Smokeyblack X Vos Quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:53

jezus mensen, kunnen jullie dan nog steeds niet ONTOPIC praten? Gaat het niet over het testen gaat het wel over een Champagne kleur paard dat volgens jullie allemaal niet kan!

de TS wil alleen weten wat jullie denken wat voor kleur haar veulen zou krijgen!

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:57

Deliana1993 schreef:
de TS wil alleen weten wat jullie denken wat voor kleur haar veulen zou krijgen!


En dan roepen we allemaal een kleur en dan wordt ie uiteindelijk groen. Wat heb je daar nu aan... -O-
Zo totaal onbelangrijk, je moet gewoon afwachten wat eruit komt. Doen wij ook elk jaar :)

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:03

Deliana, je zou bijna denken dat je zelf de TS bent gezien je felle reacties. :)

TS, ik hoop dat je een mooi en gezond veulentje krijgt. (En als je de reacties die je nu krijgt wilt tegengaan, kun je simpelweg even de testuitslagen delen. Want mensen zijn er niet op uit negatief te zijn - ik heb het idee dat jij dat beeld wel hebt - maar gunnen je juist een leuk, knap, mooi gekleurd én kerngezond veulen. Een paard met PSSM1 of een ander genetisch defect hebben kan echt vreselijk zijn, en mensen hopen gewoon dat het voor jou niet zo uitpakt.)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:12

Deliana1993 schreef:
jezus mensen, kunnen jullie dan nog steeds niet ONTOPIC praten? Gaat het niet over het testen gaat het wel over een Champagne kleur paard dat volgens jullie allemaal niet kan!

de TS wil alleen weten wat jullie denken wat voor kleur haar veulen zou krijgen!


Misschien eens goed lezen en zien dat de TS zelf de discussie over champagne aanzwengelt.
En uit een Appaloosa x haflinger KAN gewoon GEEN champagne komen, dus dat is onzin waar nu op wordt gereageerd. Wat is daar offtopic aan?

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:14

Ryder schreef:
Deliana, je zou bijna denken dat je zelf de TS bent gezien je felle reacties. :)



De TS is mijn beste vriendin :)

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:20

Ze waardeert vast je loyaliteit, maar ik denk echt dat ze meer heeft aan de hulp die mensen proberen te geven in het topic (die zij, en jij, helaas negatief opvatten) dan aan iemand die steeds roept dat mensen op moeten houden. Ik begrijp dat het niet positief overkomt, maar snap ook dat de mensen die hier posten in dezelfde situatie hebben gezeten en paarden hebben gehad (of gekocht of gefokt) met een genetisch defect. Dat willen ze anderen gewoon niet aandoen. Het is een vorm van voorlichting, van hulp.

Nogmaals, ik hoop voor haar op een kerngezond veulentje met een mooi kleurtje :)

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:27

als de hengst wel smoky is kan de vermeende 'champagne' misschien een palomino met appaloosa zijn, waarbij de gevlekte oogleden verwarring opwekken.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:35

Das een goeie ja. In dat geval kan zo'n veulen moeilijk te onderscheiden zijn van Champagne.

Uit de combinatie van TS zou ook goed zo'n veulen kunnen komen. Haflinger = (zweet)vos en dus dezelfde kleur als de merrie van TS.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:42

Mensen mensen mensen toch,

Altijd die negatieve kritieken en toestanden.
Op den duur wordt je haast bang om een kleur-goktopic te plaatsen. En waar bokt een forum wil zijn waar mensen raad kunnen vragen en hun ei kwijt kunnen, wordt dit overschaduwd door dergelijke topics.

Oke, 5-panel test is nu eenmaal van levensbelang in het fokken met paints en quarters. Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Maar raak ook niet blind gestaard op enkel deze problematiek. Er zijn nog veel erfelijke aandoeningen die rondgaan in onze paarden waar mensen mee door fokken. Fok, op geen elk vlak, bij geen enkele diersoort met ongezonde ouderdieren. Als je kiest voor het fokken lees je je het beste in. Informeer, bestudeer en verzamel zoveel mogelijke informatie. Maar nooit ben je zeker van een gezond veulen als het nog in de baarmoeder zit.

