Western zadel dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 00:37

Eind van zomer 2019 heb ik contact gezocht met een zadelpasser. Mijn 4,5 jarige ruin was redelijk zadelmak en ik wilde beginnen aan volgende fase, doorrijden.
Het zadel wat ik gebruikte voor zadelmak maken was een 15 inch mijn billen zijn meer voor 16 inch.

Het zadel is gepast met kale boom. Volgens de zadelmaakster of passer de enige methode om bij een western zadel goed te zien of de boom past. Ik heb een kort ritje gemaakt. Ik voelde me beter in een ruimer zadel. Ik vertrouwde op haar advies dus ik kocht een 16 inch Crates quarter boom zadel.

Maar het zadel schuift naar voren. Wanneer ik mijn paard longeer wipt het van achter flink op. Het kruipt op de schouder waardoor mijn paard korter gaat lopen. Ga ik rijden dan wipt het minder onder mijn gewicht. Maar het ligt strak tegen de schouders van mijn paard aan. Bij Kifra Horse kocht ik een anatomisch gevormde singel. Maar eigenlijk maakt het niet uit welke singel ik gebruik. Mijn paard is rond geribt heeft wat schoft (ook een brede schoft) en smalle schouders, smalle borst.

Ik heb de zadelpasser gevraagd om terug te komen. Ze heeft mee gekeken, we hebben wigjes onder pad had andere singels geprobeerd. Niets hielp. Volgens haar is het zadel goed, want haar pasmethode is juist. Haar advies niet meer longeren met het zadel. Ik was blij dat ze me niet allerlei pads of singels heeft aangesmeerd. Maar niet longeren met het zadel vind ik een vreemd advies. We hebben af gesproken ik zou het zadel nog 2 maanden een kans geven.

Na de afgesproken tijd heb ik mijn bevindingen op de e-mail gezet. Nu ontvang helemaal geen reactie meer. Niet een ik heb je e-mail gelezen, helemaal niets.

Ik zit er best mee in mijn maag. Ik heb geen vertrouwen meer in dat de verkoopster nog iets zal laten horen.

Ik overweeg nu een Tekna of Wintec dressuur of vzh zadel met wissebaar kopijzer op te snorren zodat ik in iedergeval mijn paard fatsoenlijk kan doortrainen.

Hoe lezen jullie hier tegenaan?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 01:08

Het is natuurlijk moeilijk oordelen zonder te zien. Maar leg je je zadel wel op de goede plek voor het trainen?

Geen idee wie bij je is geweest en of diegene een goede western zadel passer is en betrouwbaar. Er zijn er echt weinig in Nederland en zelfs die het moeten kunnen, hebben geen 100% score dat ze altijd goed zitten.

Met kale boom passen is een mooie indicatie, maar de plek waar je singel zit is ook echt belangrijk.

Ik heb bij een brede quarter hetzelfde probleem. Zadel wat hem zou passen ligt goed, maar daarbij zit de singel niet op de goede plek, dus schuift naar voren.

Je kan ook naar bijv een freemax kijken dan. Maar dat verandert niks aan het feit dat je singel op de goede plek moet uitkomen.

Ik heb wel voorkeur voor singels en pads en kies wel per paard met een reden, maar het mag nooit een niet passend zadel oplossen.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 01:11

Je hebt eurohorse erbij gehad?

Een zadel wat veel wipt én schuift past niet. Punt.
Zoals jij het omschrijft is de boom te smal.
Is het de overweging waard om een second opinion te vragen bij een andere zadelpasser?
Heb je een foto van het zadel op je paard en met jou in het zadel?

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 01:20

Wildgirl schreef:
Je hebt eurohorse erbij gehad?

Een zadel wat veel wipt én schuift past niet. Punt.
Zoals jij het omschrijft is de boom te smal.
Is het de overweging waard om een second opinion te vragen bij een andere zadelpasser?
Heb je een foto van het zadel op je paard en met jou in het zadel?


