[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flashyjac

Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:50

Ik zag zojuist op wittelsbuerger.de dat er wederom aandacht aan HERDA is besteed.
De huidaandoening HERDA (Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia) gaat bij dubbele dragers van het gen (van zowel vader- als moederlijn) het natuurlijke genezingsproces van (huid)wonden tegen, wat uiteindelijk leidt tot een zeer gevoelige en niet zelden al bij lichte stimulans loslatende huid.
De eerste kenmerken van HERDA komen gewoonlijk aan het licht (en openbaren zich pas echt) op het moment dat een jong paard wordt ingereden en hiermee de huid op de zadelplaats teveel wordt gestimuleerd, en vaak loslaat of ribbelt. Een remedie tegen HERDA is niet voorhanden, dubbeldragers van het HERDA virus zijn sec gezegd niet geschikt om te worden bereden.

De website http://www.bringinglighttohypp.org komt nu met een lijst waarin Quarter Horses die als HERDA dragers zijn getest, worden genoemd. Daaronder bevinden zich ook Doc O' Lena, Great Pine, Poco Bueno en Smart Little Lena. Een lijst waarin alle dragers vermeld staan, is hier te vinden.

Om te voorkomen dat je een paard met HERDA op de wereld zet, moeten HERDA dragers (enkele gen.. als ik dat zo goed vertaal) niet met andere HERDA dragers worden gekruist. Hiervoor is het van belang dat paarden waarmee wordt gefokt, worden getest. Is de fokmerrie of dekhengst wel HERDA-drager, dan wordt de kans op een HERDA nakomeling ingebed door deze met een niet-drager te kruisen.

Even een vrije vertaling uit het Duits door iemand die de taal niet top beheerst... :o Maar het leek me belangrijke info in deze tijd waarin weer veel paarden worden ingezet voor de fokkerij.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:14

En dat is nou precies de rede dat wij al onze paarden hebben getest om te weten wie wel drager is en wie niet. Het werkt hetzelfde als met OLWS. Geen drager met drager precies zoals je omschrijft. Onze hengsten zijn vrij van Herda. :!D

flashyjac

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:17

Met de bloedlijnen van mijn merrie lijkt me het voor mij ook zaak om haar te testen voordat ik haar laat dekken, dat is me nu nog even extra duidelijk geworden. Vandaar ook dat ik het online plaats, zodat iedereen er nog even op wordt gewezen dat naast HYPP en OLWS nog een 'defect' bestaat waar je rekening mee moet houden wanneer je je op fokken toelegt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:30

@Gera: het is altijd goed om met enige regelmaat dit soort dingen weer onder de aandacht te brengen, maar dan moet de info wel goed zijn :)
HERDA is géén virus, maar een genetische afwijking. Er is dus nooit een (genees)middel te ontwikkelen wat een aangedaan paard zal kunnen 'beter maken'.

En ook niet alleen het fokken met 2 dragers zal HERDA doen vermenigvuldigen, ook fokken met drager en niet-drager geeft een 50% kans op een HERDA-drager. Ook al heeft deze niet de loslatende huid, zodat je er als gebruiksdier niets aan hebt.

Je moet dus goed verschil maken tussen Inflicted (waarbij het zich openbaart) en een Carrier (die het wel heeft maar er geen last van heeft).

Minstens zo belangrijk als de Herda Carrier lijst is dus de HERDA-Clear lijst
http://www.bringinglighttohypp.org/HERDANN.pdf

Waarbij bij de Carrierlijst opgemerkt moet worden dat dus één van de ouders géén drager hoeft te zijn, maar er ook ouders tussen kunnen zitten die Inflicted zijn.
En net zo belangrijk; de lijst is niet kompleet !!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:38

Don't shoot the messenger, dit was alle info die het bericht op wittelsbuerger bracht, en het is duidelijk dat ik mij er ook nog in moet verdiepen ;)
Zoals ik het begrijp zijn de 'inflicted' paarden de 'dubbeldragers' en de carriers ahw de 'dragers' van een enkel gen?
Op basis waarvan is overigens de HERDA N/N lijst opgesteld? Zijn dit alle paarden die op HERDA zijn getest en geen drager zijn bevonden? Want deze lijst lijkt me vanzelfsprekend ook verre van compleet... :o ook al brengt het je wel bij welke paarden dus in ieder geval vrij van HERDA zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:47

gera schreef:
Zoals ik het begrijp zijn de 'inflicted' paarden de 'dubbeldragers' en de carriers ahw de 'dragers' van een enkel gen?
Klopt :D
En ik zou van een site als Wittelburger toch wel verwachten dat ze de boel juist zullen weergeven.

