OLW syndroom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

OLW syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 18:50

Als we t toch over Paints hebben, heb ik ook nog een vraagje. Als ik met mijn truckie door t prachtige Hollansche landschap heen stuif en ik rij van Holten richting Rijssen en daar vandaan naar Nijverdal (k meen de N350 ?), dan kom ik uit op een rotonde en daar staat een groot huis met n watertje er omheen en daar zie ik wel ns div. Paints lopen. Vorige week zag ik ze ook aan de overkant van dat huis. Zagen er erg mooi uit Vingers aflikken . Van wie zijn die paarden ??? Van iemand hier op Bokt mss ??

Tja Paints zijn ook wel erg mooie paarden maar dat vind ik van de (sorry Knipoog ) Appaloosa's ook. Als t maar apart is.

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:52

@HappyAppy: Is dat niet de River Valley Ranch, van Toran hier op bokt? Lachen

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:58

HappyAppy schreef:
Als we t toch over Paints hebben, heb ik ook nog een vraagje. Als ik met mijn truckie door t prachtige Hollansche landschap heen stuif en ik rij van Holten richting Rijssen en daar vandaan naar Nijverdal (k meen de N350 ?), dan kom ik uit op een rotonde en daar staat een groot huis met n watertje er omheen en daar zie ik wel ns div. Paints lopen. Vorige week zag ik ze ook aan de overkant van dat huis. Zagen er erg mooi uit Vingers aflikken . Van wie zijn die paarden ??? Van iemand hier op Bokt mss ??

Tja Paints zijn ook wel erg mooie paarden maar dat vind ik van de (sorry Knipoog ) Appaloosa's ook. Als t maar apart is.


Wranglerbutt schreef:
@HappyAppy: Is dat niet de River Valley Ranch, van Toran hier op bokt? Lachen



Nee, dit zijn niet de Paints van Toran. Weet ook niet of ze dit wil lezen WB, Haha! Haha! Knipoog
Dit zijn de paarden van Western Sunoa in Zuna (tussen Nijverdal/Wierden/Rijssen). Op dit moment staan er ook twee (Solid Breds meen ik) van de heer Bloemendal te koop op Marktplaats.

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 11:51

Idd Rookie, daar is het. Het zijn wel super mooie paarden hoor Ja . Zie je die mensen ook op de wedstrijden hier of.....
Ik zelf heb een Ap en ken maar enkele met een Paint, waaronder Farichta, dus echt thuis in het Paintwereldtje ben ik niet.

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:32

Nee HappyAppy, deze paarden komen niet op de wedstrijden, ik heb ze er althans nooit gezien. Dit is een meneer die heeft zelf wat Overo merries gekocht en een Overo hengst en fokt zich helemaal uit de kluiten, vandaar dat hij nu ook moet verkopen vanwege ruimtegebrek. Erg jammer om op deze manier te fokken vind ik persoonlijk, temeer ook omdat het OLWS-gehalte hier hoog ligt..... Maar goed, da's mijn mening.....

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 15:42

Oh ok, is het er zo 1. Tja toch weer die $$$$$ . Zou ook niet mijn manier zijn.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:50

Rookie, triest he, dat soort flop-fokkers............let niet op OLWS, fokt er maar op los en blijkbaar is het bij hem mogelijk dat zijn opgroeiende paarden een dermate heftige wormbesmetting kunnen oplopen dat ie ze nu mager en wel goedkoop op Marktplaats zet, Boos! . Hij vermeldt die wormbesmetting gewoon in de advertentie die ik op Marktplaats vond.......

hophop
Berichten: 862
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:33

toevallig ik zag dat paardje staan op mp.ik vind dat zo sneu, zou hem best willen hebben maar durf het niet aan.
hebben deze mensen een slechte naam? kent iemand toevallig iemand die daar een paard heeft gekocht. ik snap ook niet dat ze een ziek paard op internet zetten.

