3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:14

mij is verteld dat je met bovenstaande regel aardig kunt zien hoe een paard uitgroeid. Mijn veulen wordt officieel 2 eind mei en met 3 weken en 3 maanden was het een ontzettend mooi ding. Dikke kont bijvoorbeeld.

Nu met 2 jaar...... mmmmm.... beetje achtergebleven in de groei?? ze is lang niet zo imposant als ze was en lijkt bij lange na (nog) niet op een quarter.
Ze ziet er uit als een 'gewoon' ponyveulen.
Maak ik me nou zorgen of zie ik spoken, ik heb nog nooit een veulen gehad en heb geen vergelijkingsmateriaal....
Er is mij verteld dat het een correct gebouwd veulen is en dat ik me geen zorgen hoef te maken, maar ik vraag me af of ik de enige ben met zo'n slungeltje. Als ik kijk bij hengstenpresentaties dan zie ik meer volwassen 2 jarigen voorbij komen. tuurlijk zijn die er dan op uitgezocht want ze moeten de hengst promoten, maar wat doe ik dan verkeerd?

Ze krijgt/kreeg onbeperkt hooi/kuil en 1 kg brok, is altijd op tijd ontwormd etc en staat nu sinds een week lekker op de wei. Ik hoop echt dat ze een groeispurt gaat maken want nu vind ik dr veel te klein....

3 dagen oud:
Afbeelding

3 weken oud:
Afbeelding

3 maanden
Afbeelding

1,5 jaar oud:
Afbeelding

en nu april 2006:
Afbeelding

zoals je ziet is mamma een aardige tank en paps is ook niet te minste maar die kleine blijft een beetje achter....
toch maar pokon voeren?

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:19

HAHAHAHAHA.... nou, ik werk toevallig bij de Pokon !!!
Mijn paard wordt er ook niet groter van, hihihi....

Moet je eerlijk zeggen dat ik daar nooit zo in geloof, alles is afhankelijk van de meest idiote dingen zoals het weer: vroeg of laat op de wei, groeit het gras, lang op stal...
Oook zoiets: geen blessures waardoor achterstand optreedt, blijft mama wel gezond.....

ik bedoel maar, alles is afhankelijk....

ik vind het trouwens een leuk dier !!!! wacht maar tot het uitgegroeid is !!!En daarbij.... je eigen paardje is toch altijd leuk.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:46

je eigen paardje is wel het leukst inderdaad, maar het zou de opvolger van mams moeten worden en dan moet ze gezien mijn postuur toch echt wat meer op mams gaan lijken! Anders is ze volgend jaar om deze tijd te koop
Maar qua karakter is het een scheet, zo makkelijk en handig en dat is heel belangrijk! Ze staat nu in een opfok met 2jarige KWPN-ers en geloof me, doe mij maar een quarter! wat een verschil zeg....!! pfff

DubbelFun

Berichten: 88816
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:51

Bij het grootgroeien van paarden (en dus ook Quarters) zijn er zo veel factoren waar iets mis kan gaan.
Over het algemeen hoeft een jong paard niet zo hard te groeien. Het is zelfs beter voor de botten als dat wat geleidelijker gaat.

Ik ken jonge (show)paarden waar dagelijk 6 kilo voer in gaat zodat ze op een show bij de jaarlingen erbij staan als een volgroeid paard.
Niet zelden kan het lichaam dat gewicht helemaal nog niet aan en komen er op latere leeftijd (en zelfs al eerder) problemen in het bewegingsapparaat.

Wat een aantal o.a. Bokt-verhalen me wel geleerd heeft is dat je heel kritisch moet zijn mbt opfok.
Ik blijf van mening dat een jong paard niet kan leven van gras alleen en dat ze tot aan hun derde jaar best veulenbrok bijgevoerd mogen hebben.

