[WN] welke hengst voor quarab.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

welke hengst voor quarab.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:17

Sinds ik mijn Quarab heb is ze eigenlijk een beetje 'te lief' voor zo'n jong paard (ze wordt dit voorjaar 5 maar was altijd al superbraaf). Nou heb ik me door de vorge eigenaars een beetje gek laten maken en haar ondanks mijn slechte voorgevoel toch bereden *schaam*. In november ben ik op aanraden van de dierenarts met haar naar fysio Albert van Es geweest en die had geen goed woord voor me over. Hij vond het nog knap dat het paard zelf op haar achterbenen kon staan, laat staan dat ze iemand op haar rug liet.... het gekke is dat er meerdere trainers op heben gereden en niets iets gezegd/gemerkt... zijn woorden "dat zal best, zo gaat dat maar ik vind het sukkels". Volgens hem moet ze op jonge leeftijd een ongeluk hebben gehad. Ik denk dat de vorige eigenaars het nooit hebben geweten en gewoon iets minder verstand van paarden hadden dan ze zelf dachten... maar ik denk dus niet dat het boze opzet was.

Hij heeft haar behandeld en ze doet het nu een stuk beter en ziet er van de achterkant heel anders uit! Ze heeft nu een veel rondere kont en heeft haar benen er onder staan ipv erachter. Ze loopt ook veel meer nu, hoewel ik nog wel met haar terug moet. Maar een topfit paard dat dolenthousiast gaat trainen zal het sowieso niet meer worden, al was het maar vanwege de pijn in het verleden. Maar ik ben wel dol op d'r en zou heel graag toch een kéér een geschikt rijpaard willen hebben. Aangezien ik niet het meeste geluk heb gehad met paarden en hou van jonkies en ik nu de ruimte en mogelijkheden heb voor de fok zou ik graag een quarabveulentje willen fokken voor mezelf. Dan blijven de verrassingen tenminste binnen de perken. Ik weet dat fokken op kleur eigenlijk not done is maar ik heb toch een behoorlijke voorkeur voor buckskin.

De vader van mijn paardje is Cona Beau en ze is bay, het fijnere type quarab. Weten jullie misschien toevallig een geschikte 'gouden' quarter- of quarabhengst (liefst in Nederland, liefst natuurlijke dekking)?

nice_cowgirl

Re: welke hengst voor quarab.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:47

Ik heb mijn merrie laten dekken door Okie's Quixote Kid van Ilona vet (www.ve-ca.nl) Ze is natuurlijk gedekt en is een hele mooie, brave hengst.

Xxxx

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:53

Waarom wil je een merrie met dusdanige rug en bekken/heup klachten, waar je niet op rijdt, gaan laten dekken?
Dat lijkt me in elk geval voor het aankomende dek seizoen geen echt goed plan. Een dracht geeft toch een behoorlijke aanslag op de rug en een bevalling op haar bekken.
Ik zou dus zeker nog een jaartje overslaan als ik jou was en haar eerst eens helemaal laten herstellen.

Maar als je echt persee een Bucks of eventueel een Palo wil zul je op zoek moeten naar een Cremello of Perlino hengst.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:02

Wat voor kleur is de merrie? Voor een kans op een buckskin zal ook de merrie een bepaald kleurpatroon moeten hebben.
Jammer dat je zoveel pecht met haar hebt gehad, maar je moet wel zeker weten dat haar problemen niet aangeboren zijn als je gaat fokken! Dan zit je straks met een veulen met dezelfde problemen of een merrie die de dracht niet goed aan kan. Er zijn genoeg leuke hengsten, ik zou de keus beperken tot een Quarab, Arabier of Quarter/ paint hengst en je goed laten adviseren.
Meer Arabier geeft waarschijnlijk meer temperament en een wat "slanker" type, meer Quarter/ paint geeft mogelijk ( afhankelijk van het type hengst) een wat compacter type met een gelijkmatiger temperament. Al is bovenstaande natuurlijk geen regel, maar meer Arabisch bloed geeft wel vrijwel altijd meer Arabische trekjes, zowel in karakter als uiterlijk en daar moet je mee om kunnen gaan en van houden!
Kijk goed naar de merrie, wat zijn haar verbeterpunten en zoek dan een hengst die op die punten goed scoort. Als je die ook nog in het "juiste kleurtje" vind is dat leuk meegenomen, maar zie dat niet als het belangrijkste. Kleur kan je vrijwel nooit zeker "erin" fokken en is geheel afhankelijk van het genetisch kleurpatroon van merrie en hengst.

http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp hier kan je kijken welke kleuren er nodig zijn om kans op een buckskin te maken.