Maar dat iedereen telkens opnieuw TS de les begint te spellen over de 5 panel test, over and over again. Dat vind ik er echt over. Goed dat het aangehaald wordt door Spicegirl maar dan 100 maal hetzelfde zeggen heeft geen zin, want jammer genoeg kan je ook niet beslissen wie wel en wie niet fokt. Wie niet weet niet deert. Zorg in tegenstelling tot alle kritiek hier gewoon dat het 5 panel test topic meer aandacht krijgt, zet het desnoods in je onderschrift of profiel. Op die manier informeer je mensen in plaats van ze af te breken. Want een geschreven tekst kan altijd misbegrepen worden.

De tip van de 5 panel test in je profiel te zetten vind ik inderdaad interessant indien je een volgtopic op bokt zet over de dracht, maar verder heeft het volgens mij geen nut.

Het veulen is onderweg, al 5 maanden dracht, dan is het jammer dat jullie blijven doordrammen over die 5 panel test. Natuurlijk wil je het veulen ook getest krijgen (daar heeft TS al bevestigd dat ze dat ook zal doen). En volgens mij is dit wat je in dit stadium op dit vlak kan doen.

Genoeg gepraat,

Ik wens TS veel plezier met de dracht en alle voorspoed voor moeder en veulen.
De kleurenkansen kan je via een calculator gemakkelijk berekenen (vind je normaal gezien via google, kan nu even niet meer op de naam komen)!

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:14

100 keer herhalen is blijkbaar toch nodig, want nog te veel mensen testen niet voor ze fokken. Wat als dit een leuk veulen is en de TS herhaalt de combi, waarna binnen een paar jaar blijkt dat er toch PSSM opduikt. Bovendien zegt ze dat het veulen American Appaloosa papieren krijgt terwijl dit enkel kan als ruin. Champagne kan ook al helemaal niet met een smokey black en een vos. Die laatste twee elementen wijzen m.i. toch op nood aan een beetje info op verschillende domeinen...
Wil er trouwens gerust een paar flesjes cava op verwedden dat zowel de hengst als de merrie niet de 5 panel test hebben ondergaan ;-).
Qua kleur voor het veulen: waarschijnlijk vos met appaloosa zeker? 75% kans op dacht ik zo op het eerste gezicht (al dan niet met creme).

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:02

Wat grappig, ben benieuwd wat er uit gaat komen zeg. Zal denk ik wel alleen aangenomen worden bij het appaloosa stamboek. Als dat mogelijk is zou ik dat wel doen als ik jou was, papieren zijn toch waardevermeerderend. De bedoeling is het veulen zelf te houden maar het kan altijd dat je onverhoopt toch moet verkopen.

Wat betreft de 5 panel test begrijp ik heel goed waarom mensen zo fel reageren, en je vind het waarschijnlijk niet leuk om te horen, maar de reden dat ze zo fel zijn is omdat je heel vaag reageert.
Het is geen schande te zeggen dat je niet weet wat een 5 panel test is. Ik denk namelijk gezien je antwoorden dat dit het geval is. Je geeft nergens een duidelijk antwoord. Je zegt op den duur uit wanhoop dat paard getest is, maar waarop getest is nog steeds niet duidelijk.

Zoals eerder vermeld is de 5 panel test echt een must als je met Quarters of Paints gaat kruisen of fokken. De reden hiervoor is omdat dit zeer ernstige ziekten zijn die niet met het blote oog te zien zijn en vaak te laat worden opgemerkt. Door vroegere onwetendheid van deze ziekten zijn deze jarenlang doorgefokt en zitten ze is heel veel paarden, ook die met zeer goede papieren.
Om een voorbeeld te noemen, mijn paard stamt af van Poco Bueno. Een beroemde hengst in westernland waar ook heel erg veel mee gefokt is. Pas een aantal Jaren terug is men erachter gekomen dat hij HERDA doorfokte. Zoals je begrijpt heeft dit de nodige problemen en sterfgevallen veroorzaakt.

