Sooty toch niet zwart?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 16:53

Ooh help, ik heb een toverbal !!
Jullie hebben Sooty gezien vanaf dag 1, zwart als de nacht. Ze is nu een beetje vaalbruin van kleur, maar dat kan door het bleken van de zon.
Tussen d'r billen en op de plaatsen waar ze schaafwondjes heeft gehad (de kleine bengel) krijgt ze zwarte haren.
Afbeelding

Maar nu begint ze rond d'r ogen en op d'r neus te verharen en ....kijk voor jezelf....
Wat moet ik nu op het papier laten zetten?? Verward
Afbeelding
Afbeelding

HELP !!

Misschien toch zo'n kleurtje? (donkere buck??):
Afbeelding


Nog even wat leuke foto's van vandaag. Ze stonden net in een nieuw strukje wei, dus alleen foto's van eten-eten-eten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(hihi, de kleine draak heeft nu een halstertje met vangtouwtje. Anders wil ze niet mee naar binnen 's nachts. Als je d'r hebt, geen probleem, loopt netjes mee. Maar een halstertje omdoen in de wei, nee, da's een te leuk spelletje nu.)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:58

hmm, help me even, hoe staat moeders geregistreerd en hoe pa?
Brown zou kunnen, sooty buckskin of smokey kan ook een dergelijke bruine kleur geven. http://members.aol.com/MFTHorses/sponenbg.htm (even naar nr. 7 scrollen voor sooty)

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 09:24

Ma is sorrel tobiano, maar dan wel een wat donkere sorrel, niet rood.
Pa is een buckskin. Maar het vreemde is dat zijn ouders qua kleurbenaming niet het palominogen dragen (dus geen palo of buck).

yerry

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:47

haha, je hebt een toverballetje!!
Ik denk dat ze een brown is, die zijn in de winter zo goed als zwart en in de zomer krijgen ze een muil en in de liezen wat ligtbruinig. Dit komt erg veel voor bij dravers....
grappig he??

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:37

Natascha dH schreef:
Ma is sorrel tobiano, maar dan wel een wat donkere sorrel, niet rood.
Pa is een buckskin. Maar het vreemde is dat zijn ouders qua kleurbenaming niet het palominogen dragen (dus geen palo of buck).


Dat komt omdat je bij de AQHA maar 1 kleur mag kliezen, ook wanneer een paard meerdere kleuren/factoren draagt. Dat gebeurd erg veel bij Dunskins/Dunalino's.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:37

Hahaha, ze blijft je verrassen, die kleine meid, Clown alhoewel... klein, als ik haar zo bij Pooh zie dan groeit ze toch aardig door en het kontje staat op de foto alweer hoger Tong uitsteken . Volgens mij, ziet ze eruit als een hele donkere buckskin. Dat zou wel kunnen gezien Ace z'n moeder een echte donkere brown is en Ace ook van die hele donkere platen op zijn nek en schouders heeft.
Ook Ace z'n kleur is niet altijd dezelfde, vorig jaar zomer was hij een stuk lichter van kleur terwijl hij dit jaar veel meer donker haar heeft behouden.

Ach, Natas, effe wachten nog totdat het hele vachtje is verdwenen Haha!

Het halfbroertje van Sooty dat een paar weken geleden geboren is, was erg duidelijk over zijn kleur, net als pa een buckskin met een aalstreep op de bil en verder geen dun kenmerken dus zal ook wel gewoon als buckskin geregistreerd gaan worden Knipoog .

Ze is echt een mooi meisje aan het worden Natascha!!!!!!!

Groetjes, Gies en Paulus

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 13:08

@ Gisela: Of ze is smokey black. Dit op aanwijzingen van Jeddah.

Als Ace (= vader van Sooty) buckskin is, dan moet zijn moeder dus genetisch geen donkere brown zijn, maar een smokey black (als ik het goed begrepen heb Clown ). Dan komt het palomino(delution)gen daarvandaan. Want ace z'n pa is Sorrel, dat is duidelijk.

Als er na het verharen nog geen duidelijkheid is, dan moet ik er maar wat geld Geld, geld! tegenaan gooien en laten testen op in ieder geval het agoutigen (smokey black <-> buckskin ) en misschien ook wel delutiongen en op bont??

Hihi, geen vlekken en ze houd ons toch bezig... Knipoog Clown Clown

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:40

Ja hoor, google maar es op sooty en smokey, dan krijg he behoorlijk 'bruine' voorbeeldjes te zien.. .toevallig onlangs nog helemaal uitgezocht wat de mogelijkheden zijn omdat een vriendin een buckskinnetje uit een chestnut x brown kreeg.. de bruine hengst wordt nu dus getest en zal waarschijnlijk (gezien allen buckskin voorvaders) een sooty buckskin zijn.

lesleymoos

Berichten: 630
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:52

He Natas!

Wat is ze toch leuk, van de kleur heb ik geen kaas gegeten, maar t is in iedergeval een leuk kleurtje Haha!


Groetjes

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:05


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:36

Ik denk toch dat ze een Smokey blak ius, gezien de kleur bij de geboorte en het feit dat ze nu lichter ipv donkerder wordt. Dat heeft die van sflj's vrouw, Asbe, ook zo gedaan, die leek ook een klein tijdje Buckskin te zijn. Ik ben erg benieuwd hoe ze zou testen! Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 00:01


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 00:02

Ik hoor iets piepen in mn oor?! Haha!

