Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:15

Sluit ik me bij aan... vroeger wel uitgevoerd, maar later nooit het nut meer van ingezien (t wordt nog wel veel gedaan trouwens)

Ik ga het artikel es lezen... Ja

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:32

Je hoort wel over een overbelaste voorhand, maar bestaat er ook zoiets als een overbelaste achterhand?

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:29

wat een intressant artikel, heb het gelijk opgeslagen!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:30

@himyar: Ik denk het wel ja...

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:36

Zeker kan dat een overbelaste achterhand. Ik heb zo'n jaartje of 1,5 geleden mee gemaakt dat iemand een paard (KWPN-er) naar het slachthuis heeft kunnen brengen door te veel van de achterhand te gaan vragen bij een paard wat dat fysiek niet kon!

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:37

Zo ook met het sterker maken van de rug, teveel krachttraining van de rugspieren kan ook tot overbelasting leiden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:40

Ik denk wel dat dat kan, maar dat je dat niet zal krijgen mits je je paard, zoals in artikel logisch omschreven staat, in balans houdt. En uiteraard zal het per paard en per bouw verschillen. Paarden met een zeer gehoekt achterbeen zullen sneller slijtage aan de spronggewrichten hebben dan paarden met een correct achterbeen, denk ik.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:31

Nogal een technisch verhaal, maar ik maak er uit op dat men wil zeggen dat het lang laten maken en laten zakken van de hals geen ontspannende werking heeft op de rug?
http://horsesforlife.com/Magazine/LongAndLowCornille
Bij western paarden ziet men graag een laag aangezette hals die laag gedragen wordt, volgens de warmbloed mensen is dat een crime, want hiermee zou je je paard "voorover" trekken en meer op de voorhand "dwingen". Omdat een hoog gedragen hals het gewicht aan de voorkant reduceerd en het paard met hoofd en hals hoog beter zou kunnen verzamelen. Hoge hals of lage hals, kwa bouw en kwa rijden?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:35

Hier vond ik inderdaad iets over overbelasting van de achterhand, in dit geval van de spronggewrichten:
http://www.ridingart.com/soundness.htm
The Hock Joint
A common lameness in performance horses is the breakdown of the hock joints.

The hock is made up of a number of little bones. Damage to these bones doesn't always show up right away but at some point will likely emerge as synovitis, arthritis or advanced degenerative joint disease, commonly referred to as spavin. The joint doesn't fully mature until the horse is about 4 years old. For this reason, horses should not be ridden before the age of four. However, there are numerous light groundwork lessons that are very valuable in preparation for riding.



For all horses, hard stops, tight turns and excessively repeating activities that require the horse to carrying more weight on the haunches, put enormous stress on the hock joints, which often results in hock pain and early breakdown. Tight turns can also lead to ringbone in the hind fetlocks but is more commonly found in the front fetlocks. Footing Ideally, the footing is somewhat soft doesn't readily compact. If the footing is too hard or rocky, horses can develop sole bruising, navicular, pedal osteitis, road founder or even fatigue fractures. If the footing is too deep, horses can develop muscle strain, bone spavin or bowed tendons. In General In order to ride for long-term soundness, the rider must develop an awareness of the mental and physical impact of the work on the horse. Tension created by anxiety and lack of balance can significantly hinder the horse's performance. When the horse is tense he looses shock absorbency and, over time, the undue concussion can lead to arthritis or other physical ailments. Thoughtful work can help extend the horse's pain free life and the enjoyment of his work.

Zou dit ook onderhevig zijn aan lichaamsbouw, zoals Jeddah al zegt in verband met vrij scherp gehoekte achterbenen? We willen graag achter veel buiging in de gewrichten zien, maar deze moeten dit ook wel aan kunnen.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:57

Adrienne schreef:
Himyar schreef:
Op www.fokt.nl
Ik had daar juist die opmerking neer gezet over de Quarterhorse die in Utrecht was "gewogen" waarbij de uitkomst van de gewichtsverdeling over voor en achterbenen vrijwel 1 : 1 en deze "blonde" Haha! discussie partner vindt dat het toppunt van een onevenwichtig paard. Met dezelfde persoon heb ik hier op Bokt in het verleden al flink zitten te bekvechten, maar hier komt hij nu niet meer.


