[WN] smocky black X SILVER /SMOKY GRULLO

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tadita

smocky black X SILVER /SMOKY GRULLO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 16:30

Mysterious Squaw. Solid bred paint SMOKEY BLACK stkm. 156
Nayana is E/e a/a N/cr
http://www.allbreedpedigree.com/mysterious+squaw
X
IJ Rocky Steeldust SILVER /SMOKY GRULLO Quarter Horse stkm. 154 "Rocky" ist homozygot für schwarz und dun getestet. Außerdem ist er Träger eines Cream Gens.

http://www.allbreedpedigree.com/ij+rocky+steeldust
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

WAT DENKEN JULLIE VAN DEZE COMBINATIE????

Als ik het goed heb gedaan met de kleuren clculator heb ik dan kans op deze kleur veulen

50.00% - Smoky Grullo
25.00% - Smoky Cream Dun
25.00% - Grullo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:46

Leuk kleurtje hoor :D
Maar die kleurafkortingen zijn wat 'puzzelig ':D
-een Zwart+ dun= grullo
-zwart + creme= smokey-black
-zwart+dun+creme= smokey-grullo (ook wel silver grullo genoemd wat genetisch niet juist is)

Wat ze nu bedoelen met 'Smoky Cream Dun" is me dus niet duidelijk. In dit geval is Smokey en Cream dus dubbelop :D

tadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 18:26

DubbelDun schreef:
Leuk kleurtje hoor :D
Maar die kleurafkortingen zijn wat 'puzzelig ':D
-een Zwart+ dun= grullo
-zwart + creme= smokey-black
-zwart+dun+creme= smokey-grullo (ook wel silver grullo genoemd wat genetisch niet juist is)

Wat ze nu bedoelen met 'Smoky Cream Dun" is me dus niet duidelijk. In dit geval is Smokey en Cream dus dubbelop :D

.mischien dat ik iets niet goed heb gedaan, iemand anders zij me dat er ook perlino uit kon komen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:36

@tadita: voor een Perlino heb je 2 ouders met een creme-gen nodig.

Zoals ik het laat berekenen heb je deze kans:
Citaat:
Offspring Color Probability
37.50% - Smoky Grullo (Zwart+dun+creme)
37.50% - Grullo (zwart+dun)
12.50% - Smoky Black (zwart+creme)
12.50% - Black (zwart)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:40

Smokey cream is toch zwart met dubbele verdunning? Zo staat het ook in de bokt-wiki :))
En zou inderdaad mogelijk zijn met 2 ouders met enkele verdunning.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:43

@pretletter17 : smokey-creme is idd een dubbele verdunning, maar dat kan hier toch niet, want de moeder draagt geen creme.
Tenminste zo interpreteer ik N/cr. De juiste term daarvoor zou crcr zijn :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:44

Beide ouders hebben 1x het cream gen, dus je kunt idd ook silver smokey (plus of min dun er nog bovenop) krijgen. Geen perlino, want beide zijn in de basis zwart (dus geen agouti aanwezig), en geen cremello, want de hengst is homozygoot voor zwart (en dus geen vos vererver)

Ibbel

Re: smocky black X SILVER /SMOKY GRULLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:45

Als de moeder smokey black is draagt ze creme.

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:51

@DD: Inderdaad een 'vage' aanduiding maar aangezien de kleur wordt aangeduid als smokey black zou het kunnen dat er bedoeld wordt dat er één creme-gen aanwezig is (waarbij de N dan in dit geval staat voor het Niet-creme-gen). De juiste term zou dan zijn Crcr. Maar inderdaad klopt het genotype in de openingspost 'officieel' niet met de kleurnaam.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:54

@Ibbel: Dat de vader getest is op creme dat geloof ik best dat dat er dan in zit (ook al zijn zijn voorouders dan verkeerd 'gekleurd' op Allbreed :D )
Maar de merrie is niet getest en ik vind ook niet dat daar creme in zit zo te zien.

Misschien dat TS daar duidelijkheid over kan geven ??

tadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:20

even voor de duidelijkheid dit kwam uit de test van mijn merrie
red factor E/e: both black and red factors detected. either E or e Transmitted to offspring. Basic color is black, bay orbrown in the absence of other modifying genes.

agouti a/a: only recessive allele detected. black pigment distrbuted uniformly. basic color is black in the absence of other modifying genes.

cream dilution N/CR: heterozygous, dilute, one copy of cream gene. Typical colors are palomino, buckskin and smoky black in the absence of other modifying genes.

tadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:25

DubbelDun schreef:
@Ibbel: Dat de vader getest is op creme dat geloof ik best dat dat er dan in zit (ook al zijn zijn voorouders dan verkeerd 'gekleurd' op Allbreed :D )
Maar de merrie is niet getest en ik vind ook niet dat daar creme in zit zo te zien.

