[WN] Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 14:20

Joo!

Ik zit met een vraag.
Is de uiting tobiano patroon ook genetisch bepaald?

Als een paard homozygoot is en een bepaalde graad van uiting heeft zoals bv de afbeelding rechtsboven. En je kruist dit paard met een paard die homozygoot recessief is (dus geen enkel gen heeft voor vlekken)... Heeft de nakoming dan meer kans op (ongeveer: iets meer of iets minder) dezelfde graad van uiting van tobiano als de gevlekte ouder? Is de kans dus groter dat het veulen dezelfde graad van uiting heeft zoals in de afbeelding rechtsboven?
Afbeelding

Hopelijk snappen jullie m'n vraag, het is nogal moeilijk om het duidelijk neer te pennen...

2a54z6e45r6r

Re: Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 15:47

niemand? Ö

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:13

Ik snap je vraag en hij is niet zomaar zondermeer te beantwoorden :)
Als je een homozygoot kruist met een non-vlek, dan krijg je genetisch een heterozygoot, maar waar en hoeveel vlekken er op komen is niet te zeggen.
Ondanks dat je 50% kans op vlekken vererft kan een ouderdier iets bij zich dragen wat wel of niet de grootte/aantal van de vlekken kán beïnvloeden.
Van zwart is bijv. bekend dat het moeilijker vlekken geeft, van Sabino is weer bekend dat het de hoeveelheid wit kan versterken. Verder heb je 'stempel' ouderdieren die ook hun genetische eigenschappen vaker c.q. sterker door kunnen geven.

Fokken is al gokken, maar met vlekken helemaal :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 17:18

Welke info heb je dan tekort? Of is het meer info over de genetische achtergrond? Niet over de zichtbare genetische kenmerken van voorouders enzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:24

Ik weet niet in hoeverre de voorouders nog een sterkte inbreng hebben, maar daar is vast onderzoek naar gedaan.
Ik kijk puur naar de kleuren van de ouders.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 17:27

dus moet je om dit vraagstuk aan te vullen de kleuren van de 2 paarden hebben? Of begrijp ik het verkeerd? Ik ga eens verder zoeken op het web of er meer over gevonden si :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:03

Citaat:
Is de uiting tobiano patroon ook genetisch bepaald

Nee!

Nog anders gezegt ... twee 'slipped tobiano's' kunnen een patroon expressie geven zoals rechts onder in de afbeelding.

En dan moet je 100% zeker zijn dat er helemaal geen andere wit patroon mee speeld in de mix, bijvoorbeeld SB1 (SB2, SB3, enz) of SP1-SP3.
Op de foto (ik neem aan van de hengst?) denk ik ook dat je rekening moet houden met SPlash.

Echte Tobiano patroon geeft geen wit op het gezicht, dus als er wit is dan hebt je toch hoogst waarschijnlijk met een andere wit patroon te maken (Sabino SB of Splash SP); zelfs een minimalistisch vorm van DW (Dominant White) kan invloed hebben.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 21:25

Waar halen jullie die informatie? Wil je bronnen vermelden aub? :)

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:35

Oke, nu ik dan.. :D
Peterina.. Weet je mijn vraag nog over Sid..? over het creme en dun gen..?

Is er voor mij een kans dat Sid http://www.allbreedpedigree.com/ps+hollywoods+sydney
met Nocona http://www.allbreedpedigree.com/gi+nocona+freckle+bar

Een vlekloos veulen geeft..?

Vorig jaar kwam er uit nocona en een palomino quarter een veulen met enkel witte benen. Nou weet ik nog (steeds) niet wat er uit Sid komt maar zou Nocona met een solid merrie dan meer kans op een vlekloos veulen geven als met een vlekkenmerrie..?
of is daar echt helemaal niks over te zeggen..?

