Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 19:54

Wij willen onze merrie graag volgend jaar of het jaar daarna laten dekken en zijn nu lekker aan het rondneuzen voor leuke hengsten. Nu hebben we een leuke hengst gezien, maar deze hengst heeft dezefde opa als onze merrie. Kan het kwaad om met deze hengst te dekken? Zitten hier extra risico's aan of maakt het niet zoveel uit omdat het om de opa gaat.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 19:55

gebeurd wel meer of het kwaad kan weet ik niet

chantycom

Berichten: 1282
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 19:58

opzich maakt het niet zo veel uit.
een kennis heeft zelf een merrie weer laten dekken door der vader
alleen een nadeel is dat slechte eigenschappen ook worden doorgefokt.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:05

"Linebreeding" (klinkt mooier dan inbreeding) werd en wordt in de QPA fokkerij veel toegepast. "In den beginne" was er maar een handjevol hengsten waar mee gedekt werd en de nakomelingen daarvan werden vaak weer met elkaar gekruist. Hank Wiescamp was er een meester in en veel van zijn fokprodukten werden en worden gezien als het ideaalplaatje voor hoe een QPA eruit hoort te zien. Met linebreeding kun je idd dingen verankeren in een paard. Een bepaald uiterlijk, maar ook een bepaalde atletische aanleg. In theorie natuurlijk heel mooi.

Maar zoals gezegd veranker je ook de minder mooie eigenschappen van een paard en dat is niet altijd aan de buitenkant te zien. Zo zijn een aantal inmiddels beruchte rasspecifieke "afwijkingen" (HYPP, HERDA, GBED) ontstaan door linebreeding of het veelvuldig gebruiken en hergebruiken (als de bloedlijnen verder weg overeen komen wordt het overigens geen line/inbreeding meer genoemd) van hetzelfde bloed.

Persoonlijk zou ik dus kiezen voor "vers bloed", dat is genetisch gezien het gezondst.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38789
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:15

Mac schreef:

Persoonlijk zou ik dus kiezen voor "vers bloed", dat is genetisch gezien het gezondst.


Met de laatste zin ben ik het niet eens, dat ligt eraan hoe 'gezond' het verse bloed genetisch is Knipoog

Waar ik het wel mee eens ben is dat ik niet zou kiezen voor deze combinatie. Er zijn zat en genoeg andere gave vaderdieren waarbij je geen linebreeding zo vroeg in de pedigree hebt. Kwestie van goed doorzoeken Haha!

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:18

Ods schreef:
Met de laatste zin ben ik het niet eens, dat ligt eraan hoe 'gezond' het verse bloed genetisch is Knipoog

Hahaha, ja, daar heb je gelijk in!
Beetje research is wel op zijn plaats voor je voor een bepaalde "lijn" kiest.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38789
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:22

Ja zeker!! Jammer dat wij al uit geresearched zijn he? Huilen Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:23

Ligt aan de Opa...er zijn hengsten die je liever niet te vaak in je papier terug wilt zien...en bij sommige hengsten is het haast niet te vermijden.

Ik zou er niet per definitie een probleem mee hebben...

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:39

Allebei de paarden hebben Hollywood Dun It als opa.
Weet niet of er iets bekend is verder over "afwijkingen" bij deze hengst?

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 20:31

wow HDI is wel geweldig!!
Ik ken geen gebreken bij hem...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 23:22

Wat zit er nog meer achter? Twee keer Hollywood Dun It moet geen probleem zijn.

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 23:24

Persoonlijk zou ik kiezen voor een andere combinatie. In het verleden werd inderdaad veel aan linebreeding gedaan, onze merrie Senora Holly heeft Doc Bar als opa van vaderskant en als overgrootvader van moeders kant (ja, oude lijn). Bij de keuze van een hengst voor haar willen we dus geen Doc Bar, of in ieder geval ver weg....... Er is zoveel keuze in goede hengsten tegenwoordig, dat het niet meer hoeft voor te komen. In dit geval, dezelfde opa, zou ik niet doen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 23:57

Ligt er maar net aan wat je wilt... Als je gek bent van de bloedlijn van die opa en je wilt zijn eigenschappen terug halen om zo maar te zeggen (denk er om, met de goede komen ook de slechte terug) dan is het een overweging. Overigens is twee keer dezelfde opa wel heel ver weg als we't over 'linebreeding' hebben... Als je echt gaat terugfokken op een bepaalde lijn wordt veel directere linebreeding gebruikt dan dat.
Op zich is er niet zo heel veel mis mee, tenzij die opa veel minder goede eigenschappen bezat (en niet alleen die opa maar ook zijn ouders dus) die je liever niet terug zag.
't Is dus een kwestie van keuzes en afwegingen maken... waarom wil je die hengst wél en weegt dat op tegen waarom je'm eventueel niet zou willen. En zijn er alternatieven te vinden die wel de pluspunten heeft die je zoekt maar niet of minder minpunten

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 12:36

Kan iemand mij misschien wat vertellen over de minder goede eigenschappen van Hollywood Dun It en zijn ouders? Of misschien een site waar ik meer info kan vinden over die bloedlijn.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:54

Ik zit niet zo "in" de reining bloedlijnen (dus misschien heeft iemand anders meer inside info), maar ik zou niks negatiefs kunnen bedenken over Hollywood Dun It. Hij is een legende. Is fanatiek mee gesport en hij zal ook niks vreselijks gemankeerd hebben, want hij is 22 jaar oud geworden. Heb nooit wat gehoord over een evt. slecht karakter. Bovendien is het natuurlijk een plaatje van een paard om te zien. Wel groot - groter dan het gemiddelde reiningsportpaardje.

Nou ja, zie ook http://www.mcquaystables.com/ .
Cassidy had laatst een link naar een heel mooi filmpje over Hollywood Dun It.

WRLimburg

Berichten: 122
Geregistreerd: 08-08-03

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:40

Bekijk de records van Hollywood Dun It en zijn vader Hollywood Jac 86 op http://quarterhorselegends.googlepages.com/home
Bekijk hun records en offspring; daar zitten enkele inbreedings bij. Bij QHD.com kun je een Magic Cross Report kopen voor de dochters van Hollywood Dun It, ook daar staan inbreedings bij.

Over inbreeding is een uitstekend boek geschreven. Als je het niet koopt, levert het bijgaande artikel ook al veel inzicht in deze materie http://www.horsesonly.com/pednotes/inbreeding.htm.

Maar ook na goede voorbereiding en weloverwogen keuze geldt: "breeding is gambling with living genes where nothing is guaranteed".

Veel succes met jullie keuze.

MartineOsuus
Berichten: 184
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:02

Als een vrouw nou een kind van vader krijgt is de kans op een genetische afwijking toch veeel groter.
dus zal bij paarden (ook al gaat het nu op verre familie) wel ook zo zijn. lijkt mij dus geen goed plan.

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:27

Met een goede hengst, en dat is HDI, lijkt het geen probleem. Bij veel rassen, o.a. de Lusitano, wordt deze manier van fokken regelmatig bewust toegepast en geeft dan hele goeie paarden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je je goed hebt verdiept in de bloedlijnen en aangezien de invloed van de moeder/ moederlijn heel groot is, zo'n 75%, heb je natuurlijk ook een goede merrie nodig. Maar met HDI als opa zit dat waarschijnlijk wel goed.
Ga maar eens neuzen in de diverse pedigrees en je zal zien dat er regelmatig lijnteelt en soms zelfs inteelt gebruikt wordt, vaak met hele goede resultaten. Haha!

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 13:47

Ik heb ook contact gehad met de mensen van deze hengst. Zij hebben zelf ook deze hengst gekruisd met een merrie waarvan de opa ook HDI is en hebben een mooi veulen eruit gekregen.
Mocht de hengst echt goed bij roshni passen dan zal ik zeker voor hem gaan, ondanks dat ze dezelfde opa hebben.

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Re: Fokken met 2 paarden met dezelfde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:38

Heb horen zeggen dat HDI niet echt super spinners geeft.
Kruisen met cutters kan oplossing bieden, maar hey, wie ben ik...

Verder blijft dat HDI natuurlijk TOP was!