TS noemt keurig netjes geen namen, dus speculeren wie het geweest is vind ik niet netjes. Dat er staat "ze" wil niet meteen zeggen dat het Eurohorse geweest is.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 01:56

Hoi,

Ik zou toch nog eens vragen aan de zadelmaker. hij/zij heeft dit zadel aangepast, als jij twijfelt, zou hij/zij jou ook gerust moeten kunnen stellen.
en niet meer longeren met zadel?? dat is een bijzonder advies.
als je blijft twijfelen over het zadel, zoek dan een andere zadelpasser.

Ik zou niet zomaar een zadel kopen; ook dat zou je aan moeten laten passen om ervoor te zorgen dat het goed past...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:01

Ik zou een ander laten kijken. Klinkt toch als een niet passend zadel. Mijn peerd is ook vrij rond en breed op de schoft en het was even zoeken maar toch iets kunnen vinden.

Ik was weggelopen nadat ik het "advies" kreeg om dan maar niet meer te longeren. Ik ben toch wel benieuwd om welke zadelpasser het gaat.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 08:48

@superpony ik kan het zadel goed achter zijn schouder maar zodra ik aansingel schuift het zadel al stijf tegen de schouder aan. Ik vermoed dat de rigging misschien niet ideaal is voor mijn paard.
Ik heb verschillende pad, schapenvacht onderzijde, wolvilt, en met neopreen bubbeltjes. Ik heb 2 singels een leren van Kifra Horse en lamswol van Mattes met rond breed stukje in het midden. Welke singel of pad ik pak maakt geen verschil.

@wildgirl ik wil geen namen noemen. Ik denk niet dat ik de zadelpasser kan bewegen het zadel nog terug te nemen als ik haar zwart maak. Het is wel bedrijf wat veel goede reviews heeft op Google, Facebook, Bokt en andere platforms. Dame komt er deskundig over.

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:58

Je zou een afspraak met Countrymill (Herman) kunnen maken voor een zadeldrukmeting. Daar kan al veel uitkomen. Dat kan zonder dat je een zadel daar koopt. Dan heb je ook technische gegevens waar het wel of niet past. En dan terug naar je zadelmaker. Die moet dit gewoon oplossen.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 09:02

Daihyo schreef:
Je zou een afspraak met Countrymill (Herman) kunnen maken voor een zadeldrukmeting. Daar kan al veel uitkomen. Dat kan zonder dat je een zadel daar koopt. Dan heb je ook technische gegevens waar het wel of niet past. En dan terug naar je zadelmaker. Die moet dit gewoon oplossen.


Goede tip :) dank je!

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:49

Als het zadel op de juiste plek ligt en aangesingeld is, kun je dan met je hand tussen het zadel en schouderblad komen of ligt het er strak op? Heb je evt een foto van de voorkant genomen? ( dus dat je tegen voorkant zadel aankijkt)
Het zou een te kleine boom kunnen zijn of een verkeerde vorm, of je hebt het zadel te ver naar achter gelegd waardoor hij naar voren schuift (maar dat zal niet aangezien passer er bij was)
Mij is door een prof zadelmaker ook verteld dat longeren geen indicatie is voor het passen van een wn zadel. Dus dat het dan klappert maar dat maakt volgens hem dan niet uit, als het maar goed ligt onder de man. Was ik het niet helemaal mee eens maar komt wel overeen met wat degene zegt die jij hebt laten komen.

sasja0705
Berichten: 2064
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:23

