Veulenleesvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 10:35

Hallo allemaal,

Als alles goed blijft gaan, verwacht ik volgend jaar een veulen uit mijn merrie. Het wordt voor mij en mijn vriend ons eerste veulen, dus ontzettend spannend. Gelukkig hebben we veel 'ervaringsdeskundigen' om ons heen, maar zelf wil ik ook goed voorbereid ten strijde gaan.
Ik ben dus op zoek naar leesmateriaal, video's, DVD's etc.
Het boek "Van veulen tot rijpaard" ken ik al, maar kan me niet voorstellen dat dat het enige is.
Ik ben ook op zoek naar "verschillende" methodes.

Alvast bedankt! Haha!

charita

Berichten: 1025
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:12

Hay...spannend hoor ...door welke hengst is jullie merrie gedekt...
Toen mijn merrie vorig jaar voor het eerst drachtig was heb ik deze site veel bekeken.....

http://www.foalcam.nl

succes..

Groetjes Charita

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:08

Ik kan je van harte het boek van Dr Robert Miller aanraden, Imprinting The Foal. Wordt door Western Horseman uitgegeven dacht ik.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:10

Rietveld schreef:
Hallo allemaal,

Als alles goed blijft gaan, verwacht ik volgend jaar een veulen uit mijn merrie. Het wordt voor mij en mijn vriend ons eerste veulen, dus ontzettend spannend. Gelukkig hebben we veel 'ervaringsdeskundigen' om ons heen, maar zelf wil ik ook goed voorbereid ten strijde gaan.
Ik ben dus op zoek naar leesmateriaal, video's, DVD's etc.
Het boek "Van veulen tot rijpaard" ken ik al, maar kan me niet voorstellen dat dat het enige is.
Ik ben ook op zoek naar "verschillende" methodes.

Alvast bedankt! Haha!


wat leuk, ik verwacht volgend jaar ook mijn (nou ja mijn paardjes) eerste veulen, sorry dat ik binnen val in je topic, maar ik volg het even.
Wanneer is je merrie uitgerekend?

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 12:12

@Charita: Wat een leuke site zeg! Hartstikke bedankt! OK dan!. Indy is gedekt door QS Sensation (Solo)
@Jeddah: Genoteerd, wat vond jij er zo goed aan? Mag ook per PB.
@timokyana: Eind april, begin mei is ze uitgerekend en die van jou?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:52

Ik ben een voorstander van Imprinten en het leert je feitelijk heel concequent met je veulen omgaan. Sommige dingen zijn imo wat overdreven, maar je moet er gewoon van gebruiken wat jóu aanstaat en de rest niet.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:22

Ook ik ben "fan" van het boek van Dr Miller! Echt een aanrader. Heel duidelijk omschreven (wel in het Engels) en met duidelijke foto's erbij. Ik heb ook niet alles letterlijk gedaan, maar eruit gepikt wat mij goed leek.

Emiel Voest heeft ook wat leuke dingen in zijn boek en op zijn DVD staan. Hij geeft een eigen draai aan de methode van Miller.

Chippewa

Berichten: 179
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Zieuwent

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:49

Rietveld schreef:
@Charita: Wat een leuke site zeg! Hartstikke bedankt! OK dan!. Indy is gedekt door QS Sensation (Solo)
@Jeddah: Genoteerd, wat vond jij er zo goed aan? Mag ook per PB.
@timokyana: Eind april, begin mei is ze uitgerekend en die van jou?


Hey buurvrouw (Bright),
Leuk dat je ook hier op het western forum zit.
Zie je van de week vast wel weer op stal...

