[WN] Smoky Black

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Smoky Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 13:45

Hoi ik had even een vraag over de kleur van mijn Paint ruin (Keno). Ik zal ook een aantal foto's toevoegen ter verduidelijking.

Toen Keno geboren werd was hij pik en pik zwart (met wit, maar dat doet er erven niet toe)

dit was hij toen hij voor het eerst naar buiten ging:

http://img518.imageshack.us/img518/682/90184472lr9.jpg

Nou, zwarter krijg je ze dus niet Knipoog

In zijn paspoort staat hij dus ook beschreven als black/tobiano.

Dit is hij dus nu, 1 jaar verder:

zijn hoofd (en manen):

http://img518.imageshack.us/img518/9107 ... 017pi6.jpg

De rest van zijn lijf:

http://img80.imageshack.us/img80/5720/a ... 033qt3.jpg

Ik had al aan de fokkers gevraagd waar nou toch zijn zwarte velletje gebleven was. Reactie 'o nou dat komt zeker terug hoor! dit is alleen zijn zomerkleur' (klink sarcastisch maar is het niet hoor Haha!)

Dat geloof ik best, dat een paard lichter kleurt door de zon, maar dit is toch echt extreem. dus ik was op internet gaan speuren en vond een aantal sites over smoky black. een kleur die dus niet zo vaak voorkomt maar een resultaat blijkt te zijn van zijn vader (Luckys Gold Piece) buckskin / overo die dus blijkbaar een gen doorgegeven heeft die in combinatie met zwart dit resultaat geeft.

er stond een hele lijst bij met alles wat een paard moet hebben om een smoky black te zijn, met name oranje achtige uiteindes op de manen en een soort oranje bruine gloed over de vacht. lichte ogen (dat zie je niet zo op de foto maar ze zijn wel amandelachtige kleur) en hij heeft het dus allemaal. (de lijst ging nog even door)

er stond ook dat de benen meestal mooi zwart blijven, maar zijn benen zijn wit dus dat kan ik ook niet testen Knipoog

weten jullie misschien iets meer van smoky black af en kunnen jullie zien of Keno dat dan is? en is het echt zo bijzonder als op de site gezegd word?

DubbelFun

Re: Smoky Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:23

Als hij Smokey black zou zijn dan móet hij minstens één ouder hebben die een creme-gen heeft.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 15:29

En hoe kom je daar achter? Zou dat ergens bij de informatie moeten staan van de ouders?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:36

Wat voor kleuren hadden zijn ouders ??

Edit: zie dat pappa een buckskin was, dus heb je idd kans op een smokey black. Maar die worden over het algemeen niet pikzwart geboren, maar eerder grijzig of bruinig.

Was de moeder een schimmel ??

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 17:49

de moeder is black/tobiano maar die is ook in de zomer voledig zwart, niks geen bruin te bekennen, ook niet in de manen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:51

In dat geval moet het bij de vader vandaan komen. Overigens kun je op creme laten testen. Dan weet je het zeker.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 17:56

ja dat wilde ik ook al laten doen. maar dan pas als hij wat ouder is, hij is nu namelijk een beetje getraumatiseerd door zijn castratie en ik ben nu eerst bezig zijn vertrouwen een beetje terug te winnen.

waar kan ik dat het best laten doen? moet dat net als andere test in amerika of doen ze dat in nederland ook? en wat kost zoiets?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:18

Je kunt via wat getrokken haren uit manen of staart bij het Van Haringma Lab dit laten testen. Ze hebben een website en daar staan ook prijzen op meen ik.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:24

Nou ik weet 1 ding zeker, Keno laat niet zijn haren trekken! Whoosh!

Na zijn castratie rent ie al weg als hij een halster ziet, ben eerst bezig om hem weer een beetje vertrouwen te geven. De schat, verder kan ik wel alles met hem, maar haren trekken is nog even te veel van het goede denk ik Vork maar dat kan altijd nog als hij groter is, ik hoop dat ik daar nog genoeg tijd voor krijg Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:09

Ik zie er eerlijk gezegd geen smokey in. Veel zwarte paarden worden in de zomer lichter tot gewoonweg bruin en de oranje punten waar jij het over hebt worden ook veroorzaakt door de zon. De enige manier om je zwarte echt zwart te houden is door er een dekentje op te leggen in de zomer Knipoog .

