Kleurcalculator

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:31

Afbeelding

ik lees ineens van alles wat ik niet wist over kleuren..is dit dan een tobiano? het lijkt me ook weleens intressant om erachter te komen wat voor gen er in zit...

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:30

@Lique: Yep, dat is een bruine (bay) tobiano Lachen

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 03:07

lique schreef:
ik lees ineens van alles wat ik niet wist over kleuren..is dit dan een tobiano? het lijkt me ook weleens intressant om erachter te komen wat voor gen er in zit...


Ik zou zeggen, hou de kleuren genetica clinics van Corinne Mennuti (Jeddah hier op Bokt) in de gaten!!

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:53

ja dat ga ik zeker doen....ik wil namelijk nog eens een mooi bont paard uit haar fokken,dr heeft al eens een schimmel mee gedekt en daar is dus ook een schimmel uitgekomen..

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:10

Ik heb een Tovero(bay) uit een loud overo merie (sorrel)EJM.Sixpack en een dubbel homozygote hengst(zwart tobiano)CherokeeBlanca.
Hij is tovero bay,met splash en frame, een blauw oog,olws vrij.
Deze wil ik paren met een solid chestnut merrie.(quarterhorse)
Volgens de calculator heb ik meer als 80% kans op bont als ik tobiano\frame invoer(tovero staat er niet bij)
Is dit zo,of doe ik iets fout? Graag jullie hulp!

Anoniem

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:14

Even een kleine opmerking Chum: Frame en OLWS vrij gaat niet samen... dus óf Chum draagt geen frame, óf hij draagt t wel en is daarmee ook drager van OLWS... Knipoog (testje doen?) Haha!
Verder denk ik dat je t goed hebt ingevuld, er is geen keuze voor tovero...dus dan maar Tobiano/frame. In mijn ogen ook de beste optie.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:20

Hij is getest en vrij,ik denk dat ik het niet goed begrepen heb bij de clinic van Corine.Ik dacht dat ze zei dat hij frame kenmerken
had.

Anoniem

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:24

Als OLWS vrij is, draagt hij geen frame. Frame-kenmerken wil nog niet direct zeggen dat hij ook frame draagt. Hij kan best wat kenmerken hebben die ook bij frame voorkomen, maar hij draagt t dus zeker niet omdat hij OLWS vrij is. De kenmerken komen dan waarschijnlijk voort uit de andere bontpatronen die hij wel draagt. OLWS en frame liggen gekoppeld op hetzelfde gen, zo is automatisch elke frame drager van OLWS. Snappie? Knipoog

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:24

Yep! nu wel Haha!

PocoMisss
Berichten: 384
Geregistreerd: 07-09-05

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:51

Ik heb die kleurencalculator ook eens bekeken, maar wat is "silver dilution" ? Mijn palomino komt uit een grullo (moeder) x buckskin (vader). Zij is dan toch een homozygote palomino (pp) ? (ik neem aan dat palomino recessief is).

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:34

Silver is zilverappel, het zilver gen dus.
Homozygote palomino bestaat niet een vos met 2 creme genen is een cremello.
Jouw merrie kan dat nooit zijn want alleen de buckskin heeft creme en grullo komt van het dun gen.
Als je merrie dunalino is, dus ook het dun gen draagt (vaak moeilijk te zien vage aalstreep op een palo) kan je dus ook dun krijgen.
Als je merrie gewoon palomino is is een vos (ee) met 1 creme gen, ze zou wel agouti kunnen dragen met een buckskin vader.

Alle verdunningen zijn dominant.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:34

Met uitzondering van Pearl. Knipoog

PocoMisss
Berichten: 384
Geregistreerd: 07-09-05

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:40

Meavey schreef:
Silver is zilverappel, het zilver gen dus.
Homozygote palomino bestaat niet een vos met 2 creme genen is een cremello.
Jouw merrie kan dat nooit zijn want alleen de buckskin heeft creme en grullo komt van het dun gen.
Als je merrie dunalino is, dus ook het dun gen draagt (vaak moeilijk te zien vage aalstreep op een palo) kan je dus ook dun krijgen.
Als je merrie gewoon palomino is is een vos (ee) met 1 creme gen, ze zou wel agouti kunnen dragen met een buckskin vader.

Alle verdunningen zijn dominant.


Ik probeer jouw verklaring te begrijpen.. (heb 'm inmiddels nog 10x gelezen) .. Het is een palomino, met zwarte ogen en witte wimpers, rond de ogen en neus is ze zilver/ grullokleurig, verder is ze roomkleurig met witte manen en staart (haar huidkleur is ook muisgrijs). Draagt ze dan agouti? Ze heeft geen aalstreep.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:51

PM, als ze agouti draagt zie je dat bij een 'rode' niet. Agouti uit zich alleen op een zwarte basis, het maakt de dekharen lichter.
De aalstreep heeft weer niks met agouti maar met de dunfactor te maken.
Dat de neus zilver/grullo kleurig is kan komen door de donkere huid met lichte haren er op, dat schijn grijzig door. Als haar dekhaar echt roomkleurig is en witte manen, zal ze hoogstwaarschijnlijk 'gewoon' palomino zijn en da's dus een vos met één verdunningsgen.
Zou nog kunnen dat er ergens zilver in zit maar dat zou één van de ouders dan ook moeten hebben. Wordt voor zover ik weet ook niet in de registratie mee genomen.
Foto's (ook van pa en ma?) is natuurlijk altijd handig én leuk Knipoog

