Westernzadel kopen voor jong paard: boom of boomloos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Westernzadel kopen voor jong paard: boom of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 18:45

Hey bokkers!

Even een vraagje. Ik ben mijn (bijna) 3-jarige Quarter ruin aan het beleren en dat gaat erg goed. Op dit moment gebruik ik het westernzadel van mijn merrie voor het beleren, maar ik wil graag een goed passend zadel voor hem aanschaffen waarmee ik hem tzt ook kan inrijden. Omdat ik denk dat hij nog wel wat gaat veranderen in spieren en bouw dacht ik in eerste instantie aan een boomloos zadel. Na wat research kwam ik er al vrij snel achter dat aan boomloze westernzadels ook een aardig prijskaartje hangt. :$
Boomzadels blijven toch stiekem mijn voorkeur hebben, maar ik wil ook vooral denken in het belang van mijn jonge paard.
Omdat hier vast wel ervaringsdeskundigen zijn in het beleren van westernpaarden: wat raden jullie mij aan?

Anoniem

Re: Westernzadel kopen voor jong paard: boom of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:00

Hmm lastig hoor.
Voorheen zou ik gezegd hebben, geen boomloos want je hebt er weinig steun in/ mijn ervaring is dat je best direct op de rug zit/ je paard sneller uit balans hebt. Maar tegenwoordig zijn er boomloze zadels die net boomzadels lijken.
Ik ben wel gegaan voor een boomzadel en dan steeds inruilen. Waarbij je wel altijd bij moet betalen..
Uiteindelijk ben je met een boomloos zadel denk ik toch goedkoper uit.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:51

Misschien is een Freemax een optie voor je?
Dit is boomloos maar toch stevig en blijft goed liggen. De link naar het topic: [WN-TR] De FreeMax Western, boomloos westernzadel
Er zijn een aantal mensen in het topic die er hun jonge paard mee beleerd hebben, en de prijs voor een nieuw zadel is redelijk. Ik zelf heb ook een jong paard en denk dat ik zo'n zadel ga aanschaffen voor de eerste tijd tot ze uitgegroeid is en ik een boomzadel op maat kan laten maken :D
Bob Marshall is ook een boomloos merk dat stevig is en goed blijft liggen, maar daar hangt wel een tamelijk prijskaartje aan.

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Westernzadel kopen voor jong paard: boom of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 13:13

Dankjewel voor jullie reacties. Het is inderdaad een lastige keuze. Nou zie ik net een hele mooie Freemax voorbij komen (tweedehands) voor een schappelijke prijs, een semi-quarter. Maar geen idee welke maat ik moet hebben bij mijn paard...

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:55

Hmm lastig. Het gaat natuurlijk om je paard, maar het is net zo belangrijk dat jij er goed in zit.
Ik ben geen groot fan van boomloze zadels dus mijn voorkeur zou sowieso al uitgaan naar een boomzadel.. al helemaal met beleren. Maarja, dan zit je idd wel met het probleem dat het lichaam verandert en je de kans hebt dat het niet meer past. Lastig hoor.
Je zou natuurlijk ook eerst een boomloos zadel (of Engels zadel) kunnen gebruiken bij het beleren, en daarna voor een goed westernzadel gaan kijken. Of er op gokken dat je paard niet al te veel veranderd in zn rug en meteen een westernzadel kopen.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:40

M_Jacky schreef:
Dankjewel voor jullie reacties. Het is inderdaad een lastige keuze. Nou zie ik net een hele mooie Freemax voorbij komen (tweedehands) voor een schappelijke prijs, een semi-quarter. Maar geen idee welke maat ik moet hebben bij mijn paard...


Deze had ik ook gezien :) In het Freemax topic zit ook iemand die ze verkoopt, misschien kan deze je verder helpen qua pasvorm.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Westernzadel kopen voor jong paard: boom of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:10

Ik heb de freemax gekocht voor mijn toen 3 jarige paint.
Nieuw worden ze alleen verkocht nadat er een zadelpasser is geweest. Tweedehands is dat natuurlijk niet zo maar je zou eventueel Lilianne van boomloos zadelpasservice kunnen laten komen. Met een fork meter kan ze opmeten welke fork maat je nodig hebt en ze heeft een freemax bij haar dus die kan je proberen.

Ik heb niet het idee dat ik op een boomloos zadel zit. Het voelt bijna als een boomzadel

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Westernzadel kopen voor jong paard: boom of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:32

Dank voor de tip, ik ga Lilianne even een mail sturen. Ze is volgende week ook in de buurt zag ik dus misschien kan ze even langskomen. Het zadel wat ik op het oog hebt spreekt me heel erg aan maar ik wil graag zeker weten dat het past.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Westernzadel kopen voor jong paard: boom of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:09

Voor een boomloos zadel opteer ik voor Ghost, die zijn erg goed vind ik :) En daar is er ook een western model van!