Ondanks dat wij QPA-paarden graag 'gevuld' zien is er niets mis mee om ribben te voelen en als een paard lichtgebogen staat mag je ze zelfs een beetje zien. Maar de ogen moeten wel altijd helder staan en de vacht mag best glanzen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:53

misschien heb je daar een oorzaak te pakken als je vind dat ze achter blijft (hoewel idd niet alle paarden er op hun best uit zien als jaarling en 2 jarige). Wat nl. veel mensen (en dan vooral niet-quarter-opfokkers) niet weten is dat een Quarter en Paint als jong paard ook goed bijgevoerd moet worden. Ik zie zó vaak dat jonge Quarters of Paints in de 'gewone' opfok gegooid worden en dezelfde behandeling krijgen als de andere paarden en dan schraal blijven, achter blijven in groei, onregelmatig groeien enz. enz.
En hoe komt dat.. . Als Quarter heb je genetisch meer aanleg om spieren te krijgen. Om die spieren ook daadwerkelijk te krijgen heb je meer eten nodig. Alleen op de wei, gras en/of hooi is niet voldoende om een Quarter of Paint veulen echt lékker uit te laten groeien. Ze halen de schade best wel weer in, maar dan zie je dus idd dat ze tussen ongeveer 1 en 2½ jaar achter blijven bij wat ze zouden kunnen zijn (en wat je verwachtte aan de hand van het plaatje met bijv. 3 maanden).
Nu ben ik persoonlijk helemaal niet zo'n fan van dat grootschalige opfokgebeuren, maar ik zou dus in ieder geval proberen voor elkaar te krijgen dat 't veulen/jonge paard voldoende bijgevoerd wordt met een voer dat ook speciaal bedoeld is voor jonge opgroeiende paarden. Zo weet je zeker dat'ie alles binnen krijgt en zo optimaal mogelijk kan uitgroeien.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:59

om even in te gaan op SM's verhaal... 6 kilo voer is uiteraard verkeerd en óók verkeerd ten opzichte van het fitten van Halterpaarden. Mensen die dat doen snappen niet wat een Halterpaard is of proberen een niet-Halterpaard enigzins d'r uit te laten zien als een Halterpaard (maar met alleen veel voer mislukt dat dus jammerlijk) Een Halterpaard voer je niet, die fok je.
Dat gezegd, kan ik gelijk vertellen dat mijn Paint als jaarling t/m 3½ jarige ongeveer relatief veel voer kreeg (ze krijgt nog niet weinig trouwens, maar inmiddels wel minder). Ze zat op een gegeven moment op 4,5 kilo en die had ze écht nodig, al die jaren zijn haar ribben zichtbaar geweest. Nu geld die hoeveelheid zéker niet voor alle paarden (denk zelfs dat Dot hier meer een uitzondering dan een regel was) maar 't geeft maar even aan dat sommige paarden echt heel wat nodig hebben om hun genetich bepaalde lichaamsbouw te bereiken. Dot moest een heel eind de hoogte in en al die tijd dat ze dat deed, groeide ze niet in de breedte. Ze werd dus (helaas) absoluut niet dikker. Nu, sinds eind vorig jaar (ze wordt in mei 5) is ze gestopt met in de hoogte groeien en nu is ze eindelijk de breedte in gegaan en kan ik ook duidelijk minder voeren. Haar ribben zijn éindelijk bedekt, nog te voelen maar niet meer te zien.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:04

Ik geloof ook niet echt in die dingen, tenminste, Senna was met 3 weken echt geen beer van een veulen, maar met drie jaar zit er toch wel aardig wat breedte op.

Ik heb haar als veulen en jaarling ook meerdere malen met de meet methode getest, touw van elleboog naar kroonrand en dan omhoog draaien, daarmee zou ze elke keer maar 1.46-1.48 worden e inmiddels is ze net boven de 1.50.

Overigens moeten de meeste Halterpaarden zoveel voer omdat ze ook onwijs veel gezweet worden, daarbij blijft de hartslag erg hoog en dat vreet energie. Dat moet je er dus ook weer instoppen.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 09:40

Het is geen halterpaard maar een reiner dus die bonken spieren hoeven van mij ook niet, maar een beetje ronder en gevulder zou wel fijn zijn.

