[WN] Test deel 2 van de barefoot Missoula Nut nu met Tex

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Test deel 2 van de barefoot Missoula Nut nu met Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:09

[WN-TR] Test deel 1 van de nieuwe barefoot Missoula Nut/Virginia Ros

In vervolg op onderstaand topic vandaag de barefoot geprobeerd op een heel ander type paard.

Tex (Texas 'N Te Dunnit) een brede quarterhorse van 5 jaar oud.

Voor de tijd hebben we het zadel nog een keer op Lan gelegd. Héél goed opgelet waar we het neerlegden. En als je het achter de schouder legt, dan kom je echt echt echt niet uit met de singel.

Op de foto de singel door het vasthouden al weer iets naar voren gehaald, maar gezien de rigging zou de singel recht naar beneden echt onder de buik uitkomen. Niet comfortabel voor het paard.
Afbeelding

Toen nog een keer gekeken naar Lans eigen zadel. Wat is daar dan anders. En dat is duidelijk. Bij de barefoot zit de singel duidelijk áchter de pommel. Bij Lans eigen zadel zit de singel ónder de boom. Dat maakt wel verschil. Lan is een groot paard met grote beenderen en een ander type schouder dan een quarterhorse bijvoorbeeld.
Afbeelding

Op Tex was de singelplek minder een probleem. Nog relatief ver naar achteren. Maar geen twee handen breed naar achteren zoals bij Lan. Tex heeft ook een singel die naar het midden breder wordt. Dat helpt bij de stabiliteit en kan ik dus aanraden voor barefootruiters.
Afbeelding

De Ruiters zijn vandaag. Jeanette (eigaresse van Tex), Wendy en ik. Wendy en Jeanette doen straks zelf verslag. Ik zet alleen de foto's neer en schrijf mijn eigen bevindingen op.

Jeanette:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wendy:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anya:
(omdat Jeanette op dit moment niet zoveel energie heeft voor de galop, heb ik die erbij gedaan).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn ervaringen. Tex liep net zo makkelijk als Lan onder dit zadel. De punten die ik gisteren aanhaalde, gelden hier ook weer. Het zadel zet je niet in stoelzit. Ik vind dit een zadel met één van de betere zits in de boomlozenreeks. Wel moet je heel netjes omhoog kijken als je terug komt. Het zadel kiepert je voorover als je naar beneden kijkt (iets voor de enorme hoeveelheid kwartjeszoekende ruiters. Knipoog Duivel )

Wel weer: paard loopt niet helemaal in balans.. zadel direct scheef. En je hebt de neiging dat op te vangen door je rug te knikken. Doorzitten in een stevige draf op een quarter die nou eenmaal niet dat veertje heeft, vergt wel meer moeite dan gisteren op Lan. Nu zit Tex in draf want minder soepel, maar ik vind dat doorzitten in stevige draf met een boomzadel wel makkelijker is op dit paard.

In de galop zit het zadel op zowel Lan als Tex lekker (op dat sneller schuiven na dan). Het zadel schoof op Tex niet naar achteren. Alleen wat opzij op niet-balansmomenten. Mijn indruk is dat het op Tex beter ligt dan op Lan. Dat heeft vooral te maken met de plek waar het moet liggen en waar je dan moet aansingelen. Het komt bij Lan te ver onder de buik in mijn optiek. Aan de andere kant heeft ze er geen last van als je het wat te ver naar voren legt.

Tenslotte: het zadel stond Tex wel goed Ja

En nog een laatste 'inspectie'-foto Knipoog Haha!
Afbeelding

jeanette

Re: Test deel 2 van de barefoot Missoula Nut nu met Tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:35

Mijn bevindingen:
Ik had eerst wel moeite om mijn plekje te vinden in het zadel en ik vraag me af of het niet een beetje te klein voor me is. Wendy die veel korte benen heeft zit beter in het zadel dan ik met mijn langere benen. Ook moest ik er telkens op letten dat ik voor me uit bleef kijken anders kukelde ik voor over. In draf was het helemaal wennen voor me. In het begin vond ik het helemaal niet fijn zitten, maar naarmate ik langer aan het draven was werd dat een heel stuk beter. Ik denk wel dat ik er op elk bovenbeen twee blauwe plekken aan over ga houden, want ik voelde de plek van de rigging en iets hoger waar twee lagen leer over elkaar gaan. Een hele grote plus was dat het zadel me niet in stoelzit dwong. Bij de stop kreeg ik mijn benen zelfs slecht naar voren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:40

Lan heeft toch ook een singel die in het midden wat breder is, of zie ik dat verkeerd??
Jammer dat BF dus niet wil aan de aanpasbare singelophanging zoals een FreeForm dat heeft. Dat zou voor Lan iig een oplossing zijn.

@Jip: je bent echt super gevoelig hè Verdrietig Heb je een lekker zacht kussentje om op te zitten voel je dit weer.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:44

Ja Lan heeft ook een singel die in het midden wat breder is. Misschien is het voor Lan beter geen leren singel te gebruiken maar eentje van ander materiaal.