Heb je gevraagt wat deze persoon dan wel verstaat onder "in evenwicht" zijn. Ben echt benieuwd wat de blonde persoon in kwestie daar voor antwoord op geeft en of zo'n paard wel bestaat Haha!


Ik wacht nog steeds op een reactie van die persoon.
Vond ondertussen wel het volgende, misschien dat dat er ook mee te maken heeft:
http://www.agric.nsw.gov.au/reader/1028
Balance can actually be measured—the distance from the point of the nose to the mid-point of the wither should be equal to the distance from the point of the wither to the end of the tail bone. Experienced judges can visually assess this.

Klinkt alleen niet echt logisch, want daarmee zou je dus juist toch weer veel gewicht op de voorbenen hebben, lijkt mij?!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:02

Himyar schreef:
Nogal een technisch verhaal, maar ik maak er uit op dat men wil zeggen dat het lang laten maken en laten zakken van de hals geen ontspannende werking heeft op de rug?

Nee, alleen als je het paard over zijn tempo jaagt ( rushing the horse over its natural cadence)

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:17

Himyar schreef:
Ik wacht nog steeds op een reactie van die persoon.
Vond ondertussen wel het volgende, misschien dat dat er ook mee te maken heeft:
http://www.agric.nsw.gov.au/reader/1028
Balance can actually be measured—the distance from the point of the nose to the mid-point of the wither should be equal to the distance from the point of the wither to the end of the tail bone. Experienced judges can visually assess this.

Klinkt alleen niet echt logisch, want daarmee zou je dus juist toch weer veel gewicht op de voorbenen hebben, lijkt mij?!


Lijkt me niet echt een goede manier van kijken want hoe meet je dan de afstand van de neus tot de schoft over het hoofd heen of zo? Alle andere manieren zijn nog minder betrouwbaar en afhankelijk van hoe het paard zijn hoofd op een bepaalt moment houdt. Trekt ie zijn neus 10 cm meer richting zijn borst en je hele meting is al niks meer waard.
Lijkt me flauwe kul deze methode.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 14:40

Ik heb een reactie op het andere forum gekregen i.v.m. mijn opmerking daar over de 1 : 1 verhouding van de Quarter horse die in Utrecht is gewogen. Dit is de letterlijke reactie:

"Alhoewel een uitleg aan jouw normaliter wegglijdt als water bij een eend zal ik het voor de anderen proberen duidelijk te maken.
Als bij een paard op stand de verhouding 1op 1 is, dan is elke verandering die de hoeken van skelet in de beweging maakt een verandering t.o.v. van de hoeken op stand. M.a.w. als b.v. de hals omhoog of naar beneden gaat of als de achterbenen worden opgetrokken en naar voren gebracht in de beweging is de gewichtsverdeling niet meer 1 op 1 en krijg je dus te maken met een onbalans.

De afbeeldingen van de QH die jij veelvuldig projecteert, laten dat ook overduidelijk zien. Ze lopen bijna allemaal op de kop, hebben een zeer geringe en zeker geen gewelfde halswerking in de beweging en het zweefmoment is marginaal. Wat het paard in dit geval dus doet, is de hals zoveel mogelijk in die stand te houden die het ook stilstaand hanteert. Daarbij draagt het door de veranderde hoeken van de achterbenen meer gewicht op de voorhand en is het daardoor niet in staat om de bovenlijn horizontaal (balans) te houden.

Bij een evenwichtig gebouwd paard is die verhouding op stand 60/40. Door de veranderde hoeken in de beweging, waarbij het hoofd, de hals en de staart een cruciale rol spelen, verandert ook de gewichtsverdeling en is het paard in staat om de noodzakelijke gelijke gewichtsverdeling van 50/50 op de dragende benen consequent in stand houden."

Dit ging over de palomino op de foto die ik ook hier heb geplaatst in deze topic.
Ik heb het nu zo vaak over Quarter horses gehad daar, dat sommigen er een beetje kriegel van worden Haha! . In hun ogen zijn het maar mislukkelingen die je vooral niet aan moet halen als zijnde een rijpaard.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 14:44


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:19

Himyar schreef:
Dit ging over de palomino op de foto die ik ook hier heb geplaatst in deze topic.
Ik heb het nu zo vaak over Quarter horses gehad daar, dat sommigen er een beetje kriegel van worden Haha! . In hun ogen zijn het maar mislukkelingen die je vooral niet aan moet halen als zijnde een rijpaard.


