[WN] Welk brandmerk is dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MieLo

Welk brandmerk is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:36

sinds 3 weken hebben wij een nieuw paard: Mieke.
Mieke is een 8-jarige appaloosa.
wij hebben haar gekocht van een meisje uit zeeland,
hiervoor is zij van iemand uit belgie geweest.
Nu is mijn vraag: Mieke heeft een brandteken op haar achterhand staan ( linkerkant).
dit is een rond brandmerk met F5 er in. wie weet wat dit betekent?
we hebben helaas geen papieren van haar, de eigenaar uit belgie doet hier om onbekende redenen erg moeilijk over ( hij wil de papieren niet geven, beweerd ze ook niet te hebben Verward )
daarnaast is ze wel gechipt, maar het appaloosastamboek in belgie kent het chipnummer niet ( dit is in ieder gval wat ik gehoord heb van mijn ouders).
vervolgens zijn we doorverwezen naar het appaloosa stamboek in Engeland, maar die kennen haar chipnummer, en het hele brandmerk niet.
wie heeft er meer verstand van en kan mij hierbij misschien helpen?
kan het zijn dat ze uit Amerika komt? of hebben ze daar weer andere brandmerken?
alvast heel erg bedankt.

spatter

Re: Welk brandmerk is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:44

heb je het nederlandse stamboek al gevraagd
chippen is in Belgie net nieuw terwijl dat al jaren wordt gedaan in Nederland
zit er wel een paspoort bij ?

ik weet niet wat dat brandmerk in houdt
ik hoop niet dat dat is omdat het paard is afgekeurd door de verzekering
maar misschien is het inderdaad vanuit amerika gedaan op een ranch

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:00

Wat chipnummer betreft, als ze in Nederland gechipt is zou het in princiepe zo moeten zijn dat het nummer te traceren is. Al op http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/servlet/ ... a=PORTAL30 gekeken?

Wat papieren betreft, als je het paard als zijnde 'met papieren' gekocht hebt, moet de verkopende partij die gewoon afgeven. Geld moet je normaal eigenlijk pas geven als je die papieren in handen hebt, juist om dit soort gedoe te voorkomen... je koopt een paard met papier met bijbehorend prijskaartje, dan moet je die ook eerst hebben voor er afgerekend wordt.
Ik heb geen idee hoe het bij Appies en het stamboek in z'n werk gaat, maar F5 staat normaal voor de 5e generatie. Bij sommige stamboeken (en ik dacht dat dat voor appies ook gold) kun je ook paarden zonder papieren na een bepaald soort keuring in laten schrijven als breedingstock. Er mag dus mee gefokt worden en die dieren krijgen dan een apart soort stamboek papier. Nu zag ik door te googelen dat de bij de Appies de F5 generatie (dus 5 generaties ná het invoeren van zo'n papierloze ouder) als 100% zuiver beschouwen en die krijgen dus het normale stamboek papier en worden beschouwd als raszuivere Appies.
Zou het niet zo kunnen zijn dat die F5 dus betekent dat jouw Appie zo'n 5e generatie-product van een niet zuivere appie is? Misschien dat dat dan gelijk de rede is dat de verkoper lastig doet over het verstrekken van het papier, omdat hij niet verteld heeft dat de voorouders niet raszuiver waren ofzo? (ik gok maar wat hoor).
Je zou in ieder geval het amerikaanse stamboek kunnen mailen met je vraag over dat brandmerk, als het een gewoon stal-brandmerk is zullen ze dat weten bij de ApHA (Brandmerken worden in de US geregistreerd dus moet wel na te gaan zijn als't een officieel brandmerk is).

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:03

Francis schreef:
Bij sommige stamboeken (en ik dacht dat dat voor appies ook gold) kun je ook paarden zonder papieren na een bepaald soort keuring in laten schrijven als breedingstock. Er mag dus mee gefokt worden en die dieren krijgen dan een apart soort stamboek papier.
Paarden met een appy-uiterlijk kunnen wel ingeschreven worden bij het ApHC, maar er mag niet mee gefokt worden (althans, de nakomelingen krijgen geen papieren).

