Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Fotsy schreef:Jep vooral je eigen gezond verstand gebruiken en kijken met je eigen ogen.
En idd aan ieder paard zal wel iets mankeren das bij mensen ook zo. Perfectie bestaat niet en moeten we nu ook niet echt willen.
Zag onlangs op fb ook iemand klagen dat die bedrogen was met een zware hoefkatroller. Tja als je papier zag en paard en dan de prijs dan moet je je toch geen vragen meer stellen eigenlijk. Dat zijn dingen die je dan als koper toch echt wel kan weten. Niettegenstaande het niet netjes is van de verkoper, en al zeker niet op facebook.
En idd uit de nakomelingen kan je veel uithalen.
Vind ook karakter en werk wil net zo belangrijk.
Sunny schreef:Tip voor Superpony (en ieder ander die wil checken): bij bridgeequine.com kun je voor 15 dollar een 15 day membership kopen om pedigrees te checken. Zeer verhelderend voor maar 15 dollar!!
Fotsy schreef:Wel daar ben ik het volledig met je eens.
Wij hebben op fb een Arany club en iedereen vindt van zijn Aranytje de beste, de mooiste, de braafste gelijk welk kleur of geslacht of afstamming
En ze weten het niet maar ik heb de nr 1 arany hahaha
Nee wil gewoon zeggen dat zo een mensen je veel kunnen vertellen over een hengst.
Zelfs met hetere merrie geeft die zo makkelijke veulens.
Je kan die ook gewoon bezoeken en zien lopen.
Dat vind ik dus echt een nadeel aan die grote goeie hengsten. Hoe is hun karakter, er is geen enkele die gaat zeggen tja de mijne is wel stout zelle of hoe geven ze het door.
Als je ziet naar de vele arany veulens en de immens grote gelijkenissen, wil dit toch zeggen dat hengsten ook wel grote impact hebben op hun veulens en echt stempels drukken. Dus aan de nakomelingen zie je veel.
En de mijne was bijna show klaar hoor maar toen kwam Corona.
Ik zit ook met een dilemma. Zou men andere merrie graag mee fokken maar welke hengst pfff ik kan er best een budget tegenaan gooien maar ze is nogal aan de hete kant dus durf ik er dan wel een bepaalde hengst opzetten want ik ken die niet. Lastige keuzes zeker en vast wel. En ik moet toegeven ik wil de kans op een vos veulen altijd met een minimum beperken want stel dat veulen valt echt tegen (ooit al eens gehad) dan wil ik die wel makkelijker kunnen verkopen naar goed huisje.
Dus de vraag waag je een gok of speel je op safe.
Symke schreef:Superpony, ja heel spannend. Ik kijk de arme merrie steeds aan, zie ik iets anders, kijkt ze anders.... En gisteren bij rijden, voelt ze trager of anders. Maar nog niks gemerkt!
sevke schreef:Fotsy bij een sportgefokt paard maakt het kleur nix uit. Enkele hele goede verervers zijn gewoon vos, en ik merk niet dat ik een vos slechter verkoop dan bv een buckskin.
Smart Spook, Magnum Chic Dream, Electric Code, allemaal simpele vossen en super goede hengsten.
Ik kijk totaal niet naar kleur. Bij een recreatiepaard is een kleurtje altijd commercieler. Dan kijk je er best wel naar voor de verkoop.