Misschien dat TS daar duidelijkheid over kan geven ??

overigens N/cr staat voor enkel cream gen. cr/cr voor dubbel cream gen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:05

Het is maar net wat je gewend bent :D Ik schijf altijd het aanwezige gen met hoofdletters :D
Maar goed beide ouders zijn dus creme-dragend. In dat geval heb je idd kans op een dubbel-dilute, met de zekerheid van zwart en een grote kans op Dun.
Ik vraag me af hoeveel 'kleur' je nog gaat zien als er idd een dubbel-dilute uitkomt die ook Dun draagt. Bij een normale smokey creme zie je al niet veel kleur meer en Dun maakt dat nog lichter.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:15

misschien nog even kijken of de merrie over een vlekken gen beschikt? al op voorbaad een solid fokken lijkt mij ook zonde (of moet een bewuste keus zijn, dat kan uiteraard)

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:30

Ik schrijf het ook als hoofdletter/kleine letter als zijnde aanwezig/niet aanwezig DubbelDun. Zo geleerd op de Havo en altijd blijven hangen ;) Maar op internet zijn idd verschillende schrijfwijzen te vinden voor hetzelfde genotype.

Citaat:
"Rocky" ist homozygot für schwarz und dun getestet.

Hieruit maak ik op dat Rocky zowel homozygoot is voor zwart als voor dun? Dan zou het veulen altijd zwart-dun worden, eventueel met enkel of dubbel cream. Jouw uitkomst van de kleurencalculator klopt dan inderdaad TS.

Ik vind het een interessante kruising, ben heel benieuwd hoe dit veulen eruit gaat zien. Wanneer is je merrie gedekt? Moet ze binnenkort bevallen of pas volgend jaar...?

tadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:19

pretletter17 schreef:
Ik schrijf het ook als hoofdletter/kleine letter als zijnde aanwezig/niet aanwezig DubbelDun. Zo geleerd op de Havo en altijd blijven hangen ;) Maar op internet zijn idd verschillende schrijfwijzen te vinden voor hetzelfde genotype.

Citaat:
"Rocky" ist homozygot für schwarz und dun getestet.

Hieruit maak ik op dat Rocky zowel homozygoot is voor zwart als voor dun? Dan zou het veulen altijd zwart-dun worden, eventueel met enkel of dubbel cream. Jouw uitkomst van de kleurencalculator klopt dan inderdaad TS.

Ik vind het een interessante kruising, ben heel benieuwd hoe dit veulen eruit gaat zien. Wanneer is je merrie gedekt? Moet ze binnenkort bevallen of pas volgend jaar...?

volgend jaar een veulen misschien!!!

tadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:21

hobbelheks schreef:
misschien nog even kijken of de merrie over een vlekken gen beschikt? al op voorbaad een solid fokken lijkt mij ook zonde (of moet een bewuste keus zijn, dat kan uiteraard)

Ik heb expres een quarter genomen omdat ik het totaal niet mooi vind als ze teveel wit hebben. Haar moeder is dus echt heel wit en mijn paard heeft een veulen ooit gehad en ook die had heel veel wit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:14

tadita schreef:
Mysterious Squaw. Solid bred paint SMOKEY BLACK

Je hebt dus geen Quarter, maar een Solid Bred Paint.
Een veulen heeft dus ook grote kans op vlekloos te worden, zeker met deze hengstenkeus.
Als je het zelf wilt houden geen probleem, maar als het voor de verkoop is dan trekken 'vlekken' toch meestal meer kopers c.q. levert wat meer op als een Solid.

@pretletter17 :Homozygoot Dun is niet te testen. Het is meer een menselijk kijken hoe groot de kans is gezien de voorouders, geen wetenschappelijke genen test.

tadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:46

DubbelDun schreef:
tadita schreef:
Mysterious Squaw. Solid bred paint SMOKEY BLACK

Je hebt dus geen Quarter, maar een Solid Bred Paint.
Een veulen heeft dus ook grote kans op vlekloos te worden, zeker met deze hengstenkeus.
Als je het zelf wilt houden geen probleem, maar als het voor de verkoop is dan trekken 'vlekken' toch meestal meer kopers c.q. levert wat meer op als een Solid.

@pretletter17 :Homozygoot Dun is niet te testen. Het is meer een menselijk kijken hoe groot de kans is gezien de voorouders, geen wetenschappelijke genen test.

wil hem/haar zelf houden, daarom zij ik... ik houd niet van hele witte paints, en kans dat als ik een paint gebruik dit zeker kan gebeuren heb ik dus voor een quarter gekozen.

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:45

DubbelDun schreef:
Aha, weer wat geleerd, niet zomaar alles geloven wat je op internet leest :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:26