Solid Paint Breds

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:17

LindyH schreef:
Het is ook altijd zo lastig uit te leggen: Een quarter met vlekken is een paint. Oke. Dus een paint zonder vlekken is....

Simpel: da's een Solid Paint Bred Slim .
Hoe je het ook wendt of keert, een Paint zonder vlekken blijft een Paint.
En een Quarter mét vlekken blijft overigens tegenwoordig ook gewoon een Quarter Knipoog

Dat een Paint zonder vlekken een Quarter zou moeten worden, dat gaat mi ook niet op, juist omdat er ook niet-Quarter bloedlijnen in het Painthorsestamboek zitten. Van vroeger uit waren dat de tobiano's. De meeste overo's komen wel van oorsprong uit Quarter bloedlijnen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:47

Alice01 schreef:
Ja geeft daar maar eens een duidelijk antwoord op voor een leek! Haha!

Heb ik nog nooit problemen mee gehad, als je zegt fokstapel dan begrijpen de meeste het wel Knipoog

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:50

Romkabouter schreef:
Heb ik nog nooit problemen mee gehad, als je zegt fokstapel dan begrijpen de meeste het wel Knipoog

Zelfs als ze weten dat je een ruin hebt Clown ?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:01

Dat zeg ik er niet bij Tong uitsteken

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:03

een solid hoort nou emaal gewoon bij de paint acepteer ze dan als paint en laat ze gewoon in de regular classe meedoen.

als de paints en solid bij elkaar mochen gaan mensen echt niet minder vlekjes fokken.
paint liefhebbers houden van vlekken en de vraag om vlekken blijft dan toch bestaan.


jeddah: als paint fokker snap ik ook wel dat je er een leuke paint met vlek uit wilt hebben.
maar voor mij ,eigen fok maakt het helemaal niks uit , ik wil gewoon een goed paard.
ik zal dus gaan voor een hengst die ik zelf goed vind en bij me paard past vlek of geen vlek Knipoog

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:08

ohw bedoel er trouwens niet mee dat jij geen goed paard wilt hoor haha.
bedoel ermee dat het voor mij een stuk minder belangrijk is dan voor jou om een veulen met vlekjes te krijgen Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:23

Nou, ik doe hetzelfde Vrolijk... m aar ik ga niet zo ver als mijn solid merrie door een QH te laten dekken bedoelde ik. En voor mij is het denk ik net zo min "belangrijk". Ik fok niet voor de verkoop ofzo, ik heb gewoon toevallig twee paarden voor mezelf gefokt.

Overigens is het niet zo dat mensen dan net zo goed op kleur zullen fokken, de Appaloosas hebben het ook geprobeerd, alles bij elkaar en dat heeft zo'n beetje bijna het stamboek de "kop" gekost. Voor je het weet ga je naar een Appy show en is het zeldzaam een spikkel te zien. Daar hebben de Paints ook een lering uit getrokken en dus zullen de klasses waarschijnlijk nooit samengevoegd worden.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:32

Het blijft een moeilijk verhaal want kwalitatief gezien doet een SPB uiteraard niet onder voor een regular. Je fokt toch met een bepaald "gebruiksdoel" (even oneerbiedig gezegd) voor ogen en of er nou vlekjes opzitten of niet, het verandert de visie niet waarmee het dier gefokt is. Dat is eigenlijk waar we het allemaal over eens zijn.

En toch vind ik het niet zo erg dat er verschillende klasses zijn voor gevlekt en niet-gevlekt. Behalve in de Halter kunnen SPB's zich meten met regulars en met andere rassen op andere shows zoals NSBA, WRAN, NRHA, NCHA ... En daar kun je nog PAC punten mee verdienen voor het stamboek ook!! Dat heeft de APHA dus mooi opgelost, vind ik persoonlijk.

