[WN] Tot welke leeftijd kunnen appies verkleuren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mathilde

Tot welke leeftijd kunnen appies verkleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:59

Ik weet niet of het hier goed staat?

Ik dacht dat ik er bijna in bleef twee weken geleden; tijdens m'n les zei jpk ineens "he, hij heeft twee witte haren in z'n staart zitten!" Nu Red helemaal uit z'n wintervacht is heb ik hem maar eens aan een grondige inspectie onderworpen. Hij heeft ineens vanaf zijn kaak langs z'n hals naar z'n been toe, allemaal witte haren in een soort klustertjes (soort halve rondjes) Ook bij z'n lies komen er allemaal witte haartjes.
Red is gewoon solid geboren, hij is altijd mooi donder vos geweest. Z'n moeder is een aqha merrie, ook chestnut, Shezan Intimidator en z'n vader is AAHCH hengst WAS Dancing Zip (bij NAS. Woldhoeve's Superstar).
Red is dit jaar zes geworden; kan hij NU nog verkleuren? En zoja, waar moet ik dan aan denken, snowflake?

Groetjes, Mathilde

Charaz

Re: Tot welke leeftijd kunnen appies verkleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:01

Ja dat kan, mijn appie merrie is nu 8 jaar en heeft ook opeens stipjes (vader ook appaloosa).
Die stippen komen en gaan ook weer, een echte toverbal.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:03

Oef, dus ik ben gelukkig niet gek aan het worden :D Erg appart dat ze dan tot zo'n late leeftijd solid zijn en dan 'ineens' toch stippen krijgen.

Edit: ik zie dat jij Zips power hebt! Dat is altijd zo'n leuk paardje geweest.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:32

Heeft hij verder ook appaloosa-kenmerken? (mensenoog, gestippelde huid, steepjesvoeten...) verkleuren kunnen ze altijd nog, maar eigenlijk moeten ze dan verder ook appy zijn ;) Heb je een foto?
Laatst bijgewerkt door __Suzanne__ op 27-05-10 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:33

Hij heeft verder helemaal geen appie kenmerken, dus vandaar dat het me zo verbaast. Hij heeft zwarte hoeve, neus en rand om z'n ogen, echt helemaal nergens een roze stipje te vinden. Ik zal er eens foto's van maken. Het is gewoon echt een heel vreemd gezicht.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:07

even off topic :
Zip's Power heeft toevallig vandaag haar veulen gekregen, een hengstveulen.
Op deze foto zie je ook dat Zippy allemaal witte vlekjes heeft gekregen dat had ze vorig jaar toen wij haar kochten nog niet !

Afbeelding

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:17

ik ga dit topic even volgen, net een 3 jarige Quarter x Appie gekocht,....die nu nog helemaal egaal donkerbruin is...
[i]en hopelijk ook zo blijft.... }> [i]apart hoor, dat het op zo late leeftijd nog kan veranderen...!
kan me voorstellen dat je denkt van Huh wat zie ik nu!!??!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:11

leuk hé, appies :D

mijn panterbonte nooit veranderende appie kreeg een paar jaar geleden voskleurige vlekjes in zijn zwarte vlekken, maak daar maar wat van

wel apart als er verder geen andere kenmerken zijn die wijzen op het appie gen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:30

Dit klinkt meer als rabicano roaning dan als appaloosa roaning, vooral gezien hij verder geen kenmerken heeft.
Er zijn zogenaamde "late bloomers" onder de appaloosa's maar meestal gaan ze met een jaar of 2 a 3 echt wel de kenmerken tonen.

Een appaloosa, eentje mét kenmerken, want anders is het (van kleur) gene appy, kan zeker t/m 12 jaar veranderen en het is geen uitzondering as het nog langer aanhoudt.

@Spattter, das inderdaad mogelijk, vooral op basis kleur zwarte appy's is het apart. Worden dan ook wel "Sunspots" genoemd ;)
Afbeelding

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:03

Ik zal kijken of ik het vanavond op de foto kan zetten. Het valt ook gewoon heel erg op omdat het nooit heeft gezeten.
@Mic: wat leuk! Volgens mij is het een echte kleine Rocky! Ze was idd helemaal palomino totdat ze weg ging bij Alice.

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:10

@ jeddah, dat is een aparte mengelmoes!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:15

Ja, maar het komt best vaak voor, deze heeft er alleen erg veel. Vaak zijn het enkele ;)

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:24

Mathilde schreef:
Ik zal kijken of ik het vanavond op de foto kan zetten. Het valt ook gewoon heel erg op omdat het nooit heeft gezeten.
@Mic: wat leuk! Volgens mij is het een echte kleine Rocky! Ze was idd helemaal palomino totdat ze weg ging bij Alice.

Volgens de kleurenkenners is hij ook een vos fewspot (net als Rocky)
maar hij is groot !!!! :oo Lijkt wel een KWPN veulen.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:03

Appaloosa's blijven hun hele leven verkleuren. Zijn net toverballen! :D
Alleen de Few Spot houd zijn kleur vanaf zijn geboorte.
Niet te verwarren met het vergrijzings-gen wat er vooral bij de NAS Appaloosa veel voorkomt.
Omdat er altijd domme mensen zijn die een schimmel met een Appaloosa hebben gekruist. :+
Dit blijft generaties lang terugkomen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:06

ik heb twee appies, 1 van 7 en 1 van bijna 3.
De jongste blijft maar verkleuren en verkleuren, ben benieuwd wat het uiteindelijk word.
De merrie veranderd nog lichtjes,soms meer of minder spikkels.