Mensen hier op het forum zijn simpelweg begaan met de paarden.
Tuurlijk, als je zegt: ik weet niet wat 5 panel is, dan zul je heus wel wat kritiek krijgen, maar ook van velen uitleg hierover, wat je dan heel erg goed kan gebruiken.

Ga dus please niet zo ontzettend in de verdediging, maar wees gewoon eerlijk en duidelijk. Zo heb je er zelf het meeste aan en heb je de minste irritatie en steek je er misschien nog wat van op.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:55

Callisto04 schreef:
100 keer herhalen is blijkbaar toch nodig, want nog te veel mensen testen niet voor ze fokken. Wat als dit een leuk veulen is en de TS herhaalt de combi, waarna binnen een paar jaar blijkt dat er toch PSSM opduikt. Bovendien zegt ze dat het veulen American Appaloosa papieren krijgt terwijl dit enkel kan als ruin. Champagne kan ook al helemaal niet met een smokey black en een vos. Die laatste twee elementen wijzen m.i. toch op nood aan een beetje info op verschillende domeinen...
Wil er trouwens gerust een paar flesjes cava op verwedden dat zowel de hengst als de merrie niet de 5 panel test hebben ondergaan ;-).
Qua kleur voor het veulen: waarschijnlijk vos met appaloosa zeker? 75% kans op dacht ik zo op het eerste gezicht (al dan niet met creme).

Toch niet voor eenzelfde persoon... Gebruik al die energie dan om het 5 panel topic in de spotlights te zetten = meer bereik. _/-\o_
En wat ga je dan doen als ze beiden niet getest zouden zijn? Kan jij niets aan veranderen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een die hard pro tester maar de draagkracht hier van 100 keer herhalen in dit topic is niet echt groot te noemen. Doe dit in je onderschrift, facebook, profiel! Daar bereik je mensen mee!

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:46

2a54z6e45r6r schreef:
Callisto04 schreef:
100 keer herhalen is blijkbaar toch nodig, want nog te veel mensen testen niet voor ze fokken. Wat als dit een leuk veulen is en de TS herhaalt de combi, waarna binnen een paar jaar blijkt dat er toch PSSM opduikt. Bovendien zegt ze dat het veulen American Appaloosa papieren krijgt terwijl dit enkel kan als ruin. Champagne kan ook al helemaal niet met een smokey black en een vos. Die laatste twee elementen wijzen m.i. toch op nood aan een beetje info op verschillende domeinen...
Wil er trouwens gerust een paar flesjes cava op verwedden dat zowel de hengst als de merrie niet de 5 panel test hebben ondergaan ;-).
Qua kleur voor het veulen: waarschijnlijk vos met appaloosa zeker? 75% kans op dacht ik zo op het eerste gezicht (al dan niet met creme).

Toch niet voor eenzelfde persoon... Gebruik al die energie dan om het 5 panel topic in de spotlights te zetten = meer bereik. _/-\o_
En wat ga je dan doen als ze beiden niet getest zouden zijn? Kan jij niets aan veranderen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een die hard pro tester maar de draagkracht hier van 100 keer herhalen in dit topic is niet echt groot te noemen. Doe dit in je onderschrift, facebook, profiel! Daar bereik je mensen mee!


Volgens mij komt het ook een beetje omdat het veel mensen stoort dat de TS er nog geen één keer duidelijk uitspraak over heeft gedaan. Als ze nou gewoon zegt "Ik heb wel 5 panel getest" of "Ik heb niet 5 panel getest" dan was het al lang klaar geweest. Het enige wat TS zegt is "ja, ze zijn getest en gezond verklaard..." :')

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:54

TS wat leuk dat je een veulentje verwacht! Spannend is dat hè :D Ik zit in hetzelfde schuitje, ben ook erg benieuwd en kan haast niet wachten.
In de discussie "testenresultaat vermelden of niet" ga ik me niet mengen. Van mijn veulen mag iedereen het weten, ouders zijn 5-panel getest en beide ook volledig n/n of N/N (anders was ik er ook niet aan begonnen).