@Sugarmiss: Dus eigenlijk moet ik blij zijn dat ze niet zo snel gegroeid is?

Ze heeft elke dag 1 kg (veulen)brok gekregen in de vorige opfok (paints en quarter opfok overigens) naast onbeperkt kuil en hooi (maar dat was dus kennelijk niet genoeg?) en ze kreeg in de huidige opfok ook veulenbrok en mais erbij.
Nu ze sinds het weekend in de wei staan krijgen ze niks meer bij van de opfok maar wel van mij.
Ik geef dr al sinds dr verhuizing begin maart voer bij omdat ze wat energie verbruikte omdat die KWPN-ers dr niet zo lief vonden als ik . Ook nu blijf ik bijvoeren op de dagen dat ik kom, want ik kan niet iedere dag naar de opfok alleen om te voeren.

In de vorige opfok stonden ze wel buiten in paddocks in groepjes maar hadden helaas geen gras tot hun beschikking. Omdat ik mn paarden graag in t gras zie en er een opfok dichterbij huis was heb ik dr verhuisd. Nu staat ze in een enorme wei met 4 andere 2-jarigen. Nu kan ik er ook wat vaker heen en hoop dat ze een groeispurt gaat krijgen deze zomer al dan niet met een beetje hulp van extra voer en beweging in de wei.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:48

Maak je niet al te veel zorgen deze komt er wel!Wacht nog maar een zomer af en je hebt waarschijnlijk al een heel ander paard.Mooi veulen met een hele mooie moeder!

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:12

Ik denk dat wat jij erbij voert niet eens "extra" is, maar gewoonweg nodig. Een paard kan zich niet voldoende ontwikkelen op alleen maar gras of hooi/kuil. Verstandig om haar iig extra te geven en beweging de hele dag : toppie.

ElCid

Berichten: 9240
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:41

Hoi Ciska,

Een stelregel die een aardig houvast is: jonge paarden moeten ca. 150 % voer krijgen ten opzichte van een volwassen paard, dus 1 kg veulenbrok is erg weinig.
Veulenbrok is leuk voor een veulen tot een maand of 8 a 10, maar daarna moet ze gewoon goed gevoerd worden. Dus altijd hooi, geen kuil. Kuil is geen goed paardenvoer en geeft overbelasting van lever en nieren waardoor het de groei tegenwerkt doordat het het lichaam als het ware vergiftigd.
Een goed combinatie is volop goed, droog weidehooi en een goed granenmengsel, ( bijv. haver, tarwe, gerst en mais) met een vitaminesupplement.
De kans is groot dat als je een bloedproef laat doen dat de lever en misschien ook de nierwaardes al te hoog zijn.

Gras alleen is niet genoeg en veel te eenzijdig. Zeker het Nederlands gras is te vergelijken met een soort kropsla, veel water, weinig voeding. Bijvoeren dus!

Als ik jouw merrie vergelijk met mijn 1 jarige paint is het verschil heel groot. Dat paard heeft tot een maand of 3 a 4 geleden veulenvoer gehad en zoveel (alfalfa) hooi als hij opkon. Nu krijgt hij granen en hooi.

Het resultaat:
Afbeelding

Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 26-04-06 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88816
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:45

@ElCid: veulenbrok is niet tot 8 a 10 maanden, maar tot 3 jaar. Volgens de verpakking van de fabrikant.

Citaat:
een goed granenmengsel, ( bijv. haver, tarwe, gerst en mais) met een vitaminesupplement.
En dat is dus precies wat een goede fabrikant in zijn veulenbrok stopt .

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:50

Ligt maar net aan de fabrikant... zijn ook genoeg fabrikanten die een veulenbrok hebben, die idd voor veulens tot max 1 jaar bedoeld is (daar zit dan vaak een melkbestanddeel in) en daarnaast een 'opfokbrok' voor jonge opgroeiende paarden tot een jaar of 3 / 4.
Gewoon ff goed op de zak kijken dus om te zien waar 't voor bedoeld is.
En ja, een góede fabrikant stopt dat idd in z'n voer.. helaas stoppen de meesten er ook nog een handvol rotzooi in... en dat zijn er meer dan je denkt (Fabrikant die adverteerd met '100% puur natuur' die toch zwaar gif als antioxidant gebruikt bijvoorbeeld).

