Westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:10

Ik heb een warmbloed gehad, met ook geen westernrug, gooide echt hoog op, ik zat heerlijk in de BM. Mijn Paint had ook geen vlakke gangen, en ook geen standaard rug, ik zat heerlijk in de Freemax. Mijn Quarter, ok redelijk standaard rug, maar zeker geen vlakke gangen, ik zat super in de BM, de JBN, en alles wat ik erop gooide aan boomloos. zelfs beter dan op dr meer dan dure Triple Horn van een dikke 3000 euro.

Boomloos is echt niet meer dat veredelde zitkussen wat het ooit was. Die zijn zoveel verder ontwikkeld dan wat het vroeger was. Maar goed boomloos is niet voor elke ruiter of voor elk paard. Daarom ook dat ik in mijn eerste bericht wat opties gaf van zowel boomzadel passers als ook boomloze modellen. Elke ruiter is verschillend en niet iedereen kan met hetzelfde model zadel overweg. Dat is een kwestie van uitproberen.
Als ik TS was liet ik Ella of Kitty langskomen, wat boomloos testen (er zijn ook testmodellen die je zo uit mijn hoofd een week mag proberen). En als ik dat toch niet je van het zou vinden zou ik richting de Country Mill gaan. Zij zijn de enigste waar je kan testen met een drukpad. En in mijn geval ik heb dus echt geen ervaring met CM, wel met Eurohorse en anderen. Met spin passen, en elke andere vorm, imo zelfs met kale boom, geeft niet zoveel info over of het goed ligt in elke beweging dan met een drukmeting.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:53

emil01 schreef:
Nee, ze hebben van alle ranchman zadels ook de kale boom om te passen, en dat zijn dus veel verschillende bomen (boommaat, en pasvorm). En dan is het hopen dat ze van die boom ook een tweedehands zadel hebben. De niet ranchman zadels die ze tweedehands hebben liggen, daar hebben ze geen kale boom van.


Ik ken de kale bomen, maar er is veel meer nodig dan alleen een kale boom passen voor een goed passend zadel. Daarbij verkopen zij ook van andere merken natuurlijk en hebben ook geen rontgen ogen.


Emita schreef:
Hier ook er ervaring met boomloos: de Silverado. Super fijne zadels. Die van mij staat ook te koop (zie onderschrift :) )

Als je een boom zadel wilt: ik zou juist niet Arthur aanraden, hij is het aller duurst.. country mill wel goede ervaringen mee, ook qua tweedehands. Euro horse geen persoonlijke ervaring mee maar wel gezien bij anderen en goede verhalen over gehoord :j

Echter kan je je zadel alleen inruilen als je een nieuw zadel koopt. Ze ruilen geen tweedehands in voor een andere tweedehands (bij geen een van de bovenstaande winkels)



Kijk, dat zijn dus verschillende ervaringen. Ik kwam voorheen vaker even Country Mill binnen en zag zadels liggen voor prijzen waar ik voor mijn vergelijkbare zadel niet eens meer 1/3e zou durven te vragen.........Vaak uitgedroogd etc.
En een aantal mensen meegemaakt die er met echt slecht passende zadels vandaan kwamen.

Met Arthur kan je heel goed handelen, Ik vind hem juist de goekoopste van die genoemde 3. En verreweg de meeste keus in huis. Maar ook veel oud ertussen.


Popstra schreef:
TS laat je geen western zadel van 1000€ aan smeren, ook niet 2e hands.
Dat is gewoon troep en echt niet fijn voor je paard om op zijn rug te hebben.
Goede Westernzadels zijn duur. Nieuw beginnen ze vanaf de 2.500€ en dan heb je nog het simpelste en niet de beste.

Boomloos lijkt leuk maar moet je eerst eens paar keer uitproberen want de een kan dat fijn vinden de ander vind het vreselijk zitten. Als je een paard hebt wat super lekker zit, vlakke gangen heeft en een beetje rond is dan zal het best lekker zitten.


