Solid Paint Breds

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 14:38

Net even zitten surfen over de DPHC-site. En wat viel me op? In totaal staan er 49 veulens op de veulengalarij. Hiervan zijn er 31 regular en 18 solid. Dat's 37 % solid. Een deel hiervan komt doordat er veel met Quarter gekruisd wordt.
En dat vind ik nu juist zo'n opmerkelijke ontwikkeling, omdat er nog steeds beweerd wordt dat we voornamelijk op kleur fokken !!. En dat is dus duidelijk niet het geval. Er wordt bewust gekeken naar een hengst en het totale plaatje wordt gewogen. Ik denk dat we met de Nederlandse paintfokkerij op de goede weg zijn. Go jij! Go jij!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:24

Paints zijn van origine een soort "spin off" van de Quarter Horses. Het waren in het begin hoofdzakelijk Quarters met te veel wit om aan de ras standaard te voldoen.
Je kunt dus verwachten dat er altijd kans is op een terug val naar een sollid kleurig veulen, net als dat er nog steeds bonte veulens uit twee sollid Quarter ouders kunnen komen.
Dat het meer voor komt dat er bij Paints een terug val is naar de Quarter, dan dat er een Paint geboren worden uit twee Quarters ouders, lijkt me logisch. Een terug val komt nl vaker voor dan een "mutatie", het gen voor sollid kleurig zit nl achter elke paint.
Ik bedoel met "mutatie" niet iets negatiefs hoor, want er komen prachtige bonte paarden op de wereld door die "mutatie" Haha! Heb er zelf ook een, en zonder die mutatie zag de paarden wereld er maar saai en 1 kleurig uit Knipoog

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 08:49

Adrienne schreef:
Paints zijn van origine een soort "spin off" van de Quarter Horses.

Dat het meer voor komt dat er bij Paints een terug val is naar de Quarter, dan dat er een Paint geboren worden uit twee Quarters ouders, lijkt me logisch.



Beetje rare redenering en totaal niet in de context van mijn bericht Cool

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:25

Ik ben het deels met je eens Natascha! Want er zijn echt fokkers die erg goed bezig zijn en inderdaad liever een goede Quarter kiezen voor hun merrie dan een mindere gekleurde Paint.
Maar helaas ook wat fokkers die de Frame x Frame combinatie maken, toch in de hoop op meer kleur??

Alice01

Berichten: 744
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Amersfoort

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:52

Ik wil niet vervelend doen hoor jeddah maar als ik die twee "breeding"stockjes van jou zie zou ik het wel weten Vingers aflikken

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:27

Dank je Alice... das lief van je! Gelukkig is de APHA zich er steds meer van bewust dat Breedingstock erbij horen en dat mensen daar net zo gelukkig mee zijn en daar ook veel waarde zan hechten. Op de shows zijn BS/SPB klasses nu dan ook verplicht!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:43

ik ben het met Natascha dH eens
super dat je ziet dat ze weer minder op kleur fokken.
mijn BS komt ook van een quarter vader.
en zal er weer voor kiezen als ik vind dat die quarter goed bij mijn paint past.
kleur is voor mij niet belangrijk tuurlijk zijn vlekjes harstikke leuk.
maar heb liever een goed paardje met een fijn karakter dan vlekjes Knipoog

Desiree01

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Op de wereldbol

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:33

Ik sluit me helemaal aan bij vrolijk Bloos

Anoniem

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:37

Maar was er niet in Amerika een rechtzaak ofzo gewonnen dat bs bij de quarters konden? Dit hoorde ik laatst, nu zullen ze wel in hoger beroep gaan, maar is dit nou waar?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:41

En dan nog snap ik niet waarom er zo vaak met een Paint merrie teruggegrepen wordt naar een Quarter, en er maar heel weinig zijn die hun paard laten dekken door een BS Paint. Is dat omdat de BS paint hengsten ook niet zo dik gezaaid zijn?

Op grond van het resultaat aan solids automatisch constateren dat er vaker op Quarters teruggegrepen wordt, is een beetje voorbarig. Heb je al gekeken naar de afstamming van die paarden?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:28

Dat is niet zo moeilijk Cassidy. Tot nog niet zo lang geleden en vaak nog steeds wordt er bij Paints zo goed als alleen maar op kleur gefokt.
Als je dan terug wilt naar kwaliteit en bouw dan zul je niet veel anders kunnen dan terug grijpen op de paarden die wel nog voor een groot deel op talent en bouw enz enz zijn geselecteerd om je ras weer te verbeteren. Als er dan binnen de "gekleurde" soorgenoten maar een handje vol van die paarden voor komt dan kun je niet anders dan weer terug naar de niet gekleurde neef waar je wel gewoon keuze te over hebt.