Ik heb overigens wel een leuke jonge paint hengst, dekt via KI, is vrijwel zeker homozygooth voor zwart ( met agouti dus hij is bruin). Zie profiel

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 18:23

Even voor de duidelijkheid; natuurlijk ga ik geen veulen fokken voordat de merrie helemaal getest is op erfelijkheid en gezondheid!!! De technische aspecten laat ik helemaal aan de dierenarts over ik heb een hele goede! Als merrielief niet gezond of nog niet fit genoeg is houdt het allemaal op.

Zowel dierenarts als fysio hebben op dit moment groen licht gegeven voor training en zelfs voorzichtig rijden maar ik doe alles rustig aan omdat het paard schijnbaar ook psychisch geleden heeft onder het rijden (ze laat iig duidelijk merken dat ze het niet leuk vind). Ik begin dus gewoon weer van voren af aan. Maar ik verwacht dus niet dat ze nog ooit geschikt/gemotiveerd zal zijn voor het wat zwaardere werk. Misschien ook wel, maar dan in elk geval niet op de korte termijn.

bedankt voor de tips... mooie hengst ElCid! Die Okie's kan ik op de site niet vinden... en ok niet op google.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:35

Vandals Gold Cream is wel een mooie forse hengst met veel verdunningsfactor,dus veel kans op een apart kleurtje.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:47

je kan ook gewoon een buckskin kopen... is goedkoper dan de risico's en dierenarts enz enz kosten die je nu op je hals gaat halen...
en zekerheid van kleur

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:51

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 06:59

Je hebt een PB!!
Mocht je meer willen weten over Coco dan lees ik het wel. Ik heb Coco namelijk in Belgie als jaarling gekocht voor de sport en de fok. Wilde haar laten dekken door Arabah Barak. Leek en lijkt mij nog steeds een hele goed combi!

gr. johanna vellinga

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 13:10

quarterH schreef:
je kan ook gewoon een buckskin kopen... is goedkoper dan de risico's en dierenarts enz enz kosten die je nu op je hals gaat halen...
en zekerheid van kleur

hey da's ook nog een oplossing voor mijn eigen kinderwens; gewoon eentje kópen! Dat scheelt vast een hoop gezeur met bevallingen en risico's zo
;) tsja wat kan ik zeggen... ik ben nu eenmaal zo'n miep die gek is van haar paard en dáár nou graag een veulentje van zou willen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:16

baby zou ik ook liever kopen dan zelf baren hoor, vind dat helemaal geen gek idee.
genoeg ongewenste kinderen in tehuizen ed :+

maar als jij een emotioneel veulen wilt mag dat hoor, is nog geen reden om zo totaal overtrokken te reageren op mijn reactie.

daarbij, als je een veulen met een (mensen)baby gaat vergelijken op gebied van emotie moet je denk ik nog eens even goed gaan nadenken.....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 13:20

quarterH schreef:
baby zou ik ook liever kopen dan zelf baren hoor, vind dat helemaal geen gek idee.

Dat verklaart je reactie.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:21

moeilijk he smileys lezen en snappen dat mensen en dieren niet gelijk zijn....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:23

daarbij als we er even serieus op ingaan, ik vind het egoistisch persé een baby/paard van jezelf willen hebben terwijl er zoveel zielige verwaarloosden rondlopen dan help die eerst die hebben het harder nodig.

zo zou je het ook kunnen bekijken....
(ik snap trouwens niet echt wat ik jou heb gedaan, ken je niet eens)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:52

Da's echt Albert :=
Heb je hem ook gevraagd of het een goed idee is om je merrie te laten dekken?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:15

