[WN] Overo X Tobiano kan dat een homozygote opleveren??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Overo X Tobiano kan dat een homozygote opleveren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 23:12

Na aanleiding van een ander topic hier op fokkerij, ben ik nu toch nieuwschierig hoe dit zit. Is het mogelijk dat de combi Overo vader X Tobiano moeder een homozygote Tobi oplevert?

Om de ene of andere vage gedachte van mij blijf ik denken dat het niet kan. Maar hoe zit het nou??
Dat homozygote overo niet kan weet ik. Dat is een OWLS paard en dus niet levensvatbaar. Maar een overo kan toch ook niet het Tobianogen verder geven??

Hier even de quote uit dat topic:

ElCid schreef:
rina schreef:
Maare blonde vraag, kan er uit een Overo X Tobi een homozygote geboren worden dan???

Nee, maar zover ik weet was zijn vader niet homozygoot Overo, moeder waarschijnlijk wel. Het zou dus kunnen dat Spot zowel van pa als ma het Tobiano gen heeft gekregen en dan dus homozygoot is? Overo is wel een dominant gen maar ik weet niet of het dominant is over Tobiano, maar omdat Spot wel een soort van "paw prints" heeft zou dat kunnen duiden op homozygoot Tobiano of op Tovero ( die hebben ook vaak weer "losse vlekjes") , hij heeft bijv. ook een "rare" bles ( streepje laag op zijn neus) maar wel een Tobiano staart, maar geen blauwe ogen. Hij heeft een vlek net boven zijn schoft maar die loopt niet over zijn hals. Volgens de fokker zou hij een Tovero zijn, volgens het stamboek een Tobiano.
Daarom wil ik het dus laten testen omdat ik voordat ik hem ter dekking ga aanbieden wil weten hoe hij op dat gebied genetisch in elkaar zit.
Hier was hij net 2 jaar maar zie je wel de rare bles!
Afbeelding

Misschien verkondig ik hier nu wel grote onzin, maar dan zal ik daar vanzelf een reactie op krijgen Knipoog

Kleurenexperts helluuupppp Haha!

Francis

Re: Overo X Tobiano kan dat een homozygote opleveren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:27

Als de Overo Tobiano in de bloedlijn heeft, ja, dan zou dat kunnen. Je hebt dan éigenlijk een 'slipped Tovero' zeg maar. Tobianokenmerken kunnen verborgen zijn gebleven maar wel doorgegeven en bij kruising met een tobi kún je dan theoretisch een homozygote krijgen. Kwestie van laten testen, maar ik weet niet of ze tobianotest al met haar kunnen doen, toen ik het heb laten doen moest het nog met bloed en voor een goeie uitslag heb je dan ook bloed van beide ouders nodig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:53

http://www.animalgenetics.us/Tobiano.htm hier testen ze met haren, gebeurt zowel in Engeland als Amerika, dus dat ga ik binnenkort laten doen. Hier hebben we onze Lusitano ook laten testen ( homozygoot zwart Go jij! Go jij! ) , ging snel en goed en je krijgt ook nog een mooi certificaat erbij Haha!

Moeder van Spot was natuurlijk een waarschijnlijk homozygoot Tobiano!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:56

Ik weet dat je in Nederland bij van Haeringen op Tobiano getest kan worden, weet alleen niet of zij het al met haar doen. Dat ik het heb laten doen is ook al weer 7 jaar geleden dus ik verwacht eerlijk gezegd van wel, hij had het er toen al over dat dat er aan zat te komen...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:15

Ik zal eens bij van Haeringen informeren, als het hier kan is dat net zo makkelijk. Bij bovenstaande kort een test 25 dollar, ben benieuwd wat het hier kost. Ik kan hun site nooit vinden, heb jij misschien de link?
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-06-08 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:16

Een zuivere overo x een tobiano (al dan niet homozygoot) kan nooit een homozygote tobiano opleveren (homozygoot overo bestaat idd niet). ALS de nakomeling dus homozygoot tobiano blijkt te zijn, is de overo ouder verkeerd geregistreerd of slipped tobiano. Testen zal idd uitkomst moeten bieden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:18