Was me er nooit zo van bewust dat ik zo gevoelig ben, maar ik heb inderdaad wel heel snel blauwe plekken. Het kussentje was heerlijk zacht

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:45

Toen ik die seat voelde moest ik meteen aan je denken Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:20

Jip heeft relatief weinig vlees en veel bot DD Haha!, ik ben eraan gewend. Maar ze krijgt ook echt overal blauwe plekken van. Ik heb het gezien.

Lan heeft geen bredere singel. Haar singel is teruggesneden bij de voorbenen. Anders tikt ze tegen de singel soms.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:57

Zoals gisteren al opgemerkt zijn de fenders niet echt geschikt voor mensen met korte benen zoals ik Haha!
Vandaar dat ik vandaag zonder beugels reed, en dus voor het eerst op tex.
Ik heb er niet zo lang op gezeten, maar het was wel leuk om te voelen.
Zelf rijd ik op mijn eigen paard nog met een barefoot cheyenne, dus dat is leuk vergelijken.
Helaas heb ik met dit zadel wel hetzelfde probleem als met de cheyenne, het knikken in mijn heup.
Wat ik een voordeel vind van dit zadel is dat hij echt van een heel andere kwaliteit is dan de cheyenne. Veel mooier dikker leer, netjes afgewerkt. Het geheel maakt echt een degelijke indruk. Ik snap nu ook wel waar het prijsverschil vandaan komt Haha!
Wat me wel opviel is dat de cantle van een soort schuimrubber is, ik vraag me af hoe lang die hoog blijft zeg maar.

Typisch vond ik dat ik, ondanks dat ik nu niet echt op mijn slankst ben Haha! , ik wel het beste in het zadel kon zitten van alle 3. Ik zit niet tegen de pommel oid.

Morgen misschien nog proberen met mijn eigen paard, kijken hoe dat gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:01

@Wendy: misschien zit jij er het makkelijkst in omdat jij al een BF gewend bent en het 'boomloze gevoel' dus al kent. Dit terwijl Anya en Jip dat nog moeten zoeken misschien.
Tegen de pommel aanzitten... welke pommel zou ik haast zeggen Haha! Van mij had die best nog wel een stukje hoger mogen zijn Haha!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:46

Dat ben ik met je eens: ook van mij had hij best wat hoger mogen zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 20:05

Mag zeker wat hoger zijn, maar Wendy had duidelijk ruimte in het zadel. En alle andere ruiters niet. Terwijl Jip een kleinere maat heeft dan Wendy. Constans en ik dezelfde maat hebben en 1 maat groter dan Wendy. Wij denken dat het ook te maken heeft met de lengte van de bovenbenen, want Jip (met de kleinste kont) zat het meeste klem en heeft ook lange bovenbenen.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:27

Ik heb ook zo ongeveer de kleinste kledingmaat van ons vieren, maar gelijk ook weer de langste benen. Dit was het enigste verschil wat we bedenken konden voor het feit dat ik het meeste klem zat.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:49

Interessant weer! Dat naar voren kukelen als je naar beneden kijkt is natuurlijk goed voor je zit Haha! maar ik vind het eigenlijk wel vreemd Verward . Waar komt dat door, denken julile?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:15

Ik krijg echt rugpijn van de foto's van Wendy met die geknikte heupen / opgetrokken knieën vanwege geen beugels hebben.....
Zo ben ik dus niet gaan rijden want dan kan ik erna amper nog lopen , hihi.

Ik kan er zelf dus ook niet op rijden met de normale fenders , zijn NET te lang voor mijn 1 meter 60 met korte pootjes...balen hoor. Heb er even een stukje op gezeten maar vond het niet echt wat : echt weer zo'n nieuw en nog stug zadel....bah. Nouja in verhouding dan , vergeleken met een soepel en goed ingereden zadel. Zo'n hele nieuwe daar vind ik echt geen aardigheid aan.

Het schuimrubber in de cantle is PU foam , dit is vrij stevig en echt wel het laatste waar ik problemen mee verwacht in de zadels. Zelfs al zou je erop gaan zitten dan kan dat spul het prima hebben. Maar daarnaast is het geen ding waar je op zit , dat is althans totaal niet de bedoeling ! Hij hoort achter je billen te zitten , niet eronder. Zit je er wel op dan heb je teveel "bil" , te lange benen (korte beugels) of zit je gewoon zelf tever achterin het zadel. Ik ben superblij met het PU foam , veel fijner dan de fiberglas van vroeger en van andere zadels. Lichter van gewicht en MOCHT er toch eens iemand op gaan zitten dan is het minder vervelend voor het paard.

