zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gentle_fan

Berichten: 45
Geregistreerd: 16-12-08

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 00:06

Die van mij had het, een klote ziekte is het. wat mij betreft mogen ze degene die hier mee door fokken de ziekte geven, het is verschrikkelijk voor een paard die aanvallen die ineens kunnen op komen en wat je ook doet om het zoveel mogelijk te voorkomen het is helaas nooit genoeg de pijn die een paard om zo'n moment moet doorstaan is ondraaglijk.

spider1905
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-06-14

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:18

Onze Spider is gisteren ook positief bevonden voor PSSM...de wereld valt even op mijn kop :-(

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:37

Wat een vreselijk nieuws Spider1905 ;( sterkte!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:41

Sterkte Spider, verder geen woorden voor...

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:42

Ach nee Spider, wat een vreselijk rotnieuws ;(

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:47

Spider, wat ongelooflijk balen zeg!, enige troost is dat je het nu al weet, en dus zijn dieet, supplementen en management zo goed mogelijk op hem kunt afstemmen. heel veel sterkte in het accepteren van en omgaan met dit nieuws.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:57

Spider wat balen! Zo lang moeten wachten en dan ook nog slecht resultaat.
Als je nu terug kijkt op de afgelopen jaren, heb je dan weleens vage klachten gehad waarvan je nu denkt dat het door de PSSM kan komen? Of is Spider altijd een gezond paard geweest?

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:58

Ik had het hier nog niet gepost, maar mijn jaarling is ook drager. Je gaat bijna denken dat Far Ute Fantasy lijder was ipv drager met alle positieve nakomelingen nu, zijn er ook nakomelingen van hem negatief getest?

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:07

@frensie bij pssm zijn er geen dragers alleen lijders, ook als je 1 pssm gen hebt.
Helaas gaat jouw paard dus ook klachten krijgen.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:29

Dat weet ik, ik bedoel dat Fantasy wellicht 2 PSSM genen heeft, en in de medische termen is dat een lijder.

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:39

Helaas kunnen we dat niet meer testen. Ik hoop dat DaphneG ook haar nakomelingen laat testen. Wellicht heeft ze nog contact met de eigenaar van de hengst zodat ze hem kan wijzen op dit topic?

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:02

Frensie schreef:
Dat weet ik, ik bedoel dat Fantasy wellicht 2 PSSM genen heeft, en in de medische termen is dat een lijder.

Dan kun je beter spreken van heterosygoot bij één gen en homozygoot bij beide genen.
Al kan ik me indenken dat een homozygote eerder/ergere symptomen zal hebben.

jewel2
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Golenkamp/Duitsland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:47

Ik heb ook een 2-jarige nakomeling van FUF die positief getest is. Om zeker te weten dat het bij de hengst vandaan kwam heb ik mijn merrie ook laten testen, zij is negatief! Helaas neemt de eigenaar van FUF geen verantwoordelijkheid naar alle nakomelingen en verkoopt ze gewoon met alle gevolgen van dien voor de nieuwe eigenaren! De eigenaar heeft mij gezegd dit voorjaar iets te publiceren over de dood van Oliver en het vermoeden van PSSM. Tot op heden helaas nog niet gebeurt dus dan moeten er andere maatregelen getroffen worden.

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:43

Het voorjaar is allang om, die man is wel erg nalatig. Jammer, want hij treft hier wel heel veel paarden en hun eigenaren mee. Niet te vertrouwen zo'n fokker!

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:28

Ryder schreef:
Helaas kunnen we dat niet meer testen. Ik hoop dat DaphneG ook haar nakomelingen laat testen. Wellicht heeft ze nog contact met de eigenaar van de hengst zodat ze hem kan wijzen op dit topic?

Volgens mij komen zij en de fokker uit hetzelfde dorp... Het zal mij niets verbazen als ze ook hetzelfde adres delen... Dit laatste is een vermoeden van mijn kant, dus geen vaststaand feit.