Wat een kortzichtige Lips are sealed ..... nahja.. vul maar wat in... Heb je ze verteld dat die mislukkelingen wel het grootste ras (in aantal dus) ter wereld vormen? Dat het paarden zijn die door de eeuwen heen hun voer met hard werken verdienen moesten. Domme dozen....
Weet dat je er beter niet op kunt reageren, maar af en toe kan ik me zo ergeren aan zoveel domheid en kortzichtigheid...
Ok, stap van m'n zeepkissie, adem in...pfff... adem uit.... 'k Zal maar niet naar dat forum gaan dan. Knipoog Tong uitsteken

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:23

~~~~~~Zennnnn~~~~~~ even een dosis voor Francis.........

Erg krom geredeneerd, zucht......
Waar heeft dit mensfiguur deze wijsheden kunnen absorberen??

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 16:34

Sommigen beweren ook dat het gaan zitten van reining paarden in de stop/spin en van cutting paarden niets met verzamelen van doen heeft, "want paarden met een renskelet kunnen niet verzamelen".

Het is niet maar 1 persoon die deze dingen beweert, hij (ja het is een hij) heeft meerdere aanhangers, de meesten vrouwelijk, of het blonde dozen zijn, is mij niet bekend Knipoog . Maar ik vind die palomino zelf toch verdraaid correct draven en niet op de kop of ik moet echt de ballen verstand hebben.
Misschien moet ik inderdaad die gasten maar lekker in hun sop gaar laten koken, want je zou nog bijna gaan twijfelen ook of je het zelf dan toch niet verkeerd hebt...

Afbeelding

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:50

Afbeelding
Dit is mijn Quarter Enterprise Cody, ook al zo'n beroerde beweger..........Hyper!.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:54

Misschien geeft t plaatje een vertekend beeld omdat de kont hoger is?

Van al die wetenschappelijke verhalen heb ik geen verstand... Cool

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:57

@Cer, welke bibs is hoger?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:04

AAAAAAAArg wat een onnoemelijke doos is dat zeg!

Maar goed je kunt hem/haar met zijn/haar eigen theorie om de oren vegen. Want als een 1:1 gewichts verdeling problemen geeft als deze een achterbeen optilt dan moet een paard wat 2/3 van zijngewicht op de voorhand draagt echt op zijn smoel gaan als die een achterbeen van de grond haalt! Die heeft namelijk al het overgrote deel van zijn gewicht voor hangen en dat wordt dan dus nog meer!

Sommige mensen zijn gewoon onverbetelijk dom! Ik geloof ook dat ik op die site weg moet blijven want hier kan ik dus ook totaal niet tegen!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 07-07-06 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:04

Nou, van cody en die palomino, althans, op de foto. Maar dat kan door de hoek komen... *zit nu met lineaal op beeldscherm Haha! *

Visueel lijkt het dan misschien alsof ze voorover kukelen??

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 17:09

Als het achterbeen eerder op de grond is dan het voorbeen, zoals bij de palomino, hoe kan hij dan in hemelsnaam op de voorhand lopen?? Dan zou het voorbeen eerst aan de grond moeten staan en de achterbenen nog in de lucht moeten "hangen".
Quarterhorses zouden niet duurzaam zijn, omdat hun lichaam onevenwichtig wordt belast door hun (slechte) lichaamsbouw, give us a break! Echt gel*l.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:12

Cer, Codys kont is in staande positie 'normaal'. Ze is trouwens de mama van Vera's Digger!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Ideale lichaamsbouw western rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:13

Himyar schreef:
Quarterhorses zouden niet duurzaam zijn, omdat hun lichaam onevenwichtig wordt belast door hun (slechte) lichaamsbouw, give us a break! Echt gel*l.

Daarom worden ze gemiddelt zeker maar een kleine 10 jaar ouder dan hun warmbloed neven!

Ben nu echt nieuwsgierig geworden, bijna hylarisch hoe dom deze figuren zijn Haha! Cool