We moeten niet vergeten dat er in Nedrland nou niet echt een overvloed aan keus in goede Paints is. Niet iedereen heeft de mogelijkheid over de grens te gaan kijken. Dus in Nederland hebt je het met Smokin Bob, Jetalito Jetset, Fanci Continental, Red Pebbles en nog een handje vol anderen snel gehad. Om verder aan een goede Paint hengst te komen moet je al naar Duitsland.
Pas over een paar jaar als de Paint poel met echt presterdende Paints groot genoeg is dan is het niet meer nodig om op een Quarter terug te grijpen.
Maar tot die tijd zullen veel mensen die willen kiezen voor talent toch terug grijpen op een Quarter.

Waarom men niet voor BS Paint hensten met degelijke bloedlijnen kiest? Geen idee? Kan niks bedenken waarom dat niet vaak gebeurd. Misschien zijn er niet zo veel in Nederland??

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:45

BS , Paint, quarter. maakt mij niet uit Haha!
als het bij mijn merrie past wil ik ook wel voor een BS gaan hoor. Knipoog
maar zie eigenlijk weinig BS hengsten misschien laten ze die vaak casteren ?? Ik weet het niet maar zie ook nooit reclame van een BS hengst.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:53

Adrienne schreef:
Waarom men niet voor BS Paint hensten met degelijke bloedlijnen kiest? Geen idee? Kan niks bedenken waarom dat niet vaak gebeurd. Misschien zijn er niet zo veel in Nederland??


Er zijn sowieso niet veel BS hengsten omdat vroeger alleen merries als BS geregistreerd konden worden. Een BS hengst werd dus altijd geruind omdat je er toch niks aan had voor de fok.
En omdat inderdaad tot voor kort Paints eigenlijk alleen op kleur gefokt werden, ging je geen BS hengst op je Paint merrie zetten. Dan koos je wel een echte Paint. Dus werden alle BS hensten nog steeds geruind.

Een BS hengst moet wel uitzonderlijke eigenschappen bezitten, wil men hem hengst laten, maar hopelijk gaat dat veranderen. De naamsvenandering naar Solid Bred is erg goed denk ik. Het heeft niet zo'n negatieve lading als Breeding Stock, aka "Fokvee, niet geschikt om te showen, verstop haar zo diep mogelijk in je stal". Het is bijna een scheldwoord, potverd@#!%#!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:05

jeddah schreef:
Dank je Alice... das lief van je! Gelukkig is de APHA zich er steds meer van bewust dat Breedingstock erbij horen en dat mensen daar net zo gelukkig mee zijn en daar ook veel waarde zan hechten. Op de shows zijn BS/SPB klasses nu dan ook verplicht!

Go jij! Go jij! Cool

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:27

jeddah schreef:
Dank je Alice... das lief van je! Gelukkig is de APHA zich er steds meer van bewust dat Breedingstock erbij horen en dat mensen daar net zo gelukkig mee zijn en daar ook veel waarde zan hechten. Op de shows zijn BS/SPB klasses nu dan ook verplicht!


En dat snap ik dan weer niet. Wat maakt een BS meer of minder, wat rechtvaardigd het uitschrijven van aparte BS klasses (vooral bij de performance onderdelen?) Want laten we eerlijk wezen, de bouw van een BS in de halter te beoordelen kan door de vlekken wat moeilijker worden, maar een reiner gaat echt niet sneller of beter worden door die paar vlekken op zijn vacht?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:49

Cassidy schreef:
wat rechtvaardigd het uitschrijven van aparte BS klasses

Het niet toegelaten worden bij de regular klasses Haha!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:32

ik snap ook niet waarom een vlek en een solid apart moeten hoor.
met vlekken gaat een paard niet beter of slechter lopen.
ik heb zo iets doe ze gewoon allemaal bij elkaar wat maakt het uit.
maar ja het zal wel een regel zijn vanuit america en dat is moeilijk te veranderen Knipoog

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:28

Tsja, het Paint stamboek is van oorsprong natuurlijk een kleurenstamboek en daarom wil men er niet aan om solids en vlekken compleet met elkaar gelijk te maken. Dan is er nl. geen reden meer om ueberhaupt nog op kleur te fokken en dat is natuurlijk weer het andere uiterste.

