Canadian cutting horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 10:14

Iemand enig idee wat het verschil is tussen een Canadian Cutting horse en een Quarter horse?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 15:02

Dit is het enige dat ik erover vind:

Canadian Cutting Horse
Farbe Alle Farben, auch Palominos, Schecken und Falben
Stockmaß 155 bis 165 cm
Exterieur Ausdrucksvoller, trockener Kopf, freundliche Augen, kleine spitze Ohren; tief aufgesetzter, gerader Hals, markanter Widerrist, muskulöse, breite Brust, schräge, breite Schulter, viel Gurtentiefe, tragstarker, kurzer Rücken, muskulöse, abgeschlagene Kruppe; stabile, gut bemuskelte Beine, gut markierte Sehnen und Gelenke, kleine, harte Hufe
Eigenschaften Guter Charakter, gutes Temperament, ausgeglichen, ruhig zuverlässig
Verwendung Viel "Cow sense" und große Spurtkraft; Westernreiten (Cutting, Calf Roping, Barrel Racing etc.)
Herkunft, Verbreitung Kanada
Besonderes, Geschichte Enger Verwandter des American Quarter Horse, da das Canadian Cutting Horse auf dieser Rasse aufgebaut und gezüchtet wurde; reine "Gebrauchs"zucht; da es für Viehtriebe nur noch wenig gebraucht wird, ist es ein beliebtes Pferd für die o.g. Westerndisziplinen geworden
Zuchtbuch Canadian Cutting Horse Association

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:17

Volgens mij is een Canadian Cutting Horse de canadese versie van het American Quarter Horse.
Net als BWP en KWPN?

Ik durf te wedden dat het CCH-stamboek of register (als zoiets bestaat), gewoon quarterbloed accepteert.

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:18


Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:19

Tadaa:
Citaat:
A Cutting Horse is not a specific breed of horse. The largest percentage have Quarter Horse bloodlines. Thoroughbred, Paint and Appaloosa bloodlines are also prevalent.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:31

Wranglerbutt schreef:
Volgens mij is een Canadian Cutting Horse de canadese versie van het American Quarter Horse.
Net als BWP en KWPN?

Ik durf te wedden dat het CCH-stamboek of register (als zoiets bestaat), gewoon quarterbloed accepteert.


Ik denk niet dat je dit allemaal kunt vergelijken met elkaar. De American Quarter Horse is een ras. Afgaande op de benaming canadian cutting horse, zijn dit specifieke cutting gefokte paarden van willekeurig een ras, quarter, paint appie, alles kan erin zitten denk ik als het maar cowhorse gefokt is. Net zoiets als de NRHA, alleen dit is geen stamboek, maar een vereniging waar je lid van kunt worden als je een paard hebt waarmee je reining wedstrijden wilt rijden van de NRHA.

BWP en KWPN zijn geen ras stamboeken, maar een vergaarbak van de zelfde type paarden. Er kunnen Holsteiners, gelderse paarden enz enz in zitten. Dus niet te vergelijken met Amerikaanse Quarter Horses of Arabisch volbloed stamboeken. Eigenlijk is het KWPN meer een registry imo.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 08:53

Wranglerbutt schreef:
Tadaa:
Citaat:
A Cutting Horse is not a specific breed of horse. The largest percentage have Quarter Horse bloodlines. Thoroughbred, Paint and Appaloosa bloodlines are also prevalent.




Hee, wat goed van je Wranglerbutt, dat had ik nog nergens gevonden!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:31

Zo moeilijk is het niet er iets over te vinden, gewoon in altavista of zo canadian cutting horse in typen en voila dan kom je bij ccha uit Haha! Of te wel the Canadian Cutting Horse Association: http://www.ccha.ca/thecut.asp

Of eigenlijk een precieze beschrijving staat hier:
http://equineestates.com/library/breeds/c002.htm (het is dus zo te lezen nog niet een erkend ras)
maar hier
http://www.iliveforhorses.com/Horses/Default.asp?BreedID=123
Ik denk dat je het toch de CCHA het zelfde kunt zien als de NRHA, alleen probeerd de CCHA er een rasstandaard van te maken terwijl dit bij de NRHA niet het geval is.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:53

Misschien ook wel een idee voor hier in Europa,een Westernpaardenstamboek voor de gekruiste Quarters,Paints en Appaloosa's,in te delen in verschillende diciplines (types) reining
pleasure,stocktype etc,al naargelang het hoofdaandeel van de
bloedvoering en fokrichting ?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:04

Citaat:
Misschien ook wel een idee voor hier in Europa,een Westernpaardenstamboek voor de gekruiste Quarters,Paints en Appaloosa's,in te delen in verschillende diciplines (types) reining
pleasure,stocktype etc,al naargelang het hoofdaandeel van de
bloedvoering en fokrichting ?
Misschien ook wel een idee voor hier in Europa,een Westernpaardenstamboek voor de gekruiste Quarters,Paints en Appaloosa's,in te delen in verschillende diciplines (types) reining
pleasure,stocktype etc,al naargelang het hoofdaandeel van de
bloedvoering en fokrichting ?

