[WN] Nieuw boomloos/flex zadelconcept

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Nieuw boomloos/flex zadelconcept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 22:53

OK, iedereen die geïnteresseert was: De ultra-light is aangekomen! Ik laat een paar foto's zien, en ik ga het zadel intensief onderzoeken: ook wat daar uitkomt zal ik regelmatig melden.
Ik heb er al een paar keer op gereden, en het rijd lekker, vind ik. Ik vond het zadel erg stabiel, zonder het wat wiebelige effect dat ik op de zadels wel eens gevoelt heb. Maar dat kan ook aan het paard liggen.
Het zadel heeft twee flexibele platen, ik ben er niet helemaal zeker van of je dit nu een boomloos-, of een flexibel-zadel moet noemen. Ik hoop dat veel van jullie hem komen bekijken, en wat jullie mening is.
Ik ben 19 Augustus in Winschoten, en neem het zeker mee.

heel licht is het zadel niet; toch dik 10 kilo. Willem is blij: ''Een goed zadel heeft gewicht.'' zegt hij. En een Amerikaan noemt zoiets natuurlijk ''Ultra-light''!!!

Hier zijn de foto's:
Afbeelding
Dit is natuurlijk een vrij heftige!, ik wilde eerst een simpele bestellen, maar toen ik déze zag!!!
Hele mooie handgetoolde tooling, ook een beetje uit de losse hand: een vakman/vrouw. Het zebra zit ook op de knop!
Je ziet hier ook goed de dikke viltlaag die aan de skirts zit.
Afbeelding

De cinchaholder, dit is een barrelrace model, het zadel is ontwikkeld als samenwerking van Debra Sibley en Brett Hadlock. de elegante krulletjes zijn: ''henscratchings'' Supermooie handgegraveerde zilveren conchos, veel mooier als de doorsnee montana conchos, vind ik.
Afbeelding

hier zie je het zadel schuin van achteren, je ziet het snoeptasje, wat een barrelracer daarmee moet in die 20 seconden rond de barrels knallen weet ik niet, maar de Tarq vind het een goed idee. Zoals jullie zien zit er al wat in!
Afbeelding

Hier zie je de dubbele stirrups, waar de ontwerpers erg trots op zijn: je moet dus twee blevinsbuckels aanpassen, maar je kan dus de fenders precies zo hangen als het het beste voor jou is. En verbazingwekkend soepel! Je been wordt helemaal niet vastgezet of zo, je kan je been goed bewegen. Ik rijd klassiek en dan moet je je hele been naar achteren of naar voren kunnen leggen. Ik dacht dat die dubbele stirrupleathers mij zouden beperken, maar dat voelde helemaal niet zo.
de stirrupleathers zijn dubbel: van voren leer, van achteren nylon band. Dat is sterk, en lichtgewicht!
Afbeelding

Hier zie je de stirrups van de achterkant, en één vd blevinsbuckles. één van de stirrupleathers gaat door een beugel, en de andere gaat denk ik onder de seat door. de flap beschermt de rigging. Let op dat er niet zuinig gedaan wordt met de tooling; ook op plaatsen waar je het normaal niet ziet!
Afbeelding

Dit is dus de rigging (rvs) die het zadel net als een riggingplate goed op het paard moet houden. Hij is op de Fullpositie, daar ben ik blij mee, want dat kom ik toch echt het meeste tegen als ik parden meet.
Afbeelding

En als laatste, de toffe lichtgewicht beugel!
Afbeelding

Nou, als iemand nog vragen heeft dan zal ik kijken of ik het kan beantwoorden, en/of foto's maken.
Ik ga het zadel nu in ieder geval verder testen

Wranglerbutt

Re: Nieuw boomloos/flex zadelconcept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:09

Ik vind het een erg leuk zadel!! *LOL* OK, zebra vind ik een beetje té Tong uitsteken
Zou 'm graag eens in het echt zien! Ja

Dit zadel zou dus vanwege de flexibele panelen op verschillende paarden kunnen passen?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:13

Ook ik vind het zo op het eerste gezicht een heel netjes zadel (behalve dan de zebra die mij niet zo aanspreekt).
Als dit dus door de flexibele panelen op diverse paarden past, dan heb ik ook wel interesse.
Ook ik zou hem graag eens in het echt willen zien, alleen is Winschoten nogal ver voor mij.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:14

Ziet er extreem, maar erg uniek uit!
Ik ben benieuwd naar test resultaten. (en naar de prijzen)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:19

De zebra is niet mij ding, maar dit zadel biedt wel perspectief als ik het zo zie. Ziet er mooi gemaakt uit.
En de stirrups kunnen verplaatsen lijkt me een uitkomst Ja
Ik ben niet in Winschoten, neem je het mee naar het NK??