Het stamboek kan je vinden via www.appaloosa.com , ze zijn heel behulpzaam!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:10

Ok.. ik las op deze site: http://www.purebredappaloosa.com/purebr ... breed.html

Dit:
° All IPAA registered purebreds must be at least the fifth generation (F5) of all registered Appaloosa-to-Appaloosa breeding. This is in addition to the 75% Foundation ancestry requirement.

Maar in eerste instantie had ik alleen die text gevonden... zie nu dat 't op een site van een andere appaloosa organisatie staat dan't ApHA. Maar goed, misschien heeft 't wel met deze organisatie te maken... ik was puur naar de betekenis van dat F5 op zoek geweest in combi met Appies...

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 23:39

@ spatter.

ze is gechipt, maar het rare is, is dat ze niet aan de linkerkant, maar aan de rechterkant is gechipt.
dit moet gebeurd zijn in belgie, aangezien ze al gechipt was voordat zij bij s. (vorige eigenaresse) kwam. toen ze bij S. kwam, is ze goedgekeurd, dus het lijkt me niet dat het brandmerk daarvoor staat. maar kan het natuurlijk ook mis hebben, heb niet echt veel verstand van brandmerken Bloos
ze heeft trouwens wel een paspoort, maar waar die is? die heeft die ene eigenaar dus nog ( niet S. maar de eigenaar voor haar). haar chipboekje incl. chipnummer hebben wij wel.

@ Francis

ik ben het met je eens, de papieren horen bij het paard te zitten. ik begrijp ook niet waarom die man (voordat S. haar had) zo moeilijk doet over die papieren. wat voor nut heeft het om die papieren te houden? Verward Hij heeft Mieke toendertijd verkocht, en heeft beloofd de papieren zo snel te geven, maar 3 jaar verder zijn we nu, en nog steeds geen spoor van die papieren. S. is er ook nog steeds mee bezig, en anders gaat waarschijnlijk onze maneghouder erachteraan.
waarschijnlijk heeft ze best een goede bloedlijn, en wil hij die papieren voor een ander paard "gebruiken", maar je weet het natuurlijk maar nooit. Hij wist trouwens wel dat S. haar niet voor de fok zou gebruiken, dus maakte het haar ook niet uit of Mieke nu wel of geen raszuivere voorouders heeft. Maar ik vind het ook gewoon ronduit belachelijk van hem.
ze kan inderdaad opnieuw bij het appaloosa stamboek ingeschreven worden, maar dan zal ze wel opnieuw gechipt moeten worden ( niet dat dit een probleem is). Maar het zou natuurlijk veel beter zijn om haar "echte papieren" te hebben. ik ga haar niet voor de fok gebruiken, dus haar stamboom is niet het belangrijkste voor mij, maar dan weet je wel haar precieze geboortedatum en andere (belangrijke) informatie.
we zijn nu ook al druk aan het mailen met stamboeken uit zowel engeland, belgie als Nederland, zonder resultaat. maar ik zal vandeweek wel even een mailtje naar het amerikaanse stamboek sturen, hopelijk kunnen ze me daar wel helpen.

ik heb trouwens ook een paar mensen op de manege die connecties hebben met mensen uit belgie en andere landen, dus hopelijk kunnen zij mij ook helpen. in ieder geval heel erg bedankt voor de reacties.

ohja hieronder heb ik trouwens nog een paar foto's van het brandmerk, ze zijn niet super duidelijk, maar het brandmerk is wel zichtbaar. misschien herkent iemand het?

( let trouwens niet op de viezigheid, ze had even lekker gerold, en toen kwam het brandmerk redelijk duidelijk "naar voren", dus zo maar even foto's gemaakt)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:54

Ik zal de foto van het brandmerk es op m'n US-forum zetten, misschien dat ze't daar kennen.
Maar weet je wel of het een American Appaloosa is of is ze dat in ieder geval niet... wat voor papieren zouden er bij zitten dan, of is dat ook niet bekend?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 23:56

ik weet helaas helemaal niets, wij vermoeden zelf ook dat ze uit amerika komt, maar weten dit niet zeker.
op dit moment zijn wij ook druk op zoek om zoveel mogelijk informatie over haar herkomst te krijgen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:03

Maar je zegt dat je dus wel het chipboekje hebt? Staat daar niks in? En wat is een chipboekje als het niet het paspoort is? (normaal laat je chippen als je ook een paspoort aanmaakt en gaat 't chipnummer in het paspoort).

