hypp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nappie16
Berichten: 173
Geregistreerd: 25-04-06

hypp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:59

hey,

kan iemand mij wat vertellen over de ziekte HYPP ook wel Impressive Syndroom genoemd?
impressive zit namelijk in de bloed lijn van mijn paardje.
http://www.allbreedpedigree.com/golden+eden+bud
mijn paard is een dochter van golden eden bud!
ik word er door veel mensen voor gewaarschuwd dat ik er een onderzoek naar moet laten doen, is de kans nog zo groot dat zei het kan hebben? en weet iemand wat zo'n onderzoek in houd en ongeveer kost?

alvast bedankt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:18

Hier een link waar beschreven staat over Hypp.
http://hypp.ziggen.net/
Over het testen ed kan ik je geen info geven, heb geen paarden met Imp. erin. Maar geloof dat het van Hearinge het kan doen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:13

Van Haeringen labs kunnen idd testen op HYPP. Kosten zijn dacht ik rond de €50,- Wil je meer over die test weten dan kun je dat op de site van van Haeringen lezen. Naar Producten en Services > Dier > Paard > Diagnostiek > HYPP.
Als het goed is staat overigens op de stamboom de status van de ouders. Zijn beide ouders HYPP-vrij, dan hoef je niet te vrezen, dan kan de jouwe het niet hebben. Het slaat nl. geen generatie over ofzo.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:45

Het testen is vrij makkelijk, ik zou het altijd doen, zeker voor aankoop en al helemaal bij een merrie.
Je kunt je dierenarts bloed laten afnemen. Die stuurt dat dan naar een laboratorium (Van Haeringen) en daar krijg je dan na een tijdje de uitslag van.

Helaas erkennen de stamboeken de testen van Van Haeringen niet, dus als je de uitslag op je stamboekpapier wilt hebben, moet je een monster naar de VS opsturen. De AQHA heeft daar speciale kits voor die je kunt bestellen.

Ik zou eerst nagaan of de vader van je paard HYPP-vrij is. Als dat zo is hoef je jouw paard niet te laten testen. Er zou dan op je stamboekpapier al N/N (HYPP-vrij) moeten staan. Als de uitslag van de vader nergens genoemd staat kun je er vanuit gaan dat hij wel drager is of zelfs HYPP heeft, anders zouden ze wel zeggen dat hij HYPP-vrij is. Het is gebruikelijk om bij Impressive-afstammelingen meteen te zeggen dat ze HYPP-vrij zijn. N/H betekent dat hij drager is.

Er is pas een nieuwe regel ingevoerd bij de AQHA. (Ik neem aan dat je paardje een quarter is. Bij de APHA zijn de regels minder streng). Als een ouder niet geregistreerd staat als N/N, moeten alle veulens van die ouder getest worden. H/H veulens kunnen niet geregistreerd worden.

Ik bedenk net dat je paardje ook wel eens een kruising zou kunnen zijn, dus dat de moeder geen QAP is. Als dat zo is heb je geen gedoe met stamboeken en is een test door Van Haeringen genoeg. Ik zou je paard dan zeker ook laten testen want ze dekken met die hengst dan niet voor niks andere rassen.... Cool.

Mocht je paardje N/H zijn, dan is er nog geen man overboord, alleen is fokken dan eigenlijk uitgesloten. Bovendien moeten ze dan wel een aardige hap van de prijs af doen.

Succes!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:55

Even ter aanvulling, als je de test bij de AQHA wilt laten doen, kun je daar een kit aanvragen en volstaat het trekken van haren met wortels. Bloed afnemen is niet meer nodig, dacht ook bij van Haeringen niet. Met bloed afnemen is veel duurder, daar de DA moet komen, die moet het op een speciale manier verzenden etc. etc.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 00:29

Zou goed kunnen, ik heb het 5 jaar geleden laten doen.

nappie16
Berichten: 173
Geregistreerd: 25-04-06

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 14:50

hey
ik heb het paardje al en ze is een half quarter haar moeder is een haflinger en komt van een paardenmelkerij.
als de uitslag van zo'n test h/h of n/h is wil dat zeggen dat ze er dan in alle 2 de gevallen last van heeft of kan het ook zijn dat ze er zelf geen last van heeft maar haar eventuele nakomelingen wel?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:32

h/h zal ze niet hebben, dan zou ze ook van moeder een hypp-gen moeten krijgen en dat kan dus niet in jouw geval. Jouw paardje kan dus hoogstens n/h zijn.
Of'ie er last van gaat krijgen ligt aan heel veel factoren, aanvallen zijn beheersbaar en door de juiste zorg kunnen hypp paarden ook oud worden. Maar het is geen garantie.. ook mét die goede zorg kan ook een n/h paard aanvallen krijgen, van licht tot heel zwaar.. dat weet je niet vantevoren.
Het enige wat je kunt doen is er zo veel mogelijk rekening mee houden qua zorg en voeren e.d. en er verder het beste van hopen. Maar daarover kun je alles vinden op de site die al eerder genoemd is, die is érg uitgebreid en bevat veel nuttige info. Daarnaast zijn er misschien wel wat 'ervarings-deskundigen' hier op bokt die, in't geval dat je paardje n/h blijkt, tips en hulp kunnen geven.
Eerst maar testen als je pa z'n uitslag niet weet...

nappie16
Berichten: 173
Geregistreerd: 25-04-06

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 09:12

hey
bedankt voor julie reacties, ik ga denk ik toch maar de test doen. julie horen het nog wel!

Sugar

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Baarle-Hertog

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:02

Hypp h/h kan wel. Aan beide kanten van de familie van haar paard zit Impressive.

Ik heb mijn paard 2 jaar geleden laten testen, 10 haren opgestuurd en had binnen een aantal weken het resultaat al binnen.

Heel veel succes ermee!

Sugar

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Baarle-Hertog

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:04

sorry, trek het gedeeld van Hypp h/h terug. Keek een beetje scheel.

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:09

Sugar schreef:
sorry, trek het gedeeld van Hypp h/h terug. Keek een beetje scheel.


Haha.. ik dacht al; Een haflinger met Impressive in d'r bloedlijn ?? Clown Haha!

Als het goed is, is Bandit d'r vader (hints impression) hypp n/n maar we weten het ook niet voor 100% zeker. Ik wil haar ook nog eens laten testen.