zadeltassen, handig of niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:30

Hoi,

omdat ik toch wel wat meer buitenritten wil maken zit ik erover te denken om zadeltassen te kopen, gewoon die je over de knop doet. Maar zit dat niet in de weg of niet?
Op zich is het wel handig dat je drinken enzovoort kan meenemen.

gr [***]

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:52

ik heb er een van eurohorse die aan een kant hangt, kan een bidon in enz
die aan twee kanten hingen voond ik niet hyandig, klapperden me te veel

allegro

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-05-03
Woonplaats: haarlem

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:07

Ik heb een zadeltasje (model banaan) achter. Vind ik prettiger dan voor en kan ook een boel in.
Dabo hier op bokt verkoopt ze.

Anoniem

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:25

Nee die aan de knop vind ik ook net prettig, dat zit me veel te veel in de weg. Ik heb zadeltassen achterop voor de lange dagtochten die wij vaak rijden, en die bevallen me uitstekend.
Denk er wel aan dat je je paard even laat wennen aan schuddend geluid achter het zadel, je hebt er nl. bij die daar wat bokkerig van worden Haha!

Anoniem

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:24

Ja dat is waar, dus zo'n banaanding is het handigst?
En Sonja, oke mijn tinker is nou eenmaal een banbroek maar ik ga niet in mijn 1tje buiten rijden, er is altijd wel iemand die met onze haflinger rijd, en daar kan dan een zadeltas bij Haha!

Anoniem

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:56

O maar jouw tinker went daar ook wel aan hoor Niels. Ik waarschuw je slechts dat je niet voor het eerst die tassen opdoet, daar lekker wat instopt, opstapt en wegdraaft. Sommige paarden schrikken zich de rimbam als er ineens iets rammelt achter het zadel. Milena heeft maximaal haar oor bewogen toen ze het voor het eerst hoorde en voelde, en Leonardo ook. Maar Faiz zou denk ik aan de kletter gaan. Die krijgt de tassen dus voor het eerst in de paddock even op, voordat hij een lekker appeltje krijgt. Rammelende dingen op je rug worden namelijk leuk in plaats van eng als je er appeltjes voor krijgt Haha!

Gabon

Berichten: 1208
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Diemen

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:04

Ik heb ook een zadeltas, die achter me zadel hangt. Mijn paard heeft er helemaal geen last van, omdat het zadel en de pad er tussen zitten. Het zit dus niet op mijn paard zelf. (Ik zal er anders wel een keer foto's van maken.)
Ik vind het zelf heeel handig om er een mobieltje in te doen (met dat warme weer heb ik geen jas aan, en in me broek vind ik niet lekker zitten) en in mijn zadel tas zitten waterflessen, zodat je ook wat te drinken mee kan nemen. Er past zoveel in mijn tas, dat er makkelijk ook nog wat te eten in kan, of kleren, of de beschermers van mijn paard als ik het water in wil Lijst

Anoniem

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:05

Oke, ja dat lijkt me ook handig van die dingen, dat je flesjes en dat soort spul kan meenemen, met dit weer doe ik geen jas aan.

Als je een foto zou kunnen maken graag.

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:37

Ik heb ook zo'n banaanding voor achterop, maar ik vind het toch niet echt handig. IK moet m 3dubbel vastknopen, heb eigenlijk geen idee hoe ik het ding vast moet maken, en hij verschuift altijd. Hij valt altijd naar links of rechts zodat ie op half 7 hangt. En het schudt ongelooflijk met draven of galopperen.Maar ja, als je iets voor onderweg wilt meenemen, is het toch wel handig.

Anoniem

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:29

Ik heb deze :

Die voorste tas is voor om de knop, ene kant 2 bidons, andere kant een tasje, komt van Cornelie. Achter zijn grote paktassen, ook van haar.
Knoptas met bidons en paktassen aan westernzadel
Dit is dus mijn trektocht uitrusting. Voor gewoon is een knoptas niet makkelijk, vind hem toch in de weg zitten, en heb zelf het idee dat het minder comfortabel is voor je paard Lachen Maar rustige stapritten, geen probleem.

Kleine zwarte tassen voor achter zadel,
Zwarte zadeltas aan western zadel.
Zijn eigenlijk voor Engels bedoeld, maar passen overal wel aan. Handig voor als je iets groters mee wilt nemen (lunchdoos bijv.) Maar zijn niet zo asociaal groot als die paktassen.

Stowaways, dit is de westernversie. Redelijk duur, maar wel dé aanrader. Blijft super zitten, past ook aan andere soorten zadels. Best groot, 2 bidons, en redelijk wat ruimte. Dit is de middelgrote.
Stowaways aan western
Je kan er alles mee doen, wilde galopjes trekken, ding blijft muurvast zitten, klotst niet, schudt niet.

Al moet ik zeggen dat ik zelf meestal een buideltasje meeneem en dat op de rug draai met het hoogst noodzakelijke.

Anoniem

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:34

Oke dank je, ee buideltasje is ook nog een idee, heb ik totaal niet aangedacht. Alleen kan daar vaak geen drinken in, of misschien kleine blikjes.

