En nog eentje voor de kleurenexperts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

En nog eentje voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 14:52

Hoi, nou kijk ik wel vaak mee hier en nu ik wat meer kennis over kleurtjes heb wil ik wel eens weten wat jullie denken over de kleur van mijn paardje. Ik kom er zelf niet meer uit namelijk.

Zijn moeder is grijs, zwart-bont geboren (het veulen is zijn halfbroertje)
Afbeelding

Zijn vader is volgens zeggen een panterbonte appaloosa, maar dit is dus maar een verhaal, hoeft dus niet echt de vader te zijn. Papa kan ook onbekend zijn.

Mijn paard is bay (op het eerste gezicht) maar hij heeft ten eerste bruine haren in zijn manen en staart, in de manen veel, echt een voskleur, geen verbleking. Daarnaast heeft hij enkele witte haren in manen en staart.
Tijdens de verharing (najaar en voorjaar) heeft hij meer witte haren en ook nog eens witte haren in de flanken, op zijn rug en enkele witte haren op de benen (beetje stekelharig achtige verschijnselen)
In de zomer is hij heel licht bruin, de benen zijn zwart (op zijn 2e gitzwart) nu zijn ze zwart met bruine en grijze haren erdoorheen.
In de winter is hij donkerbruin en tegen de verharing aan is hij bijna zwart.
Hij heeft wel altijd een wat lichtere buik en flanken. Hij heeft tussen het bruin op zijn lijf zwarte haren zitten, vooral op de kont en in zn hals (soort agouti effect)

Ik heb niet zoveel duidelijke foto's, zal er binnenkort een paar plaatsen met betere details van de kleur.

Zomer
Afbeelding

hoofdje in de zomer
Afbeelding

Winter als jaarling
Afbeelding

najaar
Afbeelding

Ik denk nu zelf dat hij brown is met wat stekelharige highlights Cool maar over brown kan ik vrij weinig vinden op internet, heb ook het idee dat dat meer richting zwart is?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38789
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: En nog eentje voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:00

Ik zie er niets anders in dan dat hij een Bay is. Dat rooiïge in de manen hebben wel meer paarden met zwarte manen.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: En nog eentje voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:01

Ik zie ook een bay op de foto's. Kan er geen witte haartjes uit op maken, zoals je in je omschrijving meld.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: En nog eentje voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 16:00

Ja die zijn ook niet goed te zien. Hij heeft er ook niet veel, voornamelijk tijdens de verharing. Hij heeft nu op dit moment helemaal geen witte haren, behalve die in de manen en staart dus kan er ook geen detail foto van maken. Hij zal binnen nu en maand wel weer van kleur veranderen.
Maar wat mij vooral opvalt is dat hij dus zwarte haren door het bruin heen heeft en in de winter soms echt zwart is. (voornamelijk op de kont, hals en ook zijn rug 's winters) Wij hebben ook een echte bay op stal en die heeft echt alleen bruine haren en geheel zwarte manen en staart, zwarte benen en neus.

Mijn paard heeft in de winter ook meer een meelsnuit en 's zomers een zwarte neus. En dan heeft hij nog bruin/grijze haren op de benen (zie de foto van het najaar)

Roxannne
Berichten: 248
Geregistreerd: 14-08-06

Re: En nog eentje voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:20

Ik dacht eerst dat het om het veulen ging, ik kan er niks anders van maken dan gewoon bay.......

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: En nog eentje voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:49

Hey is Bay, bay's "verkleuren" vaak geduurende het jaar. Hij is ook wat "mealy" waar de meelsnuit vandaan komt en waardoor hij niet veel zwart op de benen heeft in de zomer. Verder kan het heel goed zijn dat ie stekelharig is en daardoor hier en daar wat witte haren heeft, vaak zie je die het beste tijdens het verharen.
Overigens zijn er taloze sooorten Bay, en de tint/kleur heeft te maken met zoveel verschillende genen dat daar geen pijl op te trekken is. Net als er heel veel soorten "blonde mensen" zijn. Ze zijn allemaal genetisch blond, maar heel verschillend. Dat verschillende heeft met meer genen te maken (polygenetic), het blond zijn an sich maar met 1.
Als je in mijn profiel naar Sudar kijkt zie je dat hij ook heel apart Bay is, je ziet het niet veel, maar zeldzaam ofzo is het ook weer niet. Sudar is "wild bay" zoals dat genoemd wordt en komt bij de Arabieren vaker voor.

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Re: En nog eentje voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:55

wat het bonte paard betreft met veulen:
Moeder is zwart bont geboren en nu praktisch wit. Dit is imo een bonte met schimmelfaktor en wordt dus uiteindelijk wit.
Hetzelfde geldt voor het bruin bonte veulen, deze zal uiteindelijk ook wit worden. De witte randen om zijn ogen verraden de aanwezigheid van schimmel cq vergrijzing. Ook kan je het reeds zien op de overgang van het bruin op de benen naar het wit. Deze overgang is niet echt duidelijk meer, maar een beetje vervaagt. Net alsof ze uitgegumd zijn.

Je eigen geheel bruine paard, heeft niet de schimmel factor meegekregen en zal dus niet wit worden.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: En nog eentje voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 14:48

ok dan. Ik dacht al dat het idd een soort van bay achtig iets was. Maar vanwege de witte haren en de grote tegenstelling in kleur met winter en zomer was ik wel benieuwd. Hij heeft overigens zelf ook een veulen uit een tinker (zwart bont) en die is driekleurig bont. Voor zover ik weet is die nog niet gaan schimmelen. En van het veulen op de foto, dat is dus zijn halfbroertje uit een zwartbonte tinkerhengst.

Ik dacht toen ik hem net had dat hij ook schimmel of stekelharig kon zijn vanwege de witte haren. Maar die verdwijnen dan weer als hij door de verharing heen is dus is het toch een bay Lachen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: En nog eentje voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:54

Brendageene schreef:
Hij heeft overigens zelf ook een veulen uit een tinker (zwart bont) en die is driekleurig bont. Voor zover ik weet is die nog niet gaan schimmelen.


Je bruin-bont veulen zal ook niet gaan schimmelen omdat geen van beide ouders de schimmel gene dragen. Schimmel is dominant en als ze het gene dragen dan tonen ze het. In dit geval zwart-bont x bruin, hebben geen van ouders de schimmel gene.