tijdje toch niet meer zo vaak heengaat (maar dat geldt niet voor iedereen). Noord/Oost Ned of Zeeland zouden dan opties zijn. Er is trouwens een topic met een lijst met opfokstallen, veel stallen hebben de prijzen op hun site staan.
Ik kijk af en toe vol verbazing naar opfokstallen waar 200 of 300 euro pm wordt gevraagd. Een jong paard heeft niet zo heel veel nodig: vriendjes, ruimte, zoveel mogelijk weidegang en goed voer. Er moet worden ontwormd, bekapt en geënt. Goed toezicht is belangrijk. En that's it - en dan moet je met 100 euro in die delen van het land waar grond nog betaalbaar is, zeker toe kunnen.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:04

Vorig jaar moest ik 125 euro in de winter betalen per maand en nu 140 omdat hooi,stro en brok veel duurder zijn. ik vind deze prijzen best reeel want ik heb laatst uitgerekend wat een paard bij mij op stal kost en daar voer ik ze ook voor. Ze staan wel met meerderen in een stal zodat ze de kosten van strooisel delen ahw, maar er komt natuurlijk ook arbeid aan te pas zoals uitmesten en ze regelmatig binnen en buiten zetten. En dat moet natuurlijk ook betaald worden.

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 00:11

bedankt voor alle reacties!
Ik vind het zelf een beetje te gek om 200.- of meer per maand te betalen terwijl ze het grootste gedeelte toch buiten staan.
Ik heb in elk geval een aardig beeld gekregen.
Ik ben er over na aan het denken om een jong dier te kopen.
Ik denk dat ik het in elk geval wel wat verder weg ga zoeken, ruimte en goed toezicht vind ik wel erg belangrijk.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:13

Ik heb mijn veulen het hele jaar rond voor 110 euro p.m. staan en echt helemaal perfect verzorgd.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:06

Goeroe dan zou ik eerst eens willen weten waar jij je paard hebt staan... Want jij komt niet uit Zuid-Holland als ik jouw tekst zo lees.. Jij vindt 240 euro voor all-in pension duur? Dit is voor in (deze regio) Zuid-Holland echt een mooi bedrag die je niet veel meer vindt, tegenwoordig zijn in Z-H normale bedragen; 300 tot 400 euro per maand... Tenzij je zo'n stal hebt waar die je voor 100 euro huurt en alles zelf moet regelen en waar meestal geen toezicht gehouden wordt, waar ik zelf niet zo'n liefhebber van ben..
In Zuid-Holland betaal je trouwens voor bijna alles al gauw meer dan elders..

Trouwens er wordt niet gevraagd over gewoon pension maar over opfok..

Nu even antw op de vraag.. In of in de buurt van Den Haag zijn niet echt opfok bedrijven te vinden.. Daarvoor zal je toch een beetje moeten uitwijken naar een stukje rijden binnen Zuid-Holland.
Inderdaad de fam. Muilwijk heeft een goede opfok en doen dit al tientallen jaren. Wat ik ook echt een pluspunt vindt is dat het geen commercieel ingesteld bedrijf is.. Het is niet zeer grootschalig, want ik persoonlijk heel fijn vindt omdat het zo wel overzichtelijk blijft en zij dus alle overzicht houden op het jonge spul dat er loopt. Vaak zie je van die grote opfokbedrijven die er een 100 of wat hebben lopen, maar al gauw zie je dan echt de bomen door het bos niet meer en dat geeft wat mij betreft geen lekker vertrouwend gevoel om je paard daar zo maar neer te zetten.
In het najaar/winterperiode gaat het jonge spul onder andere de grote loopstal in, daaruit kunnen ze overdag lekker de grote paddock in. Vanaf het voorjaar en in de zomer gaan ze het land op. Ze zorgen tevens voor het optijd enten, ontwormen en bekappen. Uiteraard is er 24uur toezicht..

Kijk anders even op http://www.muilwijk-horses.nl

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:25

Mijn pony staat inderdaad niet in Zuid-Holland maar vlakbij Groningen. Dat neemt niet weg dat ik 240 euro veel geld vind en voor een opfok al helemaal! Ik ben blij dat ik hier woon en niet in het westen van het land want dan kon ik geen pony houden. Bloos Als ik TS was zou ik een goede opfok in Groningen of Friesland zoeken, dan kan ze van het geld dat overblijft lekker uit eten gaan of sparen voor een zadel ofzo. Vork

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:02

goeroe schreef:
Mijn pony staat inderdaad niet in Zuid-Holland maar vlakbij Groningen. Dat neemt niet weg dat ik 240 euro veel geld vind en voor een opfok al helemaal! Ik ben blij dat ik hier woon en niet in het westen van het land want dan kon ik geen pony houden. Bloos Als ik TS was zou ik een goede opfok in Groningen of Friesland zoeken, dan kan ze van het geld dat overblijft lekker uit eten gaan of sparen voor een zadel ofzo. Vork

Goeroe als je even goed leest, zie je dat die 240 euro waar Chrissy het over heeft niet voor opfok is maar voor gewoon pension Scheve mond
Gemiddeld liggen de kosten voor opfok bij ons in de regio volgens mij tussen de 125 en 175 euro pm ongeveer..

