Ervaringen Garland .. westwood

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yutah
Berichten: 84
Geregistreerd: 04-01-08

Ervaringen Garland .. westwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 21:14

Hoi ..

Ik heb er lang over na gedacht en ga de stap zetten .. Er komt een western zadel voor mijn paardje
Alleen ondanks ik veel opzoek word ik niet echt veel wijzer . Al jullie tips en raad zijn dus meer dan welkom .
Ook ben ik benieuwd naar jullie voorkeur . Met hoorn of zonder hoorn en waarom .
Een 100 % western zadel of western randonnée .
Ik heb er dit weekend 2 uit getest .. Garland en Westwood en ondanks dat de westwood beter was aangeprijst had ik echt moeite om door te zitten en kreeg ook rugpijn . Garland zat perfect . Ik vond het ook wel een beetje vreemd dat je zo weinig contact heb met je paard in een western zadel in vergelijking met een Engels zadel .. of is dat wennen .


DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaringen Garland .. westwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:28

Zonder knop is officieel geen westernzadel, al kan het ding best wel eens in de weg zitten :D
Ik denk niet dat je je keuze van 2 zadels af moet laten hangen... zou je dat met engels ook doen ;)
Er is zoveel verschil in soorten zadels qua vorm, maar zeker ook het zitgevoel. Dit heeft niet alleen direct zijn weerslag op de ruiter (zoals bij jou rugpijn), maar ook op je paard omdat je hulpen niet/minder/anders door komen.
Ga met je paard naar een grote westernshop en laat het zadel door een vakkundig iemand aanmeten, niet met het handje er onder door, maar via een methode met een zadeldrukmeting of minimaal met een visgraatmal.
Goedkoop is duurkoop... als het ergens op gaat is het wel bij westernzadels.
Verder hebben nieuwe zadels van de plank (fabrieksmatig/in serie gemaakt) de neiging om na een paar maanden (als het leer zich goed gevormd heeft) niet meer te passen. Met een goed gebruikte 2e hands heb je hier geen/minder last van.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:54

Precies! ik zou eerder bv Evelien van Eurohorse laten komen, ze meet alles op met zo'n schoft bandje, een mal en een kale boom. Dan weet ze welk zadel eventueel pas op je paard. En ze heeft veel gebruikte zadels in haar vrachtwagen liggen.
Of je rijdt naar Arthur's Western store of Country Mill of een andere store om te passen....

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ervaringen Garland .. westwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:04

Misschien wat meer zadels uittesten?
Western zadels , een goede in ieder geval is duur.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met garland. Heb er zelf nu ook eentje. Mooi zadel wat fijn zit. Verder vind ik Rocking R, Bobs, burgmeijer, cirkel Y en billy cook fijne zadels. Maar smaken verschillen daarin. Die moet jezelf ondervinden.

Wennen doe je met de tijd.

Be happy eat a snackkie


_LiliM_
Berichten: 274
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Ervaringen Garland .. westwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:34

Ik heb zelf ook de overstap gemaakt naar western en ben sinds gister eigenaar geworden van een prachtig tweedehands Billy Cook zadel. Ik heb ook eurohorse laten komen voor het aanmeten want meten is weten :) Ik zou zelf niet zo snel zomaar uit 2 zadels kiezen want elk merk is anders.
Evelien van eurohorse heeft een hele vrachtwagen vol met zadels zowel nieuw als tweedehands dus de keuze is reuze! Maar bij de western is het helaas allemaal net even wat duurder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers