kleuren combinaties..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chippewa

Berichten: 179
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Zieuwent

kleuren combinaties..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 10:32

Hallo Western Bokkers,
misschien al een zoveel gestelde vraag..
maar is er ergens te lezen welke kleuren je krijgt uit specifieke combinaties
stel dat ik uit mijn merrie ooit een veulen zou willen fokken, zij is Grey overo en ik wil buckskin...dit is maar een voorbeeld.
Ben hierin erg geintereseerd

Groetjes Jennifer

* mijn excuses als er al een topic over bestaat , dan graag een linkje naar het betreffende onderwerp..

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Re: kleuren combinaties..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:54

Dan zou ik toch eerst wat meer informatie nodig hebben Lachen

Aangezien schimmel een factor is, zou ik graag willen weten welke kleur de merrie had toen ze geboren was en dat eigenlijk ook van haar schimmel-ouder en haar vader.

Bij schimmels wordt nl meestal vermeld: vos/bruin/zwart geboren.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Re: kleuren combinaties..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:11

De vader is grey, maar hoogst waarschijnlijk (aan de hand van zijn nakomelingen), vos-schimmel heterozygoot.
De moeder is sorrel overo, vos dus, en heterozygoot voor overo.

Je merrie is dus vos-schimmel overo, heterozygoot voor beide schimmel en overo.
Zij kan alleen de vos gene doorgeven wat betreft kleur, en maar 50% (1 op 2) kans om schimmel (grey) en/of overo door te geven.

Om 100% zeker te zijn van een buckskin gekleurde veulen - even geen rekening houden met de schimmel en overo - MOET je met een perlino dekken die homozygoot zwart en agouti is. Deze zijn heeeeeel zeldzaam !!! Ik weet er van geen DNA getest (APHA, AQHA), zelfs geen perlino's die heterozygoot zijn, die in Europa ter dekking staat.

Tweede beste kans (50%) is om met een buckskin te dekken die homozygoot is voor zwart en agouti. Dit garandeert je in elke geval op een bay basis gekleurde veulen. Dan moet je alleen hopen dat de creme gene - wat buckskin maakt - ook mee komt van de vader.
Indien de hengst niet homozygoot is voor zwart en dus ook drager van de vos gene, bestaat een 50% kans op een palomino gekleurde veulen.

Eerlijk gezegt, een vos-schimmel overo is een slechte vertrek punt om een buckskin solid gekleurde veulen te krijgen.

Chippewa

Berichten: 179
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Zieuwent

Re: kleuren combinaties..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 21:34

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, had per pm ook al het een en ander aan info door gekregen , ik wil niet perse buckskin, maar als ik een veulen zou fokken wil ik me wel zoveel mogelijk in de genetica verdiepen, Groetjes Jennifer

Chippewa

Berichten: 179
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Zieuwent

Re: kleuren combinaties..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 21:39

Dan nog 1 vraag, als ik een quarter op mijn merrie zet, en ik krijg een solid veulen, kan ik die toch gewoon registreren als quarter ?\

Groetjes Jennifer

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: kleuren combinaties..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 00:20

Chippewa schreef:
Dan nog 1 vraag, als ik een quarter op mijn merrie zet, en ik krijg een solid veulen, kan ik die toch gewoon registreren als quarter ?

---> niet dus, maar je kan het veulen wel gewoon registreren bij de APHA Lachen

Chippewa

Berichten: 179
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Zieuwent

Re: kleuren combinaties..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 07:50

ok, dank je...dan heb ik dus een breeding stock...
dacht dat je die alleen kreeg bij een solid veulen van paint x paint combinatie.
Bedankt voor de info..

cowvrouw
Berichten: 225
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Midden Limburg

Re: kleuren combinaties..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:59

Zijn er eigenlijk buckskin hengsten die homozygoot zijn en zo ja welke? Haha!

Shotime

Berichten: 537
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Grashoek

Re: kleuren combinaties..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:18

nope, een buckskin gekleurde hengst die homozygoot is voor buckskin bestaat niet, dan moet je naar een paard zoeken met
een dubbel creme gen, en das een perlino bij buckskins, die dus wel homozygoot is voor creme maar daarmee nog
niet altijd buckskin doorgeeft. Ik heb wel ooit ergens een hengst gevonden die alleen maar buckskins geeft (alleen
bij grey merries kan het veulen dan weer gaan schimmelen uiteraard Knipoog ) maar die zou ik dan weer moeten opzoeken.