Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:26

Maar als het niet komt heb je je geld kwijt? Dus of de ruin of de merrie?
Heb je niet alleen gewoon een aanbetaling gedaan of echt al het hele bedrag? Ik betaal namelijk nooit het volle gedrag tot ik het paard ga ophalen/het geleverd wordt.

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 14:29

Wendy schreef:
X_Sam_X schreef:


Het paard heb ik nog niet thuis staan :+

Dus je kunt het paard niet laten keuren, maar wel laten testen? Dit wordt echt hoe langer, hoe ongeloofwaardiger.


Ik heb het paard zelf laten testen, pluk manen gaan trekken en opgestuurd naar Engeland

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:29

Zowiezo is jouw merrie niet ziek, is drager op 1 allel. Erg jammer, maar had je inderdaad moeten testen.

Fokken kan, maar met een 5 panel negatieve hengst. Kan je hoogstens een drager (dus geen lijder) fokken. Je kunt het er zelfs uitfokken.

De rijwaarde van jouw merrie is niet aangetast, hoogstens de fokwaarde omdat ze niet 100% negatief is. Klote, maar hoe interessant is jouw merrie voor de fok qua bloedlijn en of prestaties.

Uiteindelijk is de clou van het verhaal dat je geen paard moet kopen zonder test en daar ben je nu helaas op de harde manier achter gekomen.

Een fijn braaf, leuk presterend dier is alles wat je in eerste instantie wilde en wie zegt dat deze merrie dat gewoon niet is.

Jessica24

Berichten: 1304
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:29

Ik vind dit nogal een heftig verhaal.
Ik ken deze mensen en vind het dan ook echt niet netjes dat je het zo op het net zet.
Ze zijn je al tegemoet gekomen dmv ruilen.
Dat je zelf dan ook nog nalatig bent ivm keuringen en testen is wel jouw probleem.
Een paard kost gewoon veel geld en dan moet je zeker niet bezuinigen op dit soort dingen.

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:30

Na aankoop kan een paard best minder waard worden, maar dan hoeft de (ver)koper toch geen geld terug te geven? Ik begrijp dat het je daarom gaat. Voorbeeld: ik heb mijn paard moeten laten inslapen door een erfelijk gebrek - waar de verkoper niet vanaf wist. Dan kan ik toch niet teruggaan naar de verkoper om mijn geld terug te eisen :?

Deze stal wist volgens mij niet van de HERDA ten tijde van de verkoop. Had jij laten testen en enkel gekocht onder voorbehoud van een goede testuitslag (dat is in de Paints & Quarters helemaal geen gekke eis) dan wisten zij er vanaf en had je kunnen onderhandelen over de prijs. Nu niet natuurlijk.

Ik ga wel met Sonja mee mbt je lakse houding. Een paard kopen dat je eventjes gezien hebt? En laten keuren op locatie, door de dierenarts van de verkopende partij, waar jij niet bij bent? En dan inruilen (je hebt nog geluk dat je dat kon) en dan niet even testen voor aankoop terwijl je wist dat de merrie niet getest is? Ik vind het sneu voor je dat je zoveel pech hebt, echt waar. Maar laat dit een wijze (en dure) les zijn. Een paard koop je niet zomaar, en helemaal als je je bewust bent van de gevaren mbt de genetische afwijkingen snap ik écht niet dat je een niet getest paard hebt gekocht.

Ik wens je veel wijsheid toe.

Kaitlyn

Berichten: 9738
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:33

X_Sam_X schreef:
Benfan schreef:
Bijzonder kinderachtig dat je een bedrijf door de slijk haalt door je eigen luiheid en laksheid. JIJ bent fout geweest, en daar moet je niet een ander van op de kop geven.

Je zou je moeten schamen.. werkelijk.


Het schijnt vaker mis te gaan daar helaas, maar dat was mijn vraag niet. Wat is zo'n paard waard?

Offtopic: En jij wilt een trailer achter je fiets hangen, lijkt mij dan ook dat er een steekje los zit maar daar gaat het niet over :')

Edit: Het is van hen ook niet netjes dat ze mij die ruin maar weer willen aansmeren, want die zit gewoon niet goed in elkaar, beetje paardenmens ziet zo dat hij niet klopt. Jammer dat ik dat de eerste keer niet heb gezien of in ieder geval niet op heb gelet omdat die man op mijn vingers keek waar ik niet tegen kan :roll:


Zo, wat een smerige, nare reactie zeg. Zo uithalen naar een andere Bokker op een onderwerp die hier niet eens mee te maken heeft. Denk dat dat meer iets over jou zegt.