In mijn profiel kun je een foto zien van Dot als twee jarige.. zo kunnen ze er door goed voeren dus ook uit zien. Absoluut niet dik daar, eerder aan de schrale kant (helemaal voor de Halter) maar toch in balans en bespierd.
Laatst bijgewerkt door Francis op 26-04-06 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88816
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:52

Maar ook granen worden besproeid om schimmels te weren, dus ook die zijn niet schoon.
Je hebt idd merrie/veulenbrok, opfokbrok en veulenkorrels, afhankelijk van het merk.

ElCid

Berichten: 9240
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:56

Dat is de reden dat ik mijn paarden gewoon pure granen geef, ik heb al te veel ellende gehad met "kanr en klaar" voer. 2 paarden met zwaar verhoogde lever en nierwaardes van kuil en biks, die 4 maanden hebben moeten ontgiften. De manier van voeren van tegenwoordig geft als logisch gevolg deze verhoogde waardes en een heel groot percentage paarden heeft daar meer of minder last van.
Iedereen die een paard heeft met vage klachten, kan van alles zijn en die weet dat het paard op een dieet van biks en kuil geleefd heeft zou maar eens een bloedtest moeten doen. Het resultaat zal vaak hetzelfde zijn.
Ik ben door schade en schande wijs geworden en probeer nu anderen te behoeden voor dezelfde fouten en de bijkomende teleurstellingen.

ElCid

Berichten: 9240
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:57

Sugarmiss schreef:
Maar ook granen worden besproeid om schimmels te weren, dus ook die zijn niet schoon.
Je hebt idd merrie/veulenbrok, opfokbrok en veulenkorrels, afhankelijk van het merk.


Maar toch te verkiezen boven teveel suikers, eiwit en afvalproducten. "Schoon" voedsel bestaat in onze wereld niet meer, dus dat is een utopie om na te streven.

DubbelFun

Berichten: 88816
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:04

Er zal ongetwijfeld rommel in brok zitten en ik weet dat Francis eens een breed onderzoek gepleegd heeft hiernaar.
Maar ik denk dat je niet alle brok over een negatieve kam mag scheren en dat bij muesli's alles halelua is
Ook hier zit veel rommel tussen nl.

Om je eigen voer samen te stellen uit diverse graansoorten heb je een gedegen kennis van zaken nodig, als je die niet hebt kun je ook je paard ziek maken.

ElCid

Berichten: 9240
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:11

In overleg met mijn veearts is het zelf samenstellen aardig gelukt, aan mijn paarden te zien ook. Het is niet zo moeilijk als je denkt, de 4 granen die ik noemde in evenredige hoeveelheid, ca. 2 a 2,5 kg per dag, goed hooi + vitaminen en je hebt superfitte, superrgezonde paarden die ook nog kunnen presteren.

Prettige bijkomstigheid is dat het ook nog goedkoper is dan "kant en klaar" zoals biks en muesli.
Overigens is de hele pensionstal waar mijn paarden tijdelijk staan overgestapt op dit dieet, met net zo veel succes.