Beide lijsten zijn ontstaan door mensen die hun eigen paarden hebben laten testen en ze zelf hebben opgegeven om gepubliceerd te mogen worden.
Nu is 1+1=2 :+ en als je weet welke ouderdieren 'dubbeldrager' zijn kun je dus gevoegelijk aannemen dat ALLE kinderen van die ouder minimaal met HERDA zijn belast als enkeldrager.

Ooit is er een lijst opgesteld van 100 op dat moment bekende presterende hengsten die een grote kans hadden drager te zijn. De eigenaren zijn hiervan in kennis gesteld en op de hoogte gebracht van de noodzaak om te testen. Niet alle hebben hier gehoor aan gegeven en via het dreigen met rechtzaken is deze lijst nooit openbaar geworden.
Economisch belang is hier natuurlijk een grote drijfveer.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:52

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:08

gera schreef:
Met de bloedlijnen van mijn merrie lijkt me het voor mij ook zaak om haar te testen voordat ik haar laat dekken, dat is me nu nog even extra duidelijk geworden. Vandaar ook dat ik het online plaats, zodat iedereen er nog even op wordt gewezen dat naast HYPP en OLWS nog een 'defect' bestaat waar je rekening mee moet houden wanneer je je op fokken toelegt.
Als je toch bezig bent je in te lezen zoek dan ook even op GBED :)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:28

Als je dekt met een drager en niet drager is mijn gezegd de kans dat het veulen die drager is 25% Is?

Het enige wat je verplicht bent te doen is de nakomeling testen zodra dat kan om te zien wat je in de toekomst voor keuze moet maken met je nakomeling betreft hengst wat voor merrie's ie wel of niet kan dekken en betreft merrie welke hengst je kan gebruiken. Dit voor jezelf maar ook voor als je de nakomeling verkoopt als extra info. naar de koper toe.

Heb begrepen uit Amerika dat de test GBED nog niet 100% vast stelt??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:50

@anika: dat klopt niet. Het is 50%
Kijk naar onderstaand schema wat in principe voor Frame geldt, maar denk HERDA ipv Frame. Dan heb je links een Herda + Herda Carrier ouderpaar en rechts een Carrier Herda + niet-Herda ouderpaar.

Afbeelding

Links heb je dus 75% kan op HERDA waarvan 25% kans op een Inflicted en 50% kans op Carrier, 25% op 'schoon'. Rechts heb je dus 50% kans op Carrier en 50% kans op 'schoon'.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 07-05-09 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:51

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:01

Ik heb mijn jonge hengst wel laten testen. Heeft Poco Bueno, Poco Lena en Doc O Lena in zijn pedigree. Maar hij is gelukkig N/N. Wat een opluchting!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:56

Ik wil mijn paarden ook laten testen op HERDA.Iemand tips over hoe dit te doen en waar en wat de kosten zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:03

Bij Cornell Instituut njw2@cornell.edu kun je de test aanvragen (deze hebben de test ook ontwikkeld), maar ook UC Davis heeft de test. Via de AQHA/NQHA kan het ook maar die verwijzen je ook door naar UC Davis.
Ik weet niet wie er goedkoper is. Bij UC Davis zal het wel op de website staan.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:39

Van Hearingen doet het ook zag ik toen ik het formulier naar een klant van ons stuurde voor een OLWS test.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:28

klopt van hearingen heeft bij pride velvet ook op Herda getest, deze heeft ook poco bueno in zijn lijn, gelukkig was hij ook negatief, maar er zijn buiten herda nog belangrijke testen die meerdere hengstenhouders zouden moeten doen, zoals gbed, een andere variant van herda, maar veel vaker voorkomend! (ook maar gelijk even laten testen natuurlijk)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:48

GBED komt bij 10% voor hoeveel dat is bij Herda geen idee.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:52

GBED is naar mijn weten GEEN variant op HERDA. GBED heeft te maken met de spieren en deze veulens worden OF niet voldragen OF sterven korte tijd na het veulenen.