Verder vind ik dat laatste het allerslechtste excuus wat er bestaat. Ik kan er niet tegen als er iemand op mijn vingers kijkt. _O-
Sorry hoor, maar als je paarden gaat bekijken en kopen dan staan de verkopers er nu eenmaal bij. :+


X_Sam_X schreef:
Sonja schreef:
Achteraf nog moeilijk gaan doen over een aankoopprijs heeft nooit zin. JIJ hebt die merrie gekocht, en sorry dat ik het zeg maar ik kom (godzijdank) maar weinig mensen tegen die zó laks omgaan met de aankoop van een paard. Het is geen zakje bolletjes he.
Dus hoe ik het fokbeleid van dat bedrijf ook beoordeel, JOUW rol hierin is ook helemaal duidelijk en niet goed te praten. Dan achteraf ook niet gaan lopen huilebalken.


Ik verwacht toch dat ik een gezond paard heb voor zo'n bedrag? Ze is het nu gewoon niet waard, en niemand die tijdens het ruilen over vermeld heeft dat de merrie al overleden was en niet bij de testronde van alle paarden was, want dat was mij verteld, ALLES is getest.


Niet zomaar verwachten dat een paard zomaar gezond hoort te zijn voor een bepaald bedrag. Zij hadden de merrie dus ook niet getest dus wisten ook niet dat zij HERDA draagt. Voor de koper, jij in dit geval, bestaat er ook nog zoiets als onderzoeksplicht. JIJ bent hierin nalatig geweest.

Verder vind ik het ook niet netjes hoe je nu een stal door het slijk aan het halen bent (mét naam), ongeacht de andere verhalen die je van internet af hebt gehaald of van mensen hebt gehoord.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:35

Ik snap trouwens niet dat je één paard koopt dat lichamelijk niet voldoet, dat je een tweede ruilt zonder keuring. Voor mijn gevoel komt het over dat jij het paard koopt, zoals ik een zak chips in de AH koop....impulsief en vaak met spijt achteraf.

Als je het echt een fijn paard vind, zou ik het veulen gewoon laten, sinds de paardenwereld al overbezet is.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 20-03-15 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:36

Volgens mij biedt deze stal bovendien nog wat maanden opfok aan als je daar een paard koopt, en zitten die maanden bij het bedrag dat je betaalt voor het paard inbegrepen. Ik vermoed dat dat hier ook het geval is (gezien het paard nog niet bij TS in de buurt staat). Dan is de verkoopprijs toch ook een stuk lager in feite, gezien opfok gemiddeld zo'n 150 Euro per maand kost.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:51

Je hebt zelf je onderzoeksplicht verzaakt. Even de naam van de stal op de zoekfunctie van Bokt intikken en je was al wat dubieuze verhalen rijker. Het is zo simpel. Eigen schuld helaas..

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:56

Flinke klote situatie maar je hebt het zelf natuurlijk wel in de hand gewerkt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook weleens zacht gezegt " mindere verhalen" heb gehoord van die fokker.

Of je rechten hebt? Nee, ik denk eerlijk gezegd van niet, maar ik ben dan ook geen jurist.
Het paardenwereldje is hard, en je wordt voor de gek gehouden waar je bij staat. Alles om dat paard maar kwijt te raken. Maar dit is niets nieuws, dit is iets wat altijd al geweest is. Daarnaast is het bij quarters/paints uberhaupt al meer uitkijken.

Mocht je nog uit deze situatie komen en een ander paard willen gaan kopen heb ik wel een paar tips:

- Ga vaker dan eens kijken, je hebt nu het paard een kwartiertje in de weide bekeken en daarop beoordeeld dat je hem wilt kopen. Dat is natuurlijk al vreemd. Als een fokker je op de zenuwen werkt en je daarom gehaast voelt begrijp ik, maar dan zou ik de beslissing hebben genomen om niet te kopen en op zoek te gaan naar een ander paardje. Het is geen pak melk wat je even gehaast gaat kopen. Ook begrijp ik dat je het paard al hebt gekocht zonder hem zelfs in de hand te hebben gehad, ook vreemd natuurlijk. Je wilt natuurlijk wel weten wat voor type paardje het is en of je ermee door 1 deur zou kunnen. Niet dat het garantie geeft, maar het geeft in ieder geval een beeld.