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:40

Mac schreef:
Ik zie er eerlijk gezegd geen smokey in. Veel zwarte paarden worden in de zomer lichter tot gewoonweg bruin en de oranje punten waar jij het over hebt worden ook veroorzaakt door de zon. De enige manier om je zwarte echt zwart te houden is door er een dekentje op te leggen in de zomer Knipoog .

vandaar vroeg ik het ook hier, omdat ik er zelf ook niet helemaal zeker van ben.

laat hem dan maar lekker verkleuren hoor Knipoog ik ga hem dus geen dekentje opdoen in de zomer omdat ie anders niet meer zwart is. ik ken mensen die hun fries niet buiten zetten om verkleuring te voorkomen, te zielig gewoon Boos!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:00

Ja, dat was een optie die ik dus ook niet eens wilde noemen Knipoog

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:01

ik vind het trouwens wel erg mooi dit kleurtje, ik heb tot nu toe nog nergens zo'n koffie kleurtje gezien Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 02:06

ik heb ook een zwarte merrie die deze kleur wordt in de zomer, mooie kleur!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:10

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:08

Daar heb je met die palo-merrie grote kans op. De oortjes verraden het ook wel een beetje.
Was pappa een zwarte of bruin??

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:24

Jaa de moeder van mams is ook een palomino en de papa van mams is een goudvos.
De papa is een super donker bruine.

Wat zijn nou eigenlijk de precieze kenmerken van een smokey black?
Dus het lichte in de oren enz ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:55

Smokey Black is pas met zekerheid te herkennen als er uit een combinatie van twee paarden die op het eerste gezicht geen verdunningsgen dragen, ineens een dilute kleurtje tevoorschijn komt. Daarvoor moet er met een dergelijk paard gefokt kunnen worden.

In dit geval gaat het om een ruin. Wat is de toegevoegde waarde voor de fokkerij als je weet of het in dit geval om een dilute (smokey black) gaat, of dat je paard dit gen niet draagt?

Zoals al eerder opgenoemd is er tegenwoordig voor dit dilute gen te testen. Maar de vraag is: waarom wil je het weten? Hij zal geen nakomelingen meer voort kunnen brengen, en menig niet-creme gen drager verkleurt als hij in de zomer lekker buiten loopt....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 02:02

DubbelDun schreef:
Wat voor kleuren hadden zijn ouders ??

Edit: zie dat pappa een buckskin was, dus heb je idd kans op een smokey black. Maar die worden over het algemeen niet pikzwart geboren, maar eerder grijzig of bruinig.

Was de moeder een schimmel ??

Maareh, buckskin wordt veroorzaakt door het dun-gen en smokey-black door het creme-gen toch??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 02:05

anneliesdj schreef:
Maareh, buckskin wordt veroorzaakt door het dun-gen en smokey-black door het creme-gen toch??

Nee. Buckskin is enkele verdunning op Bay. Wat in principe Black is, met Agouti.
Smokey Black is een enkele verdunning op Black (dus Black zonder Agouti)
Dun is een wildkleur. Kan creme wel overdekken, maar is in het geval van bijv. Dun over vos (met creme) heel duidelijk te herkennen als Dunalino. Dun over creme bij een bay is dan moeilijker te herkennen.

Zie http://www.doubledilute.com

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 02:10

Cassidy schreef:
anneliesdj schreef:

Nee. Buckskin is enkele verdunning op Bay. Wat in principe Black is, met Agouti.
Smokey Black is een enkele verdunning op Black (dus Black zonder Agouti)
Dun is een wildkleur. Kan creme wel overdekken, maar is in het geval van bijv. Dun over vos (met creme) heel duidelijk te herkennen als Dunalino. Dun over creme bij een bay is dan moeilijker te herkennen.

Zie http://www.doubledilute.com

Dat klopt zowieso niet want zwart met Agouti is bruin Bloos
Watvoor gen veroorzaakt buckskin? Dun, agouti of creme?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 03:24

Buckskin is bay met creme. Bay is black met Agouti. Bucksin is Black met Agouti en creme.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 03:27

En wat is dan het verschil tussen buckskin (creme-gen?) en dun (dun-gen?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 03:37

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:50

Dun op Bay gaat duidelijk de bruinige kant op, terwijl creme op bay duidelijk 'geler' is.

Smokey-black is idd niet makkelijk te herkennen, het varieert erg in tint.