toran
Berichten: 169
Geregistreerd: 15-10-01
Woonplaats: notter

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:41

Hallo Allemaal,

Ik dacht toch ff reageren... De man die de paardjes heeft tussen Rijssen en Nijverdal dat ben ik echt niet!!! het is niet zo mooi daar hij verkoopt inderdaad paarden met de ziektes erbij, best wel eerlijk dat je dat vermeld Boos! en fokt er lustig op los met lethal white veulens want dat gebeurd in de natuur ook ... Huilen ik kan jullie dit rustig vertellen want ik heb deze stal 2 weken geleden gemeld bij de AID niks stiekum hoor maar met naam en toenaam daarna ben ik 4 keer wezen praten over de koop van 10 paarden met alle ellende voor mij vandien voor een volgens mij redelijk bedrag maar helaas voor de paarden hij vond het een aanbetaling... Ach gut
Dit is geen vuilpraat op het internet want dat gebeurd altijd anoniem Clown maar een verhaaltje omdat het verschrikkelijk is dat iemand zijn paarden zo houdt en een uitleg omdat iedereen moet weten DAT IK DIT NIET BEN !!!!
Nu on topic ik heb ook een paar painthorses en ben bezig met de aankoop van mijn eerste quartermerrie Haha! die kunnen jullie vinden op mijn website die ik hier niet mag vermelden Tong uitsteken

Groetjes Esther

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:54

En mag ik dan ff vragen wie jij bent? Want ik geloof niet dat wij elkaar ooit hebben gesproken. Daarbij, waarom zou de dochter van de beruchte paintsfokker het niet weten, terwijl ik me er zelf ook in interesseer?

Ik vind het een btje banketstaaf hoe het hier allemaal gaat. Zeg het dan gewoon recht in ons gezicht of bel ons eerst, voordat je domme dingen doet.

Onze verklaring:
Deze manier van fokken is hier en daar misschien een btje uit de hand gelopen (in de vorm van de hoeveelheid paarden). Maar bedenk dit eens: Als je paarden in het wild hebt lopen (want jahaaaa, dat deden ze vroeger!), lopen ze ook in een koppel/kudde. Onze 'kudde' is veel kleiner, maar we hebben genoeg ruimte en voer om ze tog goed te onderhouden.
In deze koppels loopt 1 hengst, de leider. Verder heeft de groep 1 of 2 Alpha merries. Daaronder staan de andere merries en veulens. Nou worden de veulens gespeend, dus die lopen dan niet meer in de kudde, bij wijze van.
Dat Lethal White Syndroom, waar iedereen het natuurlijk altijd maar weer over moet hebben, is in sommige gevallen aanwezig. Toevallig bij ons bij alle merries. Maar hoe zou dat denk je in het wild gaan? EN GA ME NU NIET ZEGGEN JA MAAR ZE LEVEN NIET IN HET WILD, want dat weten we zelf ook wel.
Hoe zou het denk je met dat LWS in het wild gaan? Vroegtijdige abortus (afstoting) is eigenlijk alleen maar bter. Dan heeft de merries geen stress van de bevalling (denk daar eens aan) en ook geen pijn of andere storende factoren.
Daarbij komt ook nog dat als je Overo's gaat fokken, de kans groter is dat je een LW krijgt ja, dat weten we zelf ook wel, maar dat risico bestaat gewoon, daar hebben alle topfokkers last van, dat zijn de..? WETTEN DER NATUUR, dank je!

En Esther, we weten allemaal dat je het allemaal bter wilt weten, maar onze paarden zijn bikkel en bikkel hard. Voor zo'n sneeuwbui als nu gaan ze egt niet naar binnen, ik zal je vertellen dat je ze niet eens in een stal kan krijgen. En waarom? Ze weten niet anders!? De meesten komen uit het ijskoude Canada, waar het -30 kan worden. En aangezien wij ze niet lkkr poetsen en zo, kunnen ze dat weer ook aan. Zelfs dekens kennen ze niet.

