painthengst voor mijn haflingermerrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 23:11

Ik wil volgend dekseizoen mijn haflingermerrie laten dekken. Ik ben op bokt al een aantal mooie haflinger/paint veulens tegengekomen. Ik ben pas overgestapt op westernrijden, zodoende denk ik nu aan een painthengst.

Het belangrijkste van de hengst vind ik het karakter: cool, mensgericht en werklustig. Zelf ben ik vrij lang, dus ook maat vind ik belangrijk. Aangezien ik niet van plan ben wedstrijden te gaan rijden, zijn de prestaties van de hengst niet het belangrijkste. Mijn haflinger heeft een zeer goede stap en een goede draf. De galop vind ik onvoldoende (tenzij ze rechtuit en keihard mag). Daarbij is ze zelfs in topconditie tamelijk stevig, dus de hengst mag best 'luxe' zijn. De haflingermerrie waar ik het over heb staat nog niet in mijn profiel. Zal mijn dochter vragen dit te regelen.

Ik zat zelf aan Dakotas Royal Raven te denken. Wie raden jullie mij aan? Overigens vind ik vlekken leuk, maar niet het belangrijkste.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:42

Groot verervend & homozygoot voor tobiano-bont = Mac Summer Bar. Zie vele andere topics Haha!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 20:56

Hallo Wranglerbutt, ik zie aan je profiel dat we als kind op dezelfde manege hebben gereden (heel stom, ik herkende de hooiberg op de foto als eerste), voor mij is dat inmiddels ruim 25 jaar geleden. Maar dat is een ander topic. Klopt het dat Mac Summer Bar in België staat? Heb je nog wat meer info over zijn vererving?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:25

Goede tip denk ik van WB. Mac Summer Bar voldoet aan al jouw criteria.

Hij staat idd in België (eigenaar is een vlaming), maar ze kunnen sperma opsturen. Zie www.dutchpainthorseclub.com onder ssa/futurity voor contactgegevens (een een foto van MSB).

Raven vererft idd ook groot en heeft een superkarakter; is een echt knuffel. Hij geeft ook veel maat door. Hij is alleen niet homozygoot (geeft dus niet altijd vlekken), maar dat is geen probleem, zei je. Hij dekt in de kudde, op Texel.

smurphy
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: leiden

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:56

Raven is zeker een gave hengst. Hij is erg braaf en lief. Ik ben ook helemaal weg van hem. Zeker een goede keuze Knipoog

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 22:20

Smurphy, ken jij misschien ook nakomelingen van Raven? De veulens zijn leuk. Ik ben echter op het internet ook twee driejarigen tegengekomen, die ik eigenlijk een beetje tegen vond vallen. Misschien waren de foto's niet zo best, maar de hals leek erg kort en de rug nogal lang. Hierdoor ben ik gaan twijfelen over Raven. Ik ben niet zo thuis in de westernwereld, maar bestaat er niet zoiets als een nakomelingenkeuring bij paints en quarters?

REGINA76
Berichten: 2888
Geregistreerd: 02-07-03

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 00:21

hoi sammyoo.
er is nog een hengst in nederland die homozygoot vererft.
kibblers avalanche zwartbont.
heb zelf een paintveulen van codys cool breezer, die hengst is groot luxe qua bouw en vererft kleine compacte paardjes door met kleine hoofdjes.
uiteraard niet altijd bont. kijk op www,.rivervalleyranch.nl

smurphy
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: leiden

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:28

Nee er bestaat geen keuring ofzo voor quarters en paints. De nakomelingen van Raven die ik ken vind ik echt allemaal leuk. Betrefd de bouw vind ik de nakomelingen van Raven echt mooi. Tuurlijk kan het wel eens voorkomen dat het minder mooi is maar dit kan ook met de bouw van de merrie te maken hebben.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:04

Sammyoo schreef:
bestaat er niet zoiets als een nakomelingenkeuring bij paints en quarters?


Bij de quarters en paints: Geen hengstenkeuring dus zeker geen nakomelingkeuring!

Een merrie houder moet heel goed opletten bij keuze van een hengst want er zijn HEEL VEEL 1 nacht vlinders of - nog erger! - achtertuin hengsten die nooit door een keuring zou komen.
Been/hoef gebreken, karakter gebreken, rug problemen, meerdere erfelijke ziektes .... noem het maar op.

De boodschap is heel goed rondkijken en informeren (zoals je al bezig bent met nakomelingen te beoordelen) en bewijs van testen (ivm erfelijke zietes, sexually transmitted diseases, kleur tests) eisen voordat je een beslissing neemt.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:09

@saamyoo heb waarschijnlijk ook een x haffie paint, vind ze geweldig ook die ik op bokt heb gezien,ook van blazingboots om maar een voorbeeldje te noemen.Ben zelf fan van red pebbles, maar ben miss bevooroordeeld.Wilde raven graag zien maar pakt helaas de foto niet.
Succes met het vinden van een geschikte hengst op je haffie, hou je ons op de hoogte?

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:25

Hoi Sammyoo, ik kan niet anders zeggen als dat ook ik een fan van Red Pebbles ben. Ik heb op dit moment twee nakomelingen van hem, waarvan één dus een paint x haflinger is: Real Pebbles Rookie. Ik heb hem gekocht toen hij twee maanden was, heb hem nu ruim 6 jaar en het is een wereld-paardje! Een goudeerlijk, werklustig, cool, lief en braaf paard.... alle eigenschappen die Red Pebbles doorgeeft.