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:47

Je mag er van uit gaan dat je pas vanaf 5 a 6 jaar een definitief passend zadel zal kunnen kopen/ laten maken. Boomloos ben ik geen fan van zeker niet bij een jong paard: die boom zit er nl. toch echt in om de paardenrug te ontlasten. Er zijn tegenwoordig wel een paar betere merken boomloos maar het heeft nooit mijn voorkeur gehad. Er zijn ook semi-boomlose zadels ( Debra Sibley) en zelfs zadels met aanpasbare bomen. Optie is om een redelijk passend 2e hands zadel aan te schaffen en dan dat voorlopig te gebruiken met evt. wat opvulling hier en daar als je paard echt veranderd qua rugvorm of op een gegeven moment een beter passend 2e hands zadel aan te schaffen. Boomloos is niet altijd de oplossing en past en blijft ook niet altijd passen.
Ik heb het bij mijn jonge paarden altijd opgelost met 2e hands en evt. wat opvulling met pads en dan va. ca. 5 a 6 jaar een zadel op maat. Mijn Paint hengst is nu 12 en heeft nog exact dezelfde boom maat als toen hij ruim 5 was en zijn 1e maatzadel kreeg.
Met een 3-jarige is het toch nog puur basiswerk en wij kiezen er daarom soms ook voor om een Engels zadel te gebruiken, bijv. bij het zadelmak maken, omdat die qua pasvorm toch wat makkelijker zijn door de kussens; wij hebben daarvoor een verstelbaar Ainsley dressuurzadel liggen. Maar goed, dat is natuurlijk een keus die je moet maken.
Over het algemeen mag je er van uit gaan dat als je met een 3-jarige begint je toch wel een paar zadels "verslijt" voordat je aan het definitieve zadel toe bent. Je kan natuurlijk ook wachten tot je paard ouder is en verder uitgegroeid, scheelt een hoop zadel zorgen :o ........

Mocht je ooit een handgemaakt customzadel zoeken dan mag je contact opnemen :D Wij kunnen ook handgemaakte westernzadels leveren met aanpasbare lichtgewicht ( en enigszins flexibele) bomen.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:31

Tja geen paard is hetzelfde en ook geen ruiter is hetzelfde. En dus valt er geen 1 oplossing te adviseren voor elke situatie. Ik raad vooral aan naar jezelf en je paard te kijken.
Een aantal tips voor tijdens je zoektocht: kijk naar kwalitatieve (en dus dure helaas) boom en boomloze opties, goedkoop is zelden goed voor de paardenrug. Realiseer je dat als je voor boomzadels gaat, je door meerdere heen gaat voor hij volwassen is en dus dat je elke keer opnieuw het gedoe hebt van een zadelpasser laten komen, hopen dat er een passende gebruikte is en bijbetalen voor die 'nieuwe' waar je vermoedelijk een maand of 6/12 mee doet waarna het feestje opnieuw begint.
Boomloos schuift zo doorgaans toch wat meer dan boomzadel (al verschilt het per paard en ligt mijn silverado echt als een huis bij gekke acties van paardlief). Gelukkig geven de goede merken wel echt flink wat steun aan de ruiter. Denk dan bijv aan bob marshall, freemax, deuber star trekk, silverado colorado, debra sibley, de goedkopen uit dit rijtje beginnen trouwens nieuw vanaf 1000 euro.
Bij boomloos zit je wel met een pad met inlages dat passend gemaakt moet worden, dat vereist vakkennis en dus ook dan een 'zadelpasser' die met enige regelmaat langs komt.

Als je in mijn buurt woont mag je trouwens gerust mijn silverado bekijken en voelen om een idee te krijgen van een 'modern' (semi) boomloos zadel. Dat is bepaald anders dan de lap stof met singel van vroeger.
Edit: je woont aan de andere kant van het land zie ik net, mocht je toevallig in oost groningen zijn dan ben je uiteraard welkom :)

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel kopen voor jong paard: boom of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:40

Ik heb mijn 'jonkie' ook ingereden met boomloos (Bob Marshall) en die heeft daarna geen ander zadel meer op gehad en die doet het er nog steeds prima onder. :)

@M_Jacky: als je wilt ben je hier welkom om de BM van dichtbij te bekijken/proef te zitten/rijden.

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Westernzadel kopen voor jong paard: boom of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 15:03

Wat een lieve aanbiedingen allemaal. Dankjewel en ook voor de tips. Ik ben me er bewust van dat er waarschijnlijk wel een aantal zadels doorheen gaan voor ik een definitieve kan kopen. Daarom wil ik er het liefst ook niet te veel voor betalen (max 1000 euro). Omdat m'n paardenbeest nog een jonkie is zal het zadel vooral gebruikt worden voor buitenritten en om de basisknopjes er straks op te zetten.

Al met al is het wel een gedoe zeg, met die westernzadels. Daarom begin ik nu ook alvast met de zoektocht. :D

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Westernzadel kopen voor jong paard: boom of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:11

Hier ook een Silverado voor mijn Tinker merrie, die niet meer zo jong is, maar wel veel van conditie verandert. Zeker na een winter. Boomzadel is dus voor ons ook zeer lastig. Daarbij ben ik zelf klein en zeul ik niet graag met loodzware boomzadels. Ik ben tot nu toe erg tevreden over dit zadel. Een pad met inlagen is overigens niet persé nodig aangezien er kussens onder zitten en de basis gewoon stevig is, wel een pad die voldoende demping geeft.

Het spijtige is dan wel dat er hier in NL of BE geen verdelers van zijn en je ze uit Duitsland moet laten overkomen. Ze passen de zadels overigens aan, aan de hand van een 'sattelgitter'. Dit is een soort ijzeren pasmal. Overigens is er veel keuze qua kussens. Je kan dus zo het perfecte zadel voor je paard gaan samenstellen in feite. Contact met verkoper kan overigens wel gewoon in het Engels, geen enkel probleem mee gehad. Zijn aardige mensen ook, moest wat lang wachten aangezien hij lang ziek was en heb daarvoor iets gekregen.