Kleurcalculator

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Boldly

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:05

Voor een vriendin wilde ik uitzoeken wat haar kans op welke kleuren zijn, maar sommige dingen snap ik niet helemaal. Wanneer weet je of een paard red carrier is en of hij agouti carrier is?

De merrie is black tobiano, moeder is vos, vader black tobiano. (= dan mogelijk red carrier?)

de hengst is sorrel. Vader is bay. (=mogelijk agouti carrier?)

De vragen tussen haken zijn de vragen die gesteld worden als ik de calculator invul.

BH All Inclusive - aka Dave :D


DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-11 11:41

Als de moeder zwart is kan ze het vos-gen dragen. Of ze moet op zwart getest zijn en homozygoot bevonden.
Bij de test kun je dus best heterozygoot invullen.
Hetzelfde geldt voor het agouti-gen van de hengst; ook heterozygoot dus.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:02

Mama draagt zeker het vos gen want een van haar ouders is vos ;)
Dus mama is hetero.
Papa heeft beslist 50% kans op agouti, dus ik zou ook hetero invullen, zeker weten doe je dat enkel met testen, of zodra een bay veulen geboren wordt :D

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Boldly

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:47

Dank jullie! Ik heb nu dus dit:

Offspring Color Probability

    25.00% - Chestnut Tobiano
    25.00% - Chestnut
    12.50% - Black Tobiano
    12.50% - Black
    12.50% - Bay Tobiano
    12.50% - Bay

Ben benieuwd wat het gaat worden! :D

BH All Inclusive - aka Dave :D

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:36

Omdat mijn zwarte paardjes theoretisch allemaal kans hadden om homozygote zwart te zijn heb ik ze allemaal laten testen zowel op red factor als agouti. Want ja...stel dat ze heeeel heeel donker bruin zijn...je weet het maar nooit.

In theorie waren de kansen op homozygoot zwart als volgt:
Bas Almost June: 12,5% (vader heterozygoot zwart x moeder heterozygoot bruin)
CT Radical Baskalena: 50% (vader homozyg. zwart x moeder uiterlijk zwart)
A Peppys Midnight: 25% (vader uiterlijk zwart x moeder basiskleur zwart)

Inmiddels zijn de testresults binnen. De eerste twee blijken heterozygoot zwart Eeaa
En A Peppys Midnight is homozygote zwart getest: EEaa
Tevens heb ik de laatste ook laten testen op Creme Dilution, omdat zijn moeder Classic champagne is en moeder van de moeder palomino.
Peppy is gitzwart om te zien, maar "dilution" is uiterlijk niet altijd te zien op een zwart paard. De kleur Champagne is wel altijd te zien bij een zwart paard, aldus de geleerde.

TK homozygoot zwarte volb arab hengst van 2018: uit onze zwarte volbloed arabier Bas Almost June
en EA Jameel!!!
Ter dekking homozygoot zwarte slipped overo Paint Horse https://www.facebook.com/countreeranch/

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:40

Ik weet dat als je vos x palomino doet, je 50% kans hebt op vos of palomino..

Nu was mijn vraag. Wanneer krijg je een donkere palomino? En als je vos krijgt, is dan bv ook mogelijk dat deze lichte manen heeft (flaxen gen?)

:p

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-13 15:15

Als de Palomino ook flaxen draagt (wat je dus niet ziet) dan kan dat aan een vosse-veulen worden doorgegeven. Als de vos-ouder het zelf niet heeft zal die het ook niet door kunnen geven.
Of een palomino een hele lichte of een choclat wordt is moeilijker te voorspellen :) dit wordt veroorzaakt door Sooty of Smutty. Iets waar de wetenschap nog niet helemaal uit is waar dat vandaan komt :) . Het is iig genetisch bepaald, dus een ouder zou het ook al moeten dragen.

crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:23

Mijn palomino komt uit een buckskin vader en een chestnut moeder, paps heeft sooty en mijn palomino ook. Donkere haren tussen zijn manen en staart, en een donkere gloed over zijn zomervachtje.

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:16


DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-13 18:54

Dit is ook een Sooty :D

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:05

En wat doet sooty op vos?
Wordt sooty ook doorgegeven?

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-13 19:09

Dan zitten er ook wat 'zwarte' haren door de vacht.

Iets kan alleen maar worden doorgegeven als één van de ouders het daadwerkelijk heeft, niet alles toont. Maar als het er genetisch niet is kan het geen generatie 'overslaan' wat wel eens gezegd wordt.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:20

Hmm oke. Klinkt logisch, maar blijft toch ingewikkeld :D

Mijn merrie is een vos (niet licht, niet donker, gewoon vos :p) met exact dezelfde kleur manen. De vader was een bruine, moeder geen idee (zal dan vos of bruin zijn geweest, aangezien bruin x bruin ook vos kan geven?)