Mijn overtuiging dat het werkt zie ik aan de paarden en dat is voor mij genoeg

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:20

Nee, ben ook zeker geen voorstander van 'zelf knutselen' met voer... daar heb je idd gedegen kennis voor nodig van stofwisseling, voedingswaardes, behoeftes enz.
Maar idd voer ik de muesli die ik voor omdat het het 'zuiverste' is wat ik tot nu toe kon vinden waar m'n paard het dan ook nog goed op doet. Op zich zou ik nog minder suikers willen voeren, maar ben er nog niet in geslaagd voer te vinden wat dan aan de rest van m'n 'eisen' voldoet (hoog vetgehalte bijv.)
Uiteraard zijn er goede en slechte merken, onder brok en onder muesli/granenmengsels. Toch vind ik, algemeen gesproken muesli te prefereren boven brok omdat óók de beste merken brok overbodige ballaststoffen bevatten. Dat is nou eenmaal het gevolg van het maken van een brok, daar heb je hulpstoffen voor nodig om de brok z'n vorm te laten houden. Die stoffen zijn overbodig maar moeten wel het hele verteringskanaal passeren. Daar doet een paard dus niks mee, maar 't kost wel energie om het te 'processen' zeg maar. Je moet dus van brok per definitie meer voeren dan van een muesli met dezelfde samenstelling qua voedingswaarden.
Daarnaast ben ik idd ook geen fan van de enorme hoeveelheiden suikers die veel voeders bevatten. Slecht voor lever en nieren en 't maakt de paarden vaak nog onnodig heet ook. Er zijn maar weinig sportpaarden die zo'n suikergehalte echt benutten en dan ook alleen nog tijdens perioden van intensieve training of showen.. Veel mensen hebben hun paarden 'te hoog' in't voer staan maar toch wordt het dier niet dikker... meer voeren en nóg wordt'ie niet dikker... Dat komt omdat het dier heter wordt van al dat voer, meer energie te verbranden heeft en dus juist door het hetere gedrag meer verbrand.. wat je er in stopt om aan te zetten gaat er dus juist nét zo hard weer uit.
Om een paard aan te laten komen zul je dus niet meer maar anders moeten voeren.. minder suikers (=snelle brandstof die zo snel mogelijk 'gebruikt' moet worden) maar meer vetten (=langzame brandstof die opgeslagen kan worden).
En wat veel mensen ook vergeten is de kwaliteit van de darmcultuur. Wormen, AB-kuurtje, ziekte, 'slechte' periode... er zijn zó veel oorzaken waardoor de darmcultuur uit balans kan raken.
En werken de darmen niet goed, dan kun je er in stoppen wat je wilt, het lichaam kan het er niet uit halen, dus is het nutteloos.
Begin dus altijd als je twijfelt aan de conditie van je paard met een kuur van pro en pre biotoca. (en dan dus liefst beiden, omdat probiotica niet kunnen overleven in een darmcultuur die al uit balans is. de prebiotica herstellen de balans zodat de probiotica kunnen overleven en vermenigvuldigen).
Je zult zien dat dat vaak al voldoende is om een paard weer in conditie te krijgen, zonder dat je meer hoeft te voeren. Het paard kan dan alle beschikbare voedingsstoffen ook weer optimaal benutten en haalt alles wat in het aangeboden voer zit er ook daadwerkelijke uit. En dat scheelt uiteindelijk aanzienlijk in de hoeveelheid voer de je er in moet stoppen, kan ik uit ervaring zeggen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:25

Dat 3/3/3 regeltje klopt idd aardig als ik Tjo zo bekijk. Ze is sinds dr 3e nog wel heel erg gegroeid in de hoogte en vooral in de breedte, veel rinder no geworden en volwassener in dr uitdruking.

Verder is goed voeren ook een pre. Maar dat was al gezegd.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 12:08

tjonge dames wat een info weer. many thanks!

@francis: pro/pre biotica hoe moet ik dat zien in paardenvoer? ikke blond :0

dus: conlusie meer voeren en goed voeren naast het gras (hooi en kuil is nu in de wei toch geen optie meer)
maar wat dan? veulenbrok of juist merriebrok of doorelkaar? granenmix en dan welke of zelf samenstellen? en hoeveel (ook omdat ik maar 3 of 4 keer per week kan gaan voeren)?

ik ben niet in de gelegenheid om elke dag zelf te gaan voeren en op de opfok vinden ze dat bijvoeren in de wei onzin is dus hoe ga ik hier nou mee om?
Iemand een idee?

DubbelFun

Berichten: 88816
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:06

Havens heeft een kombinatiebrok (merrie/veulen) en Pavo heeft veulenbrok en opfokkorrels, daar zit ook iets 'podo's' bij voor betere botgroei.