Maar wat ik dus ook afvraag is of er getest kan worden op Tovero, daar heb ik nl. geen idee van.
Homozygoot Overo bestaat natuurlijk niet Blond , ik was er even niet bij hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:48

Tegenwoordig is er een nieuwe Tobiano-test en ik weet niet of Van Haringen die al heeft.
De oude test keek niet specifiek naar Tobiano maar sloot eerder andere dingen uit. De nieuwe test is betrouwbaarder.
http://www.animalgenetics.us/Tobiano.htm

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:36

Mac, je kunt natuurlijk aan het uiterlijk nooit zeggen of een paard 'alleen' overo is... tobianogen kan zich niet uiten, net als wanneer je een solid kunt krijgen die genetisch gezien toch overo of tobiano blijkt te dragen. Je zult dus altijd moeten testen.

DD, klopt, ik vermoed ook dat van Haeringen die test nu ook wel zal hebben, hij had het daar toen al over toen ik met m'n bloedjes kwam. Dat uitsluiten is idd waarom je ook bloed van beide ouders moet mee geven dan.

El Cid, testen op Tovero kan niet, Tovero is geen gen maar een combinatie van twee andere patronen. Als jij een overo hebt die je 'verdenkt' van het dragen van een tobiano-gen - wat dus mogelijk is - dan moet je die overo dus gewoon op tobiano laten testen.
Andersom kan ook... best veel tobiano's zijn verkeerd geregistreerd en zijn eigenlijk tovero. Dat zijn dan van die tobiano's met bijv. toch wit aan de onderkant van de kaken, of een blauw oog... dat duidt toch vaak op een overo gen. Die kun je dus op overo laten testen. Maar 'het tovero-gen' bestaat niet, dus daar kun je niet op testen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:43

Bloed van beide ouders wordt erg moeilijk aangezien vader al bijna 2 jaar dood is en ik heb geen idee waar moeder nu is.
Maar aangezien Spot geen blauw oog of wit op de kaak ( wel een wit vlekje op zijn onderlip?!) heeft zal hij ws geen Tovero zijn. Ik kan hem natuurlijk op Overo en Tobiano laten testen, dan heb ik alle zekerheid en weet ik ook meteen zeker of hij OLWS drager is. Dat laatste zal ws niet zo zijn aangezien de fokker mij verzekerd heeft dat vader OLWS negatief was, moeder was Tobiano en komt uit een lijn van hoofdzakelijk quarters op 4 paints na in de vader lijn.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-06-08 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:44

Francis schreef:
El Cid, testen op Tovero kan niet, Tovero is geen gen maar een combinatie van twee andere patronen. Als jij een overo hebt die je 'verdenkt' van het dragen van een tobiano-gen - wat dus mogelijk is - dan moet je die overo dus gewoon op tobiano laten testen..
Aanvulling op bovenstaande:
Van Overo kan alleen Frame getest worden. Splash niet en van Sabino is nog maar één test ontwikkeld voor Sabino-1 type.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:46

ElCid schreef:
Dat laatste zal ws niet zo zijn aangezien de fokker mij verzekerd heeft dat vader OLWS negatief was, moeder was Tobiano en komt, op pa, opa en overgrootopa na, uit een lijn van uitsluitend quarters.

Vergis je niet in wat er aan 'bontpatronen' in Quarters voorkomt Haha!
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 23-06-08 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:47

DubbelDun schreef:
Van Overo kan alleen Frame getest worden. Splash niet en van Sabino is nog maar één test ontwikkeld voor Sabino-1 type.

Ja, dat had ik ook al gezien. Dan weet je dus dat het paard geen drager is van OLWS, maar heb je nog geen zekerheid of er een overo gen aanwzig is, toch.......?
Ik zag net dat in de vaderlijn van de moeder nog een paar paints zitten, heb het al aangepast, maar inderdaad zekerheid over de "kleur" en OLWS heb ik niet voor de volle 100% zonder testen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-06-08 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:48

@ElCid: klopt. Dat is ook de reden dat men soms -al dan niet aangenaam- verrast is door de hoeveelheid wit op een veulen Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:50

En er hoeft maar één overo in die tobianolijn te zitten om kans te hebben op overo... kan generaties lang 'verborgen' blijven.