Als je het zadel aansingelt, is de singel dan loodrecht naar beneden ?
Kan zonder meer dat de rigging niet op de juiste plaats is voor jou paard.
Wat kale boom passen betreft, heb ik zo mijn eigen mening , of heb je de kale boom ook in beweging gezien (dus niet alleen aan de hand even n rondje stappen en buigen )?
Verder veranderd een pasvorm wel degelijk als er de skirts, vacht, rigging, enz aangebracht zijnplus singel en pad.
Met kale boom is een toevoeging maar absoluut niet het "je van het"
Ik heb ooit een groep op FB gevonden, alleen workers die dus 4-8 uur per dag in het zadel moeten zitten en hun zadels moeten er deftig passen.
Om een voorbeeld te geven : zoek eens op you Tube het video van Deb & Pat Buckett "Halters &Spurs"
:-)
Wat mij stoort aan jou zadelpasser is de uitspraak : "geef het zadel big 2 maanden de kans "
Als die uitspraak daadwerkelijk zo gedaan is, is dat complete onzin...
Of het zadel past of even niet - daar veranderd in 2 maanden er niets aan .
Dus ik zou vriendelijk maar bestemd de verkooper verzoeken, dit op te lossen (je moet haar ja de kans geven om te verbeteren)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:24

Is het trouwens een gloed nieuw of een tweedehands zadel?


Ik zou gewoon een andere zadelpasser als second option vragen. Beter Dat iemand even mee kijkt.

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:26

Country Mill gebruikt met passen anders ook gewoon 'het handje'... en zolang je geen zadel koopt is de meting met een eigen zadel ook niet gratis.

Met een visgraat gevormt naar de rug van je paard en die in je omgekeerde zadel leggen krijg je een aardige indikatie van passen, LET OP: markeer op de visgraat de plek waar bij je paard de singel moet liggen en leg hem op díe plek in het omgekeerde zadel !!

Verder is het een feit dat als je een nieuw zadel koopt alleen bij de echt dure merken de boom van het zadel 'geblocked' is in het leer. Bij goedkopere/middenklassers is dit niet het geval. Na verloop van tijd zal het stugge/niet geblockte leer zich gaan vormen rond de boom en zie je pas de échte pasvorm !
Vaak gaat het hier dus mis.

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:30

DubbelDun schreef:
Country Mill gebruikt met passen anders ook gewoon 'het handje'... en zolang je geen zadel koopt is de meting met een eigen zadel ook niet gratis.

Dat zeg ik ook nergens. Maar de afspraak kun je gewoon maken als je daar geen zadel wilt kopen. Lijkt me niet meer dan normaal dat je voor die service betaalt. Prijzen van een zadeldrukmeting staan ook gewoon op de site.

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:44

Ik heb altijd sterke twijfels bij de uitkomst van zo'n niet-onafhankelijke zadeldrukmeting; de 'man aan de knoppen' bepaalt de uitslag met een simpele draai aan de knoppen. En ze hebben altijd wel een zadel liggen wat vast beter past...

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:53

Ik twijfel over elke zadelpasser die bij mijn paard komt. Waarom? Omdat je maar moet vertrouwen op de kennis en kunde van een ander omdat ik er zelf te weinig van weet.
Maar om vanwege die twijfels het dan maar niet meer te laten passen is ook geen optie. Je bent er zelf nog altijd met je volle verstand bij. Bij een passervice, bij een meting, bij het aanbod van een ander zadel. Je hoeft het niet te kopen hè. En vertrouw je niet op je eigen kennis/kunde, neem dan iemand mee die er wel op een goede manier naar kan kijken (instructeur, fysio, enz.). Zonder emotie (want: niet eigen paard).

Druk meten geeft in ieder geval inzicht. Of je dat nu met een PLIPpad doet (die je ook verkeerd kan leggen of beoordelen) of met een elektronische meting. Het blijft allemaal mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar als je daar vanuit gaat kun je beter onder een steen gaan leven.