Klopt, Asbe werd muisgrijs geboren, werd daarna heel donkerbruin (en is als 'brown' geregistreerd) maar werd nog in het eerste jaar heel licht. Leek erg veel op een buckskin. Ze had vooral hele lichte benen, die uiteindelijk bijna zwart geworden zijn.
In de flanken enz is ze in de zomer vaak wel wat lichter maar over het algemeen is ze heel donkerbruin.
Uiteindelijk hebben we haar laten testen en bleek ze dus inderdaad smokey black te zijn.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:27

Wat de naam van het kleurtje ook mag worden; ik vind het prachtig! Net als Sooty trouwens Knipoog

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:37

Kijk even op www.oaklandqh.com, klik broodmares aan, en klik dan op Lady Dun Glo. Dat is de moeder van Ace, is sinds 2 jaar in bezit van Oakland. Kijk naar haar kleur op de foto, deze merrie staat dus geregistreerd als brown, maar zie haar neus.....

Groetjes, Gies

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:19

Haar neus is licht Gisela, maar ik denk dat ze een smokey is, geen buckskin.
Kijk naar mijn 2 zwarte paarden in mijn profiel, zwart kan ook erg opbleeken en Simply wilden ze ook als Brown registreren terwijl ze genetisch gewoon zwart is (geen creme gen).

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:32

Nou, mijn punt was alleen, ze staat geregistreerd als brown. Ik dacht dat het misschien handig was om een foto te hebben van de mama van Ace voor de kleurenexperts omdat ik denk dat het haar registratiekleur is, die niet klopt .....

Gezien de kleur van Ace en de kleur van Sooty, denk ik dus dat Lady Dun Glo de kleine Clown van het gezelschap is Haha! .

Groetjes, Gies

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:35

Oh. Maar dat ze de creme gen móet dragen is wel duidelijk, anders had Ace geen Buckskin kunnen zijn. (of er heeft een andere hengst opgezeten Knipoog ).

Er zijn onwijs veel paarden is fout geregistreerd staan, juist ook Smokey blacks, want die kleur erkend de AQHA niet eens. Net als Champagnes enzo. Dus die worden allemaal fout geregistreerd.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:46

Even buiten het feit dat Sooty dan toch een smokey black IS, hoe moet je haar als kleur registreren als de AQHA dit niet als kleur erkent? Dan toch 'gewoon' als brown?

Groetjes, Gies

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:50

Das aan jezelf. Genetisch is ze, zwart, je kan vragen haar als Black te registreren en bij remaks te laten zetten, Carries the Creme gene. Zo doen ze dat tegenwoordig ook bij Champagnes en bij bijvoorbeel Dunalino's. Ze als 1 kleur, Palomino bijvoorbeeld laten registreren en bij remakts zetten, carries and expresses the Dun gene.
Bij Smokey Black wordt het niet echt "expressed". Je zal haar waarschijnlijk dan wel moeten laten testen wat tegenwoordig maar 25 dollar kost en waarvan ik de link al naar Natascha heb gestuurd.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:55

Dus als je haar laat testen, en ze is smokey black, dan kun je dus laten registreren als black met als opmerking 'carries the creme gen'? Begrijp ik dat goed? Da's voor mij wel goed om te weten voor het geval we ooit nog zo'n toverballetje krijgen....

Groetjes, Gies

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:59

Ja, in principe moet dat mogelijk zijn, het gebeurd wel, laat ik het zo zeggen, maar de AQHA kan ook nogal eens erg moeilijk doen soms... dus ik garandeer niks! haha!

Maar dit kan je dus ook doen als je met Ace een Dun dekt en er komt een Dunskin of Dunalino uit. Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:11

even offtopic.
Ik zie hier mensen over brown praten, maar dat "bestaat" toch niet in engels talige kleurbenamingen? Dat is toch bay?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 02:01

Bay is zwart met agouti (bruin tot roodbruin lijf met zwarte manen, staart en onderbenen, brown is bay met sooty, daarbij krijgt het lijf ook zwarte haren:

Citaat:
4. "Sooty" is a factor that adds black hairs into the base color. This changes the appearance from a clear color to a sooty color, and in some systems of color names will change names of some colors.

Brown is dus wel een aparte kleur, komt alleen niet zo heel veel voor

http://members.aol.com/MFTHorses/sponenbg.htm

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Sooty toch niet zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:58

Francis schreef:
Brown is dus wel een aparte kleur, komt alleen niet zo heel veel voor


Brown net als Bay is niet een 'aparte' kleur maar is een 'modification' op een basis kleur door een andere gene. Deze verandering maakt dat de basis kleur anders er 'anders' uit ziet.
Momenteel wordt wetenschappelijk in verschillende laboratoria rond de wereld onderzoek gepleegt achter de uitwerking van de Agouti gene op zwart (basis kleur), specifieke de verschillende 'types' agouti. Het zijn juist deze 'types' dat de variant in 'tint' (om het zo te noemen) van bay naar 'brown' veroorzaken.
Maar buiten al dit om ... brown is niet een aparte kleur maar beter gezegt een variant van een bestaande kleur.