Drachtige merrie, welk voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Drachtige merrie, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 17:57

Hallo,

Wat voeren jullie je drachtige merries. Vanaf hoeveel maanden geven jullie speciaal voer en wanneer beginnen jullie met meer voeren? En geven jullie nog extra vitamines?

Holly krijgt normaal in de zomer 2x 1/2 kg brok (draversbrok van Havens), 1/2 maatschep muesly (reform-kruiden van Havens) en na het werk een combi van zemelen/ haver en muelsy in slobbervorm (ongeveer een maatschep alles bij elkaar). Daarnaast 2x hooi en staat ze nog een paar uur per dag op een vrij schrale wei. In de winter krijgt ze i.p.v. 2x een halve kg brok, 2x 1 kg, de rest is hetzelfde. En elke dag krijgt ze 2 schepjes Soulmate.

Ze is nu bijna 2 maanden drachtig en ik zou graag ervaringen/ adviezen horen. Het is voor ons de eerste keer, en als ik zie wat ze aanraden op de zakken voer, dan denk ik dat dat veel te veel is. Dan knapt ze uit haar velletje ben ik bang. Holly is een paard dat nogal snel te dik wordt.

Groetjes,

Bianca

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: Drachtige merrie, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:24

met hoe je nu voert:
vanaf ongeveer de 9de maand mag ze en vettere wei, en/of constant hooi/voordroog/kuilvoer.
De eiwitten mogen dus meer worden.Eventueel extra vitamines/mineralen toevoegen.

ik heb geen speciale krachtvoermix voor mijn dragende merrie's, ze hebben allemaal dezelfde mix.

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Drachtige merrie, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:19

En je zou in plaats van de Dravers brok de laaste 4 maanden merriebrok van Havens kunnen voeren.

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Drachtige merrie, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:24

Ik heb nu met Sizzle van ons dat ze veel te dik is! Lijkt wel of ze nu al moet bevallen!

Zij kreeg 1 kilo havens muesli blauw
1 kilo reformmuelsi van havens

Onbeperkt hooi en 4 uur per dag vrij vette wei. En deze dame doet dus niks veder. Ik ga nu dus 3 x per week een 1/2 uurtje lopen en 1 kilo meusli in totaal en 3x hooi en 4 uur wei. Kijken of het werkt!

Iemand daar nog tips over?

Het is altijd al een hongerlap geweest maar uiteraard mijn schuld dat ik haar te dik heb laten worden. Stom stom!

PaolaPromise

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Herentals, Belgie

Re: Drachtige merrie, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:35

Ik zou inderdaad de laatste 4/5 maanden overstappen op merriebrok, ze zal nu niet veel nodig hebben omdat ze nu op de wei staat (neem ik aan??) maar van de winter eet ze geen gras meer en zal ze wat meer brok nodig hebben... Bandit heeft tot de bevalling maar 2 kilo merriebrok per dag gehad omdat ze gewoon niet meer nodig had. Anderen krijgen 4 kilo dus het ligt maar net aan de merrie. Nu het veulen een maand oud is, begint Bandit wel behoorlijk af te vallen, Almika drinkt haar helemaal leeg!! Dus nu krijgt ze wel 4 kilo. Je moet dus gewoon even aankijken hoe je merrie op het voer reageert. Als ze snel te dik word en ze voldoende hooi bijgevoerd kijgt, denk ik dat ze van de winter aan 2 kilo per dag best genoeg zal hebben. Mits je niet volop met haar traint.

De laatste maanden van de dracht heb ik ook 'Mare Care' kruiden van de paardendrogist bij gevoerd, daar zit super veel in en ze vinden het erg lekker!

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Re: Drachtige merrie, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:36

Hallo,

Bedankt voor jullie tips.

jessiejanes schreef:
vanaf ongeveer de 9de maand mag ze en vettere wei, en/of constant hooi/voordroog/kuilvoer.
De eiwitten mogen dus meer worden.Eventueel extra vitamines/mineralen toevoegen.


Dus het gaat erom dat ze meer eiwitten binnenkrijgt. Volgens de Soulmateverkoper hoef ik niet meer viamines te gaan geven. Ze werkt dan immers toch niet veel meer en 2 schepjes per dag is de aanbevolen hoeveelheid.

anika schreef:
En je zou in plaats van de Dravers brok de laaste 4 maanden merriebrok van Havens kunnen voeren.


Ok. Dat kunnen we bij ons op stal gewoon bestellen. Is dat dan i.p.v. de gewone brok of naast de gewone brok?

anika schreef:
Ik heb nu met Sizzle van ons dat ze veel te dik is! Lijkt wel of ze nu al moet bevallen!

Zij kreeg 1 kilo havens muesli blauw
1 kilo reformmuelsi van havens

Onbeperkt hooi en 4 uur per dag vrij vette wei. En deze dame doet dus niks veder. Ik ga nu dus 3 x per week een 1/2 uurtje lopen en 1 kilo meusli in totaal en 3x hooi en 4 uur wei. Kijken of het werkt!

Iemand daar nog tips over?

Het is altijd al een hongerlap geweest maar uiteraard mijn schuld dat ik haar te dik heb laten worden. Stom stom!


Bij mij werkt het eigenlijk alleen maar om haar regelmatig aan het werk te houden en in te grijpen (wat voeren betreft) als ze weer wat te dik wordt.

PaolaPromise schreef:
Ik zou inderdaad de laatste 4/5 maanden overstappen op merriebrok, ze zal nu niet veel nodig hebben omdat ze nu op de wei staat (neem ik aan??) maar van de winter eet ze geen gras meer en zal ze wat meer brok nodig hebben... Bandit heeft tot de bevalling maar 2 kilo merriebrok per dag gehad omdat ze gewoon niet meer nodig had. Anderen krijgen 4 kilo dus het ligt maar net aan de merrie. Nu het veulen een maand oud is, begint Bandit wel behoorlijk af te vallen, Almika drinkt haar helemaal leeg!! Dus nu krijgt ze wel 4 kilo. Je moet dus gewoon even aankijken hoe je merrie op het voer reageert. Als ze snel te dik word en ze voldoende hooi bijgevoerd kijgt, denk ik dat ze van de winter aan 2 kilo per dag best genoeg zal hebben. Mits je niet volop met haar traint.

De laatste maanden van de dracht heb ik ook 'Mare Care' kruiden van de paardendrogist bij gevoerd, daar zit super veel in en ze vinden het erg lekker!


Ja, ze staat nu een paar uur per dag op een niet te vette wei. Ze krijgt in de winter altijd al wat meer brok. Volop trainen is er de laatste maanden vast niet meer bij.

Groetjes en bedankt,

Bianca