Dat is trouwens wel heel leuk aan de futurities van de DPHC: daar komen de regulars en SPB's wél tegen elkaar uit in 1 klasse!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:28

ohw erg vind ik het ook niet hoor Knipoog
vraag me alleen af waarom.
je kan genoeg andere wedstrijden starten met een BS
ik weet niet eens of ik met een BS zal starten op een paint show de reining groep is al niet zo groot en met een BS heb je gewoon de kans dat je alleen start Haha!
het PAC systeem is super , vind het heel goed dat ze dat er in hebben gebracht.
moet ik alleen wel is gaan op sturen Bloos had 16 punten kunnen hebben als ik alles netjes had opgestuurd , nu heb ik er maar 4 Frusty
nou ja eigen schuld zullen we maar zegen.
vanaf nu ga ik echt proberen elke keer me PAC formulieren mee te nemen Haha!

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:50

vrolijk schreef:
ik weet niet eens of ik met een BS zal starten op een paint show de reining groep is al niet zo groot en met een BS heb je gewoon de kans dat je alleen start Haha!

Ik ben het met je eens dat alleen starten vreselijk zonde is van je tijd en geld, maar als iedereen zich bij voorbaat al niet inschrijft worden de klasses natuurlijk nooit groter Knipoog. Daarom heeft de DPHC als regel ingesteld dat als je maar 1 klasse start op een dag en je bent alleen in die klasse, dat je dan een telefoontje krijgt zodat je kunt beslissen of je al dan niet toch wilt komen. Scheelt je toch weer een ritje naar de wedstrijdlocatie Knipoog en natuurlijk het inschrijfgeld.

Onder de Nlse SPB ruiters zijn veel allrounders die vrijwel alle SPB klasses meerijden, al is het maar voor elkaar zodat er iemand een punt kan verdienen. Dat vind ik echt super OK dan! .
De SPB reining klasse is overigens meestal point earning!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:38

Mac schreef:
Ik ben het met je eens dat alleen starten vreselijk zonde is van je tijd en geld, maar als iedereen zich bij voorbaat al niet inschrijft worden de klasses natuurlijk nooit groter Knipoog.

Daarom start ik dus altijd Cool

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:42

jeddah: nou weet niet of je dan zo ver gaat Haha! ik vind zelf niet dat ik dan ver ga Haha!
wat quarter bloed kan vast geen kwaad , ik denk juist dat het goed is Knipoog

en het paint stamboek zal toch altijd blijven bestaan solid is ook paint dus lijkt me dat je gewoon een paint stamboek hebt.
ik weet niet hoe dat precies met de appies is gegaan.
maar ik denk toch dat de vraag naar vlek wel groot blijft.

maar ach ieder zijn mening.
overal zit wel een voor en nadeel aan Knipoog

Mac:
heel goed dat je ook een telefoontje krijgt als er te weinig zijn.
maar zeg nou eerlijk zal jij je inschrijfen voor een wedstrijd waarvan je zeker weet dat het door gaat en flinke competitie hebt of zal je ,je inschrijfen voor iest wat groote kans heeft niet door te gaan en als het doorgaat met weinig mensen waar je tegen kan rijden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:50

Maar jij hebt een Regular merrie, Vrolijk. Met Senna zou ik ook naar een Quarter gaan als ik er eentje zie die goed past, maar ik zou dus niet een Quarter op een Solid merrie zetten is wat ik zei. Dan heb je 0 % kans (uitzonderingen daargelaten) op een regular. Dan kan je net zo goed Quarters gaan kopen/fokken.