Bij Tex zie je ook duidelijk hoe nieuw het zadel is , het ligt er echt nog zo vierkant en massief bovenop , met de zitting een heel eind boven de rug ipv. al lekker een beetje ingezakt in een hollere rug-vorm Bloos

Als ik zo de ervaringen hoor tot nu toe denk ik dat het heel nuttig zou zijn om later nog eens te vergelijken met een goed ingereden maat 2 , ben ervan overtuigd dat dat een wereld van verschil zal zijn. Maargoed , de zadels zijn nog zo nieuw dat er nog geen echt goed ingereden exemplaren zijn Tong uitsteken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:28

@pmarena: eigenlijk rijd ik heel vaak zonder beugels, omdat ik dan dus beter zit dan met. Ik knik op mijn eigen zadel in ieder geval minder zonder beugels dan met....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:12

Mac schreef:
Interessant weer! Dat naar voren kukelen als je naar beneden kijkt is natuurlijk goed voor je zit Haha! maar ik vind het eigenlijk wel vreemd Verward . Waar komt dat door, denken julile?

Het kussen in de cantle is vrij dik. Heeft hetzelfde effect als sommige dressuurzadels. Naar benedend verandert je houding kijken komt een deel van je billen/onderrug automatisch tegen de cantle aan een drukt je naar voren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:15

Later nog een keer vergelijken met een goed ingereden zadel, lijkt me een goed idee. En als ik een dergelijk zadel zou kopen zou dat zeker een maat 2 zijn. Dat is niet helemaal raar: de BM heeft dat verschijnsel ook. Mijn normale 15 inch westernzadel moet een 16.5 inch zijn bij de BM.

Hoe dan ook.. het stelt de fabrikant wel voor een puzzletje: 4 ruiters met allemaal maat 36/38 kledingmaat en maar eenruiter die niet tegen de pommel zit met de benen. Dus die eigenlijk maat twee zouden moeten hebben. Maar is maat 2 dan niet te klein voor de mensen met maat veertig en groter??? En een maat drie is er niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:16

Overigens: om de plus te benadrukken. Dit zadel is het enige boomloze westernzadel waar ik tot nog toe in heb gezeten (op de BM van DD na) die je niet in een slechte houding wil zetten!!! En dat is heel wat waard.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:56

Anya schreef:
Hoe dan ook.. het stelt de fabrikant wel voor een puzzletje: 4 ruiters met allemaal maat 36/38 kledingmaat en maar eenruiter die niet tegen de pommel zit met de benen. Dus die eigenlijk maat twee zouden moeten hebben. Maar is maat 2 dan niet te klein voor de mensen met maat veertig en groter??? En een maat drie is er niet.

En daarom wordt altijd aangeraden een BF te testen net als andere zadels. En een 40+ maatje past prima in een maat 2 hoor (50+ wordt een ander verhaal), althans in de Arizona wel.
Ik kan niet wachten tot ik Ceesje in kan gaan rijden dan komt er toch zeker weer een BF western in de kast te hangen Haha! Of het een arizona wordt of deze weet ik nog niet zien we dan wel wat er te krijgen is.
Het is idd een zadel wat een superzit heeft m.i. Knikken in de heup is een balansprobleem van de ruiter (wat idd door een scheef liggend zadel of een scheefgaand paard kan komen). Ligt niet zozeer aan het zadel zelf. Een BF kun je er niet zo los opleggen (ik nogal wat ruiters hun zadels recht"trappen" als ze even stilstaan) als men doorgaans gewend is, hier moet de singel echt een gaatje strakker dan je gewend bent. Scheelt suiven.

Ben benieuwd naar testpaard nr 3 Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:14

Ik heb vandaag met de nut gereden op mijn eigen paard, maar dus wel weer zonder beugels. Heb dan ook dit keer geen rijfoto's, ik was alleen Haha!

Het knikken in de heup is trouwens geen balansprobleem, maar wordt met name veroorzaakt door de combinatie korte benen en brede paarden.

Tex is breed, Walter is breed. Lan is ook breed, maar daar heb ik gisteren met boomzadel op gezeten en toen had ik het inknikken dus niet...

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:24

Op Lan lag gister toen jij erop zat toch een boomzadel? Misschien zit het verschil daar in

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:25

Ja, ik denk idd dat dat het is Ja

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:42

ik kan ook veel beter mn benen gebruiken en rechtop zitten op mn Nut. Ik vind het een heerlijk zadel tot nog toe.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:23

Foto's van slachtoffer Walter. Geen rijfoto's, zoals gezegd, maar wel wat foto's van hoe het ligt. Deze foto's heb ik gemaakt na het rijden.

Helaas is de singelophanging ook een probleem voor Walter
Afbeelding

Hier kun je trouwens een beetje zien hoe het zit, met de positie van de singelophanging (grote ring) ten opzichte van de beugelophanging en de pommel
Afbeelding

Afdruk...
Afbeelding

Andere kant
Afbeelding

Wel wat bewogen haartjes
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:29

Alleen aan de rechterkant zo te zien.
Heb je een gelsingel (Airopreen) met inhammen er aan ??
Want áls het dezelfde is als ik heb dan heb je hem er verkeerd aanhangen, de andere kant heeft dan een dubbele rolgesp voor makkelijker aansingelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:31

Nee, zit geen dubbele rolgesp aan deze Haha!