Anoniem

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:55

Hoevaak drink jij wat onderweg? Clown Ik zelf eigenlijk nooit, heb daar geen behoefte aan. In mijn buideltas past een hoevekrabber, mes, mobiel, cameratje, wat geld, een koek ofzo en 1 pakje drinken. En als ik langere tochten maak, dan kan je of ergens onderweg wat gaan drinken, of idd een tas met een bidon ofzo. Nadeel daarvan alleen is dat je zadeltassen gelijk moet bepakken, en als je het opgedronken hebt, zit je wel met het gewicht aan de andere kant. Daarom ook dat die stowaways handiger zijn dan de knoptas, daar speelt gewichtsverandering geen rol.

Beetje onduidelijke foto, maar zoals je ziet is ie niet groot klik

daantjuhhh

Berichten: 26885
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 01:10

nou ja met de 4daagse ben je van 10 smorgens tot 4 s avonds onderweg dus dan lust je echt wel wat met dit warme weer.
Wij heeben z'n zwarte banaan voor achterop.
Als de tas schuift moet je er goed aan denken hem aan beide kanten evenveel te vullen.
Wij hadden in het begin ook schuifproblemen, maar nu we het gewicht altijd verdelen hebben we daar geen problemen.

Mijn uber maffe KWPN want normaal wel een scheitert is vond de tas ook nie eng.
Ik maak hem altijd strak vast zodat hij niet veel kan schudden.
En ik heb er altijd een dik lang dek onder, zodat hij niet op zijn rug komt, maar op het dek ligt en ze er weinig van voeld.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:09

Banaan vind ik niet ideaal bij mijn korte tinker en ik gebruik die ruimte ook graag voor een jas of vest. Ik heb zadeltassen voor achterop, van die ouderwetse hangende, die klapperen, heeft mijn paard geen last van, maar sommige meerijdende paarden wel. Ik heb ook knoptasjes, met een voordel dat er ringen aanzitten die ik aan de stirngs vastmaak, geen geklapper en ze blijven op hun plek! Nadeel, de sluiting met klitteband vertrouw is niet ivm kleine objecten die eruit kunnen vliegen.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:10

Niels weet je wel zekker dat het gaat doen zadeltassen met je maffe tinker Haha! Haha!

Anoniem

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:12

Zoals ik al zei, we hebben ook een haflinger, en die is bomproof.
Met mijn tinker werd/wordt het idd moeilijk Haha!

irmadehoop
Berichten: 57
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Nieuwenhoorn

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:36

Er zijn buidel(buik) tasjes met ruimte voor een flesje of bidon, volop keus in buitensportwinkels. Je mobiel in je zadeltas is echt niet handig, als je er per ongeluk eens afvalt en je paard er met je mobiel vandoor gaat. Je kan dan niemand bellen voor hulp. Als je het in je zak niet lekker vindt zitten, stop je je mobiel toch ook in je buideltasje?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:48

Is het misschien niet handiger een wat groter pad of dekje onder je zadel te doen zodat de achtertassen ook daadwerkelijk op je dekje liggen en niet op je paard.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:58

Heb je het tegen mij?

een groter dekje is niet echt een optie, dan ligt zijn dekje op zijn kont! Maar ik heb er geen last van hoor, ik red me prima met mijn zadeltasen..

Blackpearls

Berichten: 282
Geregistreerd: 12-06-06
Woonplaats: Winterswijk

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:19

Ben zelf bezig met zo'n bananentas Knipoog te maken, maar volgens mij hangt t er ook van af hoe veel en hoe zware dingen je er in doet... als je er niet zo veel zwaar spul indoet, hangt 'ie ook niet op halfzeven Bloos maar zit ook uit te vogelen hoe k zadeltassen voor om de knop kan maken.

Conclusie:

Ik vind zadeltassen handig Vork

Roxannne
Berichten: 248
Geregistreerd: 14-08-06

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:34

Ik vind zadeltassen vreselijk irritant, we hebben ruim 11 jaar geleden eens een stel gekocht en ze liggen al die tijd al in de kast (verschimmeld dus ja... Lachen )

Wel een goede oefening voor je paard, ik denk dat ik ze eens ga gebruiken in de training voor mn 3 jarige....

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:45

irmadehoop schreef:
Er zijn buidel(buik) tasjes met ruimte voor een flesje of bidon, volop keus in buitensportwinkels. Je mobiel in je zadeltas is echt niet handig, als je er per ongeluk eens afvalt en je paard er met je mobiel vandoor gaat. Je kan dan niemand bellen voor hulp. Als je het in je zak niet lekker vindt zitten, stop je je mobiel toch ook in je buideltasje?

Ook bij de ANWB-winkels hebben ze een ruime buideltas met aan weerszijden een netje voor bidon en/of flesje. Je kunt er op zich goed mee rijden, maar als je alleen een telefoon meeneemt zijn ze wat overdreven groot Haha!
Wel handig als je ook een pakje brood, appeltje en een kaart mee wilt nemen.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:06

Hoe komen jullie toch allemaal aan klapperende zadeltassen, snap ik niet.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:45

06csma schreef:
Hoe komen jullie toch allemaal aan klapperende zadeltassen, snap ik niet.
"....gewoon naar de winkel gaan en vragen om zadeltassen...".

Anoniem

Re: zadeltassen, handig of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:28

Droogheid Haha!

Enfin, ik heb zelf nooit klapperende zadeltassen, ofja, wel als ze leeg zijn, en je gaat uptempo rijden. Maar dan doe ik ze ook niet aan Haha! En zelfs dan is er nog een uitzondering, die stowaways gaan echt niet klapperen, vol of leeg.