Overigens zijn in Duitsland de Reining klasses bij de BS vaak groter dan de regulars. Dus het kán wel! Knipoog

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:42

ohw nee dat zal ik nou ook weer niet doen, daar heb je gelijk in.

haha dus iedereen met een BS naar duitsland of hun naar ons toe word wel gezellig dan Haha!
zijn de reining klasse in duitsland ook groter ?
niet dat ik daar ga starten maar gewoon nieuwschierig.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:50

@vrolijk: als je maar 1 onderdeel start is het uitermate teleurstellend om je in te schrijven en dan alleen in de bak te staan/te rijden (even zacht uitgedrukt Haha! ). Been there, done that ;-). Echt gewoon niét leuk. Als er op zo'n dag dus een andere wedstrijd is waar je verzekerd bent van meer deelname, tsja, dan denk ik idd dat de keus snel gemaakt is. Maar het neemt niet weg dat je gewoonweg deelnemers nodig hebt om van een show een show te maken en daarom kan ik de instelling van Rom heel erg waarderen. Iémand moet er toch ooit mee beginnen! Dus Rom, bij deze: TOPPIE OK dan!

In Duitsland starten ... waarom niet? Serieus! Behalve de taal is er werkelijk niets anders aan dan een Nederlandse show!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:21

Ik denk dat ik idd wel eens in Dld wil starten Lachen

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:18

Mac schreef:
Adrienne, dat je hier in NL of in Dtsland een beperkte keuze hebt qua hengsten dat ben ik met je eens, maar het frozen semen is enorm in opkomst en daarmee gaat letterlijk een wereld voor je open.


Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ga maar eens kijken wat de uiteindelijke kosten dan worden voor je uberhaupt een drachtige merrie hebt. Er gaat inderdaad een wereld open maar op dit moment ook nog een bankrekening leeg Knipoog

Mac schreef:
Dat Paints vrijwel alleen ontstaan zijn uit Quarters met teveel wit is niet waar. Sla de Paint Legend boeken er maar eens op na.


Niet allemaal zullen Quarter ouders hebben maar veel wel.
Het stamboek is tenslotte mede opgericht door mensen met Quarters die niet geregistreerd konden worden bij de AQHA van wegen hun te veel aan wit! Dus van origine is dit wel degelijk een stamboek gebasseerd op bonte Quarters. Dat is ook de rede waarom een bonte Quarter geaccepeerd wordt binnen het Paint stamboek in principe zijn de bouw en ras eigenschappen het zelfde. Het gaat om het zelfe type paard.
Dat ze ook andere bonte paarden met de zelfde rastypische eigenschappen toe hebben gelaten is een heel ander verhaal.
We hebben het hier over een ras stamboek wat maar een paar jaar jonger is dan het Quarter ras stamboek. Ga maar eens in de Quarter lijnen graven van voor 1940
dan vind je ook daar niet altijd geregistreerde Quarters in de bloedlijnen. Waarom????? Voor die tijd bestond de AQHA nog niet. Pas in 1940 werd gestart met een registry, dat is een orgaan om gelijkt typige paarden te registreren. Aan de hand van die paarden werd een rasstandaard opgesteld en ontstond het Amercan Quarterhorse. Pas in 1962 volgde de APHA. Je moet dus niet vergeten dat voor 1962 er nog niet veel officieel geregistreerde AQHA of APHA paarden waren. De ras stamboeken zijn gewoon nog niet zo heel erg oud.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:12

zal graag een keer in duitsland willen rijden.
maar ik daar ben ik nog niet goed genoeg voor Knipoog
weet niet hoe dat met rassen shows zit hoor
maar weet dat het reining nivo daar wel wat hoger ligt.
en daar ben ik nog niet klaar voor Haha!

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:59

Vrolijk: je hoeft natuurlijk ook niet meteen naar Kreuth Knipoog. Zou ik persoonlijk ook knikkende knieën van krijgen (heb ik toch al voor de wedstrijd). In Duitsland heb je ook kleinere wedstrijden en die zijn hartstikke leuk. Heb ik als beginnend wedstrijdmensje vorig jaar ook gedaan. Was een AQHA, APHA, EWU en NRHA wedstrijd, maar toch niet groot. Nou ja, wel groot, maar het voelde niet groot Knipoog.