Niet opgeven hoor met je paardje! Kijk wat ze wèl kan en bouw het heel voorzichtig op. Ik heb met mijn (overigens afgekeurd) paard eerst een jaar alleen elke dag aan de hand gewandeld. Daarna merkte ik dat ik er weer op kon. Langzaam aan met behulp van een natural horsemanship trainer zijn we nu 3 jaar verder. Hij loopt nu 30 km endurance :)!
Hij is mijn vriend voor het leven, dus ik had geduld met hem. Dierenartsen wilden hem toen laten inslapen. Hij heeft een spierziekte en zijn nek gebroken gehad.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:32

PoucyWouce schreef:
Niet opgeven hoor met je paardje! Kijk wat ze wèl kan en bouw het heel voorzichtig op. Ik heb met mijn (overigens afgekeurd) paard eerst een jaar alleen elke dag aan de hand gewandeld. Daarna merkte ik dat ik er weer op kon. Langzaam aan met behulp van een natural horsemanship trainer zijn we nu 3 jaar verder. Hij loopt nu 30 km endurance :)!
Hij is mijn vriend voor het leven, dus ik had geduld met hem. Dierenartsen wilden hem toen laten inslapen. Hij heeft een spierziekte en zijn nek gebroken gehad.

Thnx! Wat vet dat jouw paard nu zelfs endurance doet! Heb je nog meer tips? Ik zit eraan te denken om deze lente weer te gaan hardlopen, misschien moet ik haar meenemen?, vind ze vast leuk. Maar ze was er helemaal niet zó erg aan toe hoor. Je merkte alleen dat ze erg traag was en niet graag werkte (haar allereerste groepsbuitenrit slofte ze er duidelijk sjacherijnig tientallen meters achter de groep aan, da's niet normaal voor een halve arabier van nog geen vijf), dat ze pinnig kon reageren als je erop zat en dat ze op geen enkele manier op haar achterhand te krijgen was. Omdat men mij vertelde dat dat allemaal aan mij lag ging ik wel twijfelen aan mezelf (dat was toch al niet mijn meest zelfverzekerde periode) maar in mijn hart wist ik ook wel dat ik eerder andere paarden wél op de achterhand kreeg met training en mijn voorgevoel zei al dat er íets met haar was.

Dit paard ga ik ook nooit meer wegdoen, ik heb nog nooit zo'n sterke klik gehad met een paard. Tegenwoordig komt ze altijd keihard aangalopperen als ik kom, vaak hinnikend... dan mogen de andere ponies ook niet bij mij in de buurt komen en zo... zo lief! Dat is echt het warmste moment van mijn dag!

Ik wandel nu ook elke dag dat het kan (dus niet als het glad is) rechte lijnen met haar om de achterhand sterker te maken. In het verleden heeft ze veel in een kleine bak moeten doen en kleine bochtjes zijn toch niet al te best voor een jonge achterhand. En ik heb net een trailer gekocht zodat ik makkelijker naar de fysio kan.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:16

Lijkt me een sterk plan om haar mee te nemen met hardlopen. Ze worden er ook erg rustig van om veel buiten te gaan. Ik heb die van mij uiteindelijk ook op laten leren aan de wagen om lange stukken te kunnen draven zonder belasting op de rug. Ik ben nl niet zo'n hardloper ;)

Na het vele wandelen voelde ik op een gegeven moment aan dat hij er weer klaar voor was. Toen heb ik dus een natural horsemanship trainer gezocht omdat ik daar ook niet zo goed in ben. Dat heeft ook wonderen gedaan, ik had mijn rijpaard terug!

Nu, 3 jaar later is hij erg sterk geworden. Super braaf omdat hij alles al een keer gezien heeft en een dijk van een conditie.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:23

Ik zou ook nog even wachten met veulens of wat dan ook, eerst even je merrie compleet laten herstellen..
Welke kant wil je op? Wil je een westernpaard of gewoon recreatie.. Als je een westernkant op wil, zul je moeten kijken wat voor discipline je wil gaan doen.. Bijv Pleasure, reining of halter ofzo.. Van daaruit moet je een hengst gaan kiezen, een hengst die de 'slechtere' dingen verbetert..:)