Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 18:06

Hoi,

Ik wil ooit nog een veulentje kopen (in de komende jaren) en ik wou is gaan beginnen met wat informatie over bloedlijnen te gaan verzamelen. Ik heb nu een paint en ben ook weg van paints maar er zijn ook zeker quarters waar ik fan van ben. Dus het gaat over bloedlijnen bij paints en quarters.

Mijn paint is nu van bloedlijnen die niet heel bekend zijn, maar als ik een veulen zou gaan kopen dan wil ik wel graag iets met bekende/goede bloedlijnen. Qua disciplines neig ik het meest naar reining, maar houd ook van beetje trail, pleasure enzovoorts dus allround. Voornamelijk wil ik ook een leuk karakter hebben. Mijn paint nu is cool is zijn kop maar heeft wel een eigen willetje en werkt graag. Wat ik wel graag anders zou zien bij mijn volgende paard is dat iets meer van knuffelen houd. Die van mij is best afstandelijk. Ik snap dat dit ook qua opvoeding beïnvloed kan worden en dit per paard ook nog verschilt.

Wat voor bloedlijnen raden jullie aan en waarom?

Ik wil graag informatie over de bloedlijnen, dus wat is typisch aan die paarden. Graag jullie ervaringen hier delen met die paarden. En wat zouden jullie zelf aanschaffen als je een veulen zou kopen?

Groetjes Melanie

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 09:49

Niemand die iets kan vertellen over de verschillende bloedlijnen?
Bijvoorbeeld wat voor paard is het als die gunner of smart little lena in zijn lijn heeft?

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:15

Het is ook een moeilijke vraag he. Als je naar een stamboom kijkt zit daar meer dan 1 paard in. Op afkomst karakter en temperament gaan voorspellen is eigenlijk een beetje zinloos denk ik. Ben jij identiek qua karakter aan één van je ouders? Of identiek aan je broers of zussen? Wat als die broers of zussen dan nog in een ander gezin zijn opgevoed? Ik denk dat je best naar afkomst kijkt in functie van welke discipline je wil doen en zo al een selectie maken van mogelijk interessante paarden. Dan moet je naar het paard zelf kijken, zowel qua karakter, bouw, wat is er al mee gedaan, ... Ook is iedere eigenaar/ruiter verschillend. Wat voor jou een leuk paard is kan iemand anders helemaal niet bevallen. Dus het is gewoon een heel lastige vraag die je stelt.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:26

Ik ken goede en slechte Gunners. :D
Als je wat wilt veralgemenen zou je kunnen zeggen dat : Topsail Whiz veel bloed geeft, Gunner kans op doofheid en zijn ook niet altijd makkelijke paarden. Oude bloedlijnen (HDI, Doc Bar, ...) geven dikwijls veel "body". Maar dat zegt ook niets, want ik ken luie Whiz'en en makkelijke Gunners en fréle HDIts.
De moederlijk is ook erg belangrijk. Little Gump geeft meestal diepe stoppers, maar dikwijls ook harde ruggen. Pfff, fokken is gokken, hé...

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:48

Heeft vooral te maken met eigen voorkeur... Je kunt wel een beetje scheiden op wat makkelijk is of moeilijk, maar verder heeft het echt te maken met wat jij zelf leuk vindt!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:14

Tja, bloedlijn is 1 ding, maar de combinatie van beide ouders kunnen altijd anders uitpakken dan je denkt of verwacht. Karakter en gedrag komt door meer dingen. Een goede combinatie van ouders en goede opfok en opvoeding geven het totaal plaatje. Het best gefokte paard pakt heel anders uit als mensen hem in een hokje stoppen en er een barbie paard/veulen van maken.
En wat wil je? Iemand met ambitie of veel ervaring heeft hele andere verwachtingen en manier van werken.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:16

superpony schreef:
Tja, bloedlijn is 1 ding, maar de combinatie van beide ouders kunnen altijd anders uitpakken dan je denkt of verwacht. Karakter en gedrag komt door meer dingen. Een goede combinatie van ouders en goede opfok en opvoeding geven het totaal plaatje. Het best gefokte paard pakt heel anders uit als mensen hem in een hokje stoppen en er een barbie paard/veulen van maken.
En wat wil je? Iemand met ambitie of veel ervaring heeft hele andere verwachtingen en manier van werken.