Dus Esther, de volgende keer als je weer iets bter wilt weten, iemand flink wil pijn doen, of heel veel vertrouwen weg nemen.. Zoek dan een ander slachtoffer. Want weetje? Om eerlijk te zijn heb ik meelij met die paardjes die iedere week maar weer gewassen worden voor een wedstrijd en die altijd maar braaf moeten zijn en stil staan. Zou jij dat leuk vinden om ALTIJD maar weer te luisteren naar mensen? En als het net 1 graadje kouder is al gelijk een dikke verkoudheid hebt, omdat je zo dun in je vachtje zit? Nou sorry, maar zo zijn wij niet, en zo zijn onze paarden ook niet, dus geef ze eens ongelijk.
En owja, die stunt van jou dat je de AID hebt ingeschakelt? De dierenarts was er gelijk, slechts 1 van alle problemen die jij hebt opgegeven klopt en dat was het kleinste ding. De DA verklaarde de AID en de klager bijna voor gek, want hij en nog een andere DA hebben weinig verkeerds geconstateerd. Ook hij zei dat we gewoon de natuur de vrije loop moesten laten... Dus denk de volgende keer FF NA!!

Als iemand hier negatief op wil reageren, doe flink je best, maar mail me dan, en maak er geen reclamestunt oid van.

En nu ontopic:
Wij hebben dus ook een stuk of wat paintjes, overo's wel te verstaan. En net wat iemand op de vorige pagina zei: Ze zien er goed uit en er is nix verkeerds met ze. Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:07

Bah. Ik walg van mensen die zo luchtig denken over het fokken van LW veulens Boos! . Een paard in de natuurlijk lijd vast regelmatig onnodig pijn. Ik neem aan dat jullie dan ook nooit de dierenarts bij jullie paarden halen? Want in de natuur loopt die betse man ook niet rond natuurlijk... Boos!

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:10

Ik zeg dus, negatief commentaar mag wel naar me mailbox, dan kan ik je uitgebreid uitleggen dat we egt wel het beste met onze paarden voor hebben. DA komt geregeld, ook alleen voor controle. Tandarts en hoefsmid komen ook geregeld langs.

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:11

jeddah schreef:
Bah. Ik walg van mensen die zo luchtig denken over het fokken van LW veulens Boos!

Helemaal mee eens! Misselijk

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:12

Mag ik zelf weten waar ik commentaar geef? Maar in de natuur komt toch ook geen tandarts? Als je het beste met je paarden voor hebt fok je GEEN lw veulens!

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:13

Denk je dat we dat willen of zo? Dat we GRAAG LW veulens hebben? En zo vaak hebben we ze niet eens! Het risico is veel groter dan bij ons in werkelijkheid is...

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:16

Dat jullie alleen al het risico nemen is voor mij onverteerbaar Misselijk

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:59

Roxxiejj schreef:
Denk je dat we dat willen of zo? Dat we GRAAG LW veulens hebben? En zo vaak hebben we ze niet eens! Het risico is veel groter dan bij ons in werkelijkheid is...


Dus ik neem aan dat jullie nu de merries allemaal testen en de hengsten ook en niet meer dragers met dragers kruisen? Want als je het niet wilt, hoef je ze ook niet te krijgen. maar dan moet je wel verantwoord fokken, met geteste paarden.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:14

Jezus, wat lees ik hier nou.. gewoon lekker LW-veulens fokken want dat is natuurlijk!! Ik word even een beetje misselijk geloof ik.