Een meting geeft wel meer informatie, waarmee TS terug kan naar de zadelpasser. Want het lijkt me nog steeds dat de zadelpasser die het zadel (al dan niet verkeerd) heeft aangemeten, het ook op moet lossen in 1e instantie. Als TS dat meteen aangeeft bij Countrymill, en het dus als onafhankelijke 2e beoordelaar/2nd opinion gebruikt, dan is het meteen duidelijk dat er geen sprake is van aankoop van een ander zadel.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:55

Een aantal mensen vergeten dat het om een western zadel gaat. Er zijn in Nederland niet echt goede zadelpassers, ondanks de zogenaamd goede namen. Zelfs die met goede naam, maken erg veel fouten. Heb van allemaal niet goed liggende/passende zadels gezien.
En ook opmerkingen gehoord die echt niet kunnen.

Je hebt wat dat betreft dus heel erg pech. Als je een zadelpasser nu laat komen, weet ik haast wel zeker dat je een ander zadel van diegene moet aanschaffen en heel weinig voor je zadel terug krijgt.

Er valt niks aan te passen. Je singel zit waarschijnlijk niet op de juiste plek voor jouw paard en daar doet een passende boom niks aan. Waar dd het al goed beschrijft dat een passende boom in een compleet zadel ook geen garantie geeft. Maar dat zou je dan wel evt nog kunnen oplossen met je pad.

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:13

Daihyo schreef:
Ik twijfel over elke zadelpasser die bij mijn paard komt. Waarom? Omdat je maar moet vertrouwen op de kennis en kunde van een ander omdat ik er zelf te weinig van weet.
Maar om vanwege die twijfels het dan maar niet meer te laten passen is ook geen optie. Je bent er zelf nog altijd met je volle verstand bij. Bij een passervice, bij een meting, bij het aanbod van een ander zadel. Je hoeft het niet te kopen hè. En vertrouw je niet op je eigen kennis/kunde, neem dan iemand mee die er wel op een goede manier naar kan kijken (instructeur, fysio, enz.). Zonder emotie (want: niet eigen paard). .
Onder het mom van 'in het land der blinden is één=oog koning' ;)

ElCid

Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:46

Duidelijk; zadel past niet. Jammer genoeg gebeurt het te vaak dat een "passende" boom ( als dat al zo was...) niet in het zadel zit wat verkocht wordt of dat de boom in beginsel dus niet paste. Zadelpassers zijn bijna altijd ook zadelverkopers en daar zit hem dus de kneep! Ze willen je toch wel graag een zadel verkopen dus er is altijd wel iets was "past".

Wij zijn een aantal jaar geleden onze eigen zadels gaan maken en maken ook onze eigen bomen omdat er geen enkele zadelpasser/ verkoper/ maker in Nederland is die ik daarmee vertrouw. In vrijwel alle kant en klare western zadels zitten standaard zadelbomen. Er wordt niet gekeken naar de hoek van de bars waardoor de zadels vaak slecht aanliggen op de paardenrug. Daarbij zijn veel zadels te lang voor het gros van de paarden en worden ze vaak te ver naar voren gelegd. Men kijkt vaak alleen naar de gullet breedte en niet/ nauwelijks naar de vorm van de rug t.o.v. de bar en de lengte wordt helemaal vaak vergeten; na de 16e wervel mag een zadel niet dragen!

Jammer genoeg niet de 1e keer dat ik dit hoor van een zadelverkoper. Wij hebben hier een zadel liggen, zgn, "op maat gemaakt" en met kale boom gepast maar waarschijnlijk zit die boom helemaal niet in zadel of er is verkeerd gepast. Dat zadel wordt nu door ons aangepast want het was A. veel te lang, B, veel te ruim in de gullet. Het ging hier dus om zgn maatzadel maar de boom is een standaard 6 3/4 ( meestal Full Quarter); veel te groot voor een klein, kort paardje.

Voor iemand anders kort geleden een 2e hands Custom zadel aangepast ( dus niet op maat gemaakt voor haar paard) wat volgens de zadelpasser ook zou passen; zadel was veel te ruim en iets te lang. Gelukkig kenden we de maker van dit zadel en weten we precies hoe zijn zadels in elkaar zitten en konden dus vrij simpel aanpassingen maken maar doordat het zadel door de passer verkeerd was aangemeten had het paard in kwestie wel een spierprobleem rondom de schoft. Dat wordt nu wel beter doordat het zadel nu goed ligt en de druk niet meer voor een groot deel rondom de schoft ligt.

