We gaan voor een 2016 beebje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

We gaan voor een 2016 beebje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:11

In 1 week tijd van geen idee wat te doen met mijn merrie naar we gaan voor een 2016 beebje!

Even wat uitleg:

Ik heb deze merrie in Jan '15 gekocht nadat we in Nov '14 te horen hebben gekregen dat we voor nog minimaal 1 jaar in de USA gaan verblijven, toen manlief me dit vertelde zei ik: Oke, maar dan koop ik wel een paard!

Zo gezegd, zo gedaan en eind Jan na goedkeuring door de VA had ik binnen 5 dagen een ontzettend gave maar ook een hele lieve merrie op stal staan!

Ik, die altijd een probleem heb gehad met merries (op de grond geen enkel probleem, in het zadel was dat totaal anders en man ow man, ik heb genoeg merries gehad!) was dus ineens de gelukkige eigenaresse van een 6 jarige (word 29-4 7) Solid Paint merrie :D

Een goede wek geleden heb ik te horen gekregen dat mijn 4 jarige hengst in NL helaas niet meer in opfok groep past en dat ze hem apart hebben gezet, toen begon ik te denken: Als ik nou eens kijk of ik sperma over kan laten komen zodat ik iig n nakomeling van hem heb.... Helaas werd dat kostenplaatje alleen maar duurder en duurder en heb ik met pijn in mn hart besloten dat ik dat gewoonweg niet kan doen, dat ik hem ga laten castreren, beleren en dan laat ik m verkopen want hij verdiend gewoon beter dan dat ik hem nu kan geven!

Tja, maar toen kriebelde het fokken ineens wel heel erg! Dus tegen mn staleigenaresse dit alles verteld en zij kon me niet verder helpen met de keuze voor een Paint hengst aangezien zijzelf een Morgan Horse show stable heeft en niet thuis is in de Paint/Quarters..... Gelukkig voor mij heeft zij een hele goede vriend die al zijn hele leven in de Quarters en Paints zit en dus werd er een mailtje verstuurd met de info van mijn merrie en de vraag of hij voor mij op zoek wilde gaan naar een geschikte hengst!

Ondertussen heb ik de VA laten komen om te kijken of mijn merrie gezond is, waar ze in haar cyclus zit aangezien ze nog geen enkele keer hengstig getoont heeft... Ze heeft iig een 2.0 ei dus we weten dat ze iig gezond is en er niets in de weg staat om te dekken.

En toen kregen we op woensdag een telefoontje van onze kenner/expert, hij had een zeer geschikte hengst gevonden voor mijn merrie! Een vos homozygote tobiano hengst die al meerdere nakomelingen op de wereld gezet heeft die world champion of reserve world champion zijn..... Die zijn stempel gedrukt heeft en hier als 4th op de APHA Performance Sire List staat.

Afgelopen vrijdag heb ik het dek contract ingescant en opgestuurd en sinds gisteren hebben we dus een dekking van deze knapperd klaarstaan!

Nu eerst mijn merrie op de regumate zetten (dit alles word in overleg gedaan met de VA en schijnt hier normaal te zijn!) waarna ze nogmaals gescant gaat worden en dan n spuit gaat krijgen om het ei te laten springen (als ik alles goed onthouden en begrepen heb, blijft Amerika hé en hier gaat t gewoon allemaal anders dan dat ik in NL gewend ben!), vervolgens kunnen we vers sperma bestellen en dan na de spuit kan ze 2 dagen later geinsemineerd worden....

Het is dus nog niet zover dat ze dragend is maar ik hoop snel te kunnen melden dat t echt zo is!!! Is voor mijzelf alweer 4 jaar geleden dat ik n veulen op de wereld gezet heb, 5 jaar geleden dat ik in spanning gezeten heb mbt is ze dragend enz... Dus voor mezelf moet ik weer even wat dingen uit t stof gaan trekken en aangezien we nu in de USA zijn leer ik aan deze kant net weer eens anders op dingen te kijken en leer ik erg veel!

Hierbij de combinatie waarvan ik hoop een veulen te verwachten ergens in 2016:

DG Dry Jill
http://www.allbreedpedigree.com/dg+dry+jill

Afbeelding

X

Gentlemen Send Roses
http://www.allbreedpedigree.com/gentlemen+send+roses
Afbeelding

Kleur caculator geeft de volgende kansen weer:

37,5% Black Tobiano
37,5% Bay Tobiano
25,0% Sorrel/Chestnut Tobiano

Merrie is N/N op de 5 panel test
Hengst is N/N en Negatief getest op OLWS

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Re: We gaan voor een 2016 beebje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:14

Leuke combi en als het allemaal goed gaat dan kom je met twee paarden thuis eind volgend jaar??

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:38

Als we geen verlenging krijgen komen we met 1,2 of heel mss 3 thuis...

Ligt n beetje aan hoe snel ze dragend is, wanneer ze moet bevallen en of wij dan zelf nog hier zijn of dat we al terug in NL zijn...

In principe loopt mijn man zijn contract tot Maart 2016, zonder verlenging hadden we anders alweer in NL gezeten (beetje raar uitgelegd in mn OP).

We mogen haar transporteren tot 9 maanden dracht maar aangezien we nog niet weten of wij wel terug gaan naar NL (wie weet krijgen we nog 6 maanden tot 1 jaar verlenging) weet ik nu dus ook nog niet precies hoe of wat...