Ik ben iemand met ambities en zou graag wedstrijden starten. Tot die oud genoeg is om te rijden zou ik ook graag aan de hand onderdelen starten enzo.

Verder weet ik dat er meer invloeden zijn dan alleen de bloedlijn, maar dacht dat er wel een beetje bepaalde eigenschappen bij een bepaald type bloedlijn hoorde.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:00

Deze vraag heb ik jaren geleden ook gesteld, toen ik me aan het orienteren was op mijn eerste eigen paard. Dit is het topic, wellicht heb je er iets aan: [WN-FA] Bloedlijnen en hun kenmerken: waar info?

Uiteindelijk heb ik een huis-, tuin- en keukenquarter gekocht :D Ik ken de hem al vanaf veulen en heb hem zelf (onder begeleiding) opgevoed in de zin van grondwerk, freestyle, sacking out en zadelmak maken. Ook daarvan staan nog wel topic op Bokt (zie mijn profiel).

Bandito heeft geen speciale bloedlijnen, maar ook niet de bloedlijnen die ik liever niet wilde. En uiteindelijk speelt opvoeding en training natuurlijk ook een grote rol. Al heb ik wel ambitie, wij hebben geen haast en trainen vooral lekker rustig door. En dat bevalt tot nu toe hartstikke goed.

Ik had mij zowel in de omgang als op wedstrijdgebied geen beter paard kunnen wensen!

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:07

Ik heb er een aantal geprobeerd en van diegene die ik leuk vond is alleen mijne uiteindelijk goedgekeurd. Niet echt naar bloedlijnen gekeken, ook niet toen we Twister kochten. Gewoon naar karakter en conformatie.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 14:36

Een vraag die ik dan nog heb waar let je op bij een veulen? Ik heb mijn eerste paard 4 jaar terug gekocht en die kon ik uittesten enzo qua rijden. Maar dat gaat niet bij een veulen, qua karakter lijkt me ook dat je die moeilijk kan beoordelen op die leeftijd.

Dus waar moet ik dan opletten?

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:37

Ik denk dat je eens moet gaan rondkijken op diverse stallen, en kijken welke trainer je aanspreekt. Deze persoon wil je dan vast adviseren bij de aanschaf van je volgende paard.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:44

Bloedlijn zegt niet alles , heb uit 1 merrie veulens gefokt die zo mak als een lam waren maar ook 2 die echt feeksen waren haha.

Waar ik op let bij het kopen van een veulen is ten eerste wat heeft ze te eten gekregen hoe ziet moeders er uit en vader ook. Hoe is ze in de omgang en dan pas kijk ik naar bouw. Staat alles recht en is alles in proportie. Kort nekje met lang lichaam is bijvoorbeeld voor mij een no go. Dan laten lopen en misschien een lichte check up door de dierenarts , hart longen en misschien mest onderzoek later voor evntuele wormen voordat ze überhaupt in de buurt komt bij mijn andere paarden.

Het stukje van een veulen kun je niet uittesten met rijden. Vaak bij mijn eigen veulens merk ik dat ze net zo in te rijden zijn als hun moeder. En de meeste die als veulen al veel toelieten waren later ook makkelijker in te rijden bij mij.

Maar waar jij echt op moet letten is wat is jou gebruiksdoel met het veulen later en hoe klikt het tussen jou en het dier.

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:49

Waar ik op zou letten bij een veulen: karakter, fokrichting, wat er al mee gedaan is (meelopen aan de hand bijv, wellicht een keertje halter gestart), kleur, uitslag paneltest, gezondheid ouders (heeft 1 van beide ouders artrose en wordt er daarom maar mee gefokt? Lekker laten staan, geen goede voorbode van de gezondheid van het veulen. Gebeurt helaas heel veel).