Daarnaast wordt er zelden gekeken naar de juiste plek van de rigging.

16 inch is eigenlijk al vaak een groot zadel ( alleen de seat is dan al bijna 41 cm! ). Veel mensen passen prima in een 14 of 15 inch maar dat is ook afhankelijk van de vorm van de swell. Ik rij zelf in een krappe 15 inch, mijn man in een 14 inch. Dat scheelt dus al 2,5 tot 5 cm op de lengte van het zadel.

Evt. mag je me per PB een foto sturen en kan ik kijken of ik zo op het oog iets kan zien en misschien een optie geven om het op te lossen. Met een beetje geluk is het zadel vrij simpel aan te passen als dat nodig mocht zijn maar misschien is er ook een andere oplossing mogelijk.

Hier kan je zien dat de breedte van de gullet dus niks zegt over de pasvorm / hoek van de bars en daar gaat men ook vaak de fout in.
Afbeelding

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 20:43

Iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik lees alles nog eens aandachtig door.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:37

Ik zou het aanbod van ElCid aanpakken. Dat is je enige kans om dit zadel eventueel wel passend te krijgen of dit zadel verkopen en samen opnieuw op zoek naar iets dat wel goed past.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:48

DubbelDun schreef:
Ik heb altijd sterke twijfels bij de uitkomst van zo'n niet-onafhankelijke zadeldrukmeting; de 'man aan de knoppen' bepaalt de uitslag met een simpele draai aan de knoppen. En ze hebben altijd wel een zadel liggen wat vast beter past...

Linda Roost is volgens mij onafhankelijk en doet ook zadeldrukmetingen, als ik het goed heb. Heeft destijds het Pliance systeem (enige gevalideerde systeem voor wetenschappelijk onderzoek) overgenomen van Deurne.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:50

Hilary schreef:
DubbelDun schreef:
Ik heb altijd sterke twijfels bij de uitkomst van zo'n niet-onafhankelijke zadeldrukmeting; de 'man aan de knoppen' bepaalt de uitslag met een simpele draai aan de knoppen. En ze hebben altijd wel een zadel liggen wat vast beter past...

Linda Roost is volgens mij onafhankelijk en doet ook zadeldrukmetingen, als ik het goed heb. Heeft destijds het Pliance systeem (enige gevalideerde systeem voor wetenschappelijk onderzoek) overgenomen van Deurne.


Maar dan moet zo iemand wel weer verstand hebben van een westernzadel, want dat is toch weer andere koek.

Het is een groot nadeel in Nederland. De sport groeit, maar er is vrijwel geen goede western zadelpasser bij gekomen in al die jaren.

Meesten wijken dan uit naar Dld.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:56

Nou ja, je kijkt natuurlijk naar de druk onder het oppervlak van het zadel. Als er meer druk is aan de voorkant, of juist achterkant, of juist in het midden, kun je bekijken waar die druk ontstaat tussen zadel en paard en daar je conclusies uittrekken. Je wil gelijkmatige drukverdeling (even heel kort door de bocht) en geen piekbelastingen. Maakt niet uit wat voor zadel je er dan op gooit.

Met een dressuurzadel krijg je dan zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=09Qmr6VIRto

En je kunt er onderzoekjes mee doen, bijvoorbeeld zoiets: https://www.researchgate.net/figure/Mea ... _221999859

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 22:34

superpony schreef:
Ik zou het aanbod van ElCid aanpakken. Dat is je enige kans om dit zadel eventueel wel passend te krijgen of dit zadel verkopen en samen opnieuw op zoek naar iets dat wel goed past.


Ik heb hem/haar een pb gestuurd.