- Panel5 getest, niet slim om er maar vanuit te gaan. Al helemaal niet omdat de 5 panel test net wat bekender begint te worden, het testen nog niet verplicht is, en veel oude bloedlijnen veel hebben gefokt waar wat in zit. Bijvoorbeeld Poco Bueno die je nu zelf ook ben tegengekomen. Geloof een verkoper of fokker ook nooit op z'n mooie praatjes, je wilt het op papier zien dat het beest negatief getest is!

- Keuren: hier zijn meningen over verdeeld maar mij is ooit een hele goede tip gegeven; laat het dier keuren door een door jou gekozen dierenarts, of wees ervan verzekerd dat je erbij kan zijn. Je kan zelfs evt je Eigen DA meenemen om je ervan te verzekeren dat de keuring juist verloopt. Als dat om een of andere reden niet mag van de verkoper, niet kopen!
Mijn eerste paard werd door de DA van de handelaar gekeurd, ik wilde daarbij zijn maar blijkbaar was de DA eerder en ik kwam dus precies op het moment dat hij net klaar was. Toen hebben we samen de keuring nog heel globaal overgedaan maar het is natuurlijk niet helemaal zuiver. Gelukkig was er echt niets mis met dat paard, maar achteraf gezien kan ik mezelf wel voor de kop slaan dat ik daarmee akkoord ben gegaan.

- Daarnaast staan er onder de zoekfunctie op bokt tig tips die kan gebruiken bij het aanschaffen van een paard, ook specifiek quarters.

Of de merrie in deze minder waard is? Ik vind persoonlijk van wel, en ik weet daarbij niet of het uit zou moeten maken of je eerst een ruin wilde. Het kan zijn dat je deze merrie ineens interessant vond en toen pas bedacht dat het ook leuk zou zijn om te fokken.
Maar zoals ik het begrijp was de koop van de ruin al helemaal rond en ben je het geld al kwijt. Dus ik zeg: Rienne van Plu, u geld is nu niet meer van u :+
Ik denk dat je hoog en laag kunt springen, maar dat geld zie je niet meer terug.

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:01

Jeetje wat een verhaal... mooi klote! De paarden zijn daar zowieso vrij prijzig terwijl vele ook geen volle paints zijn!!

Zou ik mogen vragen wat zzn test kost? En dan neemt je DA gewoon bloed af denk ik?

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet? (Eagles Ranch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:02

95 dollar in amerika en geen bloed maar 30 manen of staart haren

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:04


Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:06

X_Sam_X schreef:
Benfan schreef:
Bijzonder kinderachtig dat je een bedrijf door de slijk haalt door je eigen luiheid en laksheid. JIJ bent fout geweest, en daar moet je niet een ander van op de kop geven.

Je zou je moeten schamen.. werkelijk.


Het schijnt vaker mis te gaan daar helaas, maar dat was mijn vraag niet. Wat is zo'n paard waard?

Offtopic: En jij wilt een trailer achter je fiets hangen, lijkt mij dan ook dat er een steekje los zit maar daar gaat het niet over :')

Edit: Het is van hen ook niet netjes dat ze mij die ruin maar weer willen aansmeren, want die zit gewoon niet goed in elkaar, beetje paardenmens ziet zo dat hij niet klopt. Jammer dat ik dat de eerste keer niet heb gezien of in ieder geval niet op heb gelet omdat die man op mijn vingers keek waar ik niet tegen kan :roll:


Als je de topic goed had door gelezen zul je zien dat er meerdere mensen graag een trailer achter de fiets wil hebben. Zelfs wij mensen met een 'steekje los' doen nog onderzoek naar mogelijkheden voordat we over gaan op een aankoop.

En om Sheldon Cooper te quoten "I'm not crazy, my mother had me tested"

En tuurlijk smeert hij jou die ruin aan. Mensen zoals jij zijn hele makkelijke doelwitten omdat die niet weten waar ze mee bezig zijn. Een beetje paarden mens doet meer moeite voordat hij een paard koopt. Het is toch echt allemaal compleet jou eigen schuld.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:15

het is niet compleet haar schuld.
de verkoper is ook niet netjes..

