Wie kam mij helpen met deze afstammeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Wie kam mij helpen met deze afstammeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 02:48

Hoi een kennis heeft een paard zien staan(paard staat nog bij de fokker en zijn ouders zijn of waren ook aanwezig) Hij wilt hem kopen met vooruitzichten later ook te fokken Indien alle keuringen goed eruit komen. Nu moest ik van hem vragen hoe goed de afstamming Is. hij wilt geen leuk "huis/tuin/keukenpaard" en heeft toch wel plannen ermee. Ik houd me er verder niet aan op, zou mezelf veel beter verdiepen of hier veel onderzoek doen, maar zijn keuzen. Echter vragen Is het minste wat ik kan doen daar hij momenteel geen pc Heeft (en ben zelf ook nieuwsgierig) Moeder wist hij niet meer maar de vader Is:
Sonitas smart lena. Moeder dacht hij:Docs Cinch. Hoe dan ook het Is een merrie van de stal waar de vader ook vandaan komt.

En als het niks is, zijn er dan stallingen waar je beter kunt kopen voor een goed paard met het doel hoog te komen in de Cutting en met eventuele fokdoeleinden.

Wie kan mij vertellen of het wat Is.
Alvast onwijs bedankt.

PS als het verkeerd staat, sorry

tamary

Berichten: 29220
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 03:06


AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 04:06


quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Wie kam mij helpen met deze afstammeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:34

ik stuur je een PB :-)

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Wie kam mij helpen met deze afstammeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:29

Dankje, verder miss nog iemand?

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Wie kam mij helpen met deze afstammeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:02

@tamary, als het paard HERDA drager is, is er niets aan de hand hoor , zo lang je er niet mee gaat fokken.

@AlexandraM, zeker een goede cutter, als het niet te veel paard is t/o de ruiter, voor de rest, denk ik dat je in de PB van quarterH ruim info hebt gekregen.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Wie kam mij helpen met deze afstammeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 19:38

Als je dan leest dat hij als dekhengst ingezet gaat worden (dat dat de enige rede voor koop voor hem Is) dan is het dus wel een probleem ;)
Heb btw wel wat info gekregen maar dat ging wat dieper in over een mening die We samen delen. Verder merk ik erg uiteenlopende reacties In mijn inbox. De een totaal weg ervan en de ander totaal niet. Het Is natuurlijk ook nog smaken verschillen. Maar hij zoekt het paard om te dekken en of deze bloedlijn goed genoeg Is en gewild genoeg. Daar heb ik geen verstand van

tamary

Berichten: 29220
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:12

MidnightPSan schreef:
@tamary, als het paard HERDA drager is, is er niets aan de hand hoor , zo lang je er niet mee gaat fokken.

@AlexandraM, zeker een goede cutter, als het niet te veel paard is t/o de ruiter, voor de rest, denk ik dat je in de PB van quarterH ruim info hebt gekregen.

Vanwege de fok aspiraties, maar er staat me iets bij van dragers die toch klachten hebben, net als met HYPP ook voorkomt.

@TS: aankoopkeuring doen met 5 panel test, er zijn er nog een paar dacht ik, maar die ben ik even kwijt. Als er ergens overo vlekken patroon in de voorouders zit ook OLW testen, want ook een solid kleur kan dat dragen. DA aangeven dat het dier zowel 100% sport geschikt moet zijn als dekgeschikt (vruchtbaarheid o.a.) Als je paard daar allemaal doorheen komt kan je gaan werken aan naamsbekendheid door hem uit te brengen in de wedstrijdsport, want nakomelingen van goed presterende hengsten zijn beter (en vaker kostendekkend) verkoopbaar en dus aantrekkelijker om voor zo'n hengst te kiezen. Gezond is nl voor de merriehouder slechts de helft van het verhaal. Zichtbaar maken wat de hengst toevoegd door bewezen prestaties de rest.

Dit is dus een lange termijn onderneming en niet noodzakelijk kostendekkend. Als je het niet ten eerste voor het plezier en de hobby doet zou ik er niet aan beginnen.

Of deze bloedlijn geschikt is in de markt die je hebt? Qua verwachtingen en status zeker wel, maar ik heb geen idee hoeveel merries er rondlopen die met jouw hengst verwant zouden zijn en hoe groot je potentiële markt is puur op basis van welke combi's kunnen zonder inteelt.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:25

De vader doet het goed , en is er nog , ik zou dan alleen met de zoon dekken als deze het veel beter gedaan heeft of een verbetering zou zijn T/O mijn merrie, maar in dat opzicht zou je een meer lijngefokte hengst moeten hebben dan deze ivm zijn hybrid vigor, en homozygosity, wij hebben dit jaar deze http://www.allbreedpedigree.com/pepsonita+san gefokt om dat de moeder ook peppy san boven in heeft en deze http://www.allbreedpedigree.com/pep+n+doc+san+two om er geen Doc Bar weer in te fokken , dus gebruiken wij onze lijn gefokte hengst hier voor twee tegen over gestelde redenen, maar wel alle twee erg cutting gefokt, deze twee zijn hegstjes ze hebben ook nog een zus van heel andere lijnen van die merrie moest he veulen wat meer atletischer worden , zie hoe verschillend ze zijn, maar wel hoe wij het wilden voor elk individu, https://www.youtube.com/watch?v=rn8kn9UNzmM de merrie is de grootste.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Re: Wie kam mij helpen met deze afstammeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:26

