In vervolg op onderstaand topic vandaag de barefoot geprobeerd op een heel ander type paard.
Tex (Texas 'N Te Dunnit) een brede quarterhorse van 5 jaar oud.
Voor de tijd hebben we het zadel nog een keer op Lan gelegd. Héél goed opgelet waar we het neerlegden. En als je het achter de schouder legt, dan kom je echt echt echt niet uit met de singel.
Op de foto de singel door het vasthouden al weer iets naar voren gehaald, maar gezien de rigging zou de singel recht naar beneden echt onder de buik uitkomen. Niet comfortabel voor het paard.

Toen nog een keer gekeken naar Lans eigen zadel. Wat is daar dan anders. En dat is duidelijk. Bij de barefoot zit de singel duidelijk áchter de pommel. Bij Lans eigen zadel zit de singel ónder de boom. Dat maakt wel verschil. Lan is een groot paard met grote beenderen en een ander type schouder dan een quarterhorse bijvoorbeeld.

Op Tex was de singelplek minder een probleem. Nog relatief ver naar achteren. Maar geen twee handen breed naar achteren zoals bij Lan. Tex heeft ook een singel die naar het midden breder wordt. Dat helpt bij de stabiliteit en kan ik dus aanraden voor barefootruiters.

De Ruiters zijn vandaag. Jeanette (eigaresse van Tex), Wendy en ik. Wendy en Jeanette doen straks zelf verslag. Ik zet alleen de foto's neer en schrijf mijn eigen bevindingen op.
Jeanette:

Wendy:

Anya:
(omdat Jeanette op dit moment niet zoveel energie heeft voor de galop, heb ik die erbij gedaan).

Mijn ervaringen. Tex liep net zo makkelijk als Lan onder dit zadel. De punten die ik gisteren aanhaalde, gelden hier ook weer. Het zadel zet je niet in stoelzit. Ik vind dit een zadel met één van de betere zits in de boomlozenreeks. Wel moet je heel netjes omhoog kijken als je terug komt. Het zadel kiepert je voorover als je naar beneden kijkt (iets voor de enorme hoeveelheid kwartjeszoekende ruiters.

Wel weer: paard loopt niet helemaal in balans.. zadel direct scheef. En je hebt de neiging dat op te vangen door je rug te knikken. Doorzitten in een stevige draf op een quarter die nou eenmaal niet dat veertje heeft, vergt wel meer moeite dan gisteren op Lan. Nu zit Tex in draf want minder soepel, maar ik vind dat doorzitten in stevige draf met een boomzadel wel makkelijker is op dit paard.
In de galop zit het zadel op zowel Lan als Tex lekker (op dat sneller schuiven na dan). Het zadel schoof op Tex niet naar achteren. Alleen wat opzij op niet-balansmomenten. Mijn indruk is dat het op Tex beter ligt dan op Lan. Dat heeft vooral te maken met de plek waar het moet liggen en waar je dan moet aansingelen. Het komt bij Lan te ver onder de buik in mijn optiek. Aan de andere kant heeft ze er geen last van als je het wat te ver naar voren legt.
Tenslotte: het zadel stond Tex wel goed

En nog een laatste 'inspectie'-foto