Als we geen verlenging krijgen en zij te kort op dr bevaldatum zit laten we haar hier bevallen en heel mss opnieuw aandekken en dan laten we haar transporteren naar NL...

Nog geen idee hoe het precies zal gaan lopen, dat gaan we tzt wel zien.

Overigens is onze merrie n maiden, dus hebben we nu ook gekozen voor geen mega dure hengst... Mocht t 2016 beebje n goede zijn en zij blijkt n erg goede moeder te zijn dan hebben we nog 2 andere hengsten op het oog maar die vallen in de wat duurdere prijsklasse kwa dekgeld en dat wilde we nu nog niet riskeren aangezien fokken toch wel n stuk gokken is ;), hoop dat ik het zo n beetje duidelijk uitgelegd heb..

Zo niet, dan hoor ik het wel :D

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Re: We gaan voor een 2016 beebje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:20

Helemaal duidelijk, en wat betreft je prachtige palomino. Is er geen andere opvang waar hij gewoon lekker hengst kan zijn?? Moeten verkopen is ook nogal wat, hij is zo keigaaf.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 19:36

Helaas niet, hij is te dominant in n groep, zelfs de dominantste hengsten is hij de baas...

En om m nu n jaar op stal te laten staan is ook weer zoiets, daarnaast ga ik eerlijk bekennen dat mijn merrie gewoon meer zekerheden geeft dan mijn (nu nog) hengst en met n zeer zwaar versleten rug ga ik liever de onzekerheden uit de weg.

Vind t echt mega jammer en baal er goed van maar ik moet doen wat voor hem fair is en dat is dit iig niet, deze hele situatie rond hem is gewoon niet wat ik wil... En aangezien ik voorlopig nog niet terug ben lijkt t me nu beter om m los te laten en voor hem n goed en blijvend tehuis te vinden (eentje waarbij ik m kan blijven volgen en opzoeken want hij is en blijft mijn oogappeltje!).

Dazzle verdiend gewoon veel meer dan dat ik m nu kan bieden... Zucht, zeer doet t me wel! ;(

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: We gaan voor een 2016 beebje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:47

Wat een gekl**t met dat dekken daar. Waarom kijken ze niet eerst of er een eisprong is? Regumate worden ze niet hengstig van. Je moet het 1 cyclus geven en als je dan stopt is ze in een paar dagen knalhengstig. Ik heb het idee dat ze je behoorlijk op de kosten willen jagen daar.

Wat je moet doen is kijken of ze hengstig is en als ze met diepvries insemineren geef je die spuit en dan komt het ei er in 36 uur vanaf. Dat scheelt je een hele dure en overbodige regumate behandeling.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: We gaan voor een 2016 beebje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 19:55

Geen idee wat regumate in NL kost maar ik heb hier n merrie die sowieso niet hengstig toont en het is of regumate en n spuit OF elke week n paar keer scannen (wat me zo'n $76 per x gaat kosten), de regumate kost iets van $60 waarna ze dus n spuit krijgt gevolgd door 1 scan.

Of ze me dan op onnodige kosten jagen weet ik niet maar lijkt me van niet.

Er word niet met diepvries geinsemineerd gezien dat slechter is dan vers gekoeld (don't shoot the messenger please!).

Van de week iig weer contact met de VA en dan zal ik wel even met haar overleg plegen maar het was of regumate, spuit en insemineren of afwachten, paar keer per week scannen en dan mss op tijd zijn voor de eisprong en insemineren...

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: We gaan voor een 2016 beebje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:38

Dat is een heel gave hengst, CubaLibre +:)+
Fingers crosed voor een vlotte conceptie! :D

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: We gaan voor een 2016 beebje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 17:49

Daar hoop ik ook op wrangler... En thanks! Toen ik de hengst zag (op papier) dacht ik meteen: wow, das m :D

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: We gaan voor een 2016 beebje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 02:17

Ik vind je merrie echt prachtig CubaLibre! Leuke combi, ben benieuwd wat daaruit komt :)

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: We gaan voor een 2016 beebje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:08

Goed gekozen die hengst CubaLibre :j
Hoop dat het allemaal gaat lukken

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 06:38

CubaLibre schreef:
Is voor mijzelf alweer 4 jaar geleden dat ik n veulen op de wereld gezet heb,

Mag hopen dat je dat niet zelf hebt gedaan? :+

Hele gave hengst, gave combinatie ook!

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 13:19

Sirius_ schreef:
CubaLibre schreef:
Is voor mijzelf alweer 4 jaar geleden dat ik n veulen op de wereld gezet heb,

Mag hopen dat je dat niet zelf hebt gedaan? :+

Hele gave hengst, gave combinatie ook!


_O- _O- _O-

Thanks! Ben zelf vrij benieuwd naar wat er uit deze combinatie gaat komen maar dat gaan we vanzelf zien ;)

Als het goed is komt de VA haar vandaag weer scannen en hoop ik dat dr ei goed gegroeid is en we een zicht hebben op wanneer we het rietje kunnen bestellen...

Word vervolgd dus :D

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: We gaan voor een 2016 beebje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:13

Vandaag is de VA weer geweest om te scannen... Helaas geen ei te bekennen dus nu word ze donderdagochtend gespoten, zondag weer gescant en als ze dan flink gevorderd is gaan we sperma bestellen (nemen af op ma, woe en vrijdag en moeten 24u vantevoren bestellen) en word ze dinsdag geinsemineerd).

Nog even duimen draaien hier dus...

VA denkt dat ze if al hengstig geweest is if het eitje gewoon opgenomen heeft...