Laat ik je vertellen dat een merrie wel degelijk pijn, verdriet en ellende heeft van een dood geboren veulen en dat dat ook erger wordt als het vaker dan 1 keer gebeurt. Zéker als je een erg zorgzame moeder hebt.
Een LW komt voldragen ter wereld, het heeft dus 11 maanden dracht gekost, wat wel degelijk een aanslag is op de lichamelijke gesteldheid van een merrie. Die dracht dan BEWUST 'voor niets' laten wezen grenst aan dierenbeulerij in mijn ogen, ZEKER omdat het in dit geval te voorkomen is.
Daarnaast is de dood van een LW-veulen een langzame en zeer pijnlijke dood... ik weet niet of jullie de natuur ook in deze z'n gang laten gaan (maar ik heb zo m'n redenen om't ergste te vermoeden) maar dat is pas écht dierenbeulerij.
Als het goed is heb je ook nog es extra voer en medische kosten aan zo'n drachtige merrie besteed dus zelfs uit economische overwegingen is het niet slim om hier voor te kiezen.
Iemand die BEWUST het risico neemt op een LW veulen heeft ABSOLUUT NIET het beste met zijn dieren voor!

Ik zeg het niet snel, maar ik walg hier dus echt van.
Laatst bijgewerkt door Francis op 08-02-07 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:18

Roxxiejj schreef:
Dat Lethal White Syndroom, waar iedereen het natuurlijk altijd maar weer over moet hebben, is in sommige gevallen aanwezig. Toevallig bij ons bij alle merries. Maar hoe zou dat denk je in het wild gaan? EN GA ME NU NIET ZEGGEN JA MAAR ZE LEVEN NIET IN HET WILD, want dat weten we zelf ook wel.
Hoe zou het denk je met dat LWS in het wild gaan? Vroegtijdige abortus (afstoting) is eigenlijk alleen maar bter. Dan heeft de merries geen stress van de bevalling (denk daar eens aan) en ook geen pijn of andere storende factoren.
Daarbij komt ook nog dat als je Overo's gaat fokken, de kans groter is dat je een LW krijgt ja, dat weten we zelf ook wel, maar dat risico bestaat gewoon, daar hebben alle topfokkers last van, dat zijn de..? WETTEN DER NATUUR, dank je!


Wijs mij nou eens de topfokkers aan of noem ze es bij naam waar ze bewust OLWS met OLWS kruizen. Iedere topfokker test in ieder geval 1 van de paarden, of de merrie of de hengst. Niemand wil bewust het risico nemen.

Vroegtijdige abortus (afstoting) is eigenlijk alleen maar beter??? Voor wie??? De merrie bevalt gewoon hoor van een niet levensvatbaar veulen die bovendien, voordat ze/hij afgemaakt MOET worden ook nog eens helse pijnen beleeft. VRESELIJK Boos! Boos!

...., maar dat risico bestaat gewoon, ..... NEE, DAT RISICO HOEFT NIET TE BESTAAN!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:19

Helemaal mee eens...bewust een veulen fokken met het risico een OLWS veulen de wereld in zetten is MISDADIG!
Verwijzen hoe het in de natuur gaat maakt het in mijn ogen absoluut niet goed dat je, als er een test bestaat, deze niet laat doen of in de keuze van je hengst niet zorgvuldiger te werk gaat....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-02-07 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:19

Rooky, ik kan wel fokkers met naam noemen die dat doen, maar doe ik hier niet.. maar geloof me, ze zijn er en meer dan je wilt weten. En ja.. óók in Nederland dus. Maar over die fokkers denk ik dus het zelfde als over bovenstaande 'fokker'...
Laatst bijgewerkt door Francis op 08-02-07 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