Het enige wat ik hieraan toe wil voegen voor iedereen die wil fokken:

Laat svp je hengst of merrie TESTEN op Herda. Denk niet: "dat overkomt mij niet" en denk niet "het is maar zo'n klein gedeelte van de Quarter Horse populatie". Geloof ook mensen niet die zeggen: "Het valt allemaal wel mee" en de mensen die zeggen "geloof me, mijn hengst/merrie is getest en is N/N". Als dat zo is, vraag een kopie van het bewijs, willen ze dat niet geven, dan weet je ook dat er iets niet klopt.
Alsjeblieft, alsjeblieft, de test is er, dus laat testen want het is niet meer nodig dat deze zieke veulens nog geboren worden. Geloof me, het komt veel vaker voor dan wij met z'n allen voor mogelijk houden.

Groetjes, Gisela

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:40

...en tijdens mijn recente reis in de VS heb ik maar al te graag mogen ondervinden hoeveel hengstenhouders geen HERDA resultaten konden overleggen, simpelweg met de beargumentatie 'maar hij heeft geen Poco Bueno/Doc O Lena op het papier staan hoor, dus dan hoeft dat niet'. Mijn mening: Liever wel dan niet testen, ook al lijkt/is een drager ver weg op het papier, of lijkt het totaal onnodig. Een aantal ranches had werkelijk alle hengsten getest, terwijl deze allemaal niet eens Poco Bueno ver weg in het bloed hadden, en een andere ranch had drie hengsten met Poco Bueno staan, maar zei: "Uit hen is nog nooit een HERDA veulen voorgekomen, dus het zit wel goed, die garantie mogen we je wel geven." Waarom dan deze populaire hengsten niet laten testen voor een paar tientjes, zodat je in de advertentie kunt vermelden dat hun testresultaten negatief zijn?
Ik ga me nog even goed inlezen wat betreft GBED en EVA (een door mij vaak gehoorde term in Amerika), want daar weet ik vrijwel niets van... en fokken hoeft op dat gebied geen gokken te zijn. Beter voorkomen dan uiteindelijk niet meer kunnen genezen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:43

Gisela schreef:
Laat svp je hengst of merrie TESTEN op Herda. Denk niet: "dat overkomt mij niet" en denk niet "het is maar zo'n klein gedeelte van de Quarter Horse populatie". Geloof ook mensen niet die zeggen: "Het valt allemaal wel mee" en de mensen die zeggen "geloof me, mijn hengst/merrie is getest en is N/N". Als dat zo is, vraag een kopie van het bewijs, willen ze dat niet geven, dan weet je ook dat er iets niet klopt.
Alsjeblieft, alsjeblieft, de test is er, dus laat testen want het is niet meer nodig dat deze zieke veulens nog geboren worden.
Geloof me, het komt veel vaker voor dan wij met z'n allen voor mogelijk houden.
En hier kan ik het 500% mee eens zijn !!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:08

Gisela, ik ben het ook helmaal met je eens
Herda is dichterbij dan je denkt.
het is goed dat het hier op bokt regelmatig onder de aandacht wordt gebracht.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:50

Er zijn heel veel hengsten houders en stallion stations die het in de advertenties vermelden, kijk maar een een performance horse
magazine in, o.a. bij oswood staat het er gewoon bij,HERDA n/n.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 20:06

MidnightPSan schreef:
Er zijn heel veel hengsten houders en stallion stations die het in de advertenties vermelden, kijk maar een een performance horse magazine in, o.a. bij oswood staat het er gewoon bij,HERDA n/n.
Oswood is inderdaad een van die stallen die het goed op orde heeft, maar kijk maar eens naar een aantal andere advertenties van grote namen in o.a. Performance Horse, Reiner, Paint Horse Journal, Quarter Horse Journal en Quarter Horse News. Ook veel cutting hengsten, afstammend van onder meer Doc O Lena, zijn niet getest, heb ik ondervonden.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:15

waar kan ik dat vinden dan?
als ik google op oswood , krijg ik allemaal hengsten , maar daar staat niks bij.