Ik zou me van de mening van de opfok weinig aantrekken. Jij hebt strak met het volwassen paard te doen en ik neem aan dat je dan bij hun geen verhaal kunt gaan halen als blijkt dat hij het op gras alleen toch niet zo best gedaan heeft.

Dat is ook het gemene in het geheel; het gemis toont zich pas als je intensief iets gaat vragen nl.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 17:09

ik kan het me simpelweg niet veroorloven om mn veulen bij mn merrie op stal te zetten (volledig stalgeld is veel hoger dan de opfok en ik moet alles in mn eentje ophoesten), dan moet ik gaan kiezen tussen 1 vd 2 verkopen en dat is (nog) geen optie!
Vandaar deze opfok en vandaar redelijk dicht bij huis, zodat ik nog enigszins zelf eea kan regelen. Dat is dus een bewuste keuze, dat ik daarmee waarschijnlijk mn veulen wat tekort doe ben ik me nu wel bewust en zal eens rond gaan kijken voor een andere oplossing.
Ondertussen zal ik eens even bij de voerleverancier gaan snuffelen voor ander voer....

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:14

Ik vind de hoeveelheid brok wat laag. Toen Holly twee jaar was kreeg ze bij de opfok 3 kg brok (pavo veulenbrok met podo) en onbeperkt hooi. In de zomermaanden dag en nacht weidegang, in de winter alleen overdag. Tegen de tijd dat ze 3 werd ging ze naar de 4 kg brok. Bij minder viel ze af, een paard in de groei heeft dat gewoon nodig. Ik zie dat bij de stalling waar ik sta ook, daar staat een broodmagere bijna 3 jarige wpner die ook slechts een kilo brok kreeg. Veeeeeel te weinig dat bleek wel, de ribben kon je tellen en de heupjes zag je overduidelijk. En dat moet dan onder het zadel gebracht worden... Zo'n dier heeft niets bij te zetten!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:59

cissy schreef:
tjonge dames wat een info weer. many thanks!

@francis: pro/pre biotica hoe moet ik dat zien in paardenvoer? ikke blond :0

Zit niet in het paardenvoer, dat geef je als supplement. Bij de Paardendrogist kun je het middel Synbiozyme bestellen, 1 kuur hiervan is normaal gesproken voldoende om de darmflora van je paard weer optimaal te krijgen...

cissy schreef:
dus: conlusie meer voeren en goed voeren naast het gras (hooi en kuil is nu in de wei toch geen optie meer)
maar wat dan? veulenbrok of juist merriebrok of doorelkaar? granenmix en dan welke of zelf samenstellen? en hoeveel (ook omdat ik maar 3 of 4 keer per week kan gaan voeren)?

Per merk hangt het een beetje af van wat ze voor jonge paarden adviseren. Sommige merken hebben speciale 'opfokbrok', bij andere merken is de merriebrok tevens bedoeld voor jonge paarden.. da's een kwestie van even rondneuzen bij je voerboer.


cissy schreef:
ik ben niet in de gelegenheid om elke dag zelf te gaan voeren en op de opfok vinden ze dat bijvoeren in de wei onzin is dus hoe ga ik hier nou mee om?

Tja, ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om een goed adres voor je paardje te vinden, dat valt absluut niet meer, maar IK PERSOONLIJK (en da's dus mijn mening) zou m'n paard niet ergens neer zetten waar ze niet de verzorging krijgt die ik wíl dat ze krijgt. Zij kunnen het nog zoveel onzin vinden, als IK wil dat m'n paard dagelijk bijgevoerd wordt dan verwacht ik gewoon dat dat gebeurt. Willen/doen ze dat niet, dan zoek ik wel een adres waar ze dat wel doen... die zijn er echt wel.
Maar goed, da's dus hoe ik er persoonlijk mee om zou gaan, wat jij er mee doet hangt helemaal af van je omstandigheden en mogelijkheden in je omgeving. Misschien valt er samen met een andere paardeneigenaar op stal een soort rooster op te stellen waarbij jullie elkaars paard bijvoeren ofzo?
In ieder geval succes er mee!