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 23:40

OK, OK, mensen, ik heb dus geen smaak!!! Ik vond hem helemaal geweldig!!!! Ik rijd zelfs met mijn mega-bling-hoofdstel in het bos!!!!! Bloos Bloos Bloos Bloos

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik vind dat iedereen met dit zadel moet gaan rijden! Dit is een Barrelracer!
De ultra-flex kan in iedere vorm gegoten geworden, ook een heel envoudig ranch- of trail-model is natuurlijk mogelijk!!!

het is dus idd de bedoeling dat het zadel op heel veel verschillende paarden werkt, en dàt ga ik nu dus testen.
Het zadel lijkt mij dus ook heel geschikt voot jonge paarden die nog veel veranderen en die je dus de hele tijd moet opmeten, en misschien ieder jaar een nieuw zadel totdat ze volwassen zijn (8 jaar).
Ook hoop ik een uitkomst voor paarden die erg veranderen met de seizoenen.

Het zadel zoals ik nu heb is niet goedkoop; reken op een crates of continental prijs.
Zodra Willem de werkplaats in Amerika heeft lopen, en alla andere dingen geregeld heeft, gaat hij naar Texas om te kijken wat ze voor ons kunnen doen, qua prijs.

En misschien wil niet iedereen een fully-tooled zadel met zebraprint?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:46

Oeh die wil ik donderdag wel even van dichtbij zien/ruiken/voelen.
Ik kom met LL mee Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:48

Ik vind em geweldig om te zien, zélfs de zebra.. enige waar ik dan weer niet van houd is de silver laced cantle. Vind dat toch altijd wat 'zadelmarkt' aandoen.
Maar ik was niet nieuwsgierig naar 't uiterlijk, dat had ik al gezen.. staan meer leuke modelletjes bij (ook nog iets anders vergkrijgbaar als 'texas star'? Ik begrijp dat een 'pleasure-look' ook beschikbaar is/komt?).
Waar ik véél nieuwsgieriger naar ben is het binnenwerk van dit zadel! Ga je't nog uit elkaar halen Aafke? (of vloek ik nu in de kerk Knipoog Tong uitsteken )
Wil em graag van dichtbij bekijken... je neemt 'em vast wel mee naar't NK toch?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:56

Aafke_ schreef:
En misschien wil niet iedereen een fully-tooled zadel met zebraprint?

Ik niet in ieder geval! Haha! Dit zadel is echt een Aafke zadel om te zien,past goed bij je... Knipoog
Maar ik ben wel erg benieuwd naar jou ervaringen ermee op meerdere paarden...het lijkt mij in eerste instantie wel wat...heb je ook nog andere testmensen en paarden nodig... Pling ..?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 00:02

Francis: de bedoeling is dat ze voor ons een wat algemener type gaan maken, Willem gaat naar hen toe, en ook kijken hoe de zadels gemaakt worden, en gaat daar verslag van uitbrengen.
Ik dit zadel slopen!???!!!??? Was duur hoor!!!! Ik sloop liever andermans zadels!!!
Je kan in ieder geval zien dat er een paar kunststof bars in zitten.

Die conchos zijn er ook in allerlei ontwerpen, ook één met zo'n ''spaans inquisitie kruis''
En ook met crystal-bling!!!
Ik hoop dat jullie zien dat ik dàt nog nèt niet heb??? Ja????

Miss PK: ja, heel graag, veel verschillende maten paarden, en jij bent lekker dichtbij!
Wat ik ook nog zoek is een jong paard in training, omdat dàt één van de categorién paarden is waarvoor ik hoop dat dit zadel een uitkomst zal zijn. Dat paard kom ik dan iedere drie maanden opmeten, en rijden met het zadel, en kijken of het zadel goed blijft passen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 00:09

Hmmmmmmmm........... Winschoten....... da's hier om de hoek zo'n beetje.