Het niet fokken met een SPB Cool hengst houdt zichzelf in stand. De Quarterpool is ZO groot om in te vissen dat er niemand een SPB kiest en SPB hengstjes worden zowat als ruin geboren OMDAT er toch geen merriehouders voor komen.

Adrienne, dat je hier in NL of in Dtsland een beperkte keuze hebt qua hengsten dat ben ik met je eens, maar het frozen semen is enorm in opkomst en daarmee gaat letterlijk een wereld voor je open.

Dat Paints vrijwel alleen ontstaan zijn uit Quarters met teveel wit is niet waar. Sla de Paint Legend boeken er maar eens op na.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:58

Mac heeft al geantwoord waarom ze apart geshowd worden. Wat heeft het voor nut een kleurenstamboek te hebben als je helemaal niet op kleur let??

Ik schaam mij niet ervoor te zeggen dat kleur belangrijk is voor me. Natuurlijk ben ik nét zo gek op mijn BS'jes als op mijn regular, maar als je van Paints houdt, doe je dat om de kleur! Anders was je wel Quarters gaan fokken...

Dus, het is, imo logisch en er is, imo, niks mis met het letten op kleur bij het fokken en ik denk dat dat een inmens groot verschil is met het puur op kleur fokken. Al jaren wordt er door goede fokkers op kleur gelet, losgisch, want iemand die een Paint wil kopen, wil er eentje mét kleur! Dat maakt ze dus ook meer waard, er is meer vraag naar. Je hoeft je, imo, niet te schamen wanner je zegt "Ik vind bont mooi en ik wil een bont paard". Gelukkig zijn er veel mensen die er zo over denken anders was de APHA er niet geweest.

SPB hengsten hebben zich in het verleden niet kunnen bewijzen, omdat er op weinig shows ook klasses uitgeschreven werden, als je je als hengst niet kan bewijzen is het erg moeilijk om "tegen" de Quarter hengsten op te moeten boksen die zich binnen hun stamboek wel kunnen bewijzen.
Gelukkig gaat daar nu verandering in komen en kunnen SPB's ook aan de World Show e.d. meedoen. Het zal echt wel duren voordat dat zich helemaal doorgevoerd heeft.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:03

En tegenwoordig is het zo makkelijk om frozen semen ergens vandaan te halen. Als je een regular Paint merrie hebt, waarom zou je er dan een SPB hengst opzetten als je ook keuze hebt uit een goed bij de merrie passende regular?

Ik zeg heel eerlijk dat als ik op dit moment weer een Paint zou kopen, dat het een regular zou worden. Ik vind het ten eerste mooier en ten tweede is het nog steeds zo (daar gaat gelukkig verandering in komen) dat er meer klasses voor uit worden geschreven, dat het onderverdeeld wordt in junior en senior en dat je meer deelnemers hebt in regular-classes. Dat gaat gelukkig veranderen, want ook ik zie een SPB niet als minder, echt niet. Solid is ook maar een kleur en ze gaan er echt niet minder door lopen Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:40

Gelijk heb je Colin! Alleen zit je met veel Overo's met het OLWS en willen mensen ook vaak niet te veel wit en dus wordt de Tobiano x Overo (met kans op een Tovero met veel wit) ook minder gemaakt.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:53

Ik vind dat de AQHA gewoon de solids zou moeten registreren. Misschien dat je ze wel eerst zou moeten testen op wit-gen, maar als ze dat niet bezitten zijn ze in niks te onderscheiden van een quarter.

Het is ook altijd zo lastig uit te leggen: Een quarter met vlekken is een paint. Oke. Dus een paint zonder vlekken is....

Anoniem

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:54

nielsd schreef:
Maar was er niet in Amerika een rechtzaak ofzo gewonnen dat bs bij de quarters konden? Dit hoorde ik laatst, nu zullen ze wel in hoger beroep gaan, maar is dit nou waar?


LindyH dit las ik ergens op internet, maar weet niet of dit waar is.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:01

Ik hoop dat het waar is.

Alice01

Berichten: 744
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Amersfoort

Re: Solid Paint Breds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:02

LindyH schreef:
Ik vind dat de AQHA gewoon de solids zou moeten registreren. Misschien dat je ze wel eerst zou moeten testen op wit-gen, maar als ze dat niet bezitten zijn ze in niks te onderscheiden van een quarter.

Het is ook altijd zo lastig uit te leggen: Een quarter met vlekken is een paint. Oke. Dus een paint zonder vlekken is....


Ja geeft daar maar eens een duidelijk antwoord op voor een leek! Haha!


Tik fout