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:44

Ik lees net op FB dat er nog steeds sperma van FUF wordt aangeboden?! Ik hoop toch dat dat niet waar is......
Opvallend is ook dat er op de verkooppagina op de site van de eigenaar nog steeds kinderen van FUF worden aangeboden en er nergens iets te vinden is over het PSSM verhaal.

jewel2
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Golenkamp/Duitsland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:49

Dat bedoel ik maar......walgelijk!!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:25

En wordt dan ook niet vermeld dat PSSM kan spelen?
Wat raar....
Ik kan mij ook niet voorstellen dat je wil fokken met een dier wat niet getest is op deze dingen.
Maar dan nog, stel hij wist het toen niet, hij weet het nu wel! Dus dat vind ik zeker iets wat aangepakt zou moeten worden.
Bah, dat er mensen bewust (waarschijnlijk) zieke paarden verkopen zonder dit erbij te vermelden.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:42

Als er nog sperma is kan er dus ook nog steeds DNA getest worden!
Schandalig hoor dat er niet eens ergens wordt gerept over vermoedens van PSSM en wel veulens worden aangeboden.

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:52

Onderstaande tekst staat op de site paints-quarters.nl/dekhengsten/far-ute-fantasy/

Zijn laatste veulens worden in 2014 geboren want Far Ute Fantasy is in 2013 overleden. Er zijn meerdere nakomelingen van hem getest op PSSM 1 en positief bevonden. Hieruit concluderen wij dat Far ute Fantasy dus positief PSSM 1 was.

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:52

Dat staat er sinds vanmiddag op ;)

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:01

ElCid schreef:
Ik lees net op FB dat er nog steeds sperma van FUF wordt aangeboden?! Ik hoop toch dat dat niet waar is......
Opvallend is ook dat er op de verkooppagina op de site van de eigenaar nog steeds kinderen van FUF worden aangeboden en er nergens iets te vinden is over het PSSM verhaal.

De Pitzer Ranch is van een heel andere orde en zij gingen ook lustig door met PSSM positieve hengsten ter dekking te stellen, dus mij verwondert dit niet. De testresultaten werden na verloop van tijd wel meegedeeld, maar PSSM werd afgedaan als iets dat goed te managen is. Hun hengsten hadden honderden veulens, maar met het juiste dieet allemaal geen probleem hoor.

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:36

Dat wordt soms ook nog over Hypp gezegd, met het juiste dieet geen probleem; dus wel! Gewoon geen zieke paarden fokken of je nu Pitzer Ranch, Leo Coppinga of Pietje heet.
Zelfs als PSSM + paarden met het juiste dieet niet of minder ziek zouden worden kan je nooit het risico lopen dat ze, door voor hen verkeerd voer bij een onwetende, alsnog ziek worden! Daarbij heb ik dan de vraag; waarom zou je met zieke dieren fokken? Omdat ze mooi gespierd zijn? Omdat ze misschien een mooi kleurtje kunnen krijgen? Omdat ze harder lopen of weet ik veel wat voor simpele redenen mensen hebben om dit soort wanstaltigheden te laten voortbestaan. Ik ben al tegen het fokken met OLWS + paarden, ook in combinatie met OLWS - paarden; waarom? Omdat er altijd mensen zullen zijn en blijven die het een aanvaardbaar risico vinden om toch 2 positieve paarden te kruisen, "want we vinden het kleurtje zo mooi" .
Allemaal even belachelijk en alleen maar omdat wij, mensen, vinden dat wij een bepaald "model" dier moeten creëren, ten koste van gezondheid.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:42

mee eens, Elcid !
ik ken iemand, die al jaren OWLS kruist, en de lethal white veulens als fokrisico neemt.
ook ken ik iemand, die serieus overweegt frame x frame te kruisen.

ondanks dat het nu netjes, zij erg onopvallend op de stie staat, staat er niks bij de te verkopen veulens van deze hengst, en op MP word er ook gewoon niets vermeld..
dus de verkoop gaat gewoon door..

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:05

Frame x frame is naast onethisch ook nog eens ontzettend dom. Je hebt namelijk evengoed maar 50% kans op een gekleurd levend veulen, 25% kans op solid en 25% kans op lethal white. Hoe dom kan iemand zijn. Zelfs als je per se kleur wilt fokken omdat die meer opbrengen zal een solid nog altijd meer opleveren dan een dood veulen. Idioten zijn het die dat risico nemen.