Ik zou zo niet weten hoe het in België zit, maar ik weet dat ze in Spanje, als één van de weinige landen, rechts chippen...
Nou goed.. brandmerk staat op m'n US forum... wie weet weet iemand daar wat (of in ieder geval hoe je er eventueel achter kunt komen)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 00:06

okeej, heel erg bedankt in ieder geval Haha!
ik heb inderdaad het chipboekje, het is trouwens zeker dat ze in belgie is gechipt, aangezien de moeder van S. erbij stond toen ze gechipt werd.

in het chipboekje staan voornamelijk haar chipnummer, en de gegevens van de eigenaar. verder staat er eigenlijk niets in ( behalve haar kleur en schofthoogte)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:12

Jammer, daar heb je dus duidelijk niks aan... maar wat raar dat de Belgische appaloosaclub dan niks van dat nummer weet... is ze dus blijkbaar niet voor/door de club geregistreerd... zijn daar nog andere paspoortuitgevende/chippende organisaties.. net zoiets als het KNHS hier in nederland zeg maar.. misschien dat die 't nummer wel kunnen achterhalen, kun je er misschien ook achter komen óf er een paspoort is en of je dus een duplicaat kunt krijgen.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 00:16

wij vonden het dus ook wel erg raar, aangezien ze toch echt in belgie is gechipt. ik ga in ieder geval morgen even contact opnemen met S. Misschien weet zij wel voor welk stamboek zij gechipt is. hopen dat we daarmee verder kunnen komen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:20

OH.. en mocht je 't echt graag willen weten, dan is het misschien handig om het brandmerk even kaal te scheren, dan kun je't nl. veel beter en preciezer zien.. (even met de ladyshave of een scheermesje ofzo)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 00:21

dat is een handig idee zeg! bedankt Haha!
ik zal dat idee zeker gebruiken voor het geval mensen het brandmerk duidelijker willen zien

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:27

Nou, dat was dus al een voorstel van m'n US forum (d'r zijn nu al wat mensen... één vond het op 't Batman logo lijken Haha! )
Maar dat F5 wat jij zegt dat 't is... dat zie ik eerlijk gezegd ook niet zo... kan d'r niet zo heel veel van maken eigenlijk, heb er nu al even naar zitten staren, maar ik zie't niet... (maar ik heb schele koppijn op't moment dus daar kan het ook aan liggen Knipoog Tong uitsteken )

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 00:35

whaha het lijkt inderdaad een heel raar teken, op de foto is het inderdaad helaas niet heel duidelijk te zien, maar als je er voor staat, kun je duidelijk zien dat het F5 is. dit zag ik er eerst trouwens zelf ook niet in Tong uitsteken

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:45

D'r zijn er nu een paar die ook de F5 zien, ik zie't nu idd ook. Het is waarschijnlijk gevriesbrandt, anders zat er nl. geen of zwart haar. En omdat de onderkant van het brandmerk onduidelijk is en een beetje door elkaar vermoed iemand dat het ook met meer dan één ijzer gezet is. (dus niet één brandmerk maar eigenlijk opgebouwd uit meerdere.. meestal drukken ze die er tegelijk op maar kan het dus wat verschuiven).
Vermoedelijk dus wel een brandmerk van een farm of ranch waar'ie geboren is of geleefd heeft.
Er zijn in amerika speciale 'livestock investigators' of agency's waar je brandmerken kunt checken maar dan moet je weten uit welke staat of welk gebied'ie komt, aangezien die regionaal werken. Maar elk brandmerk staat geregistreerd, ongeregistreerde brandmerken mogen niet en de registratiekaart moet aanwezig zijn vóórdat ze gaan branden. Wordt dus op gecontroleerd.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:56

En een DNA onderzoek, kan dat niet? Tegenwoordig kan dat reuze handig door wat haren op te sturen. Veel stamboeken maken daar nu gebruik van, ik weet niet hoe het met het Appaloosa stamboek zit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 01:11

