1x Vaquero (custommade) 1x Bighorn reiner 1x Garland trail 1x oud werkzadel, merk onbekend (heeft wel nr = merkstempel maar niet meer leesbaar) Allemaal goede zadels, maar wat is het beste? Dat ligt eraan welk paard je d'r onder stopt en welke ruiter je er op zet.
Droomzadel? Custommade voor ieder paard, trainingszadel EN showzadel uiteraard (Hé, dromen mag, toch?)
ik heb aardig wat paarden en zadels gehad Big-horn Texas Best Billy Cook Circle Y Continental Equiflex die laatste heb ik nu op mijn appaloosa en zit prima maar ik vond veel zadels erg lekker zitten,in mij profiel zie je op de foto waar mijn zoontje erop zit een Big-horn deze lag eerst op mijn draver -dat was een heerlijk zadel een diepe vaste zit een heerlijk model seat ik vond het jammer dat deze niet op mijn appie paste.
ik denk dat dat afhankelijk van het paard waar je het zadel op legt.. ik heb zelf een billy cook en dat zit prima. Als ik ooit genoeg centjes heb wil ik een custom made zadel.. dat is toch het beste volgens mij!
Een Westwood Platinum en een Frinta. Vind de Frinta nog net iets beter zitten. Droomzadel ? Voor elk paard een Vaquero naar mijn idee gemaakt. (jammer genoeg speel ik niet op de lotto...)
Ik ben zielsgelukkig met mijn Vaquero´tje Mijn paard heeft nog nooit zo goed gelopen als onder dat zadel! En hij zit nog lekker ook.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de pullman van een vriendin van me en de westwood van mijn vader toch iets lekkerder vind zitten vanwege de gelzitting
ik had eens een goedkoop merkloos zadel. dat was een regelrechte ramp. hij zat wel aardig maar de schouders van het paard werden 'opgesloten' door het zadel. toen een ander zadel erop gelegd. paard wist niet wat hij overkwam, met de vrijheid van zijn schouders. hij begon spontaan te slingeren. na enige weken hervond het paard zijn loopie en ging het stukken beter. moet je nagaan wat of het belangrijk is of een zadel goed op een paard past.
@Juhhh, maar je zit wel in stoelzit in dit zadel. Dwingt het jou in deze houding, of zat je gewoon lekker relaxed onze Marlboroman te wezen voor de foto?
Ik had eerst een kingseries,goedkoop zadel rond de 500euro,het was een simpel werkzadel is nu 10 jaar oud en van goed leder gemaakt. Nu heb ik een montana allaround. hij is nog geen week oud,maar zit lekker
Ik heb een Garland, ik vind hem erg fijn zitten. Ligt ook goed op mijn paard. Dat is natuurlijk het belangrijkste. Ik heb ook een Bona Allen gehad, maar die zat erg hard.
nou ja, en mijn lievelings zadel is mijn custom. Op maat van mijn paard, en de zit voor mij aangepast. Bij fabriekszadels verschillen de zit natuurlijk, ga op zoveel mogelijk zadels zitten, vraag al je vrienden of je op hun zadels mag zitten, wel een half uur. Kijk zelf wat je het lekkerst vind zitten. Zorg ervoor dat de boom van je toekomstige zadel goed op je paard past, dat kan je alleen zien door met de kale boom te passen. De échte stoere cowboys rijden in Amerika op een hardseat! (ik heb een soft)
Ik heb twee Pullmans en een Billy Cook, in het verleden een Tex Tan gehad (zwaar en groot, kon met mijn benen niet meer bij mijn paard) en een Dale Chavez Ladies reiner, die te groot was voor mijn paard. Op de oudere merrie past een van de twee Pullman's als gegoten en daar zit ik ook heel lekker in, de tweede (hoewel volgens zeggen zelfde boom) geeft mij voor mijn gevoel een beetje teveel ruimte. De Billy Cook ligt goed op de jongste, maar ik stort voorover, dus daar moet ik wat anders voor.
@ cassidy: mijn vriendin had ook last van dat voor over storten. ze heeft dat opgelost door vooin bij de blanket, over de gehele breedte, een stukje schuimrubber te stoppen. zo helt je zadel iets naar achteren en dan is het probleem (hopelijk ook bij jou) opgelost.
Een slecht passend zadel kan je nooit oplossen door extra dekjes en vullingen eronder te leggen, waarschijnlijk heeft je paard er alleen maar meer last door. Als het alleen om je eigen zit gaat past dit zadel niet bij jouw zit, maar áls je er aan wilt pulken kan je beter iets op de zit leggen, zo verander je niet de gewichtsverdeling van het zadel voor je paard.