toran
Berichten: 169
Geregistreerd: 15-10-01
Woonplaats: notter

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:21

Ik weet dat het niet de bedoeling is dat we hier ordinair elkaar dingen gaan lopen te verwijten, ik reageerde omdat ik het vreselijk vind als mensen denken dat het mijn plekje is Huilen dat vind ik echt erg.
Roxanne jammer dat je je ermee bemoeid ik weet dat jouw paardje beter verzorgd wordt, ze staat wel niet thuis en ik weet ook dat ze gelukkig gepoetst en gewassen? wordt, door wie dan ook.
Ik ben zeer verbaasd dat jij je er mee bemoeit dat doe je namelijk thuis niet en als je het wel deed waren de paarden vast beter af, en nee we hoeven het niet te hebben over "in de natuur" dat slaat namelijk nergens op want dat zijn ze niet meer, daar zijn hun leefomstandigheden heel anders, en dat dingetje van de aid? bedoel je dan die foetus die daar al een aantal dagen lag? was dat het kleine dingetje? sorry hoor ik zat ook gewoon bij jullie thuis de afgelopen weken ook nadat ik de aid had ingelicht want ik doe het niet stiekum en geheim, ik heb hele gesprekken gehad en we zijn het totaal niet eens dat hoeft ook helemaal niet, maar gelukkig leven we in een vrij land en als ik in mijn ogen dierenmishandeling constateer dan ben ik blij dat er een instantie bestaat die daarop reageerd, enne praat niet over medefokkers die hetzelfde doen, je kan olws heel goed voorkomen en gelukkig zijn een heleboel medefokkers daar ook mee bezig Cool Haha! en dat wij het niet eens zijn is helemaal niet belangrijk, het gaat ook niet om de mens maar om het welzijn van de dieren.
Ik vind ieder olws veulen dat jaarlijks bij jullie geboren wordt er 1 teveel dus laten we het niet over "zo vaak hebben we ze niet eens" hebben nee van de 7 merries krijgen er toch wel 4 of 5 een normaal veulen, het hadden er ook 7 kunnen zijn en nee das nog nie gebeurd ..........



Esther

yerry

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Ermelo

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:22

haha gezellig topic....maareh ik vind dat je een grote sufferd bent als je BEWUST LW met elkaar kruist!!!! daarvoor hebben ze de testen uitgevonden dat je op deze manier zoveel dierenleed kan voorkomen.....ook ik heb een OLWS merrie en voordat daar een hengst bij komt zal die eerst getest worden op OLWS zodat ik niet met mn stomme kop mijn ponnie een dood veulentje aandoe en ook het veulentje geen gruwelijke dood wens.....
Maar ik heb 2 prachtige paint merries 1 sorrel-tobiano en 1 sorrel-overo!!!

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:27

Francis schreef:
Rooky, ik kan wel fokkers met naam noemen die dat doen, maar doe ik hier niet.. maar geloof me, ze zijn er en meer dan je wilt weten. En ja.. óók in Nederland dus. Maar over die fokkers denk ik dus het zelfde als over bovenstaande 'fokker'...


Okay, .... Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat dat bewust gebeurt.... Huilen Huilen

DubbelFun

Berichten: 88840
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: american paint horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:03

Helaas gebeurt het nog steeds, simpelweg omdat een Frame meer opleverd als een Solid. Over broodfokkers gesproken Verdrietig

@Roxxiejj: even een paar 'feitjes':
De hengst is niet de leider van de kudde, maar gewoon degene die de merries dekt en beschermt tegen indringers. De Alpha-merrie is de leidster en daar is er maar één van.
In de natuur leven kudde's in een grootte van 6 tot 10 dieren in een niet-omheinde omgeving. Wij mensen kunnen met al onze hectares weiland dit nooit nabootsen en dus ook hun natuurlijke leefomstandigheid niet.
Er kan dan ook geen sprake zijn van paarden houden op natuurlijk wijze, ik noem het dan aan hun lot overlaten.

Doordat het Frame een door de mens graag gezien patroon is zul je het in de natuur dus niet zoveel zien.
Zoals hierboven al gezegd wordt een veulen dus levend geboren en niet geabborteerd. Het veulen sterft onder helse pijn als niet wordt ingegrepen (inslapen).
Als jij zou simpel denkt over wat een merrie meemaakt tijdens de dracht, de geboorte en het overlijden van haar veulen ben je een diep-triest figuur.