Nageslacht:
http://eaglesranch.com/nl/painthorses-h ... slacht.htm
Laatst bijgewerkt door Vas op 01-04-12 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:38

Citaat:
Op de foto (ik neem aan van de hengst?) denk ik ook dat je rekening moet houden met SPlash

Welke hengst is dat..?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 11:20

Nocona :p

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 11:24

Heb het ook op een engels forum over paardengenetica geplaatst:
Citaat:
Yes, it is possible that the dam and/or the sire carries a white suppressor that could have resulted in your foals low white expression. We know that low white can run in families but the exact mechanism is unknown. One of the current theories is that dark spots along the cornet band, such as the stallion exhibits, could be a sign of a white suppressor.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 11:27

Peterina schreef:
Citaat:
Is de uiting tobiano patroon ook genetisch bepaald

Nee!

Nog anders gezegt ... twee 'slipped tobiano's' kunnen een patroon expressie geven zoals rechts onder in de afbeelding.

En dan moet je 100% zeker zijn dat er helemaal geen andere wit patroon mee speeld in de mix, bijvoorbeeld SB1 (SB2, SB3, enz) of SP1-SP3.
Op de foto (ik neem aan van de hengst?) denk ik ook dat je rekening moet houden met SPlash.

Echte Tobiano patroon geeft geen wit op het gezicht, dus als er wit is dan hebt je toch hoogst waarschijnlijk met een andere wit patroon te maken (Sabino SB of Splash SP); zelfs een minimalistisch vorm van DW (Dominant White) kan invloed hebben.

De vraag is of de kans groter is op een slipped tobiano dus niet of er enkel slipped tobiano uit zou komen... Daarom is het idd ook mogelijk dat 2 slipped tobiano's een patroon expressie kunnen geven zoals de onderste afbeelding rechts.

Dus met solid/vlekloos bedoel ik: een slipped/minimal tobiano dus een tobiano mét witte benen. Sorry dat het mss niet zo duidelijk is getypt, ben echt geen kei in schrijven :o

Edit: heb vas haar quote weggehaald aangezien ze net iets anders bedoelt en het anders een soepje wordt :)
Laatst bijgewerkt door 2a54z6e45r6r op 01-04-12 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:28

Dat splash zit in hem..? Is dat dan weer een ander gen dan Tobiano..? Of is het hetzelfde gen maar gewoon een andere kleurslag..?
Hmm.. ik weet er niks van, ga ook eens zoeken, intressant.. Maar zou de eigenaar van de hengst het dan niet weten..?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 11:31

Meestal gebruiken ze hem op paint merries (solid/minimal/...), die dus 1 gen voor tobiano hebben, denk ik. En dan is het 'probleem' er niet volgens mij. Maar zoals ze aangeven op het engels forum: er is nog weinig over geweten maar mijn hypothese zou mogelijk kunnen zijn. Dat heb ik er toch uit begrepen :)

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:33

Citaat:
Dus met solid/vlekloos bedoel ik: een slipped/minimal tobiano dus een tobiano mét witte benen. Sorry dat het mss niet zo duidelijk is getypt, ben echt geen kei in schrijven :o

Ik bedoel daar eigenlijk mijn merrie mee, en de palomino quarter..
Het lijkt me dat een slipped/minimal tobiano veulen van 1 van de ouders toch een gen mee heb gekregen (die hij dus niet laat zien in zijn solid vachtje) die hij weer door kan geven en dus de kans op meer wit weer vergoot bij een eventueel veulen van hem/haar..?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 11:51

Zo bedoel ik dus de vraag: So there is more chance that a foal of such a sort of combo is a minimal/slipped paint?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:08

Ja, dat bedoel ik ook :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 12:11

Engels is soms gemakkelijker te begrijpen ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:32

2a54z6e45r6r schreef:
Heb het ook op een engels forum over paardengenetica geplaatst:
Citaat:
Yes, it is possible that the dam and/or the sire carries a white suppressor that could have resulted in your foals low white expression. We know that low white can run in families but the exact mechanism is unknown. One of the current theories is that dark spots along the cornet band, such as the stallion exhibits, could be a sign of a white suppressor.

Het is voor het eerst dat ik hoor dat Ermine Spots gelinked zouden zijn aan het Slipped Tobiano....
@Peterina: heb jij hier eerder over gehoord ???

