Tuck R Command & advies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
redstep
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: t Oosten

Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:06

Wie weet waar Tuck R Command ter dekking staat of waar ik meer info over hem kan vinden?

Onze 6 jarige sorrel merrie is een Teedona Step (peppy san badger) x Lucky's bonanza jack. We willen haar volgend jaar vroeg in het seizoen laten dekken. Ze heeft vorig jaar een veulen gehad van Tuck R Command bij de vorige eigenaren en dat was echt een supermooi palomino veulen. Ze is zelf een vos maar fokt palomino als je er een palomino op zet. Hoe dat kan geen idee. Maar alle veulens tot nu toe palomino.

Ik zoek een echt goede hengst + aparte kleur fokken (geen paint).
Liefst ook een grote hengst (merrie is 1.55m) Omdat ik het toekomstige veulen zelf wil houden om er evt fokmerrie aan over te houden is advies welkom!

Ik ben redelijk nieuw in westernland.....Wie kan me adviseren?

Boldly

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:27

Volgens mij staat hij bij Braam Quarterhorses... Broady hier op Bokt weet er waarschijnlijk meer van..

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:58

ja die staat idd bij braam

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:46

Citaat:
Ze heeft vorig jaar een veulen gehad van Tuck R Command bij de vorige eigenaren en dat was echt een supermooi palomino veulen. Ze is zelf een vos maar fokt palomino als je er een palomino op zet. Hoe dat kan geen idee.

hoe dat kan? puur toeval! Lachen das mazzel hebben, ze had ook een vosje kunnen krijgen. Om zeker een palomino te krijgen zul je met een cremello moeten fokken....

redstep
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: t Oosten

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 22:09

Hartelijk dank voor jullie reacties. Hebben jullie misschien een website van braams waar Tuck R staat?
Dan kan ik meer info opvragen. Ondertussen ga ik me eens orienteren op de kleurengenetica. Ik zie dat daar
nog wat over te leren valt hier op bokt.nl.

Mbt palominoveulen, ik begrijp nu van de vorige eigenaar dat de moeder een palomino is, dus dan zou de kans op een palomino toch redelijk groot moeten zijn.

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:16

palomino maal palomino kan een grotere kans geven op een palomino inderdaad, maar kans op vos blijft aanwezig.
Vraag anders Jedaah even die geeft regelmatig genetica cursussen in den lande.

redstep
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: t Oosten

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 10:36

Ja dat is een goed idee.
Ik wil de kans op een vos zo klein mogelijk houden. Ik vind het niet de mooiste kleur.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:44

Denk ook aan de dubbele bleekfactor, je kan ook een cremello fokken uit 2 palomino's. Op zich nu helemaal geen probleem meer nu de AQHA ze gewoon registreerd, maar je moet er wel een liefhebber van zijn. Niet iedereen is zo gecharmeerd van die blauwe ogen.

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:59

als je de kans op vos klein wil houden moet je echt met een andere kleur gaan fokken want vos komt vrij veel voor.... Lachen
enneh, een mooie rooie is niet lelijk hoor! (heb er ook 2)

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:58

Aangezien jouw merrie sorrel is, kan zij dus niks anders vererven dan sorrel!
Als je dus een andere kleur wil moet je hier duidelijk rekening mee houden als je een hengst gaat kiezen.
Het feit dat zij palomino veulens heeft gehad ligt aan de hengst, Tucker is een palomino en vererft dit ook goed.
Succes met je keus!

redstep
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: t Oosten

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:43

Ja ik denk ook dat het aan de hengst heeft gelegen. Momenteel heb ik 2 favorieten:
of Footworks Finest of Tuck R Command. Een palomino is leuk,maar cremello lijkt mij niet echt wat. Ik wist niet dat dat risico met Tuck R Command bestond. Dan liever een "rooie"!
Footworks is chestnut dus ik hoop dan op een chestnut veulen>

Inmiddels heb ik het telnr ontvangen van Magda Braams. Dank!
Ik zal daar eens meer info opvragen van Tuck R want ik zie hem nergens op een website. Ik heb dus alleen nog maar een veulen van hem x mijn merrie gezien in levende lijve! (wel mooi & erg lief!)
Ja moeilijk hoor. Ik wil beide hengsten eens zien en dan kijken of ik kan kiezen!

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:44

redstep schreef:
Een palomino is leuk,maar cremello lijkt mij niet echt wat. Ik wist niet dat dat risico met Tuck R Command bestond. Dan liever een "rooie"!


Welk risico? Jouw merrie is toch sorrel?
Omdat Tuck R Command palomino is, kan het veulen sorrel, chestnut of palomino van kleur worden.
Alleen als je merrie palomino, buckskin of smokey black is, heb je een gerede kans op een cremello veulen als je met TRC fokt.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Tuck R Command & advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 01:22

Wranglerbutt schreef:
Welk risico? Jouw merrie is toch sorrel?
Omdat Tuck R Command palomino is, kan het veulen sorrel, chestnut of palomino van kleur worden.
Alleen als je merrie palomino, buckskin of smokey black is, heb je een gerede kans op een cremello veulen als je met TRC fokt.


Mmm heb ik het weer verkeerd gelezen... dacht dat de merrie een palo was...