In mijn profiel staan wel foto's van Rookie.....

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:53

Mijn Paintlinger is van Kiblers Avalanche...
Hij heeft in ieder geval nog 3 volle broers en zussen (zelfde pa en ma dus) en die zijn allemaal bont.
Zover ik weet alle kinders van Kiblers.
Maar of kiblers echt homozygoot is dat weet ik niet.. www.themillranch.nl (daar staat het vast op)

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:31

Ze geven zelfs garantie dat je een bont veulen krijgt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 08:43

@CC: het veulen zal beslist bont worden en in dit geval maakt het niet zo veel uit waar het wit precies zit. Er zijn nl. gevallen bekend van veulens van homozygote ouders die niet kwalificeerden voor een registratie als regaular bij het APHA omdat de vlekken niet op de juiste plek zaten (dus alleen hoge witte benen, of vlekje op het lijf dat niet groot genoeg was).

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:47

Oh oke, dus Kiblers is wel homozygoot (ik had het bericht van rgerrits ook over het hoofd gezien). Haha!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 22:28

Kiblers Avalange vind ik ook een mooie hengst. Ik begon aan een paint hengst te denken nadat ik ondermeer de paintlinger van BlazingBoots had gezien. Het lijkt mij wel dat de nakomelingen niet veel lengte in de hals hebben. Zoals jullie in mijn inmiddels vernieuwde profiel kunnen zien (met ons up-to-date paardenbestand), heeft de aanstaande moeder ook niet echt veel lengte in haar hals. Als ik nu moest kiezen (heb nog een half jaar), zou ik voor Red Pebbles gaan. Ik wil iets voor mezelf fokken, en ga dan het liefst op safe. Bij wat oudere nakomelingen van een hengst kan je toch beter beoordelen hoe de hengst vererft. Ik heb begrepen dat Red Pebbles zijn goede galop en werklust vererft. Alleen jammer dat hij niet wat groter is. Maar je kan ook niet alles hebben.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:31

@Sammyoo: Ik ken anders een paar Red Pebbles nakomelingen die behoorlijk aan de maat zijn Tong uitsteken

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:20

Sammyoo schreef:
Kiblers Avalange vind ik ook een mooie hengst. Ik begon aan een paint hengst te denken nadat ik ondermeer de paintlinger van BlazingBoots had gezien. Het lijkt mij wel dat de nakomelingen niet veel lengte in de hals hebben. Zoals jullie in mijn inmiddels vernieuwde profiel kunnen zien (met ons up-to-date paardenbestand), heeft de aanstaande moeder ook niet echt veel lengte in haar hals. Als ik nu moest kiezen (heb nog een half jaar), zou ik voor Red Pebbles gaan. Ik wil iets voor mezelf fokken, en ga dan het liefst op safe. Bij wat oudere nakomelingen van een hengst kan je toch beter beoordelen hoe de hengst vererft. Ik heb begrepen dat Red Pebbles zijn goede galop en werklust vererft. Alleen jammer dat hij niet wat groter is. Maar je kan ook niet alles hebben.


Peaches op bokt heeft ook een paintlinger van Kiblers Avalache, zie heeft mijns inziens meer lengte in de hals.
Dit is trouwens de volle broer van mijn Travis en is ook bont uiteraard.
Mijne wordt Ca. 1:55m (moeder is 1:43m)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 22:00

1.55m is een mooie maat. Mijn haflinger is 1.44. Dankzij haar ronde buik bungelen m'n benen niet al te veel onder haar uit. Ik heb een foto van Diesel gevonden, ook een erg leuk beest. Zijn er al nakomelingen van Kiblers Avalange onder het zadel? En weet iemand wat daar de ervaringen mee zijn?

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:25

Ik vind zelf de hengst Kiblers jacky erg gaaf (staat in duitsland).

foto:
Afbeelding

kan geen foto ohz vinden maar die zijn er vast wel.

Oh, en ik bedenk me net dat Nickepickje ook een kiblers dochter heeft, palomino tobiano en volgens mij is die wel onder het zadel nu.

nickepickje

Berichten: 501
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Leiden

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:59

Ja klopt, ik heb een dochter van Kiblers avalanche.
Ik vind Kiblers een hele mooie hengst, heel leuk en lief karakter heeft hij.
volgens mij geeft hij dat ook wel door aan zijn kinders (aan die van mij in ieder geval wel).
mijn merrie is niet heel groot (nu 1.44 ongeveer) Kijk maar in me profiel voor een foto van haar!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:38

Zijn de genoemde hengsten ook beschikbaar voor niet Quarters/Paints? Vaak is dat nml niet het geval. En zijn er keuringsfoto's van de benen? Dat zie ik eigenlijk nooit ergens staan op een site.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:45

Kiblers en Pebbles in ieder geval wel, dat weet ik zeker.

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:49

Hi, dit is Rookie onder zadel. Hier rijdt een vriendinnetje op hem. Hoe ze hem rijdt maakt nu even niet uit (ik ben er in ieder geval tevreden over), het gaat erom hoe een haflinger/paint van Red Pebbles eruit zou kunnen zien. Rookie is hier iets te welvarend, niet gewassen en superschoon, maar toch een idee hoe het eruit kan zien .........

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes....

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: painthengst voor mijn haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 20:28

oehhh...Rookie ziet er goed uit!! (wel een beetje een buikje idd) Haha!