Ik heb even de vrijheid genomen om de kleurmogelijkheden op te zoeken met de informatie die je in je beginpost verstrekt en dit is de uitkomst:

Offspring Color Probability (met ingave dat je merrie red solid is)

18.75% - Bay Appaloosa
18.75% - Smoky Black Appaloosa
18.75% - Black Appaloosa
18.75% - Buckskin Appaloosa
12.50% - Red (Chestnut/Sorrel) Appaloosa
12.50% - Palomino Appaloosa

Offspring Color Probability (met ingave dat je merrie red tobiano is, omdat 1 van haar ouders tobiano was)

9.38% - Black Appaloosa
9.38% - Smoky Black Pintaloosa
9.38% - Buckskin Appaloosa
9.38% - Smoky Black Appaloosa
9.38% - Bay Pintaloosa
9.38% - Black Pintaloosa
9.38% - Bay Appaloosa
9.38% - Buckskin Pintaloosa
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Appaloosa
6.25% - Palomino Pintaloosa
6.25% - Palomino Appaloosa
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Pintaloosa

Behoorlijk veel leuke kleurtjes dus! :j Ik gok op een Red (Chestnut/Sorrel) Appaloosa :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:34

Tobiano is toch dominant als gen? Dwz dat als de merrie het gen draagt, dat het altijd toont? Dan zou de merrie het dus niet kunnen dragen.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:02

Nee hoor, bont patronen kunnen heel goed verstopt zitten :)
Maar ik dacht ergens gelezen hebben dat ze een overo vader had?

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:04

Als de merrie solid is kun je er van uitgaan dat ze geen bontfactor bij zich draagt.

boyzz

Berichten: 73
Geregistreerd: 13-08-11
Woonplaats: Stadskanaal

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:37

Vader is idd overo

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:42

Tinniie schreef:
Nee hoor, bont patronen kunnen heel goed verstopt zitten :)
Maar ik dacht ergens gelezen hebben dat ze een overo vader had?



Ik formuleerde mezelf misschien te zwak; als een merrie geen bont draagt zal ze ook geen bont doorgeven. Een van de ouders móet tobiano zelf hebben (en dus tonen, want dominant gen) tonen om het door te kunnen geven aan de kids.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:02

Ja maar overo weet je enkel door te testen.
Ik heb zelf een overo positieve merrie met enkel een bles in mijn bezit en heb nog 2 positieve veulens met alleen maar een bles gefokt..


Tobiano kan ook genetisch aanwezig zijn maar zich fenotypisch niet uiten. Ik ken zelfs veulens uit homozygote ouders die enkel een blesje en 4 witte voetjes hebben, genetisch zijn zij tobiano maar je zou het niet zeggen als je enkel op het uiterlijk afgaat.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:23

spatter schreef:
Als de merrie solid is kun je er van uitgaan dat ze geen bontfactor bij zich draagt.

Mijn paard is solid maar heeft toch een bont factor :D

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:50

volgens die calculator 75% kans black based, die telt al even slecht als ik. Is toch 50% kans zwart, 50 % rood aangezien de hengst heterozygoot zwart is? Dan al de mogelijke bont- en appaloosa patronen, creme, ... Geen beginnen aan eigenlijk.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:52

Als je duidelijk heterozygoot hebt aangegeven zou dat een pittige fout in de calculator zijn .

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:09

DubbelDun schreef:
Als je duidelijk heterozygoot hebt aangegeven zou dat een pittige fout in de calculator zijn .


Ik heb geen calculator gebruikt, maar NRJ wel. Wel vreemd want ofwel is de hengst heterozygoot zwart en is het 50/50, ofwel homozygoot zwart en dan is het veulen sowieso zwart. Dus 75% kan gewoon nooit of ben ik nu moe en dom?
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 18-12-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:10

Ik ben alleen uitgegaan van de beginpost van TS :o Dus ik heb ingegeven Sire: smoky black appaloosa en Dam: red solid ---> Sire red factor: unknown Appaloosa: homozygoot Dam agouti: unknown silver dilution: non silver carrier.

En dan krijg je dus de eerste uitkomst.

Edit: ik heb deze gebruikt http://www.horsetesting.com/Equine/CCalculator1.asp