Oeps verkeerde naam gebruikt , dit is ook MidnightPSan.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Wie kam mij helpen met deze afstammeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:33

@tamary, Pep N Doc San Two z'n moeder is Herda drager, Maar midnight heeft niets , dus ik hoop dat het weg gefokt is , maar zo niet gaan z'n balletjes er wel af.
Maar als je daar over wil ''praten'' (HERDA ect) moet je wel weten hoe het allemaal in elkaar zit.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Wie kam mij helpen met deze afstammeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:05

Wederom bedankt voor de info. Het Is dus toch nog afwachten. Ik zou het ook niet doen als het niet al mijn hobby/passie zou zijn. (wat in Mijn geval dus wel zo Is) maar uiteindelijk Is het niet mijn beslissing

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:04

sonita schreef:
De vader doet het goed , en is er nog , ik zou dan alleen met de zoon dekken als deze het veel beter gedaan heeft of een verbetering zou zijn T/O mijn merrie, maar in dat opzicht zou je een meer lijngefokte hengst moeten hebben dan deze ivm zijn hybrid vigor, en homozygosity, wij hebben dit jaar deze http://www.allbreedpedigree.com/pepsonita+san gefokt om dat de moeder ook peppy san boven in heeft en deze http://www.allbreedpedigree.com/pep+n+doc+san+two om er geen Doc Bar weer in te fokken , dus gebruiken wij onze lijn gefokte hengst hier voor twee tegen over gestelde redenen, maar wel alle twee erg cutting gefokt, deze twee zijn hegstjes ze hebben ook nog een zus van heel andere lijnen van die merrie moest he veulen wat meer atletischer worden , zie hoe verschillend ze zijn, maar wel hoe wij het wilden voor elk individu, https://www.youtube.com/watch?v=rn8kn9UNzmM de merrie is de grootste.

Hybrid vigor neemt toch net af met lijnteelt?
Ik begrijp dit niet. Zou je dat willen uitleggen, vind wel interessant allemaal.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:34

Grinnik ik vind het wel een leuk papier :D Maar wat er al gezegd is, kijk of het niet teveel paard is voor de ruiter. Ik heb zelf een kleindochter van Docs Cinch Bet, ze zijn niet de makkelijkste, en ze pikken ook lang niet alles. En dat wil met name bij de cuttingtrainers nog wel eens fout gaan. De vader van de mijne kon zo gepikeerd zijn als hij naar zijn mening onterecht aangepakt werd, dat hij erbij ging liggen :') En dat dus ook midden in de kudde (ik blijf het briljante paarden vinden :D ). Ken overigens meer DCB kinderen en kleinkinderen, ze zijn allemaal paarden met karakter. Iets wat dus niet zo gewild is bij de trainers. Die willen niet zoveel kop op een paard, dat botst met hun eigen ego. Het is wel zo dat als het paard het voor hem wil doen, hij er een wereldpaard aan heeft. Dan gaan ze voor je door het vuur :j

Waarbij ik ook moet zeggen dat de Cinchbetlijn voor de reine cuttingfokkerij tegenwoordig imo weinig interessant is. De cutters willen tegenwoordig Peptoboonsmal's, Highbrowcat's enz enz. Die namen zijn gewild, die lopen in de USA groot in de sport. Docs Cinch Bet heeft hier in Europa veel gepresteerd in zijn tijd. Maar het is een lijn uit de vergaande tijd. Dus vraag ik me of deze hengst gewild gaat zijn voor de fokkerij. Wel als hij super presteert in de sport, maar daarvoor moet je dus en een enorme investering doen en of je die er ooit uitkrijgt??? Denk het niet. De cuttingsport is in Europa in verhouding tot de rest van de takken maar een heel klein stukje. Je hebt dus maar een beperkte markt om de hengst in af te zetten. Zonder performance zal hij dat niet voor mekaar krijgen.

Herda Drager sluit hem imo niet eens uit voor de fokkerij. Een Herda enkeldrager is alleen maar drager en geen lijder zoals wel bij PSSM en MH. PSSM, MH en HYPP zijn dominante gendefecten, Herda is niet dominant. Zolang je als hengstenhouder open bent over het dragerschap, en ook alleen maar merries aanneemt die negatief zijn is er niks aan de hand. (mijn merrie is overigens Herda n/n) Dus wel testen als hij hem wil kopen, maar hij hoeft het dus niet eens te hebben.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 03:40

Heel erg bedankt. Zo eigenwijs en naïef als hij Is heeft hij hem Gewoon gekocht. Ik houd mn hart vast. Houd zelf wel van zo'n paarden, de quarter die ik lang gereden Had was hetzelfde. Helaas Had dat als eind effect dat ik echt blind met hem kon lezen en schrijven en het enorm klikte tussen ons maar hij bij de eigenaar vaak zijn hoofd in het zand stak zeg maar.

Echter ik ga hem niet rijden, teminste heb niet gehoord dat dat mocht. Hij betaald er momenteel iemand voor en bedoeling Is dat zijn vriendin hem gaat rijden zowel weinig westeen ervaring en vrees dat daar het ego wel behoorlijk in de weg gaat zitten.