DNA opsturen heeft alleen zin als je weet dat er ook DNA van ouders ligt (en daarvoor moet je dus de papieren hebben om afstamming te weten) en wáár die ouders dan geregistreerd staan... en dat was nou net het probleem, daar is niks van bekend... Waar moet je DNA van dit paard mee vergelijken als je niet weet waar'ie vandaan komt en/of waar'ie geregistreerd staat? 't is niet eens 100% zeker dát er papieren bij zitten en de ouders dus bekend zijn...
DNA trekken heeft in dit geval dus geen nut.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 01:43

als het paard uit amerika komt, lijkt het mij dat er papieren bij gezeten hebben
zo moeilijk is het niet een paard in het stamboek te krijgen, niet bij de appies en je haalt toch niet zomaar een paard naar hier

paspoorten en chippen is pas nieuw in belgie
ik hoorde van de week dat er een wachttijd is die kan oplopen tot 8 maanden
daarom zal er geen paspoort bij zitten, tenminste niet van de belgische eigenaar, tenzij het paard bij het nederlandse appaloosa stamboek is geregistreerd(dus niet het amerikaanse stamboek in nederland maar gewoon de nederlandse vlekken afdeling)
wel vreemd is , is dat de nederlandse eigenaresse ook haar paard zonder paspoort heeft gehad, dat mag namelijk helemaal niet

het is dus vreemd dat het paard gechipt is in belgie omdat het pas net verplicht is
de vorige eigenaar moet dat gedaan hebben om met het paard naar nederland of duitsland te kunnen rijden

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:26

Voor export moet hij gechipt worden.. als in België 't paspoort nog niet verplicht is of nog niet uitgegeven is kan het dus best zo zijn dat'ie zonder paspoort naar Nederland is gekomen. Op dat moment moet de nieuwe nederlandse eigenaar wel een paspoort bij het paard laten maken. De eerste Nederlandse eigenaar is wat dat betreft dus in gebreke gebleven, zij zal echter gewacht hebben op bericht van de belgische verkoper om te zien of dat paspoort en wel of niet al is... anders zou je't paard dubbel laten registreren en da's ook weer niet nodig.
Het kan dus allemaal best zoals het gegaan is, alleen is het van de kopende parijen niet verstandig geweest om een dier te betalen waar nog niet alle beschikbare papieren van zijn overhandigd... normaal zou óf pas betalen als paard én papieren zijn afgeleverd, of, als je de papieren later zou krijgen, een deel betalen bij levering van het paard en de rest bij overhandiging van de papieren.
Maar goed, dat is gebeurd en nu is het dus zaak om er achter te komen óf het paard met zijn chip ergens geregistreerd staat (stamboekpapier doet er in wezen niet toe wat betreft paspoort/chip) en ten tweede, of er al dan niet stamboekpapieren bij het dier waren en zo ja, waar die dan zijn en hoe die alsnog te krijgen.
Wat betreft die chip, die moet geregistreerd staan, anders kan/mag'ie helemaal niet gebruikt worden.. Even in dat chipboekje kijken, dat zou op z'n minst ondertekend of afgestempeld moeten zijn door de persoon die de chip heeft aangebracht. Ook zou er een stickertje moeten zijn met het chipnummer.. op dat zelfde stickertje, óf in het chipboekje, zou dan ergens wel een fabrikant van de chip te vinden moeten zijn en wanneer je contact op neemt met die fabrikant, zou het theoretisch zo moeten zijn dat te achterhalen valt welke chippende instantie of welke dierenarts deze chip afgenomen heeft... Beetje CSI-werk maar er valt nog zát na te gaan en te traceren... kwestie van een aantal telefoontjes plegen.

IGHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:02

Niet om vervelend te doen, maar een paard zonder papieren en paspoort...
Misschien is ze wel gestolen....

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:15

Niet lachen hoor! maar ik zie er een vliegend paard in....
links onder de staart, rechts hals en hoofd en dan de vleugels er boven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:48

belgie chipt links.Mijn paard is al 7 jaar gechipt.
Ik denk dat je het best met adri van gestolen paarden contact op neemt.Die kan je wat chip betreft vast verder helpen.Hoewel ik een chips rechts heel raar blijft vinden.

Ik zag trouwens ook een paard in het brandmerk Bloos

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:59

Een DNA onderzoek ? Als dat mogelijk is.