Groetjes Jennifer

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 08:37

Hey Buuf! Leuk zeg! Tot snel.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 08:46

@Jeddah of Mac. Is dit het boek wat jullie bedoelen?
Klik hier

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:54

Dat is idd het boek wat ze bedoelen, ik ben er ook een voorstander van, en heb dingen uit het boek ook toegepast.
Wat ik verder nog een heel goed boek vind is dat van John Lyons "bringing up baby"

http://www.amazon.com/John-Lyons-Bringi ... 1929164122

En de website van Cherry Hill heeft ook uitleg en foto's over bijvoorbeeld de Butt Rope:

http://www.horsekeeping.com/horse-train ... e-info.htm

En dan onder Training Sequence: Sherlocks Page

De Butt rope: http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 09:08

Dank Cassidy. Het boek van John Lyons zet ik ook op mijn lijstje en de link die je hebt gegeven is ook een enorme bron van informatie. Nogmaals dank!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:47

Jep! Zoals Cassidy al scheef, das het boek! Knipoog

JoyRebel
Berichten: 109
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:44

ik blijf dit topic even volgen want ook wij verwachten volgend jaar ons eerste veulentje Haha! ook van QS Sensation Haha!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:45

.
@timokyana: Eind april, begin mei is ze uitgerekend en die van jou?


Eind juni begin juli....

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:01

charita schreef:
Hay...spannend hoor ...door welke hengst is jullie merrie gedekt...
Toen mijn merrie vorig jaar voor het eerst drachtig was heb ik deze site veel bekeken.....

http://www.foalcam.nl

succes..

Groetjes Charita


Goede link! Was erg leuk om te zien dat Holly's veulen nu ongeveer zo groot is als een konijn van een kilo of 3, en over een maandje ongeveer zo groot als een beagle.

Rietveld schreef:
Hallo allemaal,

Als alles goed blijft gaan, verwacht ik volgend jaar een veulen uit mijn merrie. Het wordt voor mij en mijn vriend ons eerste veulen, dus ontzettend spannend. Gelukkig hebben we veel 'ervaringsdeskundigen' om ons heen, maar zelf wil ik ook goed voorbereid ten strijde gaan.
Ik ben dus op zoek naar leesmateriaal, video's, DVD's etc.
Het boek "Van veulen tot rijpaard" ken ik al, maar kan me niet voorstellen dat dat het enige is.
Ik ben ook op zoek naar "verschillende" methodes.

Alvast bedankt! Haha!


Bij ons hetzelfde verhaal. Spannende tijden he! Begint je paard ook al een buikje te krijgen? Mijn dametje is eind april uitgerekend.

Het boek van dr. Miller heb ik ook al. Wel zag ik veel verschillende meningen op het internet over het inprinten van veulens. Ik denk dat je met een beetje gezond verstand voor jezelf wel uit kan maken wat je wel of niet moet gebruiken.

Groetjes,

Bianca

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Veulenleesvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 11:44

Hollybollie schreef:
Het boek van dr. Miller heb ik ook al. Wel zag ik veel verschillende meningen op het internet over het inprinten van veulens. Ik denk dat je met een beetje gezond verstand voor jezelf wel uit kan maken wat je wel of niet moet gebruiken.


Inderdaad om het makkelijk te maken . Heb er al wel wat over gelezen en voor allebei de methodes is zeker wat te zeggen. Moet me er nog echt in gaan verdiepen en dan een beslissing nemen.

Indy had al vrij snel een buikje. Nu was ze ook al even niet getraind, door wat rugprobleempjes dus spieren om alles een beetje netjes op de plaats te houden, heeft ze niet. Ander paardje bij ons op stal is zelfs al iets verder in de drachtigheid en daar zie je helemaal niets aan.

@JoyRebel: Wat leuk dat jullie als hengst ook Solo hebben. Ik twijfelde in eerste instantie nog wel even aangezien hij nog geen veulens had rondlopen toen, maar hij sprak me zo ontzettend aan als hengst.

Ik vind het allemaal zo spannend en overweldigend. Indy staat sinds afgelopen weekend al op haar merriestal. Hele mooie, lekkere rustige grote stal met een super buurvrouw. Madam leeft eindelijk op haar stand Knipoog en is dus helemaal tevreden Haha! .