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 13:33

Het is een hypothese he, dat wil zeggen dat die aangenomen is tot het tegendeel bewezen is :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:38

Persoonlijk zou ik het liever omdraaien. Het is een mogelijkheid tot het bewijs geleverd is of het wel of niet zo is :D
Persoonlijk zie ik ook Ermine Spots op paarden die absoluut geen Tobiano zijn. Dus de link van Tobiano + Ermine Spots = >kans op Slipped vind ik wat vergezocht :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 13:51

Waar heb jij die info vandaan? Heb je bronnen hiervan? Zo kan ik meer te weten komen over de expressie van het tobiano gen :) Maar weet niet hoe ik het moet googlen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:16

Zoek eens op Ermine SPots (engels) en kombineer het met genetic oid :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:59

Ermine spots hebben voor zo ver ik weet niets te maken met tobiano of de expressie (of repressie) van wit bij welke patroon dan ook.
Dit theorie gaat niet op omdat je ermine spots ook bij niet bont (welke patroon dan ook) terug kan vinden.
Wat wel op gaat is dat ze misschien gelint zijn op de KIT (?) met een van de andere wit expressies, bijvoorbeeld Sabino, Splash, Rabiano, DW .....
Als dan een slipped/minimale Tobiano OOK een van deze gene heeft + ermine spots dan zou je kunnen denken dat er een link is ... MAAR het is niet met de Tobiano gen ... EN dus kan niet bewezen of het een invloed heeft op de wit patroon expressie van Tobiano.

Engels uitleg vind ik ook VEEL makkelijker (omdat het mijn moedertaal is en al mijn opleiding daarin was) :D ;)

Nogmaals een slipped/minimal tobiano hoeft niet perse witte benen te hebben. Een bijna 'solid' uitziende paard met misschien een witte hoefbal kan ook tobiano zijn, maar idd meestal hebben ze toch wel minstens 2 tot alle 4 witte benen.
Ik adviseer om toch altijd te testen op tobiano als een van de ouders tobiano is en het veulen 'iets' wit op zijn benen heeft ... je weet maar nooit.

Wat betreft de hengst Nocona ... is deze DNA getest op Tobiano of via de ei-wit test van enkel jaren geleden? De Ei-wit test gaf foutieve uitslagen.
Er staat op de site dat hij homozygoot tobiano is ... maar bij zijn nakomeling staat een buckskin hengsten veulen = waarom is deze dan niet buckskin tobiano? of is deze een ST? Foto is van het veulen liggend dus kan niet zijn benen zien. Reden tot navraag achter welke test vorm ze hebben gedaan en bij welke labo.

Als de hengst wel homozygoot is dan krijgt je altijd een tobiano maar welke expressie is natuurlijk het raden naar ...

Hebt jij een goede staand foto van je dunskin merrie waar haar benen op staan? Klopt het dat zij 'frosting' heeft? Misschien invloed van rabicano hierook aanwezig.

En dan zal ik nog iets in de rekening gooien:
Het is bekend dat patroon gelinkt is aan de Extension gen (zwart/vos) ... dus als de hengst homozygoot tobiano is, dan heeft hij tobi + vos van zijn moeder gekregen (bekijk haar patroon) en tobi + zwart van zijn vader (bekijk zijn patroon) ... ik zie meer van zijn patroon expressie komend van zijn moeder dan van zijn vader. Als je zijn veulens bekijk dan zie je ook meer deze expressie doorkomen dan het uitgebreide patroon (de veulens met veel wit komen van overo merries).
Stel dat de hengst nu een vos-basis veulen krijgt (of heeft gehad) met minimale expressie dan zou je terug kunnen redeneren dat het tobi+vos combinatie daarvoor verantwoordelijk is. Andersom als een vos-basis veulen veel expressie zou hebben dan zou het betekenen dat tobi+vos combi voor de max expressie zorgt maar dat het in de zwart-gekleurde veulens bedrukt is door die kleur.

Volgt je nog?