[WN] Prijs Quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LynnM

Prijs Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 07:57

Hey,
Mijn vriend en ik hebben elk een Quarter.
De merrie hebben we in oktober gekocht, voor 1800euro, ze werd gebracht , is in België gefokt en was 3jaar en 4 maand (nogniet opgeleerd) en ze had papieren.
De hengst is 2jaar geleden gekocht, voor 1000euro, hij werd ook gebracht , is in Amerika gefokt en hij was 12jaar (perfect opgeleerd) met papieren. Hij heeft al mooie veulens gegeven en is heel braaf, hij heeft wel een scheur in zijn hoef dat niet meer zal goedkomen (ookniet met ijzers).

Nu dus mijn vraag is: is dit nu zo weinig voor een Quarter?
We zijn 'op zoek' naar nog een Quartermerrie met papieren (ik had een zoekertje geplaatst op kapaza) en als er mensen mijn budget vroegen (was 2000euro). Kreeg ik meteen boze mailtjes terug dat dat veel te weinig was.
Ik voel mij daar echt slecht over, wij kijken gewoon rond, en als we de kans hebben op een koopje dan kopen we ze, daarmee heeft ze een goeie thuis, lekker op de wei staan in de zomer, en van oktober-februari in de stal snachts. Als we die kans zouden hebben, moeten we ons daar toch niet voor schamen?
Wat denken jullie? Verdrietig

Groetjes Lynn

ElCid

Re: Prijs Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:56

Je hoeft je er niet voor te schamen, hoor.
De meeste "kwaliteits" paarden van welk ras ook zijn gewoon duur(der). Als de paarden het bij jullie goed hebben en jullie hebben plezier met de paarden dan is dat het belangrijkste, niet het prijskaartje wat er aanhangt. Overigens zijn er tegenwoordig echt wel "gewone" quarters te koop voor redelijke bedragen, maar onder de 3500,- euro is het goed zoeken en hopen dat je geen probleem koopt. Een aantal jaren geleden kostte een Q/P/A altijd een hoop geld, gewoon omdat het "een Amerikaan" was.
Gelukkig zijn die prijzen wat genormaliseerd en worden er wel vaker paarden aangeboden voor een "normaal" bedrag.

Maar ik lees ook ( in een ander topic) dat de hengst zonder ijzers kreupel loopt, door de scheur in de hoef?, dat zou natuurlijk een hele goede reden kunnen zijn voor de extreem lage prijs, een paard met een been/ hoefgebrek heeft nl. heel weinig waarde. Ik hoop voor jullie dat het daar bij blijft.
De merrie voor 1800,- is goedkoop, maar een niet beleerd paard is vrijwel altijd minder waard dan een die al onder het zadel is.

Ik kan van hier af niet zien wat voor soort paarden het zijn, afstamming heb je niet vermeld , etc. Mooi mogelijk dat jullie gewoon geluk hebben gehad om voor een laag bedrag leuke paarden te kopen die geschikt zijn voor jullie doeleinden.
Maar ik ben nu wel benieuwd naar foto's en afstamming.
Geniet van je paardjes Haha!

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:31

PS* kreupel zonder hoefijzer eh Haha!
Er werd ookwel van hem gedacht dat hij onvruchtbaar was. (maar hij heeft het tegendeel al genoeg bewezen Cool )

Peppy is nu opgeleerd en tis egt e schatteke

Stamboom hengst: http://www.allbreedpedigree.com/great+taco+twist

Stamboom merrie: http://www.allbreedpedigree.com/peppys+little+hope

Ik vind (voor wat ik ermee doe) dat ze een goede stamboom hebben, omdat de namen Great Pine en Peppy San Badger mij tochwel bekend in de oren klinken.
Ik ben ook benieuwt of Taco nakomelingen heeft in Belgie, maar dat zal ik eens vragen in een ander topic.
Groetjes

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:21

Zeker aardige papieren, maar op een papier kan je niet rijden` Knipoog . Wat ik al zei, als jij er blij mee bent en ermee kan doen wat jij wil en leuk vind dan is het dik in orde.
Maar om nog een paardje te vinden voor die prijs zal best een zoekplaatje worden Cool
Laatst bijgewerkt door ElCid op 27-06-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:21

2 x hetzelfde bericht, dus maar 1 verwijderd Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:29

@LynnM : als de paarden lekker de ruimte hebben (naar buiten kunnen en weidegang) én ze staan gezond in het leven dan heb je gewoon een goede koop gedaan.
Bij de hengst zou ik een HERDA-test aanraden, want hij heeft toch wel wat Poco Bueno in de voorouders zitten en kan dus erfelijk belast zijn én dit doorgeven aan zijn veulens.

Bekende namen op papier 'ver weg' zegt niet zoveel, hooguit de richting waarin ze gefokt zijn.
Direkt (goed)presterende ouders hangt IMO eerder een anders prijskaartje aan.

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 12:15

Wat is juist een HERDA-test? Want hij heeft 3 veulens gegeven, maar dat was niet met Peppy, (met een draver en een pony van iemand dat gwn een veulentje wou) haar papieren staan nogniet op men naam, dus het zal voor volgend jaar zijn.
Wat bedoel je met want hij heeft toch wel wat Poco Bueno in de voorouders zitten ?

Groetjees Vingers aflikken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:49

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:02

Je hebt idd twee koopjes op de kop kunnen tikken, en ik zou er niet van uitgaan dat dat zonder meer nog een keertje lukt. Doorgaans moet je toch wat meer neertellen.

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 22:54

Azo, ik leer hier nog veel bij op dit leuke forum Knipoog . Bedankt voor de info, als we gaan kweken zal ik hem hierop laten testen.

@Cassidy, ja maar ik blijf alles controleren (de zoekertjes op kapaza) altijd tof als het lukt Haha!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:36

LynnM schreef:
hij heeft wel een scheur in zijn hoef dat niet meer zal goedkomen (ookniet met ijzers).

LynnM schreef:
PS* kreupel zonder hoefijzer

Ligt eraan wat voor scheur het is? Waar enz...
Kan wel goedkomen met ijzers..afhankelijk van wat voor scheur. En gewoon rijden...
Heeft ie kleine hoefjes?

Prijzen zijn idd erg laag. Daar heb je natuurlijk een bepaald paard voor. Maar dat zul je zelf ook wel weten. Zolang je er voor kan en wil zorgen, is het toch OK? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:36

Je hebt de paarden goedkoop kunnen kopen, een quarter is al snel veel duurder Ja

Over die hengst: Ik zag hetzelfde als DD idd Poco Bueno en ik zou Herda even laten testen Ja (moet in Amerika dmv manen)

gr [***]

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:24

Branca schreef:
Ligt eraan wat voor scheur het is? Waar enz...
Kan wel goedkomen met ijzers..afhankelijk van wat voor scheur. En gewoon rijden...
Heeft ie kleine hoefjes?

Prijzen zijn idd erg laag. Daar heb je natuurlijk een bepaald paard voor. Maar dat zul je zelf ook wel weten. Zolang je er voor kan en wil zorgen, is het toch OK? Clown
[/quote]

De scheur is aan zen rechtvoorpoot, deze begint vanaf de rand, de scheur is ook meer aan de binnekant. Nu wordt hij tijdig gekapt en beslagen en dan gaat het wel, dan mankt hij niet, maar als het ijzer er dna afvalt, dan staat hij terug mank.
Hij heeft wel redelijk grote hoeven. Maar we rijden toch niet zoveel op hem, hij slijt gewoon een beetje zen 'oude' dag, met hier en daar een wandeling. Haha!