Een nieuw zadel wordt vanzelf ouder. Als een zadel nieuw 2500 euro is, is 1000 2e hands een hele normale prijs.
En niet iedereen wil per se een top zadel. Er zijn gewoon prima zadels te koop voor de gemiddelde ruiter die echt je paard niet kapot maken en waar je prima op kan zitten.

TS, ik rij zelf niet boomloos, maar heb op verschillende gezeten en ik vind de Bob Marshall echt veel fijner zitten dan een barefoot bijv. Maar de Freemax komt het dichtste in de buurt van een boom zadel. Silverado dan niet op gereden...Maar zal gelijk zijn.
Bij Freemax zeg ik wel; Ga je echt veel en serieus reining trainen, meerdere paarden rijden of wil je gaan showen, gaat dat zadel het niet redden.

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:42


jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 16:00

Wauw vandaag ineens veel reacties! Net te laat voor het zadel wat ik dan toch nu heb maar ik ga dit allemaal onthouden en verder sparen! Heel erg bedankt! Ik ben nu toch bij arthur's geweest en kon daar gewoon mijn tweedehands zadel inruilen op een tweedehands ander zadel. Dus dat was heel prettig! Nu hopen dat dit zadel beter ligt en het scheelt, het was voor mijn gevoel zeker niet de hoofdprijs.. Maar dat komt misschien ook door de inruil op het andere zadel waar ik meer voor terug kreeg dan ik hoopte.

Boomloos ga ik ook zeker nog eens naar kijken! Alleen mijn zadel die ik nu had lag voor mijn idee echt niet goed meer dus het had wel een beetje haast. Paard is gewoon al erg veranderd in bespiering.

En je moet gewoon kunnen vertrouwen op de gene die het zadel erop legt en zegt dat het past. Ik weet natuurlijk wel een beetje waar ik naar kan kijken maar ik heb er niet voor geleerd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:40

Popstra schreef:
Je hebt gelijk, bij Euro horse vind je ze onder 1000
Plus je bij Evelien wel een goede passervice hebt ook.

https://www.euro-horse.nl/nl/western-za ... te-zadels/


OOk daar zeer wisselende ervaringen mee zelf en bij anderen gezien. En de zadels die daar staan zijn particulier echt de helft. Je krijgt dat bij hun ook niet voor je inruil natuurlijk. Dan is het vaak beter particulier te verkopen en te kopen. Dan zou een apart pasconsult je meer keuze geven en ben je voordeliger uit.
Dat is voor starten of recreatief echt voldoende.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:05

Veel verschillende meningen, maar heel eerlijk heb ik toch liever dat er iemand met een pasmal komt, dan iemand die her een der een handje tussen het zadel en je paard steekt! Mss onterecht veilig gevoel, maar je kunt meer meegaan in de denkwijze.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:07

Ook een pasmal moet je kunnen 'lezen'...

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:19

100% mee eens. Bij ervaren passervices mag je ervan uitgaan dat ze weten wat ze doen (maar kritisch blijven moet altijd).
Met het handje vind ik echt ongeloofwaardig. Ik heb ook wel eens gehoord van een matje onder een zadel wat de drukpunten meet. Dat zou ik nog het liefst hebben, maar ik weet niemand die dat heeft?

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:23

Je kunt zelf een Carola-pad maken. Die geeft ook een goed inzicht in de druk van het zadel.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:34

Met koudschuim, wat slim, daar had ik nog nooit van gehoord :o

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:52

DubbelDun schreef:
Je kunt zelf een Carola-pad maken. Die geeft ook een goed inzicht in de druk van het zadel.


Hoe maak je dit? :+) ik kan op het internet alleen maar Duitse informatie vinden en laat mijn duist nu niet zo goed zijn..

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:53

Youtube heeft ook een vertaalfuntie :)

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:06

Altijd goede ervaringen gehad met de passervice van Eurohorse. Hoewel ik er nu ook 'goedkopere' zadels tussen zie staan, vind ik de prijzen van een basic tweedehands zadel wel erg gestegen daar.