Edit, oh zie, dat blijkt dus al het geval te zijn.

En nee, OLWS-vrij betekent dus alleen dat er geen frame in zit, maar Sabino of Splash kan dus nog wel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:00

Het blijft dus een beetje "gokken" bij een dergelijke kleurkruising welke kleuren er uit kunnen komen. Volgens mij kan dat dus van alles zijn, met alle mogelijke bontpatronen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:12

Klopt, daarom is het voor een Frame eigenaar ook zo belangrijk om te weten of de 'tegenpartij' Frame Neg. getest is, óf een hengst te zoek waar werkelijk helemaal geen wit op zit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:28

Maar als ik dan Spot zijn pedigree nog eens goed doorkijk zie ik aan vaders kant Quarters en een stuk of 7 Overo's, aan moeders kant Quarters en een stuk of 6 Tobiano's met in de 6e generatie een Overo. Kans dat hij homozygoot Tobiano is wordt dan wel heel klein, kans dat hij het overo gen draagt steeds aannemelijker. Nu begin ik me af te vragen of het uberhaupt zin heeft om te laten testen, wat het bontpatroon betreft is het eigenlijk wel duidelijk. Vader was homozygoot zwart, moeder was bay, dus dat is nog een mogelijkheid om te laten testen op red factor. Ik ga er nog eens over denken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:28

Tja, het nút van testen moet je altijd voor jezelf afwegen. Als het om Frame gaat is het nu duidelijk, maar verder doet het er in wezen niet toe... 't is alleen maar om enigszins een schatting te kunnen maken wat je kúnt verwachten. Maar is dat interessant om te weten? Als je specifiek op een kleur of patroon wilt fokken we en in de US zijn ook wel zulke fokkers (vooral Overo fokkers dus), maar maakt het voor jou uit wat voor vlekken er op komen? Zou jij je hengstkeus aanpassen aan het patroon of de kleur van je paard? Dat moet je voor jezelf overwegen en beslissen. Maakt het je niet uit, dan zou ik die centen van het testen lekker in m'n zak houden.

Ik heb Dot destijds op tobiano laten testen omdat ze homozygoot had kunnen zijn, maar ook alleen maar omdat ik toch al voor OLWS moest testen. Die extra test kostte me niet zo veel meer geld extra, vandaar dat ik het toen gedaan heb. Anders had ik dat ook niet gedaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:32

DubbelDun schreef:
Klopt, daarom is het voor een Frame eigenaar ook zo belangrijk om te weten of de 'tegenpartij' Frame Neg. getest is, óf een hengst te zoek waar werkelijk helemaal geen wit op zit.

OEPS... da's géén criterium. Bij OLWS altijd gewoon testen en niet op de kleur gokken, er zijn inmiddels al genoeg voorbeelden van Solid Paints die toch OLWS blijken te dragen. En of er dan wel of niet een blesje op zit zegt dan ook niks. Met OLWS moet je gewoon geen risico nemen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:35

@Francis: wat voor een Paint een solid is is voor kenners vaak heel duidelijk een 'bonte'. Het stamboek houdt er dus ouderwetse methoden op na.
Ik ken iig geen paarden die 100% witvrij zijn en die toch Frame zijn gebleken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:50

Ik zou 't toch gewoon niet gokken... als je uitzonderingen gaat maken in je uitleg is er snel genoeg een leek of minder ingelezen persoon die het verkeerd begrijpt en de fout in gaat.
Ik zeg dus altijd gewoon, kruisen met een frame, dan de partner altijd testen!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:08

Ik weet dat er bij mini´s wel degelijk compleet effen dieren al LWO postief zijn gebleken.
Ook met bv alleen een piepklein wit snipje op de neus.
Ik laat mijn effen zilverappelveulen van dit jaar ook testen, je weet het nooit.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:32

Moderatoropmerking:
offtopic bericht verwijderd