Daarnaast kun je vanaf 1,5 jaar ongeveer een röntgenologische keuring doen.

Je kunt bovendien zeggen 'ik wil wedstrijden starten', maar waar neem je genoegen mee en wat is je budget? Wil je reining starten, zie je DRHA starten (of starten in het buitenland) dan als je doel? Of vind je allround starten (dan kom je vaak uit bij de rassenvereniging)? Spreekt een bepaalde rassenvereniging je aan (DPHC voor de Paints, NQHA voor de Quarters en er is ook een vereniging voor de Appies, die naam ben ik even kwijt)?

Kortom, ga lekker kijken, sfeer snuiven, les nemen en kijk rustig wat je wil.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:49

Bij een veulen moet je inderdaad onderzoek doen over de ouders en andere nakomelingen van de ouders. Maar of het uitgroeit tot iets wat jij zoekt weet je nooit 100%
Heel belangrijk is het dat je veulen van een goede fokker komt, de ouders getest zijn en de opfok goed gaat. De eerste jaren heb je er feitelijk heel weinig aan als je hem goed opfokt. Eventueel kan je halteren, maar dat is het.
Als je niet thuis bent in de quarters en paints, maar wel ambitie hebt zou ik zorgen dat je iemand hebt die je kan helpen waar naar te kijken.
Maar persoonlijk zou ik wachten en een 2 of 3 jarige kopen die je wel al beter kan beoordelen. En dan bedoel ik beoordelen op bouw, karakter, bewegingen etc. Niet zozeer alleen de bloedlijnen, want het kan altijd anders uitpakken. Ook door genoemde redenen zoals verkeerde combinatie, voer, opfok, training etc.
Stel iedereen zegt dat bloedlijn A niet geweldig is en je laat die bij voorbaat al staan kan je best een goed paard mislopen. Zorg dat je contacten hebt, goed op de hoogte bent en ga kijken. Dan loop je vanzelf tegen je paard aan. Ik weet van de Eifel Gold dat ze goede matches maken tussen ruiter en paard.
Nu veel km's maken, want als je straks tegen een braaf paard aanloopt die alles wel kan, heb je ook kans dat 1 of 2 jaar later je ambitie toch hoger ligt en je ook wel een iets meer karakter paard goed kan handelen.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 15:16

Misschien voor wat opheldering. Ik rijd nu ongeveer 7 jaar western en heb 4 jaar een eigen paard. Met mijn paard les ik en doe ik wedstrijden bij de wran. Dit gebeurt niet regelmatig vanwege dat ik nog student en alles zelf financier. Maar als ik straks een vaste fulltime baan heb, zou ik graag 'grotere' wedstrijden zoals drha en bij de paints of quarters willen starten.

Ik kies bewust voor een veulen om straks te gaan kopen, omdat ik het juist samen vanaf 0 alles wil opbouwen. Ik heb wat verzorgpaarden gehad (stuk of 6-8) en wat ik ook bij mijn paard merk is dat ik veel fouten aan het verbeteren was/ben. Ik wil straks een paard hebben die helemaal opgeleid is naar mijn wensen en dat begint bij veulen. Een twee of driejarige kan al dingen zijn geleerd waar ik het niet mee eens ben of graag anders had gezien. Ik weet dat het een risico is om een veulen te kopen, maar ik zie juist dat ik er veel voldoening uit kan halen.

Zeker als de tijd er is neem ik iemand mee die er meer verstand ervan heeft, maar graag heb ik zelf ook kennis ervan.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:18

Misschien hebben jullie ook paint of quarter fokkerijen die jullie kunnen aanraden? Dan kan ik daar al wat informatie over gaan zoeken, zoals welke hengsten en merries ze gebruiken enzovoorts

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:28

Als je reining wil gaan rijden zou ik naar de Eifel Gold Ranch gaan als ik jou was. Prachtige, goed gefokte paarden.