Iemand ook ervaring met de passervice van Ropers Ranch of UHG shop?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:20

Bij Euro-horse op de site staan naar mijn idee goedkopere zadels dan de zadels die daadwerkelijk meegaan naar een pasconsult :+ Ik ben altijd duur uit :+

Van Arthur hoorde ik verhalen over dat hij met een foto van je paard een passend zadel voor je uitzocht :') weet niet in hoeverre dat waar is, maar dat zit nog altijd in mijn hoofd en ik zou daar dus niet zo snel een zadel kopen. Volgens mij is hij wel veel goedkoper dan Euro-horse. Bij hem koop ik een nieuw zadel voor hetzelfde geld als waar ik bij Euro-horse een 2-3-4-5e hands voor koop :Y)

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:18

Flevo Horse Support heeft veel tweedehands zadels en haalt ze uit elkaar. Eerst met kale boom passen en daarna het volledige zadel. Het duurt wel vrij lang alles bij elkaar maar ik ben er erg tevreden over.

Boomloos is inderdaad makkelijker, maar past niet altijd. Op mijn paard lag een BM niet goed omdat de singelplaats niet goed uitkwam. Barefoot wel. Uiteindelijk ben ik overgestapt naar boomzadel vanwege rugklachten bij mijzelf (na 8 jaar boomloos)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:56

Wat een prijzen!!
Na een poetsbeurtje wil ik de Crates van het paard van mijn man op marktplaats zetten, ligt al jaren te verstoffen. Niet meer de allermooiste, maar wel gewoon een goed zadel. Ik wilde er 250 euro voor vragen, maar na het lezen van de opmerkingen hier denk ik dat ik er een 1 ervoor zet! :$

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:01

MP kennende bieden ze toch minder dan de helft :)

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:11

Hier mindere ervaringen met Eurohorse helaas. Echt jammer, ik bleek niet de enige.

Uiteindelijk ben ik ook bij boomloos uitgekomen, het was uiteindelijk niet te doen om een passend western boomzadel te vinden voor mijn paard.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:25

My_Little_P schreef:
100% mee eens. Bij ervaren passervices mag je ervan uitgaan dat ze weten wat ze doen (maar kritisch blijven moet altijd).
Met het handje vind ik echt ongeloofwaardig. Ik heb ook wel eens gehoord van een matje onder een zadel wat de drukpunten meet. Dat zou ik nog het liefst hebben, maar ik weet niemand die dat heeft?


Die pasmal moet wel op de goede plek gelegd worden en daarna goed vertaald worden naar het zadel. En dan komt er nog meer bij kijken zoals de lengte van het zadel, de plek van de singel etc.

Euro Horse heeft van hun 2e hands zadels ook geen kale bomen liggen en ik weet 100% zeker dat zij ook passen met een handje en kijken......Ligt er soms maar net aan wie je treft, wie je bent, waar je staat en wat voor paard je hebt. Dat laatste vooral ben ik de laatste jaren wel van geschrokken.

Arthur heeft een drukmeting pad. En ja, hij adviseert ook wel blind, maar ligt natuurlijk ook aan de klanten. Hij zegt zelf; neem je paard mee. Dan komen mensen met 100 smoesjes, dus dan niet.......Je moet er zelf wel wat voor over hebben en het gros wil voor een dubbeltje op de eerste rang. Daar is Arthur niet echt de geschikte man voor. Maar kom je wel serieus, is veel mogelijk en zijn de prijzen netjes.

Country Mill weet ik meerdere mensen die zijn teruggekomen met een totaal niet passend zadel. En daar zadels gezien die echt uitgedroogd lagen te zijn. Bij Euro-Horse en Arthur overigens ook. Schandalig soms wat er dan nog voor gevraagd wordt.

Wat wel een voordeel is van Country mill is ALS je de goede treft daar, je vrij makkelijk je zadel mag ruilen als hij binnen korte tijd toch niet bevalt. En je natuurlijk daar een nieuwe koopt.


