[WN] Beschadigd zadel, hoe oplappen? (leer is geschaafd)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beschadigd zadel, hoe oplappen? (leer is geschaafd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:13

Pradaatje

Re: Beschadigd zadel, hoe oplappen? (leer is geschaafd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:14

Lastig Maya, misschien met schoenpoets? Of is het heel diep beschadigt?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:16

Ik weet dat je zo potjes met lederverf kan kopen.
Heb ik ook gedaan toen Whisper het leuk vond om mijn zadel op te vreten Nagelbijten / Gniffelen
Kost niet zoveel en hielp bij mij echt wel (enkel moet je natuurlijk het goede kleur vinden)

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:18

Laten bijverven is misschien een optie. Maar denk dat goed vetten ook al scheelt en misschien wel de beste oplossing is. Schoensmeer is niet aan te raden, dat geeft af en dat zorgt voor andere problemen.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:19

@ Shabbay ; Welke dan?
Als ik zo'n plek op me zadel heb, doe ik er ook schoenpoets op, werkt goed hoor. En als je het goed laat opdrogen, geeft het niet af Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:25

Waarschijnlijk is het leer echt behoorlijk beschadigd als ik het zo zie. De kleur is niet zo moeilijk, dat is een paar keer invetten en dan komt het wel weer overeen met de rest van je zadel. De beschadiging is moeilijker weg te werken. Misschien een hele goede zadelmaker die een klein beetje kan "afschuren" zodat alles weer glad wordt? Gelukkig zit je been eroverheen en valt het niet zo op, maar evengoed erg zonde van je zadel. Stomme beesten ook, ze weten ook niet wat het allemaal kost!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:29

Ik zou Aafke even een pb sturen, zij is zadelmaker, en kan je vast vertellen hoe je dit het beste kunt aanpakken!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:35

Deze beschadigingen vallen wel mee gelukkig; goed in de schoenpoets en dan lekker in de olie; en dan door het gebruik zie je er steeds minder van............. Ach gut
Het leer wordt van deze beschadigingen gelukkig niet minder sterk, mazzel dat je zadel er nog zo van af komt!
En zo te lezen heeft je pony ook niets? Helemaal mooi................

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:41

Pff, wat een koe die Dewi Koe Koe

Wat ik je al zei: ik heb goede ervaring met die 1,2 spray..
Zal even plaatje zoeken. Witte spuitfles met oranje etiket...
Damn.. kan ik dus niet vinden Boos!

Mijn zadel was ook soortgelijk geschaafd na een val mét paard en daar zie je vrijwel niks meer van door dat spul er een paar keer op te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:22

Als je zadel geolied is dan moet je er sowieso niet met leerverf op komen.
Als het leer erg geruwd dan dan zou ik het wegbrengen en laten bijwerken voor het beste resultaat.
Wil je het toch zelf doen dan zou ik met heel fijn schuurpapier het oppervlak weer zo glad mogelijk 'polijsten' en dan met een goede olie (gekocht bij een zadelmaker) de boel weer op kleur brengen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:13

@aerdenhout1: Stomme beesten ???? Misschien gewoon niet zo'n handige actie van de baas om hem te laten ontsnappen met zadel???

Ontopic: wij hadden ook een akkefietje met een zadel, dit was met paard en al gevallen en was ook beschadigd, de schaafjes waren zo diep dat je het niet meer weg kon werken, gelukkig met olie een groot deel kunnern oppoetsen...
De latigo etc gewoon vervangen als je je eraan ergert... Fenders kosten wat meer maar kun je ook gewoon vervangen.

Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit, gebruiksschade noem ik het altijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:25

ElCamino schreef:
@aerdenhout1: Stomme beesten ???? Misschien gewoon niet zo'n handige actie van de baas om hem te laten ontsnappen met zadel???

Waarom voorbarige conclusies trekken die ten eerste niet relevant zijn voor dit topic, en ten tweede daarmee kwetsend kunnen zijn, want zo impliceer je dat het gewoon eigen schuld dikke bult is, en ik dus niet moet mauwen hierover.

Maar mocht het je interesseren, ik was mijn paard aan het opzadelen, zadel was opgelegd, gewoon vast gesingeld en ik ging net het hoofdstel omdoen. Was dus bezig met omdoen, ze panikeerde ergens van (zit in haar karakter) en is op de vlucht geslagen. Vanwege meerdere slechte ervaringen uit het verleden dierf ze zich niet te laten pakken en besloot er vandoor te stormen. Onderweg heeft ze nog het hoofdstel gesloopt wat inmiddels tussen haar benen hing. (da's niet erg, gewoon schoonmaken en kapotte onderdelen vervangen, daar heb ik al meer ervaring mee)

Ik vind het niet erg dat het gebeurd is. Die dingen gebeuren nou eenmaal bij paarden, en zeker met zulke exemplaren als die van de foto. Maar ik vraag me gewoon af wat ik nu het beste kan doen om mijn zadel een beetje op te lappen. Ik kan me namelijk voorstellen dat ik wat aan het leer moet doen Lachen

Enfin, hier is het antwoord, ik beschouw de zaak hiermee als afgedaan. SVP vanaf nu gewoon tips over het leer oplappen Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:25

Als je het echt mooi bijgewerkt wilt hebben kun je het zadel best naar een zadelmaker brengen.
Die zal het ruwe leer weer gladmaken en daarna weer op kleur oliën.
Als je het zelf wilt doen kun je best Aafke een PB sturen, die wil je vast wel verder helpen met handige tips en trucs Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:05

Zelf doen begin ik maar niet aan nee Lachen

Vervelende is alleen dat bijv. Aafke geloof ik helemaal in het noorden woont als ik me goed herinner Clown En om mijn zadel nou helemaal naar Groningen te brengen (vanuit Zeeuws Vlaanderen) gaat me net iets te ver Clown Lachen Zal dus eens gaan rond gaan kijken voor mensen uit Vlaanderen of Zeeland / Brabant Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:08

Misschien weet ze daar ook wel iemand Haha!

En anders is opsturen ook nog een optie Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:15

Maya, Fred de Smet misschien optie in Terneuzen?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 02:03

Je kan hem opsturen hoor, kost €12,50! (Eindelijk iets dat meevalt)
Het is hetzelfde wat met mijn zadel gebeurt is toen de Tarq op zijn zijkant het kanaal in plonste.

Kijk, een deel van de opperhuid zal hier-en-daar wel weg zijn, helemaal goed komt dat natuurlijk niet meer, maar ik kan hem wel bijkleuren en ik heb een heel mooi middeltje om hem weer op te poetsen en een mooie beschermlaag te geven (geen acryl), en dan ziet 'ie er weer heel mooi uit, en kan 'ie er weer tegen.

En dan stuur ik 'm weer terug naar jou. Mail

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 02:11

Oh, en dat de Tarq in de plomp gevallen is, is helemaal zijn eigen schuld, geen onvoorzichtige actie van de baas! Haha!