Om de ene of andere vage gedachte van mij blijf ik denken dat het niet kan. Maar hoe zit het nou??
Dat homozygote overo niet kan weet ik. Dat is een OWLS paard en dus niet levensvatbaar. Maar een overo kan toch ook niet het Tobianogen verder geven??
Hier even de quote uit dat topic:
ElCid schreef:rina schreef:Maare blonde vraag, kan er uit een Overo X Tobi een homozygote geboren worden dan???
Nee, maar zover ik weet was zijn vader niet homozygoot Overo, moeder waarschijnlijk wel. Het zou dus kunnen dat Spot zowel van pa als ma het Tobiano gen heeft gekregen en dan dus homozygoot is? Overo is wel een dominant gen maar ik weet niet of het dominant is over Tobiano, maar omdat Spot wel een soort van "paw prints" heeft zou dat kunnen duiden op homozygoot Tobiano of op Tovero ( die hebben ook vaak weer "losse vlekjes") , hij heeft bijv. ook een "rare" bles ( streepje laag op zijn neus) maar wel een Tobiano staart, maar geen blauwe ogen. Hij heeft een vlek net boven zijn schoft maar die loopt niet over zijn hals. Volgens de fokker zou hij een Tovero zijn, volgens het stamboek een Tobiano.
Daarom wil ik het dus laten testen omdat ik voordat ik hem ter dekking ga aanbieden wil weten hoe hij op dat gebied genetisch in elkaar zit.
Hier was hij net 2 jaar maar zie je wel de rare bles!
Misschien verkondig ik hier nu wel grote onzin, maar dan zal ik daar vanzelf een reactie op krijgen
Kleurenexperts helluuupppp