Sammyoo schreef:
Wat een prijzen!!
Na een poetsbeurtje wil ik de Crates van het paard van mijn man op marktplaats zetten, ligt al jaren te verstoffen. Niet meer de allermooiste, maar wel gewoon een goed zadel. Ik wilde er 250 euro voor vragen, maar na het lezen van de opmerkingen hier denk ik dat ik er een 1 ervoor zet! :$

Wat vor Crates? Staat? Als hij netjes is, kan je beginnen rond de 700 euro. Dan kom je wel rond de 550 uit, wat netjes is.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:41

DubbelDun schreef:
MP kennende bieden ze toch minder dan de helft :)


Nou inderdaad.. Ik had laatst een Billy Cook zadel, zo goed als nieuw, op MP staan. Nieuw was die 3000 euro. Ik vroeg er 1200 voor. Kreeg ik een reactie met: 'ik neem hem voor 300 inclusief verzenden'. Wat denken ze nou |o Uiteindelijk voor een prima prijs verkocht aan iemand anders.


Hetzelfde met mijn boomloze zadel van Silverado.. ik vraag ervoor waar de gemiddelde Silverado tweedehands voor te koop staat. Maar ik krijg steeds reacties met: wat is de VP? Dan zeg ik 700, maar dat is onderhandelbaar. Vervolgens: oh sorry maar dat vind ik toch te duur, mijn budget is 300. Dan vraag ik me serieus af hoe ze denken een goed western zadel voor 300 te kunnen scoren? %)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:53

Dat zijn geen serieuze mensen. Die hebben geen verstand van western zadels, willen gewoon ook wat hebben en reageren blijkbaar op alle advertenties. Zou er geen moeite en tijd insteken.

Maar laatst tegenovergestelde op fb. Iemand probeerde een 2e hands zadel voor 3000 euro te verkopen. Weet merk niet meer, maar was absoluut geen top zadel.

Een BC particulier verkopen is 1200 ook wel de max die je kan krijgen. Dat is een beetje het nadeel. Als je bijv een pro reiner hebt en die wordt normaal aangeboden voor 700-1000, dan is 1200 geen gangbare prijs.
Maar sws hoger vragen dan je wil natuurlijk.

En wat de mensen hun ervaring zijn. Als mensen topzadels gewend zijn, hebben ze voor een minder zadel ook echt minder over.

Ik schrik heel vaak hoe de staat van zadels is en wat mensen dan nog vragen.

Een aantal jaren terug hadden we net een paard erbij en ik had 3 advertenties van Bob's Avila. Eentje van 1500, eentje van 1600 en eentje van 1900. Die van 1500 zag er op de foto netter uit dan die van 1900. Goed gevraagd of het nette staat was etc.
Rijden erheen en kwamen daar aan, maar zadel was echt in hele slechte staat. Als ze ter plekke had gezegd; je mag hem ook voor 1000, had ik hem ook niet meegenomen. Waar we hem vast voor 1000 erbij hadden kunnen laten opknappen. Die van 1600 was opgekocht door een shop en stond 2 dagen later voor 500 euro meer te koop.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:26

De markt voor tweedehands westernzadels is echt ingestort... niet meer te vergelijken met een paar jaar terug helaas. Mijn nog heel nette Billy Cook heb ik uiteindelijk verkocht aan een handelaar voor 350 euro. Dat was iemand die ook "zadelpasser" is, dus hij is ondertussen al voor heel veel meer geld verkocht aan een klant.
Hij stond al heel lang te koop, er is 1 ander iemand voor geweest waarbij uiteindelijk het paard aangaf niet blij te zijn met het zadel, en verder niemand. Dus toen heb ik eieren voor mijn geld gekozen, 350 euro is toch beter dan een zadel dat ligt te verstoffen in de kast.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:38

Ik vind het zo lastig met die zadels. Ik heb een ranchman en hij ligt volgens mij prima, maar echt wijzer word ik niet van een controle sessie. Iemand bekend met opmaat gemaakte Vaquero westernzadels? Is een facebook groep van.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:12

Ik vind de vaquero zadels prachtig vakwerk maar enorm prijzig (al is het voor handwerk natuurlijk een nette prijs, je moet het maar net hebben liggen). De maker is wat apart. Al tig keer van bokt geband omdat hij geen kritiek verdraagt op zijn werk en in topics er bovenop duikt op een manier die dermate onprettig gevonden wordt dat hij er dus steeds afgegooid wordt.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:14

*wacht op het zoveelste schaduwaccount*....