Daar zie ik het nut niet echt van. Elk paard heeft zijn eigen stamboek en stamboom. Je kunt lid worden van de vereniging waar jou paard in uitblinkt wat wil je nog meer? Waarom zou je daar nog een papier aan willen koppelen, dan krijg je alleen een mengelmoes ras.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 16:47


CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:15

@Jolande; Het kwpn is ook een vergaarbak, en toch vinden ze over de hele wereld gretig afzet,heb ook een aantal leuke kruisingsproducten gezien tussen Connamara en Quarter,Paint en Criollo,Arab en Appaloosa,Arab en Quarter, vind het een beetje jammer om die in de anonimiteit te laten verdwijnen.
Helemaal als ze in de sport goed zouden presteren.
Wat zou er op tegen kunnen zijn om de verrichtingen van deze dieren te registreren tezamen met de bloedvoering.
Misschien wel heel interresant voor mensen die geen ,,volbloed''
kunnen bekostigen en toch graag een leuk westernpaardje zouden willen bezitten.Ik zou er dan wel een voorstander van zijn dat de gebruikte paarden in ieder geval van een voor de western bruikbaar type zijn en ieder geval 50% westernras zijn.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:25

Misschien is het in dat licht handig om ook andere rassen te promoten bij de NSBA, NRHA, NCHA, etc, dat zou de bekendheid en populariteit denk ik ook wel vergroten.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:09

Ik zou ze als gebruikskruisingen willen zien, je kunt sommige wel bij het nrps registreren, en in sommige gevallen ook als Welsch K
Maar een soort van kwpn voor westernpaarden met een registratie van bloedvoereing en eventuele performence van de ouderdieren lijkt me nog niet zo verkeerd en ook waarde verhogend voor deze paarden.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:58

CherokeeChum schreef:
@Jolande; Het kwpn is ook een vergaarbak, en toch vinden ze over de hele wereld gretig afzet,heb ook een aantal leuke kruisingsproducten gezien tussen Connamara en Quarter,Paint en Criollo,Arab en Appaloosa,Arab en Quarter, vind het een beetje jammer om die in de anonimiteit te laten verdwijnen.
Helemaal als ze in de sport goed zouden presteren.
Wat zou er op tegen kunnen zijn om de verrichtingen van deze dieren te registreren tezamen met de bloedvoering.
Misschien wel heel interresant voor mensen die geen ,,volbloed''
kunnen bekostigen en toch graag een leuk westernpaardje zouden willen bezitten.Ik zou er dan wel een voorstander van zijn dat de gebruikte paarden in ieder geval van een voor de western bruikbaar type zijn en ieder geval 50% westernras zijn.


Ik heb niets tegen kruisingen, sterker nog, ik heb er zelf een waar ik heel blij en trots op ben! Maar ik zie het nut niet van een een stamboek waar alleen cutters of alleen reiners in staan. Want dat heeft niets met papieren te maken. Er is toch ook geen springpaarden stamboek of een dressuurstamboek? Mijn half quarter staat ook ingeschreven in een stamboek, het American Indian Horse Registry, prima toch? Er zijn al genoeg stamboeken waarin je elke combi in kwijt kunt, daar hoeft imo echt geen discipline-stamboek voor in het leven geroepen te worden. Dat wat jij beschrijft dat ze 50% westernras moeten zijn, zit ingebakken in het AIHR M-type, die moeten 50% amerikaans bloed voeren.
Citaat:
Class M horses include breeding of modern type. They may have parents registered with the AQHA, APHC, APHA, APA, etc. Such ancestry will be shown on the registration certificate

Maar zo heb je ook nog het half-quarter stamboek en zullen er echt nog wel meer zijn.

Tot slot, als ik mijn veulen in het kwpn of in het bv. holsteiner stamboek kon laten opnemen, dan koos ik voor het holsteiner stamboek. Puur omdat kwpn naar mijn idee niets zegt over je paard.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 10:24

Volgens mij is het Zangersheide stamboek een stamboek alleen voor springpaarden.
Je ziet toch dat er steeds meer en meer stamboeken en sportorganisaties worden opgericht op allerlei gebied binnen de paardensport.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:19

Himyar schreef:
Volgens mij is het Zangersheide stamboek een stamboek alleen voor springpaarden.
Je ziet toch dat er steeds meer en meer stamboeken en sportorganisaties worden opgericht op allerlei gebied binnen de paardensport.

Dit is geen echt stamboek maar een studbook, oftewel stoeterij. Er wordt wel specifiek gefokt op springpaarden, maar op het papier staat nog steeds dat het ras een holsteiner, of kwpner of wat dan ook is (tenminste als ik zo naar de sitegegevens van de hengsten kijk van die stoeterij). Ik geloof niet dat als je daar met een geweldige springende kruising quarter-criolo merrie of hengst aan komt en in wilt schrijven, je kans maakt een papier te krijgen. Maar bij het half-quarterstamboek wordt je met open armen ontvangen Haha! En als je een geweldige mengelmoesreiner hebt van een haflinger en een fjord dan kun je nog steeds bij de NRHA starten zonder problemen. Of als die zelfde kruising super met koeien werkt, ook goed dan ga je naar de NCHA wedstrijden. Binnen een stamboek zijn de lijnen toch wel herkenbaar.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Canadian cutting horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 12:30

Moest dit even neer zetten hier, vond het erg leuk om te lezen namelijk:

http://www.altmarkhof.com/Fathers.html
Sedar: by Zauberklang out of Somalia by Magnus. This approved chestnut stallion has quite a unique success story. He was first campaigned as an eventer of great talent, but his owner, Norbert Wallochny, is a great fan of Western Riding and decided to try out his stallion. The big surprise was that Sedar excelled at cutting like not many horses before him, winning a silver medal at the European Cutting Championships, as the only Trakehner and warmblood among American Quarter Horses. His owner says he has "the cow sense built in" and apart from that, Sedar's offspring show exceptional talent for show jumping, so that we can expect a number of competitiors from this line in the near future.