De hengst is een donkere palomino (met dan wrs sooty?), maar zeker geen chocolat palomino (die heb ik al eens gezien, en zie ook wel duidelijk het verschil), maar hij is ook een heel stuk donkerder dan de palomino's die ik ken.

In ieder geval, vos x palomino = vos of palomino. Als het een vos is, in welke richting moet ik dan denken qua kleur? Kan dit erg afwijken van de moeder haar kleur dan?
En als het palomino is, dan heeft het slechts 50% kans om ook sooty te hebben (ik verwacht niet dat mijn merrie sooty draagt :p)

crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:25

Hoe de kleur precies zal uitpakken valt niet te zeggen. Ik heb mijn oude merrie jaren geleden ooit eens laten dekken door een donkerbruine, en er kwam een licht gekleurd vosje uit (zo licht als een red dun, maar ze had geen kenmerken daarvan). Later heb ik diezelfde merrie weer laten dekken door een bruine hengst, toen was het veulen ook gewoon bruin zoals paps. En met de buckskin dus de palomino. Je kan heel wat berekenen maar hoe het nu precies helemaal word blijft gelukkig nog een verrassing ;)

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-13 19:27

Met vos x palo+sooty heb je dus idd 50% kan op een palo en als het een palo is nog eens 50% kan op sooty.
Als het toch een vos wordt kan die ook sooty dragen.
In hoeverre je het duidelijk gaat zien is bij elk dier anders. Net als dat kleur rood (vos) in veel verschillende tinten voorkomt.

Tinniie

Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:35

Savath heeft een heel duidelijke sooty-vosse merrie. Die ook al enkele sooty palomino veulens heeft gekregen. Zal eens vragen of ze er foto's van wil posten..

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:42

Hoi, als jullie op facebook naar savathhorses gaan dan kan je bij foto's twee van mijn sooty palomino veulens bekijken en de merrie(haar naam is Holly)
Waar ik benieuwd naar ben is wat sooty met het champagne gen geeft op gold champagne?

Ps de soooty veulens waren bijna wit geboren

manuela_j
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: windraak

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:49

ja en het is weer een verassing hoe ze van de zomer uitzien. luna (veulen van holly, van savath) is heel erg licht in de winter en wordt in de zomer weer donkerder. en dan komen de vlekken sooty ook weer door

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:50

Kan iemand mij meer vertellen over rabicano en flaxen ? Volgens mij kan dit niet ingevuld worden in de kleurencalculator ? Hoe zou het volgende kunnen vererven ?
Sorrel (rabicano/skunk tail/flaxen) hengst x bay (met vos moeder) ?

~Turbohoof Solutions ~

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-16 12:55

Beiden hebben 50% kans om doorgegeven te worden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:18

Oke ! Dankjewel...

~Turbohoof Solutions ~

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:48

Nog een vraagje voor de kenners:
Op 30 mei heeft mij bay merrie een bay veulen gekregen (dacht ik). De vader is JJ Ell Zippo dus kans op schimmel. Bij de geboorte was het veulen effen bruin, met donkerw ogen, zwarte manen en staart. Nu valt mij op dat hij al enkele hele lichte haren in de staart heeft, en onder zijn ogen komt een lichte rand, beetje vale kleur (dus geen echt wit brilletje tot nu toe).
Verder heeft de merrie zwarte countershading, maar bij hem is dat roodbruin. Zijn benen zijn bruingrijs.
Is er kans dat hij aan het schimmelen is ? De bruine veulens die ik tot nu toe gezien heb hadden meer zwart.
Of zit er toch een verdunning overheen ?
Ik kan hem natuurlijk laten testen maar eerlijk gezegd is het meer nieuwsgierigheid (en interesse in de kleurengenetica) dan dat ik het echt belangrijk vind....

~Turbohoof Solutions ~

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-16 08:47

Schimmels zijn bij geboorte vaak heel donker en hebben zwarte benen. Paarden zonder schimmelgen hebben juist grijs/bruine benen die na de veulenverharing zwart worden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 09:25

Dat las ik ook DD, maar door die lichte staartharen en licht omrande ogen ging ik twijfelen !

~Turbohoof Solutions ~

Tinniie

Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:43

Ja idd, hij lijkt me op je foto's geen schimmel te zijn :)

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers

cron