Sooty toch niet zwart?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:09

Hier een foto (voor vergelijking) van een DNA getest buckskin:
trekt heel veel op de kleur van de merrie.

'California Chablis' - Oldenburg stud

Afbeelding

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 01:54

Peterina schreef:
Francis schreef:
Brown is dus wel een aparte kleur, komt alleen niet zo heel veel voor


Brown net als Bay is niet een 'aparte' kleur maar is een 'modification' op een basis kleur door een andere gene. Deze verandering maakt dat de basis kleur anders er 'anders' uit ziet.
Momenteel wordt wetenschappelijk in verschillende laboratoria rond de wereld onderzoek gepleegt achter de uitwerking van de Agouti gene op zwart (basis kleur), specifieke de verschillende 'types' agouti. Het zijn juist deze 'types' dat de variant in 'tint' (om het zo te noemen) van bay naar 'brown' veroorzaken.
Maar buiten al dit om ... brown is niet een aparte kleur maar beter gezegt een variant van een bestaande kleur.


Da's dus eigenlijk wat ik ook zei... zwart met iets 'extra's'.. waar mij het om ging is dus dat 'brown' wel degelijk een bestaande kleur is, in tegenstelling tot wat Stef dacht... ik legde het misschien iets minder duidelijk uit..

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 06:50

Precies Peterina, er zijn gewoon verschillende soorten Agouti. Net als je ook Wild Bay paarden hebt met erg weinig zwart aan de benen, manen en staart zoals bijvoorbeeld mijn Arabier Sudar.

Dus je hebt al Seal, Bay en Wild Bay, die allemaal Agouti-soorten zijn, maar niet hetzelfde zijn en al dan niet van invloed van Sooty/Smutty er licht, donker em zelfs zwart uit kunnen zien.

Seal:
Afbeelding

Bay:
Afbeelding

Wild bay:
Afbeelding

Leuk om te zien wat Wild Bay met een Buckskin kan in tegenstelling tot wat Seal doet op de foto van Peterina Knipoog
Afbeelding

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 22:16

DNA-typing laat nog even op zich wachten...
Eerst even met de APHA gemailed: zij accepteren alleen een uitslag van UC Davis. Dus de papieren die ik al klaar had liggen voor het lab dat Jeddah me aangeraden had konden in de prullebak. Tong uitsteken

Ben nu alles aan het verzamelen wat Davis wil hebben, heb ik ook nog een "Import Permit" nodig. Gaaaap Dus dat formuliertje ook maar even aangevraagd, weet iemand wat dit inhoudt? Verward Is alleen voor zendingen buiten de VS dus zal wel een soort veterinaire verklaring zijn. Ha, wij hebben hier minder besmettelijke ziekten bij paarden dan zij Tong uitsteken

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:21

Ships! balen dat het alleen via UC Davis kan, is ook nog 2 keer zo duur. Ja, dat formulier weet ik nog, heb ik toen wel gewoon ingevult geloof ik. In elk geval geen problemen gehad.

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 22:25

Kosten vallen wel mee, hoor.
50 dollar voor de Red factor en Agouti test, nog eens 25 erbij voor de Cream Dilution. Dus dat is 75 dollar totaal, da's nog wel te doen.
Nog een vraagje, heb je het verstuurd met "Postal Service" of via een van de privebedrijven "Fed Ex, UPS, DHL" e.d.?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:31

Och ja, het is ook niet onwijs veel geld hoor! (waarom test je op Red factor? Mama is toch rood?) Ik heb gewoon op de post gedaan bij het postkantoor. Niks bijzonders! Uiteindelijk moest ik wel mailen voor de resultaten bij hun, maar kreeg vele weken later toch alles ook per post, en dat van heel veel andere mensen... was een beetje raar gegaan, maar was ook al 4 jaar geleden! Haha!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:33

Natascha dH schreef:
Kosten vallen wel mee, hoor.
50 dollar voor de Red factor en Agouti test, nog eens 25 erbij voor de Cream Dilution. Dus dat is 75 dollar totaal, da's nog wel te doen.
Nog een vraagje, heb je het verstuurd met "Postal Service" of via een van de privebedrijven "Fed Ex, UPS, DHL" e.d.?


Dat valt wel goed mee! Ben je zeer zeker dat het $50 voor Red + agouti is, want ik had gehoord dat het $50 voor Red was EN $50 voor agouti ... twee aparte tests dus? Zou mooi zijn als het + is!!

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 22:43

Red factor (Extension gene, allel E/e) en Agouti is bij hun 1 test:
http://www.vgl.ucdavis.edu/service/horse/instructions.html#cost zie "Cost"

Maar ik wil toch wel weten of ze dit zwartgen (E) draagt?
Of gaat de "strijd" alleen nog tussen Sooty Buckskin en Smokey Black? Clown Clown

De eerste test is 50 dollar elke volgende 25. Zo lees ik het.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:44

Zwart draagt ze, red ook. De vraag is of ze Agouti draagt en of ze Creme draagt.

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 09:40

Oke, het heeft even geduurd, maar de spullen zijn op de post Go jij! Go jij! :
Ik heb de papieren voor de test ingevuld, voldoende haren uit het kleine staartje gerukt Knipoog (ze gaf geen krimp), enkele foto's op verzoek bijgevoegd en de "Import Permit" samen met een verklaring dat mijn paard gezond is in een aparte envelop aan de buitenzijde van het pakketje (grote envelop) gestopt. Tong uitsteken

Ik hoop dat ik nu aan al hun eisen heb voldaan. Nu ongeveer 2 weken (1 week reistijd en 1 week onderzoek) afwachten en we weten wat Sooty voor kleur is Haha!
Zijn er nog mensen die zichzelf willen toetsen?
Jedda zegt Smokey Black
Volgens Francis is het Sooty Buckskin
Ben benieuwd.....

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:04

Wij wagen geen gok meer, hihihi, dat laten we gewoon aan de experts over Haha! .

Wij vinden Sooty 'alleen maar' heel erg mooi Vingers aflikken .

Groetjes, Gies

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:37

Smokey had ik in't begin ook al als mogelijkheid genoemd, maar voor de 'poll' zal ik 't nu op sooty buckskin houden... 't zal mij benieuwen!

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 15:16

UPDATE:

Sooty is nu 3 maanden oud, maar d'r bouw wordt nog erg verhuld door het veulenhaar.
Het is net de onthulling van een schilderij iod, heel langzaam komt het onder het "laken" vandaan Clown Tong uitsteken

Het hoofdje is al bijna klaar, onderkant hals en voorborst ook
Afbeelding
Afbeelding

De rest is net of de muizen eraan gevreten hebben Cool :
Afbeelding
Afbeelding

Maar ze blijft charmant Bloos
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Tot gauw weer Doei!

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:34

Adorable! Lovers

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:55

Hoe je Sooty op de foto zet en hoe haar vachtje eruit ziet, doet er helemaal niet toe, want ze is gewoon mooi!! Haha!

Groetjes, Gies

a3a

Berichten: 160
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:45

Ik heb d'r echt geen bal verstand van. Ik ga voor blijvende uitslag "toverbal"! Haha! Nu zonder gein, ik weet het echt niet, maar ik ben wel benieuwd waar jij nu op rekent Natascha. Hoe groot is Sooty trouwens nu? En heb je al een voorspelling voor de grootte gedaan? Veel plezier met de dames, en even in spanning afwachten maar. En geef je haffie een knuf van mij.
Groetjes, A.

lesleymoos

Berichten: 630
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:28

Daar is ze wee Haha!
Wat een lekker popje blijft het toch, echt heel sweet Lovers