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet? (Eagles Ranch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:21

Natuurlijk was hij niet netjes, maar ze is zelf ook niet onschuldig. Hoe kun je nou een paard kopen nadat je hem 15 minuten in de wei hebt zien staan? Hij is nog best netjes geweest dat ze voor de merrie kon gaan. Je zou verwachten dat er van zult leren, maar nope! Volgende paard met problemen staat in d'r stal en alsnog kan ze niet inzien dat dit toch echt haar eigen fout is.

Je moet een verkoper niet vertrouwen, nu niet .. nooit niet! Hij wil van een product af, jij wilt het product en jij geeft hem mooi de centen waar hij meer aan heeft. Waarom zou hij, bij iemand die zo verschrikkelijk makkelijk een paard koopt nog de moeite doen? Als mensen zo laks tegenover mij staan wil ik er ook niet meer energie in steken dan nodig.

En ja we hebben het over dieren, maar wie daar zijn geld mee verdient is bij voorbaat vaak al dubieus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15937
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:26

Het is heel makkelijk hoor. TS koopt als consument een paard van een bedrijf. Volgens de wet heeft zij het recht om het paard binnen 6 maanden na aankoop te retourneren tegen volledige vergoeding van de aankoopsom. Omdat het paard niet voldoet aan de verwachting. Iedere paardenadvocaat hoeft daar maar 1 briefje voor te schrijven.

Daarnaast is TS helemaal niet lui of laks maar de verkopende partij nalatig. Die hadden als professional moeten melden dat het paard niet getest is. Hij heeft namelijk als professional een meldingsplicht.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:27

janderegelaa schreef:
Het is heel makkelijk hoor. TS koopt als consument een paard van een bedrijf. Volgens de wet heeft zij het recht om het paard binnen 6 maanden na aankoop te retourneren tegen volledige vergoeding van de aankoopsom. Omdat het paard niet voldoet aan de verwachting. Iedere paardenadvocaat hoeft daar maar 1 briefje voor te schrijven.

Daarnaast is TS helemaal niet lui of laks maar de verkopende partij nalatig. Die hadden als professional moeten melden dat het paard niet getest is. Hij heeft namelijk als professional een meldingsplicht.


Recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen

BigOne
Berichten: 38511
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:30

Dus paard is al betaald maar staat nog bij de vorige eigenaar en jij bent pissed of omdat het paard drager is van een genetische afwijking terwijl je wilt rijden en niet fokken en hier heeft het geen invloed op. Helaas heb jij zelfs twee keer niet aan je onderzoeksplicht voldaan aangezien je er met keuren al niet bij was. Ook al is het adres waar je het paard weg hebt discutabel zo als jij zegt, ook jouw reactie is discutabel want je wilt gewoon een flink bedrag in mindering hebben terwijl je net zo veel met het paard kunt. Alleen omdat het volgens de regels minder waard is, maar heb jij een paard gekocht met de bedoeling om weer te verkopen?? Zo niet dan houd op en geniet van je paard.
Je hebt het toch echt zelf over je afgeroepen want helaas is de paardenwereld niet zo leuk en daar ben jij met open ogen ingetrapt doordat je veel te goed van vertrouwen was en ook omdat je zelf wel aan de buitenkant kon zien dat het paard gezond was.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15937
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:33

PowerReiner schreef:
janderegelaa schreef:
Het is heel makkelijk hoor. TS koopt als consument een paard van een bedrijf. Volgens de wet heeft zij het recht om het paard binnen 6 maanden na aankoop te retourneren tegen volledige vergoeding van de aankoopsom. Omdat het paard niet voldoet aan de verwachting. Iedere paardenadvocaat hoeft daar maar 1 briefje voor te schrijven.

Daarnaast is TS helemaal niet lui of laks maar de verkopende partij nalatig. Die hadden als professional moeten melden dat het paard niet getest is. Hij heeft namelijk als professional een meldingsplicht.


Recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen

Dit win je echt. Alleen al door de termijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15937
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:34

bigone schreef:
Dus paard is al betaald maar staat nog bij de vorige eigenaar en jij bent pissed of omdat het paard drager is van een genetische afwijking terwijl je wilt rijden en niet fokken en hier heeft het geen invloed op. Helaas heb jij zelfs twee keer niet aan je onderzoeksplicht voldaan aangezien je er met keuren al niet bij was. Ook al is het adres waar je het paard weg hebt discutabel zo als jij zegt, ook jouw reactie is discutabel want je wilt gewoon een flink bedrag in mindering hebben terwijl je net zo veel met het paard kunt. Alleen omdat het volgens de regels minder waard is, maar heb jij een paard gekocht met de bedoeling om weer te verkopen?? Zo niet dan houd op en geniet van je paard.
Je hebt het toch echt zelf over je afgeroepen want helaas is de paardenwereld niet zo leuk en daar ben jij met open ogen ingetrapt doordat je veel te goed van vertrouwen was en ook omdat je zelf wel aan de buitenkant kon zien dat het paard gezond was.

TS heeft geen onderzoeksplicht als consument. De handelaar heeft wél een meldingsplicht omdat hij een bedrijf is. Zo werkt de wet op de consumentenbescherming in Nederland.

BigOne
Berichten: 38511
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:36

janderege
[quote="janderegelaa schreef:
Het is heel makkelijk hoor. TS koopt als consument een paard van een bedrijf. Volgens de wet heeft zij het recht om het paard binnen 6 maanden na aankoop te retourneren tegen volledige vergoeding van de aankoopsom. Omdat het paard niet voldoet aan de verwachting. Iedere paardenadvocaat hoeft daar maar 1 briefje voor te schrijven.

Daarnaast is TS helemaal niet lui of laks maar de verkopende partij nalatig. Die hadden als professional moeten melden dat het paard niet getest is. Hij heeft namelijk als professional een meldingsplicht.


Recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen[/quote]
Dit win je echt. Alleen al door de termijn.[/quote]
Wat jij zegt is natuurlijk alleen geldig indien je zelf ook aan je onderzoeksplicht voldoet, en dat heeft ts toch ernstig nagelaten. Mooie bak, ik ga naar een stal, trek een paard uit de wei, koop hem en laat hem dan toch nog maar eens nakijken omdat iemand wat zegt. Paard niet goed, hup hier met de centen en op naar de volgende. Zo werkt het natuurlijk niet , zou een mooie bende worden.

Achterom
Berichten: 23068
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:42

janderegelaa schreef:
PowerReiner schreef:
Recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen

Dit win je echt. Alleen al door de termijn.

Dat denk ik niet. Want strikt gezien heeft de verkoper niet gelogen: de ouderdieren die er op dat moment liepen waren getest.
Bovendien wist de verkoper niet van de fokplannen van TS, kon hij logischerwijze ook niet weten, want ze ging in eerste instantie voor een ruin. Of gaat de meldingsplicht zo ver dat je alles tot in detail moet melden, ongeacht wat een koper aangeeft met het dier te willen doen?

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:47

Wat een onzin zeg. De verkoper heeft een meldingsplicht. Die weegt - in het geval het om een handelsstal gaat - zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. Me dunkt dat hier sprake is van een "verborgen gebrek" in welk geval de verkoper een ander geschikt/vergelijkbaar paard moet aanbieden. Hij is eerder akkoord gegaan met de ruil van de ruin naar de merrie en het is logisch dat TS de ruin niet weer wil terugruilen. Als hij geen goed alternatief kan geven dan hoort hij gewoon TS haar geld terug te geven.
(TS google maar eens op consumentenkooprecht paarden).

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:52

Sneu voor je, maar als de merrie verder aan je eisen voldoet, dan heb je toch een leuk paard gevonden? Met de ruin had je ook niet kunnen fokken. Of had je vooraf verteld dat je met de merrie wil gaan fokken?

Hier op stal worden ook lessen gegeven en de populaire lespaarden gaan soms voor $15,000-$20,000 weg, terwijl ze op veiling nog geen $2000 op zouden brengen. De prijs wordt gezet door de inzetbaarheid binnen het lesprogramma en hoe moeilijk het paard is om te vervangen, niet de straatwaarde. En er zijn genoeg mensen die tot volle tevredenheid een lespaard kopen: een paard is waard wat de gek ervoor wil geven. Daarom is onderzoeksplicht zo belangrijk ... dan kan je vooraf bepalen of jij vindt dat het paard de vraagprijs waard is.