Anoniem

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:10

skippy1 schreef:
Als OLWS vrij is, draagt hij geen frame. Frame-kenmerken wil nog niet direct zeggen dat hij ook frame draagt. Hij kan best wat kenmerken hebben die ook bij frame voorkomen, maar hij draagt t dus zeker niet omdat hij OLWS vrij is. De kenmerken komen dan waarschijnlijk voort uit de andere bontpatronen die hij wel draagt. OLWS en frame liggen gekoppeld op hetzelfde gen, zo is automatisch elke frame drager van OLWS. Snappie? Knipoog


Ik dacht dat als je frame-overox frame-overo deed, je 25% kans had op een olws-veulen. 50% kans op drager en 25% kans op olws-vrij, dus het zou toch moeten kunnen? Ik zit ik nu helemaal verkeerd?

gr [***]

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:17

Ja Niels, dat klopt, maar OLWS-vrij betekent dus ook 'Frame-vrij'... een paard kán niet Frame zijn en toch OLWS vrij, die twee eigenschappen zijn gekoppeld, zitten op het zelfde gen.
Waar het in 't geval van ChCh om gaat is dat het paard er uit ziet als een frame.. maar dat wil niet zeggen dat hij het genetisch ook is. Soms geven de andere bont genen, zoals splash, sabino, soms zelfs tobiano, maar vaker een combi daarvan, dusdanige vlekken dat het frame lijkt maar niet is. Het is niet altijd even makkelijk aan de buitenkant te zien welk bontgen nu voor de vlekken zorgt.
En dat is dus gelijk de rede waarom je het alleen door te testen zeker kunt weten.
Als het paard van ChCh inderdaad OLWS-vrij getest is, betekent dat dus dat hij automatisch ook geen Frame-overo is en zullen zijn vlekken, hoezeer die ook op frame-vlekken lijken, veroorzaakt worden door één of meer van de andere patronen.

Dot is daar ook een mooi voorbeeld van. Qua vachtpatroon lijkt ze erg op haar moeder. Moeder is OLWS-positief en draagt dus naast haar tobianogen ook frame.. maar Dot, bijna dezelfde vlekken, alleen iets meer bruin, is OLWS-vrij en draagt dus naast haar tobianogen nog iets anders dan frame.. hoogstwaarschijnlijk sabino, gezien de kleine spikkels en de roanachtige vlek die ze heeft. Die moeders overigens ook had. En aangezien vader een tobiano is zonder sabino-achtergrond, draagt moeders bijna zeker én frame én sabino naast haar tobiano-gen. (volg je't nog?)
Dus je ziet... uiterlijk erg op elkaar lijkend, genetisch toch heel verschillend.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:55

Jeddah schreef:
Met uitzondering van Pearl. Knipoog


Akkoord. Knipoog
Rekende ik eigenijk nog niet tot de 4 "normale" verdunningen. Tong uitsteken

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:47

Lukt niet... Bloos Wie kan me helpen? Paps is Sorrel/Tobiano en mams Bay...

Anoniem

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:50

43.75% -
Bay Tobiano
25.00% -
Chestnut Tobiano
14.58% -
Bay
8.33% -
Chestnut
6.25% -
Black Tobiano
2.08% -
Black

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:12

nielsd schreef:
43.75% -
Bay Tobiano
25.00% -
Chestnut Tobiano
14.58% -
Bay
8.33% -
Chestnut
6.25% -
Black Tobiano
2.08% -
Black



Dank je!! Bloos

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:40

Ok,vraagje voor de kleurenkenners, zwart tobi uit een vos tobi maal een homozygote zwarte tobi(Cherokee Blanca) maal Magic Power (Buckskin) hoeveel kans heb ik op bont? Heeft het uberhaubt invloed dat de vader homozygoot is? en uit welke kleuren is Magic ontstaan?
Ik weet dat hij een volle broer heeft die Palomino is.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 09:04

@CC: is hij homozygoot op zwart of homo op Tobi ??

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:03

Homo op tobi en zwart Sigaar

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:14

Citaat:
Sire Color:
Buckskin Agouti: Aa, AA
Tobiano: nn
Red Factor: Ee
LWO: nn
Cream: nCr
Sabino: nn
Silver: nn
Splash: nn
Dun: dd
Roan: rr
Champagne: nn
Gray: gg

Dam Color:
Black Tobiano
Agouti: aa
Tobiano: Tt
Red Factor: Ee
LWO: nn
Cream: nn
Sabino: nn
Silver: nn
Splash: nn
Dun: dd
Roan: rr
Champagne: nn
Gray: gg

Geeft als uitkomst
Citaat:
Offspring Color Probability

14.06% - Buckskin Tobiano
14.06% - Buckskin
14.06% - Bay Tobiano
14.06% - Bay
6.25% - Palomino Tobiano
6.25% - Palomino
6.25% - Chestnut Tobiano
6.25% - Chestnut
4.69% - Smoky Black Tobiano
4.69% - Smoky Black
4.69% - Black Tobiano
4.69% - Black

Magic's kleurenscala
http://www.allbreedpedigree.com/magic+power+special

Je weet dus niet zeker dat je een Tobi krijgt (50%) en hoeveel wit dat geeft is altijd een vraag Haha!
Dat de vader homo-Tobi was maakt dus nu (een generatie verder) niet meer uit.
Als je merrie of de hengst Sabino dragen kán dat de hoeveelheid wit versterken.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kleurcalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:41

Dank je DD! OK dan!