@Adrienne: het APHA is een samenvoegsel geweest van al bestaande kleurenstamboeken. Daarbij zaten idd veel overo's uit ex-Quarters, maar ook tobiano's, en die komen uit andere lijnen. Behalve foutief geregistreerden (zoals bijvoorbeeld de voorouders van Delta) stamt geen enkele tobiano uit de begintijd van het APHA af van de Quarter.

Frozen semen hoeft absoluut niet duurder uit te vallen dan een andere dekking!! Sterker nog: als ik dat debacle van vorig jaar niet had gehad (veulen verloren bij de geboorte) dan was ik met het frozen semen veulen (Abby, zie profiel) goedkoper uitgeweest dan met het veulen uit een natuurlijke dekking dat drie jaar geleden is geboren (Shane, zie profiel).
Laatst bijgewerkt door Mac op 11-08-06 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:19

jeddah schreef:
Maar jij hebt een Regular merrie, Vrolijk. Met Senna zou ik ook naar een Quarter gaan als ik er eentje zie die goed past, maar ik zou dus niet een Quarter op een Solid merrie zetten is wat ik zei. Dan heb je 0 % kans (uitzonderingen daargelaten) op een regular. Dan kan je net zo goed Quarters gaan kopen/fokken.


Tja...en ik ben dus de trotse eigenaar van zo'n uitzondering: mijn buckskin-overo hengstje [naam] uit mijn black solid merrie, [naam], en een buckskin Quarter... Achteraf is de merrie dus een "hidden-overo", dit wist ik op het moment van dekken echter helemaal niet. En toch heb ik bewust gekozen voor de betreffende Quarter hengst. En ook komend jaar ga ik weer voor een Quarterhengst, dat had ik ook gedaan als [naam] geen hidden-overo was geweest, maar een "echte" Solid Paint Bred. Als ik de hengst goed bij [naam] vind passen, zowel qua karakter als qua uiterlijk dan ga ik ervoor! Zowel [naam]'s vader als de hengst voor komend jaar heb ik op de stal waar ik toen stond gezien, mee gelopen etc etc, de hengst van komend jaar staat daar ook nog en zie ik regelmatig. Een erg fijn dier! (Dat betekend overigens niet dat ik een hengst persé echt meegemaakt moet hebben hoor, maar toevallig is dat bij deze twee wel het geval.) Tja...dan maakt t mij niet uit of ie wel of geen vlekken heeft! Temeer omdat er tegenwoordig ook veel wedstrijden zijn voor Solid Paint Breds.

Ik vind t echter wel okee dat de Solid Paint Breds en de Regulars hun "eigen" onderdelen rijden, je wilt tenslotte op een Paint wedstrijd ook wel vlekken zien! Dat neemt niet weg dat t ook wel eens erg leuk zou zijn ze af en toe eens bij elkaar te gooien!

Qua fok, maakt het mij dus niet uit of de hengst en merrie wel of geen vlekken hebben, als ze elkaar maar goed aanvullen. Natuurlijk is het gaaf om vlekken te krijgen en bij keuze uit 2 goed passende hengsten, waarvan één met en één zonder, dan ga ik natuurlijk voor mét. Maar primair bij mij is dat de paarden bij elkaar passen en elkaar aanvullen.
Qua wedstrijden vind ik de scheiding prima, je wilt tenslotte ook bonte Paints zien! Maar af en toe eens mixen tussen Regular en SPB's is ook leuk!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:45

Geef mij elke dag van de week maar een Solid Bred Paint die goed presteert en een heel fijn karakter heeft dan een Regular die door karakter moeilijk te 'handelen' en te rijden is. Zelfs al presteert de Regular nog zo goed onder het zadel, als het daarbuiten een 'secreet' van een paard is, verkies ik de Solid Bred.

Dit gezegd uit oog van een amateur, die niet vaak in het zadel zit en elke dag geniet van de paarden door ermee om te gaan aan de hand.

EN in het bovenste stuk kan het woord Regular ook gewoon vervangen worden door QUARTER!!!!!!