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:42

Ligt wel weer beetje aan je budget ;)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:55

Dan zou ik even doorsparen en naar een 2 jarige kijken die goed gefokt is en in goede opfok heeft gestaan. Verschillende stallen hebben regelmatig leuke paarden te koop. Een 2 jarige kun je al wat mee doen en beter beoordelen. Daarnaast heb je niet die 2 jaar een paard ergens in de opfok staan waar je niks aan hebt + alle kosten en risico's.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 22:05

superpony schreef:
Dan zou ik even doorsparen en naar een 2 jarige kijken die goed gefokt is en in goede opfok heeft gestaan. Verschillende stallen hebben regelmatig leuke paarden te koop. Een 2 jarige kun je al wat mee doen en beter beoordelen. Daarnaast heb je niet die 2 jaar een paard ergens in de opfok staan waar je niks aan hebt + alle kosten en risico's.


Ja maar dat zoek ik niet ik wil een veulen straks gaan kopen en ben op zoek naar advies daarvoor. Dan kan je blijven zeggen dat ik dan naar een paard moet die ouder is, maar mijn keuze zal niet veranderen. Ik ben me bewust van alle risico's van een veulen maar dat weerhoudt mij niet om straks een veulen te kopen. En wie zegt dat ik niks aan heb aan een veulen... Er is meer dan alleen rijden hoor, zoals poetsen, wandelen en nog veel meer dingen die je met een veulen kan doen.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 22:08

essiedepessie schreef:
Ligt wel weer beetje aan je budget ;)


Ik weet nog niet hoe mijn budget zal zijn, maar ik zou graag een lijstje verzamelen van fokkerijen in verschillende budgetten. Zodat als ik straks een budget heb dat lijstje af kan gaan, waarbij ik dan ondertussen informatie over heb opgezocht. Dan weet ik waar ik terecht kan.

tones

Berichten: 5290
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:12

Heb 7 jaar geleden een paintveulentje gekocht.
Toen geen bal verstand van bloedlijnen, we gingen gewoon kijken en liefde op t eerst gezicht.
Vanaf 6 maanden is ze hier gekomen, spelenderwijs veel mee bezig geweest, als jaarling voor t eerst mee op show,
man het was de tijd van mn leven, wat heb ik genoten van haar, en we genieten nog dagelijks.

Wat ik er dus mee wil zeggen, ik vond t onwijs leuk om samen met zo`n kleintje op te groeien.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 22:24

tones schreef:
Heb 7 jaar geleden een paintveulentje gekocht.
Toen geen bal verstand van bloedlijnen, we gingen gewoon kijken en liefde op t eerst gezicht.
Vanaf 6 maanden is ze hier gekomen, spelenderwijs veel mee bezig geweest, als jaarling voor t eerst mee op show,
man het was de tijd van mn leven, wat heb ik genoten van haar, en we genieten nog dagelijks.

Wat ik er dus mee wil zeggen, ik vond t onwijs leuk om samen met zo`n kleintje op te groeien.


*\o/* ja daarom wil ik dat dus het lijkt mij zo super gaaf :D om dat mee te maken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:31

Ik zou geen veulen kopen maar een volwassen ingereden dier, dat je kunt uitproberen. Bij een veulen moet je nog maar afwachten of het dier gezond volwassen wordt en of het later onder het zadel ook nog klikt, helemaal als je de sport inwilt. Hij kan te groot worden, te klein blijven, geblesseerd raken of komen te overlijden. Of, mocht hij wel de leeftijd halen waarop je hem kunt inrijden, ineens absoluut geen talent blijken te hebben voor de sport waar je graag in zou willen starten.

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:50

Gelukkig heeft ze nog maar 40 keer gezegd dat ze een veulen wil en daar voor heeft gekozen. Trouwens, jij hebt al twee keer een veulen gefokt, dat is pas een gok.