Misschien kom ik inderdaad wel even kijken. Hubbie wil graag westernzadel, maar zijn meissie is nog maar net anderhalf, tijd genoeg om te sparen dacht ik Knipoog

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 00:18

Aafke ik wil dit zadel graag proberen Ja maar ik zet wel een bril op met héle donkere glazen erin Cool
Het gaat om het gevoel toch? Clown
Ik zal je wel een pb sturen!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 00:21

Miss PK: ik doe er wel een discreete doek overheen. Het gaat om het gevoel!

Oh, en Francis: dat silverlacing zie je niet alleen op goedkope Mexicaanse zadels, maar ook op hete chicque showzadels, en is bijna standaart op barrelracers!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 01:52

Ja, weet dat 't ook op hele chique dure zadels zit, maar da's toch net iets wat ik niet mooi vind... maar je zebra vind ik dan wel weer heel leuk. Eigenlijk niet echt voor een showzadel maar daar zie je met mijn dikke kont toch niks van..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 02:22

nou is 10kg voor mij nog te zwaar
mar wat ik me afvraag
de flex // de pommel zit die vast ? los ? zoekt de flex

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:44

Wow, daar zitten veel nifty dingetjes aan zeg! Singel- en beugelbevestiging spreken me zeer aan en zo van de foto's ziet het er kwalitatief super uit. DAT wil ik wel eens bepotelen Tong uitsteken .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:23

@Aafke: hier nog een zebra-fan hoor Lachen
Ik vind hem helemaal geweldig.

Zoals ik het bekijk lopen de beugelophangingen dus net onder de seat door (over de rug) of zijn daar aan beide kanten vastgemaakt
En de singels loopt net als bij de BM dus naar voor- en achter. Voor de drukverdeling.

Kun je 'bars' voelen ? of zie je die ergens zitten?? Kun je zien wat voor materiaal het is.

Is het stuk leer wat onder de singel-O zit ook met vilt bekleed ??

Sluit de breedte van de fenderriemen mooi aan op de neck van de beugel?? Of lijken die wat breder te zijn ??

Verder ben ik erg benieuwd naar je rij/pas-ervaringen. Zou je daar ook eens wat foto's van willen plaatsen.
En ik hoop hem idd ook een keer in het echt te zien.

Overigens vind ik 10 kilo niet zwaar hoor, dat weegt een beetje BM ook Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:25

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van iedereen! Ja Hoe ziet ie er nou van onderen uit? Hoe en waar zitten de panelen? Waar zijn die van gemaakt?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:56

Ergens vind ik hem helemaal geweldig!!! maar ik zou er niet mee rijden in bijv. trail pleasure of reining..Voor barrel racen is alles een beetje extravaganter. Ben wel heel benieuwd naar hoe het zit en past.

Wat zou een eenvoudiger ontwerp ongeveer gaan kosten Aafke??

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 11:39

Dat gaat willem dus overleggen als hij in Amerika zit, en volgende week gaat hij ècht weg!
Wij willen ook een wat klassieker model, en graag niet te duur.
Extravagant is het juiste woord voor deze!

Mac: bepotelen mag!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:43

hij is mooooi ! vooral het zebra !! Vingers aflikken

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:25

oeh dat wil ik ook wel een sproberen aafke Schijnheilig

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:47

interessant concept Ja Vooral de manier van verstellen van de fenders klinkt heel interessant!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:39

Ik vind `m geweldig Pling

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 23:07

Ik ga morgen foto's maken van de onderkant.

DD. idd de kuststof bars zitten helemaal ingewerkt, een beetje in-pocket idee. Volgens Brett worden ze ingewerkt tijdens de constructie, en zitten dus verweven met de rest van het zadel. Je kan de bars wel een beetje voelen.

de beugels zijn idd ietsje breder als de stirrupleathers, Scherpe blik! Ik vind die beugels zelf zo goed dat ik ga vragen of ik ze ook los mag inkopen.

Ik ga zeker nog foto's plaatsen van het zadel op de tarq.