Tja wat is veel geld? Jij bent niet anders gewend in jouw regio.. Nogmaals de verhoudingen zijn in jouw regio anders dan bij ons. Dat geldt voor bijna alles. Wij zitten in de drukke randstad, waar alles vrijwel al duurder is. Een heel ander verhaal dus dan Friesland en Groningen enz.
Jij zegt dus dat zij een opfok zou moeten zoeken in jouw regio..
Hoe vaak zou ze het veulen misschien willen gaan bezoeken?? Ik kan me voorstellen dat ze wellicht wel regelmatig langs wil gaan om even te kijken. Het zeker 2 uur rijden, benzinekosten tikken zo lekker aan en heeft ze wel vervoer om er te komen? En wat als er iets acuut aan de hand is met het paard en ze moet direct komen?

Ja er zijn stallen/handelaren die jong spul opkopen en ze inderdaad aan de andere kant van het land in de opfok zetten tot ze beleerd kunnen worden, dan wordt ie tegen die tijd weer een keer opgehaald uit de opfok. Maar dat is wel een ander verhaal dan voor een particulier.

En wat als het paard dan de leeftijd heeft dat in pension moet??? Moet ze dan naar jouw regio komen verhuizen Verward
Want zoals ik al zei je betaald hier aardig wat voor pension. Maar als het goed is houdt de TS hier allang rekening mee wat de kosten bij ons zijn..
Laatst bijgewerkt door unexpected_ op 21-12-08 19:06, in het totaal 3 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:03

Chrisssy schreef:
Jaap en Herma Muilwijk in Groot Ammers is een aanrader. Ik weet niet heo oud je baby is maar voor mijn 2 jarige komt het neer op 240 euro pm, voor een veulen in de richting van de 160 euro pm geloof ik.

Wow wat duur, wat doen ze met de paardjes en wat voeren ze?

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:07

anneliesdj schreef:
Chrisssy schreef:

Wow wat duur, wat doen ze met de paardjes en wat voeren ze?

Duur?? die 160euro??

Voor de duidelijkheid, waar Chrissy het over heeft die 240euro is voor gewoon pension!! Niet opfok!! Dan heeft ze er niet helemaal duidelijk bij gezet..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:09

Dacht dat dit topic over opfok ging?

En ja, 160,- p/m vind ik duur voor een veulen als ze in opfok staan.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:19

Heb het toch ook over opfok.. Ik haal even twee dingen van Chrissy uit elkaar, want er is nogal verwarring over. Het lijkt alsof chrissy 240 voor opfok betaald, maar dat is gewoon pension.

Die 160 euro is trouwens volgens mij met o.a. wormenkuur en enten etc. inbegrepen.

En welke regio zit jij dan Annelies? En wat ken jij voor prijzen en wat voor opfokken zijn dat dan?

Nogmaals dit is toch echt een nette prijs voor deze regio..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:24

Ik zit op de grens van OV en DR, paarden staan aan huis dus ken geen exacte prijzen van opfok.
Als ik voor mezelf uitreken wat een veulen mij kost kom ik niet eens in de buurt van 160 in de maand.
Maar wat ik hoor van familie/vrienden en kennissen wordt hier rond 100,- betaald maar kan natuurlijk zijn dat jullie in het westen meer betalen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:43

Michelle19 schreef:
Goeroe als je even goed leest, zie je dat die 240 euro waar Chrissy het over heeft niet voor opfok is maar voor gewoon pension Scheve mond

Dat had ik er niet uitgehaald omdat ze het over een 2-jarige had. Lachen

Michelle19 schreef:
Jij zegt dus dat zij een opfok zou moeten zoeken in jouw regio..Hoe vaak zou ze het veulen misschien willen gaan bezoeken?? Ik kan me voorstellen dat ze wellicht wel regelmatig langs wil gaan om even te kijken. Het zeker 2 uur rijden, benzinekosten tikken zo lekker aan en heeft ze wel vervoer om er te komen? En wat als er iets acuut aan de hand is met het paard en ze moet direct komen?

Dat zeg ik helemaal niet. Clown Ik zeg dat ik dat zou doen. Vooropgesteld dat dat veulen goed verzorgd wordt en genoeg vriendjes heeft zal hij zich ook wel vermaken zonder mij. En als er iets 'acuuts' aan de hand is met mijn pony en ik ben toevallig naar college dan kan ik er ook niet binnen het uur zijn. En zelfs al zou ik dat wel zijn dan kan ik nog niet veel doen, ik ben tenslotte geen dierenarts. Knipoog

Michelle19 schreef:
En wat als het paard dan de leeftijd heeft dat in pension moet??? Moet ze dan naar jouw regio komen verhuizen Verward

Gezellig, hier op stal is nog wel een plekje vrij, 100 euro per maand. Haha! Nogmaals, ik zeg helemaal niet wat TS moet doen. Ik ben gewoon verbaasd over die absurd hoge bedragen die er aan de andere kant van het land betaald worden. Vork

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:50

zzzucht Gaaaap waarschijnlijk snap je na mijn uitleg nog steeds niet dat het hier wel even anders is dan bij jou in de regio... Niet alleen wat betreft uitgaven, maar ook wat betreft inkomsten.. 100 euro voor volpension vindt ik knap, als je uitrekend wat er aan brok, stro, hooi/kuil doorheen gaat in de maand.. Maar goed het zal wel zo zijn dan..
En als mijn paard wat mankeert en het is acuut, zorg ik toch echt dat ik er zelf ook bij ben.. Ook al kan ik niks doen. Maar goed dat is voor ieder weer anders..

Straycat heb je pb gestuurd voor info..
Laatst bijgewerkt door unexpected_ op 21-12-08 20:01, in het totaal 4 keer bewerkt