Groetjes, Gisela

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:20

Tja en waarom een solid bred hengst niet kiezen en voor zijn Quarter neef gaan.
Als je al Paint fokt lijkt me de keuze Solid Bred eigenlijk logischer bij gelijke geschiktheid. Achter een solid bred zit in elk geval "kleur" en is de kans op en bont veulen veel groter dan met een Quarter.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:11

Eventje een kleine opmerking t.a.v. het starten in aparte classes voor solids en vlekken (sorry Knipoog ).

Bij de Appaloosas starten deze paarden allemaal in dezelfde klasse, solids én stippels.

Voor de rest ga ik hlemaal met Gisela mee.

Als ik nog zou fokken, zou ik ook nu nog in eerste instantie kijken naar andere dingen als de kleur of de vlekken. Namelijk verbeteren van dat wat je hebt. O.a. qua confirmatie, prestatie, karakter. Als je dan ook nog een leuk/mooi vlekken of stippelpatroon krijgt is dat de absolute bonus.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:51

Adrienne schreef:
Tja en waarom een solid bred hengst niet kiezen en voor zijn Quarter neef gaan.
Als je al Paint fokt lijkt me de keuze Solid Bred eigenlijk logischer bij gelijke geschiktheid. Achter een solid bred zit in elk geval "kleur" en is de kans op en bont veulen veel groter dan met een Quarter.


Hoe kom je daar nu bij?? Als een paard niet bont ís, dan draagt ie het ook niet gezien Bont dominant vererft.
Natuurlijk kom je zeer zeldzaam een paard voor die zo minimaal is dat je geen bont ziet en hij/zij het wel draagt zoals bij Bini van Skippy1 en mijn eigen Rocky, maar dat is beslist niet veel voorkomend en wanneer het voorkomt vaak bij donkere paarden. Tevens zie je dat ook bij Quarters, hence de Crop-outs, hence de Paint. Haha!

slidingpep

Berichten: 24
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:34

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier en volg met interesse dit onderwerp. Ik heb sinds kort een prachtige BS ruin (helaas) en ben hiervoor altijd actief geweest bij de Appaloosa's. Het verbaasde me dus erg dat de Paints wel onderscheid maken tussen solid en colored. Mijn ruin heeft Cutter Bill Cody als vader en een sorrel Quarter als moeder en hij is bay. Wel verschrikkelijk mooi van bouw dus ik wil hem zeker gaan showen. Hij heeft hele goede bloedlijnen dus als hengst had hij zeker zijn waarde gehad. In Amerika wordt ook gewoon gefokt met BS hengsten. Ik vraag me ook af nu sinds dit jaar de Solid Bred Paint bestaat of een BS nu overgeschreven kan worden. Er zijn denk ik 2 soorten Paintfokkers. De ene fokt echt op kleur de ander wil een goed wedstrijdpaard fokken en een solid maakt dan even niet uit. Wel is het een feit dat een BS veulen bijna niet te verkopen is omdat ze nog niet overal aan mee mogen doen. Wij hebben een 2 jarige, jaarling hengst en jaarling merrie BS die we aan de straatstenen niet kwijtkunnen terwijl ze toch heel goed gefokt zijn. Mensen zien het nog steeds als 3e rangs paard. Ik ga er nu een Paint merrie bijkopen. Een Sorrel Overo. Maar ik zou zo gauw geen goede hengst weten om erop te zetten (gekleurd). Je moet dan inderdaad verder gaan kijken. (Zonder nu gelijk iemand te beledigen) Een goed presterende Painthengst in de sport bedoel ik dan, geen Halter. Dit probleem liep ik bij de Appaloosa's ook tegenaan. Er zijn geen goed presterende hengsten hier omdat er vaak alleen naar het kleurtje word gekeken. Blijft staan dat ik een vreselijk lieve BS ruin heb met de aanleg om een vreselijk goed sportpaard te worden wat veel minder gewaardeerd word.